Seděl
jsem nedávno v kanceláři stavebního úřadu v centru velkého města, kde se náš
investor radil s milou a vstřícnou referentkou, jak se v projektu obytného
bloku v území vybombardovaném za druhé světové války vyvarovat prvků či situací,
které by zkomplikovaly jeho projednání v územním řízení. Takovým tématem dle
očekávání byly i byty na nároží, jehož poloha byla dána trasováním existujících
ulic a tedy se jim nedostávalo denního proslunění požadovaného vyhláškou. Jak
architekti vědí, nároží domovních bloků z logiky věci, tedy geometrie, při
obvyklé délce uliční fasády nemají téměř žádnou fasádu dvorní. A již tak krátké
dvorní fasády si v rohu stíní navzájem. Na nárožích tedy zpravidla nelze
dosáhnout vyhláškou o obecných technických požadavcích na stavby (č. 268/2009
Sb. /OTP/) požadovaného proslunění bytů. Proto referentka našemu investorovi
radila, aby byty prohlásil za studia, protože v nich se sice nelze
přihlásit k trvalému pobytu a při koupi se za ně platí zvýšená sazba DPH,
ale zase nemusí být prosluněny. Namítl jsem, že bych za vhodnější řešení této
situace považoval udělení výjimky z paragrafu 13 vyžadujícího délku
denního proslunění bytů, protože vyhláška takovou výjimku umožňuje. Paní referentka
prohlásila, že její stavební úřad dosud takovou výjimku nevydal a že neví, na základě
čeho by ji vydat měl. Tato otázka mne zaskočila. Přece proto, aby se mohlo
stavět město, aby se mohly ulice obestavět bloky, aby ulice měly nároží, jak je
ve městech obvyklé. Jaký jiný důvod lze pokládat za legitimnější? Zde,
v historickém městě, by výjimky měly být udělovány jako na běžícím pásu. To
proto, že dle českého stavebního práva není možné postavit město. Lze dle něj
postavit pouze modernistická sídliště.
Jak
již víme, všechny byty musí být prosluněny, čili obráceny ke slunečným stranám.
Na louce jistě lze volně rozestavěné domy orientovat ke slunci. Ale ve městě existují
ulice vedoucí různými směry a tak zde požadavek proslunění nelze splnit. A
stejně tak na žádném nároží, kde dvorní fasády sbíhající se v rohu si navzájem
stíní. Dle našich právních i technických předpisů lze tedy stavět domovní bloky
pouze s prázdnými rohy, čili ulice bez nároží. Navíc dle vyhlášky o
obecných požadavcích na využití území (501/2006 Sb.) musí být vzdálenost
protilehlých obytných domů větší než sklopená výška vyššího z nich. Naše
stavební právo tak umožňuje pouze vznik bezforemných prostorů s velkými odstupy
staveb, tedy modernistického sídliště. Ve městech jsou přece ulice užší, než
výška jejich domovních front. Např. v Brně je standardní šířka ulic z doby
jeho přestavby na moderní město v 19. století dvojí: 16 a 19 metrů. Přitom
domovní fronty tvořící tyto ulice jsou vysoké přibližně 20 metrů.
Tím,
že naše stavební předpisy zakazují stavět městské ulice, však náš problém
nekončí. Také další právo uplatňované v územním řízení vede k ničení
krajiny, desurbanizaci a vzniku sídelní kaše. Například nařízení vlády č.
272/2011 Sb. ustanovuje hlukové limity v chráněných venkovních prostorech
staveb. Tím předepisuje, že hluk se neměří uvnitř obytné místnosti, nýbrž 2
metry před její fasádou ve venkovním prostoru.
