ARCHICZECH

Fotogalerie ke článku (4)

pozvánka

pozvánka

pozvánka

pozvánka

Celá fotogalerie (4)

současná česká a pražská architektura
26. 3. -7. 5. 2009 Berlín

Projekt je součástí oficiálního doprovodného programu českého předsednictví EU.

pod záštitou/
ministr zahraničních věcí ČR Karel Schwarzenberg
Velvyslanec ČR v Německu Rudolf Jindrák
náměstkyně primátora hlavního města Prahy Markéta Reedová

pořadatelé/
Deutsches Architektur Zentrum
České centrum v Berlíně
Velvyslanectví ČR v Berlíně
Galerie Jaroslava Fragnera

spolupořadatelé/ Transmedia, CCEA

koncepce/ Galerie Jaroslava Fragnera

zahájení/25. března 2009
České centrum v Berlíně, 17.00
Velvyslanectví ČR, 18.00
Deutsches Architektur Zentrum, 20.30

za podpory/
Ministerstvo kultury ČR, Hlavní město Praha, Česko-německý fond budoucnosti,
Canon, Technoexport

poděkování patří/
NČA, Městská část Praha 1, Městská část Praha 5, Národní galerie v Praze,
Národní technické muzeum

www.gjf.cz

Projekt ARCHIczech si klade za cíl seznámit německé publikum a architektonickou obci v SRN, ale samozřejmě i návštěvníky této kulturní metropole se současnými trendy české a pražské architektonické produkce. Projekt bude realizován ve třech galerijních prostorech (České centrum v Berlíně, budova velvyslanectví ČR a Deutsche Architektur Zentrum v Berlíně).
Spojením pěti výstav (New Face of Prague, Intercity Berlín-Praha, Generace +, Zelená architektura CZ a Věra a Vladimír Machoninovi) se dosáhne celistvějšího pohledu, neboť jejich téma a úhel podhledu se vzájemně doplňuje a mapuje českou scénu ve velmi podstatných a divácky zajímavých oblastech. Výstava New Face of Prague přibližuje architektonické dění v metropoli proslulé svou historií. Přes padesát projektů z posledních dvaceti let ukazuje měnící se tvář Prahy na nejzajímavějších stavbách, věnuje se rovněž interiérům a vizím. Cyklus InterCity: Praha-Berlín každý rok představuje tvorbu osmi mladých pražských umělců a jejich berlínských vrstevníků; letošní ročník je věnován právě architektuře. Zelená architektura CZ je výstava připravená v rámci výstavního projektu Galerie Jaroslava Fragnera věnující se „zeleným“ stavbám, ekologii a pasívním domům. Green CZ se však neklade důraz pouze na ekonomické parametry, ale hledá zajímavé příklady spojení dobré architektury a šetrnosti vůči přírodě v České republice. Výstava Věra a Vladimír Machoninovi představí tvorbu této velmi výrazné architektonické dvojice přímo v jejich realizaci, budově velvyslanectví ČR v Berlíně (Machonivi jsou autoři pražského obchodního domu Kotva a Domu bytové kultury nebo slavného karlovarského hotelu Thermal). Projekt Generace+, připravený CCEA představuje ucelené spektrum české architektonické scény řazené podle časové posloupnosti.
Součástí projektu bude cyklus přednášek předních českých architektů a teoretiků, který podrobněji umožní seznámit s vývojem české architektury po roce 1990 v kontextu evropského vývoje.

Dan Merta,
ředitel Galerie Jaroslava Fragnera


new face of prague/
současná architektura v Praze po roce 1990

velvyslanectví ČR v Berlíně/
Výstava představuje cca 50 nejzajímavějších a nejdůležitějších realizace a projektů, které vznikly v Praze po roce 1990 s důrazem na hledání historických souvislostí. Vedle architektonických ikon jako je např. Tančící dům budou prezentovány stavby či projekty, které jsou ojedinělé, ale ne tolik mediálně známé. Cílem je postihnout dynamický vývoj současné pražské architektury v kontextu evropské produkce s přihlédnutím na místní specifika.

kurátor/ dan merta, klára pučerová

texty/zdeněk lukeš, petr kratochvíl, dan merta, klára pučerová


koncepce projektu/
Praha se od počátku devadesátých let stává jednou z nejdůležitějších evropských metropolí, v rámci turistického ruchu můžeme hovořit v intencích světových.
Dynamika rozvoje se stále zvyšuje, což dokládá současné bienále architektury v Benátkách, které je zaměřeno na urbanismus a neřízený rozvoj metropolí světa. V rámci jednoho z výzkumů patří Praha mezi světové metropole, které čeká jeden z největších růstů. Je samozřejmě otázkou, jak se tento růst bude vyvíjet a jakým směrem, zda pozitivně s potřebami obyvatel metropole či developerskými ambicemi.

