(ČTK) – Před 75 lety, 3. března 1939, se narodila přední česká architektka Eva Jiřičná. Ve světě se proslavila zejména návrhy interiérů londýnských a newyorských módních obchodů a butiků. V Česku patří mezi její nejznámější realizace oranžerie v zahradách Pražského hradu, kongresové centrum ve Zlíně či pražský Hotel Josef.
Zlínská rodačka Eva Jiřičná vystudovala architekturu na pražské technice a dále u Jaroslava Fragnera na AVU. Po studiu jí byla nabídnuta stáž v Anglii, kam také počátkem srpna 1968 odjela. Domů už se ale z rozhodnutí československých úřadů vrátit nesměla.
Prvních deset let strávených v Británii pracovala Jiřičná v ateliéru, který připravoval projekt přístaviště v Brightonu. V roce 1984 si pak v Londýně založila vlastní ateliér – Eva Jiricna Architects (EJA). To už se věnovala zajímavějším projektům jako byly návrhy luxusních obchodů, bytů či kanceláří. Díky nim získala četná mezinárodní ocenění a její práce jsou pravidelně publikovány v časopisech a knihách.
Rukopis Evy Jiřičné bývá na první pohled dobře čitelný. Její specialitou jsou zejména křehká schodiště ze skla a oceli, zavěšená na tenkých lanech. Svět přístavů a lodí, k němuž kdysi přičichla, ji zase inspiruje k častému využívání kulatých oken či zvlněných střech, připomínajících lodní plachty.
Loni na jaře převzala Eva Jiřičná Cenu Jane Drewové za mimořádný přínos postavení žen v architektuře. Již dříve dostala titul Královský průmyslový designér a je nositelkou Řádu Britského impéria za přínos interiérovému designu.
Proslulá architektka Eva Jiřičná tvoří interiéry plné světla
(ČTK) – Jednoduché linie, ocel, sklo a střízlivá modernost. A točitá schodiště, jakoby plující v prostoru. Projekty architektky Evy Jiřičné mají punc originality a její prosvětlené interiéry vyplňují luxusní obchody, byty i kanceláře po celém světě.
Sklo a ocel, na první pohled chladné materiály, Jiřičná ve svých interiérech ladí do dokonalé harmonie. K jejímu rukopisu patří i napínací lana pro proslulá skleněná schodiště, která v průběhu let vytříbila k dokonalosti slavnostního šperku: "Uvnitř objektů mě fascinuje světlo a práce s ním. Hledám cesty, jak jej dostat do prostoru. Světlost, průhlednost a materiály ve své ryzí podobě," říká k tomu.
Její designérské prodejny proměnily tvář prestižních ulic Londýna či New Yorku. Hugo Boss, Kenzo, Joseph, Vidal Sasoon, mnoho významných kaváren a restaurací. Navrhuje luxusní hotely, soukromé byty i mosty. Jejími klienty jsou šlechtici, byznysmeni, společnosti zvučných značek. Mimo jiné i v San Francisku, Los Angeles či Florencii.
V rodné zemi lidé její práci vůbec neznali. Moravanka s britským pasem se totiž v roce 1968 stala proti své vůli emigrantkou a do Československa poté poprvé přijela až v roce 1990.
Její tvorba v ČR zahrnuje moderní Oranžerii (skleník s ocelovým skeletem) u Jeleního příkopu v areálu Pražského hradu, interiéry Tančícího domu na Rašínově nábřeží, kavárnu Černá labuť nad obchodním domem Bílá labuť nebo lávku pro pěší v Brně. Též pražské hotely Josef a Maxmilian. Nyní navrhuje dům v proluce na konci pražské Revoluční ulice.
Do světa architektury vešla s kvalitním vzděláním. Narodila se 3. března 1939 ve Zlíně, její otec byl architekt a pracoval pro Tomáše Baťu. Tento obor vystudovala i sama na pražské technice a dále u Jaroslava Fragnera na pražské AVU.
Po studiu jí nabídli stáž v Anglii, odjela tam 1. srpna 1968. A pak přišel dopis z velvyslanectví s textem: "Vaše doložka je zrušena a návrat do vlasti z důvodu veřejného zájmu nežádoucí."
V ateliéru Louise de Soisson, který projektoval nový přístav v Brightonu, se učila používat materiály průmyslového designu, později spolupracovala s architektem Richardem Rogersem, a pak dostala zakázku na několik obchodů v centru Londýna a ve Spojených státech.
Tak se postavila na vlastní nohy a v roce 1976 si založila atelier. Pracovala pro pojišťovnu Lloyd, lorda Rothschilda a další. Navrhla autobusové nádraží Canada Water v Londýně nebo rozšíření knihovny v Leicesteru. Britská královna udělila této dámě architektury Řád britského impéria.
Pověstnou laskavost a vstřícnost Evy Jiřičné vyvažuje její méně zjevná tvrdohlavost a houževnatost. Její nejoblíbenější knihou je Malý princ Antoina de Saint-Exupéryho. A muži jejího života byli vždy architekti, včetně Jana Kaplického.
Stále elegantní Jiřičná má dnes architektonické studio v Praze (AI Design Praha) i v Londýně (Eva Jiricna Architects), tucet polistopadových let učila i na VŠUP v Praze. Nedávno vyšlé knižní rozhovory Karla Hvížďaly s ní pod názvem Prostory a dialogy Evy Jiřičné ji představují jako filozofku prostoru a tvůrkyni, která klade důraz na dialog s klientem.
Kromě Řádu britského impéria má několik světových ocenění, je členkou Královské akademie umění a Amerického institutu architektů, má čestné doktoráty několika univerzit. Mluví anglicky, rusky, francouzsky a italsky.
Renomovaná architektka sama sobě tvrdí, že nemá příliš smyslu pro obchod a silnější se cítí v tvorbě: "Tvorba je neustálé hledání, množství práce a moře potu. Málokdy se stane, že člověk dojde až do cíle. Ale nevadí, že se tam nedostane. Smyslem je právě ten proces a ta cesta."
Doplněno Stavbaweb:
Eva Jiricna Architects:
Londýn – ejal.com
Praha – AI.DESIGN: aidesign.cz
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,