Jsme tedy jediným státem v Evropě, který ignoruje skutečnost, že
obytné místnosti mají fasády a okna. A to má zásadní dopad na (ne-)povolování
obytné zástavby v našich městech. Když totiž vyprojektujeme normální ulici
se dvěma protilehlými městskými domovními bloky, které dle předpisů musí mít parkování
vyřešeno ve své ploše, tak výpočtový hluk způsobený automobily obyvatel
obou bloků přesahuje dovolené limity a hygienická stanice vydá k záměru
záporné závazné stanovisko a stavební úřad stavby nepovolí. Co tedy zbývá:
nestavět husté ulice s obytnými bloky ve městech, ale rozdělit jejich
zátěž za město do tisíce domečků v krajině. Stejně tak nelze obytné domy
stavět v místech, která svou podstatou již hlučná jsou – čili podél živých
ulic, tedy opět ve městech. Přesně tam, kde se dříve stavělo nejvíce, protože živé
ulice a náměstí byly vždy pro bydlení velmi atraktivní a v zahraničí jsou
atraktivní dodnes a také proto, že takové město je efektivnější a provozně
úspornější. Ti, kterým takové prostředí nevyhovuje, si prostě najdou bydliště na
tichém předměstí.
Dalším
nástrojem, který u nás znemožňuje stavění města a vyhání jejich obyvatelstvo do
příměstské krajiny, kterou ničí stejně jako města, jsou územní plány, resp.
jejich poškození nekvalifikovanými rozhodnutími správních soudů, které de facto
zrušily už tak problematicky nastavený proces územního plánování. O co jde? Územní
plány představují obcemi stanovená pravidla nakládání s územím (místní
právo), čili jsou právními pravidly schválenými a vydanými samosprávou obcí. A
obce v těchto pravidlech vždy stanovily, která kritéria jsou dle jejich
vůle v plánu závazná a která směrná. A také stanovily, jakým způsobem lze
se směrnými regulativy zacházet, zatímco ty závazné je možné změnit pouze
změnou územního plánu, čili několik let trvajícím procesem. Rozdělení
regulativů na závazné a směrné bylo (a má být) základním prvkem územního
plánování, které vychází z předpokladu, že tvůrce územního plánu nemůže
znát celé území města do nejmenšího detailu a že naopak konkrétní investor se
svým konkrétním záměrem zpracovaným autorizovaným architektem zná konkrétní
situaci a problémy v konkrétním místě vždy lépe a může je na míru šitým
řešením vždy lépe vyřešit než zpracovatel územního plánu v měřítku 1 : 25 000.
Aby však nemohlo být jednotlivé řešení prováděno na úkor celku či na úkor ostatních,
stanovil územní plán zásadní kritéria a regulativy závazně, zatímco ostatní
mohl předepsaným způsobem upravovat odbor územního plánování, čili odborníci
zaměstnaní městem. Takový postup zohledňuje skutečnost, že města jsou živými
organismy, jejichž rozvoj se řídí živým procesem územního plánování, který
vykonávají na základě potřeb města odborníci jím zaměstnaní. A právě tento
proces nutný pro zdárný život měst naše správní soudy svými spornými rozsudky
zničily a dovršily tak proces započatý samotným stavebním zákonem z roku
2006 (o jehož nekvalitě již není pochyb ani mezi laickou veřejností), když v letech
2013 a 2014 zrušily směrnou část regulativů územních plánů a tyto regulativy
učinily závaznými a podrobily je složitému a zdlouhavému procesu projednávání a
schvalování. Tím nejenže zasáhly do rozhodovacích pravomocí obcí, ale dovršily
tak popravu živého procesu územního plánování a z územních plánů učinily
mrtvé dokumenty. Vše v nich je závazné, přikázané a vše v nich
regulované lze změnit pouze změnou územního plánu, což je de facto stejný
proces jako jejich nové pořízení, tedy proces trvající několik let. Přitom
rozdělení tvrdosti regulativů na závazné a směrné je zásadní systémovou věcí
struktury územního plánu. Kdyby pořizovatelé takto zmrzačených územních plánů,
tedy obce, a zpracovatelé těchto plánů, tedy urbanisté, věděli, že regulativy
nemohou být dvojího charakteru, vznikly by od počátku zcela jinak
koncipované územní plány.