Současná architektura to v Praze nemá vůbec lehké neb historie, středověký urbanismus i nepochopení současné architektury dost zásadním způsobem ovlivňují její existenci.
Samozřejmě Praha se vyvíjí, vznikají nové a nové projekty, je zde však otázka jak jsou kvalitní. Na kvalitu současné architektury lze pohlížet samozřejmě subjektivně, je třeba však dodat, že úroveň se zvyšuje a Praha se přibližuje standartu evropského rozvoje.
Výstava mapuje období od roku 1990 a představuje nejvýznamnější realizace či projekty, které za toto období vznikly.
Není zaměřena pouze na odborné publikum, ale měla by i širší veřejnosti představit současnou architekturu Prahy v celku.


ýstava představuje přes pět desítek nejzajímavějších a nejdůležitějších realizací či projektů, které vznikly v Praze v posledních dvaceti letech. Vedle dnes již architektonických ikon, jako jsou Tančící dům, Zlatý anděl, průchod Jelením příkopem, Oranžerie na Pražském hradě, Langhans nebo Palác Euro na Můstku, jsou prezentovány stavby či projekty kvalitativně ojedinělé, avšak široké veřejnosti už ne tolik mediálně známé. Seznamuje také s novějšími realizacemi, teprve v současnosti vznikajícími stavbami nebo vizemi nabízející možnosti, jak by se mohla česká metropole proměnit.


Výběr staveb vychází z typologie, v každém z deseti témat se představí zpravidla pět staveb. Návštěvník se tak seznamuje s celou škálou realizací, od jemu blízkých (rodinné domy, obytné celky), až po stavby ovlivňující podobu města a život v něm (administrativní budovy, hotely, rekonstrukce, veřejné stavby, interiéry). Neméně přitažlivou tématikou jsou projekty týkající se budoucnosti Prahy, developerských projektů, revitalizací v několika městských částech, nebo oblast věnující se „zeleným“ projektům na úrovni rodinného domu i rozsáhlého areálu včetně veřejnosti přístupného parku.


Cílem není oslovit pouze odborníky, ale především širší veřejnost v zahraničí a představit ji současnou architekturu Prahy v celku, výběr nejvýznamnějších staveb, jenž výrazně ovlivnily její dnešní tvář a architektonickou úroveň. Z tohoto důvodu je výstava uvedena krátkým přehledem významných staveb, které v Praze vznikly v průběhu dvacátého století. K výstavě je vydána barevná česko-anglická publikace, která obsahuje úvodní eseje seznamující s historií pražské architektury i současnou tvorbou a přehled vystavujících architektů.

Nosným médiem je fotografie, která je použita v podobě barevných posterů a projekcí.

Deutsche Architektur Forum Berlin/

koncepce/
Josef Vomáčka, Galerie Jaroslava Fragnera

spolukurátoři/
Jennette Merker, Feline Mansone, Franziska Eigner, Jaroslav Wertig,
Igor Kovačevič, Dan Merta


Pražské ateliéry/
A 69
atelierK2
HŠH
CHAA
KSA
OK plan
sporadical
4A

Berlínské ateliéry/
Realities united
Raumlabor
Realarchitektur
Zanderroth
Robertneun
Wilke — Salinas Architekten
Plus4930 Architekten
Magma Architekten

Intercity Berlin-Praha představuje v každém ze svých ročníků plánovaného a postupně realizovaného desetiletého cyklu výstav práce 16 mladých autorů, vždy po osmi z každého v názvu uvedeného města. Každý ročník je věnován jinému výtvarnému mediu — první výstava představila malíře, druhá fotografy, třetí designéry, v roce 2007 pak grafiky a kreslíře. Výstavy jsou posléze vždy následující rok reprizovány v prestižních berlínských galeriích či kunsthalle. Všechny prezentace připravují špičkoví kurátoři z obou zemí — malbu připravili Petr Vaňous a Ulrika Poock ( repriza Haus am Waldsee), fotografii Helena Musilová a Simona Mehnert ( repriza Alte Schule), design Jiří Macek a Joerg Suermann ( repriza Stilwerk) a poslední Petr Vaňous a Vera Krickhahn ( byla to grafika, po premiéře v Mánesu bude reprizována na jaře 2008 v Saarländische Garlerie na Unter den Linden ). Všechny výstavy se snaží o určitý přesah, představují to nejlepší z mladé scény formou ucelených souborů prací od každého autora. Pátý ročník, věnovaný architektuře, bude finančně velmi náročným, protože architektura a urbanistika budou prezentovány poměrně rozsáhlým souborem skic, projektů, fotografií, modelů a projekcí. Kurátoři Raumlabor , Jaroslav Wertig, Igor Kovačevič a Dan Merta spolu s autorem projektu Josefem Vomáčkou vybrali velmi zajímavé, veřejnosti ne vždy zcela známé autory, jejichž tvorba přitahuje nezvyklými řešeními, materiály, názory. Navíc se kurátoři snažili vybrat přes mladý věk tvůrců takové, kteří mají za sebou již své první realizace, oceněné a vítané v odborných kruzích. Součástí výstav budou nejen setkání návštěvníků s autory, ale také exkurze v Berlíně a Praze, seznamující zájemce s díly vstavených autorů v reálném provedení.