Správní
soudy tak změnily zcela zásadním způsobem pravidla územního plánování retroaktivně,
během hry. Přitom české územní plány jsou v drtivé většině pořízeny
zastaralým způsobem vycházejícím z deklarace Athénské charty, sepsané
avantgardními levicovými architekty na palubě lodi Patris II v Egejském
moři v roce 1933. Jejich technokratické a sociálně-inženýrské vidění světa
rozřezalo celistvé tělo města dle funkcí a požadovala je nadále organizovat dle
funkčního zónování, tedy jeho živý organismus rozdělit na plochy pro bydlení,
výrobu, rekreaci a funkci smíšenou. Ale co to je výroba ve společnosti, která již
prakticky nic nevyrábí? Jistě, dříve tu byly hutě a zbrojovky, vyráběla se ocel
a obrněné transportéry. To byly výrobní procesy, které se těžko slučovaly
s bydlením. Ale dnes jsou hutě pusté a prázdné a těžkou zbrojní techniku
nakupujeme ze sousedního Rakouska. Přitom jsou v územních plánech
předepsány tisíce hektarů výrobních ploch, kam se nesmí umístit nejen bydlení,
ale ani to, co v dnešní době skutečnou výrobou je, třeba tvorba IT
programů, která vzniká v kancelářích a nikoliv ve výrobních halách. A tak paradoxně
bydlení, funkce, která je zásadním ukazatelem kvality prostřední, dnes nesmí
být dle našich územních plánů umístěna v plochách výrobních a jen omezeně
ve smíšených, ve kterých však není co umístit, protože divadla, koncertní sály
a muzea nestavíme v takovém počtu, aby plochy smíšené zaplnily. Naše
územní plány tak zcela nepochopitelně chrání funkční plochy pro komerci a
administrativu, tedy pro byrokracii, před možností umístění obytných budov. Navíc hranice těchto funkčních ploch byly
v územních plánech stanoveny směrně, obce je mohly upravovat, dnes jsou
závazné, upravovat je nelze.
Totéž
platí o indexu či koeficientu podlažních ploch (dále jen IPP/KPP), který byl
v územních plánech uveden jako ukazatel zátěže území, např. pro výpočty a
modelování dopravy nebo pro kalkulace počtu jeho uživatelů či obyvatel a pro
určení potřebné občanské vybavenosti, např. škol. Také tyto IPP/KPP mohly dříve
obce upravovat, dnes rozhodnutím soudu nesmí. Navíc IPP/KPP se začaly používat
jako závazný regulativ omezující možnou velikost povolované stavby. Čili například
na pozemku velikosti 1000 m2, což je luxusní rozloha parcely,
která např. v Brně dnes nezasíťovaná přijde na 13 milionů korun, je pro
plochy zástavby rodinnými domy v územním plánu často předepsán IPP/KPP 0,2.
Je tedy možné na něm postavit 200 m2 velký rodinný dům. Když
odečteme plochu garáže pro dvě auta a nutnou plochu skladů a technických
místností, zbude stavebníkovy 120 m2 hrubé podlažní plochy pro
vlastní obytnou stavbu, ze které opět po odečtení plochy konstrukcí a schodiště
zůstane 100 m2 skutečné obytné plochy. To je o 20 m2
menší výměra než ta, kterou naše legislativa určuje jako hranici sociálního
bydlení, jenž je 120 m2. Koupíte-li si tedy parcelu o 1000 m2,
pak vězte, že na ní bez změny územního plánu, která by navýšila IPP/KPP a která
trvá nejméně 3 roky, smíte postavit obytnou stavbu, která je asi o 15 %
menší, než zákonem velikostně limitovaný sociální byt. Přitom předepsaný IPP/KPP
0,2 pro území rodinných domů je naprostým nesmyslem, neboť i prvorepublikové
vilové čtvrti, tedy luxusní obytná prostředí, mají zástavbu daleko hustší, tedy
IPP/KPP podstatně vyšší, než 0,2.
Tento
příklad jen ilustruje skutečnost, že téměř pro každou stavbu je v naší
zemi potřeba změna územního plánu. A to také proto, že ony „měkké“ regulativy,
které posuzovaly a upravovaly odbory územního plánování a které umožňovaly
přizpůsobit územní plán konkrétním stavebním záměrům, pokud naplňovaly jeho smysl,
tyto směrné části plánů a tedy tuto možnost soudy zrušily. Např. ve městě Brně
však byly i ony tři roky trvající „tvrdé“ změny územního plánu naposledy
provedeny v roce 2009 pro žádosti podané roku 2007. Čili pro stavební
záměry starší 12 let. Po tuto dobu tedy trvá ve velké části města faktická
stavební uzávěra.
Ve Vídni je ročně provedeno v průměru
50 úprav územního plánu. Vídeňský plán využití území je přitom nesrovnatelně
liberálnější a velkorysejší než územní plány české, takže jeho úpravy je třeba
provádět jen pro skutečně zásadní změny využití území. Přesto se nabízí
jednoduché srovnání: má-li Brno přibližně 30 % obyvatel Vídně, mělo by tu být při
zachování proporce Vídně ročně provedeno 15 změn. Tedy např. od roku 2007 do letoška
150 změn pro velké či urbanisticky podstatné projekty. Ale
ona nebyla provedena ani jedna! Přitom dle průzkumů Světové banky je Česká
republika na 127 místě v komplikovanosti získání stavebního povolení. V délce
správních termínů určených legislativou je dokonce až na 165 místě ze 185
posuzovaných zemí světa. Nutno ovšem zdůraznit, že Světová banka zkoumala kritéria
naplnění základní lidské potřeby a práva si obstarat obydlí, tedy délku a
právní rámec stavebního řízení. Další řízení nezkoumala, protože pro povolení
stavby domu je ve světě potřeba pouze jednoho rozhodnutí. V České republice
tomu tak není, zde ještě před stavebním povolením je nutné provést změnu
územního plánu a poté získat územní rozhodnutí, což obé jsou roky trvající
procesy (jak vidíme na příkladu Brna, tak nejméně 12 let). Vezmeme-li tedy
v úvahu bezprecedentní komplikovanost našeho povolovacího procesu, vyjde
najevo, že jsme pravděpodobně zemí, kde se lze nejhůře na světě domoci povolení
ke stavbě domu!
Možná
také proto je u nás ve srovnání se západní Evropou nízký počet bytů na 1000
obyvatel, např. téměř o stovku nižší než v sousedním Rakousku (ČR 469,
Rakousko 555). Ze západní Evropy mají nižší počet bytů kromě donedávna chudého
Irska a malého Lucemburska pouze bývalé koloniální velmoci Velká Británie,
Francie a Nizozemí se značným podílem obyvatel původem ze zemí třetího světa
s jinými životními a kulturními návyky. Přitom dle evropských statistik je
průměrná velikost bytu v EU 95,9 m2, v České republice
však pouze 78 m2, čili 81 % průměru EU. Když však spočteme
průměrnou plochu bytů pouze západoevropských zemí vč. Islandu, Norska a
Švýcarska, tedy Evropy bez zemí bývalého sovětského bloku, je průměrná velikost
západoevropského bytu téměř 108 m2, čili plocha průměrného českého
bytu tvoří jen 72,5 % evropského. Pokud by se měla Česká republika dostat
na evropský průměr velikosti bytů, musely by se ty existující (dle výsledků
sčítání lidu, domů a bytů v r. 2011 to bylo 4 756 572 bytů) zvětšit o
150 milionů m2. Ročně se však v České republice dokončí asi 28
tisíc bytů, z toho 15 tisíc v rodinných domech. V roce 2017 bylo
v naší zemi postaveno pouhých 300 bytových domů. Byty v nich mají
průměrnou velikost 2+1 a plochu 52 m2. Pro dosažení plochy
průměrné evropské velikosti bytů by se u nás musely postavit 2 miliony
bytů dnešní průměrné velikosti (nabízí se připomenout předválečné Československo
a jeho zákonem z r. 1936 daný velikostní limit tzv. bytů pro chudé 35 m2).
Velikost
bytu je zásadní ukazatel životního standardu. Nikdo nepochybuje, že má-li
architekt k dispozici více plochy pro návrh bytu, bude navržený byt
komfortnější pro život, stejně jako asi nikdo nebude zpochybňovat, že ve větším
bytě se bydlí lépe, než v malém. Možná i to je jeden z důvodů, proč
Českou republiku v dnešní době opustilo 8,8 % občanů v ní narozených,
což je přibližně dvakrát větší podíl než v západoevropských zemích a počet
českých emigrantů stále roste – zatímco v roce 1997 emigrovalo z ČR 805
obyvatel, v roce 2017 již 17 684.