Současná architektonická tvorba na obou místech má na co navazovat, dějiny Berlína jsou vzrušující i tragické, zvláštnost rozděleného a posléze spojeného města je unikátní a neopakovatelná, zkušenosti s totalitními systémy v obou městech jsou neopominutelné, návaznost na moderní architektonické styly dvacátých a třicátých let je zřejmá . Berlín prožíval zcela jiná období stavebního boomu, dáno několika dějinnými zlomy, Praha však v současnosti svým způsobem v oblasti investiční erupce s Berlínem drží krok. Mladé generace tvůrců lze srovnávat i hodnotit a výstava mladé architektury je fórem, které je ojedinělou možností tato srovnání provést. Zaměření na tvůrce do 40 let vlastně záměrně vynechává zavedené a bohaté ateliéry velkých jmen a ukazuje ty, kteří musí o místo na slunci bojovat s vtipem, nápady, humorem, materiálovou zvláštností, cenou â?¦.Tato výstava je vlastně přehlídkou ne snad příslibů, ale suverénní mladé architektury, nevyrůstající ve stínu velkých realizací ( zejména v Berlíně), ale samostatně obhajující svoji existenci.

Zelená architektura CZ/Green architecture CZ

České centrum Berlín/

koncepce/concepction
Petr Kratochvíl, GJF,


Kurátor výstavy Petr Kratochvíl vybral pět desítek českých staveb, pro jejichž autory i klienty bylo vedle primárního hlediska šetrného přístupu k přírodě důležité také kvalitní architektonické řešení. Název výstavy tak neodkazuje ke konkrétním cestám úsporného a ekologického stavění, ale je metaforou dobrého bydlení v souladu s přírodou. Návštěvníci se mohou přesvědčit, že „zelený“ dům nemusí být nutně nudnou stavbou plnou izolace, obalenou solárními panely. Prezentované realizace se vyznačují snahou o symbiózu s krajinou a hledáním využitelných paralel s přírodními tvary a strukturami.

„Hledisko udržitelného rozvoje se ve světové architektuře stále výrazněji prosazuje jako důležité kritérium a vodítko architektonických návrhů. Nedávná mezinárodní konference v Praze „Udržitelná výstavba budov ve střední Evropě“ ukazuje, že se toto povědomí začíná stále více prosazovat také u nás, což dokládá i vítězství takto koncipovaných staveb v posledních ročnících české Grand Prix architektů (Centrum ekologické výchovy Sluňákov mladého ateliéru Projektil, nová radlická Centrála ČSOB studia Josefa Pleskota AP ateliér). Zdá se však, že se v našich poměrech zatím větší pozornost věnuje technickým aspektům ekologicky šetrného stavění (materiály, způsoby vytápění, chlazení, apod.), méně příkladů však najdeme, kdy je toto ekologicko-technické hledisko v rovnováze s kvalitou celkového architektonického řešení, nebo dokonce je inspirací originální architektury.“

PetrKratochvíl

Generace+

Deutsches Architektur Zentrum/

Koncepce/CCEA


je výzkumným projektem Centre for Central European Architecture (CCEA) zaměřeným na mapování tvorby a názorů tří generací českých architektů: generace 50+, jejíž příslušníci prožili studia i velkou část praxe v totalitním režimu, generace 40+, jejíž příslušníci se vzdělávali v době normalizace, kdy také nastoupili do praxe, která však po revoluci pokračuje v podmínkách tržní ekonomiky, a konečně generace 30+, jejíž příslušníci absolvovali studium i nástup do praxe v demokratickém státě.

Na začátku výzkumu stála otázka, zda v soudobé české architektuře existuje společný jmenovatel v podobě „generačního sepětí“ nebo zda je naopak charakterizována „generačními propastmi“ způsobenými rozdílnými společensko-politickými podmínkami posledních padesáti let, v nichž čeští architekti pracovali a pracují.

Orální historie české architektury
Projekt Generace+ je založen na autentických výpovědích jednotlivých architektů. Vizuální dokumentace tvorby, která je v současnosti nejvíce preferovaná, je posunuta do druhého plánu. Dnešní trend ve vystavovaní architektury, jenž vychází z prezentace realizací prostřednictvím profesionálně vycizelovaných fotografií, vizualizací a projekcí, kurátoři odmítli: středem zájmu zůstávají myšlenky autorů — orální historie české architektury od druhé poloviny dvacátého století do současnosti.