Je zajímavé, že – pokud je mi známo – se interpretací tohoto faktu nikdo
nezabývá, nikdo nezkoumá, kdo tvoří oněch 8,8 % populace a proč se rozhodla
trvale žít v zahraničí. Mohu se tedy mýlit, když budu tvrdit, že ti, kdo
se rozhodli odejít, jsou lidé v drtivé většině schopní, šikovní, pracovití
a vysokoškolsky vzdělaní. Možná odešli také proto, že v České republice je
tak těžké bydlet ve městě, protože opravdová města z důvodů majících původ
v domácím právu zde nelze stavět. Proto také letos cena metru čtverečního
nového bytu v Brně dosáhla neuvěřitelných 100 000 korun. Přitom
revidovaná Evropská sociální charta Rady Evropy, kterou v roce 1996 přijala i
Česká republika zavazuje signatáře k „podpoře dostupnosti bydlení
přiměřené úrovně“ a ke „stanovení cen bydlení tak, aby byly přiměřené těm,
kteří nemají dostatek prostředků“. Skutečnost je však taková, že dle průzkumu
nákladnosti bydlení v Evropě, který provedla poradenská společnost
Deloitte, je bydlení v Česku nejnákladnější. Zatímco v dosud
nejdražší Velké Británii lze byt o ploše 70 m2 pořídit za 10
průměrných ročních výdělků, v ČR roku 2017 za 10,9. Tato situace vede k tomu, že se ve městě
staví jenom malé byty. Garsoniéra o ploše 28 m2 se v Brně dnes
prodává za 2,6 milionu korun. Ale jak lze žít v bytě o ploše 28 m2?
110 tisíc lidí, kteří v Brně pracují, proto nežije ve městě, ale za
hranicemi jeho správního obvodu. Město, kterému tak uniká 1,5 miliardy korun
daňových výběrů ročně, však těchto 110 tisíc lidí denně zatěžuje, minimálně dojížďkou
do práce automobily, či požadovanými veřejnými službami. Generují přitom dopravní
zácpy a emise v ovzduší, které by nevznikaly, kdyby bydleli ve městě a
alespoň část z nich užívala veřejnou dopravu. O negativech
suburbanizace, ničení krajiny a počínání odporujícího ekologii i zdravému
rozumu ani nemluvě.
Nejsme
tedy schopni stavět města a ta zděděná ničíme. Ve stavbě a podobě města se
přitom sjednocují všechny aspekty podmiňující vznik budov: dějiny, umění,
architektura, politika, hospodářský, společenský a kulturní život. Nezájem o
osud měst, který česká společnost projevuje, je tedy nezájem o svůj vlastní
osud, o sebe sama.
Přitom
město jako zhmotněná forma života společnosti, tedy sdílených zvyků a hodnot,
je výchozím bodem i smyslem architektury. A architektura je základním kamenem a
současně prostorem kultury. V závěru své stěžejní knihy Moderní
architektura, Kritické dějiny britský historik a teoretik architektury Kenneth
Frampton rozvádí, že kulturní význam zemí v oblasti natolik svázané
s penězi, jako je architektura, není totožný s jejich hospodářským
významem. Tvrdí, že pro čtyři země, v nichž dlouhodobě vzniká architektura
mimořádné kvality, totiž Finsko, Francii, Španělsko a Japonsko, je společným
faktorem zájem a péče státu o vznik stavební kultury: „Dobrá architektura vychází
stejně tak z architekta jako z osvíceného klienta a tento princip
platí pro jednotlivce i pro národní státy. Ať tak či onak, veškerá
architektonická produkce“ těchto čtyř zemí „se do značné míry opírá o
federální, městskou či společenskou záštitu, doplněnou různými druhy institucionální
a soukromé podpory. Bez odpovídající záštity nelze dostáhnout kvalitní úrovně
celkové produkce ani tuto úroveň udržet, protože výstavba je veřejným uměním,
které vyžaduje velkou angažovanost společnosti, stejně jako vysokou úroveň
investic a vhodné stavební kapacity řemeslnické i průmyslové výroby.“
Nic
z tohoto výčtu u nás nenajdeme. Takže pokud budeme hledat viníky současné
degenerace našich měst, architekti to nejsou. Ti svoji přirozenou partii dávno
hrát nemohou, protože naše právní a společenské prostředí jim nedovoluje
postavit ulici a tedy ani město. Česká společnost je svými pravidly a chováním vytlačila
do ofsajdu – do postavení mimo hru.
Petr
Pelčák
Článek „Architekti v ofsajdu“ byl v říjnu publikován v časopise Kontexty (č. 5/18).
Je to úchvatné.
Několik poznámek k oslunění bytů.
Známe to přísloví – Kde nechodí slunce, tam chodí lékař. Navrhnul jsem si dům ideálně situovaný ke světovým stranám. Do obývacího pokoje propojeného s kuchyní svítí slunce od východu do západu. Klimatizaci nefandím. Nechci dýchat v bytě umělý vzduch, zvyšovat uhlíkovou stopu a ještě za to platit. Dům není v pasivní, ale slušně zateplený. A jaká je praxe? Abych v domě udržel příjemnou teplotu, od jara do podzimu musí být osluněná okna stíněná venkovními žaluziemi. V létě na jižní straně i při oblačné obloze. V podkroví, kde jsou ložnice, jsem musel vyměnit vnitřní žaluzie u střešních oken za venkovní. Protože v zimě svítí slunce v průměru 1 hodinu denně, jak mám ověřeno u slunečních kolektorů, v bytě si slunce během roku příliš neužijeme. Prý se připravuje nařízení, že všechny nové stavby budou muset být v pasivním režimu. Co se ušetří na vytápění, to se promrhá na chlazení, jinak se do bytu sluneční paprsek nemůže vpustit. Ale možná už někdo vymyslel čiré sklo nepropouštějící infračervené záření.
S článkem nemohu než souhlasit, až na ty směrné části územních plánů, to byly často pěkné |prasárny| založené na osobních preferencích samospráv nebo projektantů územních plánů, třeba tvary střech, členění oken, barevné a materiálové řešení.
Brilantní analýza situace…od člověka o jehož kreditu (odborném i lidském) nemůže být pochyb. Proč ji ale dávno neudělalo ministerstvo, které za tuto oblast odpovídá? A které každou dílčí novelou stavebního zákona jen prodlužuje agónii ideí modernistického urbanismu, setrvačné socialistické buzerace a totalitního pojetí „veřejného zájmu“.
A lze vůbec něco podobného očekávat od současných protagonistů MMR, neschopných překročit myšlenkový horizont Ing. Sklenáře a Ing. arch Tunky, kterým jsou odkojeni?
A je vůbec někdo, kdo skutečně usiluje o změnu směřující k městskosti, k intenzivnímu a efektivnímu nakládání se urbanizovaným územím, k zajištění nedotknutelnosti příměstské krajiny, k dostupnosti bydlení?
1. Komunální politici – zadavatelé územních plánů? Ti z 99% vůbec netuší co schvalují, nerozeznají výkres „výroku“ od výkresu „odůvodnění“. Nemají šanci znát hlavní principy územního plánu, jehož „výroková část“ má vedle strakatého leporela výkresů a schémat dalších 150 stránek textů a tabulek, ve kterých je každé jednotlivé slovo „závazné“. Kdo z nich má odvahu říci : „Císař je nahý!“ Jak ale mohou 4 roky moudře řídit a spravovat město, když nemají k ruce lapidární územně plánovací koncepci. Natož kontrolovat její dodržování… A nebude to možné do té doby, dokud územní plán např. stotisícového města má současně sloužit stavebnímu úřadu jako regulérní podklad pro umísťování jednotlivých staveb?! Bodejť by pak nebyl přeurčený. Bodejť by v něm nebyla lapidární koncepce znečitelněna balastem detailů, o kterých zpracovatel ÚP nemůže nic vědět. Bodejť by nebylo zapotřebí každé 4 roky tento dlouhodobý koncepční dokument aktualizovat (?) a mezitím pořizovat lavinu drobných změn…
2. Pořizovatelé a zpracovatelé územních plánů? Ale ti jsou rádi, že už tu jejich přechytralou násobilku konečně „umí“, tak přece nebudou usilovat o změnu a učit se nějakou další…
3. Developeři? Ti ale raději koupí pole za městem za 15,-Kč za metr, požádají o změnu územního plánu a postaví tam morálně dávno přežilé modernistické sídliště (ovšem s mnohem hezčími vizualizacemi, než to uměl socialismus). A nesmyslné náklady za dlouhatánskou technickou a dopravní infrastrukturu a nízkou intenzitu zastavění promítnou do ceny bytu. A je to. A provozní náklady na údržbu infrastruktury a MHD – tu zaplatí město a správci IS…