Výpovědi zastoupených autorů se dotýkají politických změn posledních desetiletí z profesní i osobní perspektivy, architektonického školství, otázek autorit v oboru, kvality teoretického uvažování o něm a postavení architekta v dnešní neoliberální společnosti. Osobními postřehy jsou doprovázeny i prezentované práce.

Počet prací, které jsou u jednotlivých architektů představeny, vychází z příslušnosti ke generaci: architekti generace 50+ byli kurátory CCEA vyzváni, aby ze své dosavadní tvorby vybrali tři realizace, které sami pokládají za přelomové — ať už z profesního nebo z osobního hlediska. Architekti generace 40+ vybírali realizace dvě, generace 30+ pak jednu.

Vedle realizovaných projektů výstava představuje také projekty nerealizované — nepostavené domy nebo nerealizované soutěže, vyhrané i nevyhrané, neboť právě v nich se mnohdy projevuje hlubší autenticita a svobodnější architektonický názor. Nerealizované projekty jsou u příslušníků všech tří generací zastoupeny třemi pracemi. Výstava představuje také diplomní projekty zastoupených architektů, jež zpravidla zůstávají veřejnosti utajeny, ale jež mohou ukázat, v jakých podmínkách studovali a nabídnout možnost srovnání s dalším směřováním jejich tvorby.

Ke spolupráci na výběru architektů reprezentujících zastoupené generace byli přizváni tři teoretici architektury: Rostislav Koryčánek — generace 50+, Jana Tichá — generace 40+, Adam Gebrian — generace 30+.

VĚRA & VLADIMÍR MACHONINOVI

velvyslanectví ČR V Berlíně/

kurátor/Radomíra Sedláková, Pavel Směták


Galerie Jaroslava Fragnera připravuje výstavu věnovanou nejdůležitějším stavbám manželů Machoninových, která bude mít svou premiéru v rámci výstavního projektu ARCHIczech/ Měsíc české a pražské architektury v Berlíně, jednoho z vybraných kulturních doprovodných projektů českého předsednictví EU. Výstava se koná pod záštitou pana ministra zahraničí Karla Schwarzenbergera a paní náměstkyně primátora hl. města Prahy Markéty Reedové. Na spolupráci se rovněž podílejí Národní galerie a Národní technické muzeum.

Výstava věnovaná zásadním projektům bude prezentována přímo v budově českého velvyslanectví v Berlíně, na kterou v roce 1970 vyhráli Machoninovi soutěž (vzbudila zájem již ve své době a kterou deník Bild označil za „vesmírnou loď uprostřed pulsujícího města“). Poté bude výstava reprízována také v Čechách, stejně jako v případě berlínské výstavy, kdy bude prezentována přímo v budově navržené Machoninovými - ambasádou ČR, počítá koncept s vystavením v dalších realizacích tj. hotelu Thermal-propojení s filmovým festivalem, obchodního domu Kotva, zatím v jednání).

Koncept výstavy představí tvorbu architektů v jejich vrcholném tvůrčím období mezi lety 1965 a 1970. Představí hlavní projekty z období uvolněného konce šedesátých let a jejich opožděné realizace z let sedmdesátých (projekt nerealizovaného Podniku výpočetní techniky v Holešovicích, hotel Thermal v Karlových Varech, Dům bytové kultury, OD Kotva, ambasáda ČSSR v Berlíně aj.). Doplněním ukázkami mobiliáře poukáže na komplexnost realizací autorského týmu, kdy je stavba autory řešena od celku až po detail a design užitkových předmětů a nábytku. Exteriér přechází do interiéru samovolně a vzniká tedy komplexní dílo. Výstavu doprovodí také katalog, dobová filmová koláž, modely a ukázky originálního mobiliáře.

Architektka Věra Machoninová před dvěma roky obdržela Cenu za celoživotní dílo, avšak na svou retrospektivní výstavu stále čeká, stejně jako na publikování a představení díla nejen širší, ale i odborné veřejnosti. Soutěžní návrhy ani realizace nebyly vlivem historických událostí po roce 1971 prakticky vůbec publikovány v odborných časopisech.


přednášky/
1/4 New Face of Prague/Dan Merta,
Velvyslanectví ČR

8/4 Zelená architekturaCZ/Petr Kratochvil
České centrum

22/4 Věra a Vladimír Machoninovy/Radomíra Sedláková
Velvyslanectví ČR

29/4 Profil Jan kaplický, film
In Memoriam Jan Kaplický/Eva Jiřičná

6/5 Dialog-Berlín-Praha/ krátké přednášky
A69,CHAA — Chalupa architekti,OK Plan, 4A architekt, plus 4930 Architektur, Wilk-Salinas Architekten,realarchitektur, Raumlabor


Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*