4. Architekti a urbanisté? Skřípou zuby a píšou články do periodik, které nikdo nečte.
Plně souhlasím s arch. Pelčákem – obdobně bojujeme v Kroměříži a to nejen s osluněním, ale např. s nárožními okny v případě odstupů staveb , kdy jsou ve fasádě okna obytných místností – další nesmysl v OTP ….. udělejte ateliér a bude to OK …..
Skvělý článek. Klidně bych se pod něj připodepsal.
Co na to komora?
Skvělý a podrobný článek, který má jedinou |drobnou| vadu. Proč vychází v odborném tisku a nebo v almanachu (či jak to nazvat), který má minimální penetraci do laické veřejnosti. Politici to odbyli v posledních pár měsících zejména před volbami tím, že je |špatný| stavební zákon. O těch – včetně faktů, které přesně rozebírá pan Pelčák a které se týkají územního plánování (což opravdu není stavební zákon…) se nemluví vůbec. Stejně tak, jako se neřeší obstrukce nejrůznějších samozvaných |úřadů| typu Klubu za Starou Prahu, které rovněž znemožňují výstavbu pod průhlednými záminkami o snaze po zachování |kulturního| dědictví. Přitom ve většině případů se jedná o maskování vlastních zcela sobeckých zájmů. Příklad? Na Petřinách trvalo tři roky, než se podařilo zbourat nefunkční a nehodnotnou prvorepublikovou vilu. Dokud úřady včetně památkářů rozhodovaly podle zdravého selského rozumu, šlo to celkem standardně. Pak se ovšem do věci vložili sousedé z okolí (mimo jiné z onoho vedle stojícího mizerného bytového panelového bytového domu někdy ze sedmdesátých let a pod záminkou zachování |památky| donutili úřady odvolat co už provedly. Přitom je popuzovala představa nepohodlí spojeného s výstavbou. že i jejich domy byly kdsi postaveny s dopady na okolí je nezajímalo. Do věci se vložil jakýsi venerolog z Motola a místní poslanec za stranu Zelených a navrhl prohlásit vilu za památku a to i přes to, že rok předtím jako člen stavební komise souhlasil s jejím zbouráním. Jeho trapné výmluvy, že nebyl přítomen (což šlo lehce vyvrátit jeho písemně doloženou přítomností na onom jednání i faktem, že rozhodnutí o souhlasu s demolicí bylo jednomyslné) bylo typickou ukázkou demagogie a bezcharakternosti právě oněch lidí, kteří se přes svojí omezenost a neznalost problematiky cítí být povolání rozhodovat o podobných věcech, zaštítěni rudozelenými ideologiemi všeho druhu. Zákon o územním plánování založený (jak přesně píše pan Pelčák) na základě oné Athénské charty 80 let staré je paskvil, požadavky na osvětlení z podobné doby jsou směšné, nicméně nikdo se nepozastavuje právě nad chováním oněch samozvaných aktivistů, kteří pod rouškou onoho nejvyššího a přitom jediného pravého a správného Dobra naši společnost ničí možná víc, než jejich političtí nepřátelé. I nad tím bychom měli začít uvažovat. A mluvit a to bez ohledu na to, že tito lidé si rovněž uzurpují obrovskou moc ve veřejném prostoru pomocí médií a jsou ochotni své protivníky likvidovat (zatím ne fyzicky) záplavou fake news, dehonestací a nepodložených obvinění…