Fotografie v architektonické tvorbě je v posledních letech
stále více využívána jako pracovní nástroj k zaznamenání obrazových informací,
které mohou být studovány i s časovým odstupem a především s měnícími se
potřebami analýzy fotografického obrazu. Většina staveb, s kterými se
setkáváme, se v prvním okamžiku jeví jako izolovaný objekt bez kontextu a proto
v mnoha případech fotografická dokumentace architektonické stavby se zabývá
systematicky pouze jen vytvořeným dílem, pokud projekt ve svých stavebních
změnách výrazně nezasahuje do jejího širšího okolí nebo do krajiny.
Fotografii architektury je proto nutno vidět především jako
obrazové ztvárnění architektonických prvků a jejich prostorových vztahů,
přestože přináší s sebou řadu dalších konkrétních informací. Fotografie se
zároveň stává stále více jedním z nástrojů projektanta, ačkoli vzájemné vztahy
mezi architekturou a fotografii nejsou doposud zcela teoreticky poznány. Užití
fotografie v posledních letech mění architektonickou tvorbu více, než tomu bylo
kdykoliv předtím a je tedy nezbytné najít způsob jak využít všech obrazových a
analytických možností fotografie architektury.
Většinu zásadních informací o prostředí, ve kterém se pohybujeme, získáváme zrakem.
Vizuální procesy zrakového vnímání probíhají rychle a bez toho, abychom museli
obrazové podněty vědomě zpracovávat. Naše mysl je přizpůsobena k jejich
praktickému využití tak, abychom nemuseli zatěžovat mozek velkým množstvím
informaci, přestože jsou pro nás v daný okamžik často životně rozhodující.
Pokud ale obrazový vjem přináší naší mysli určitý stav uspokojení, způsobený
estetickým tvarem viděných objektů, jejich harmonii, barvou nebo barevným
sladěním, v našem organismu probíhá chemická reakce, která způsobuje určitou
míru uspokojení spojeného s předmětem našeho zájmu.
Nepochybně může docházet i k opačnému procesu, kdy je naše mysl rozjitřena
obrazovými podněty, které se dostávají do konfliktu s naším zažitým estetickým
vnímáním a představou o kráse. V tomto okamžiku vědomě začínáme využívat nabytých výtvarného poznání, vycházejících
z osobní zkušenosti a kulturních tradic, abychom byli schopni analyzovat
výtvarné a prostorové vztahy, před kterými se nacházíme. V tomto případě se pak
zabýváme nejen samotnou architektonickou stavbou, ale podrobněji i jejím
kontextem.
Pokud si stavbu prohlížíme na místě jejího
vzniku, naše smysly a náš organismus jsou podrobeny dalším vjemům. Může to být
teplota sluncem ozářené fasády, proudění vzduchu, odraz zvuků v prostoru, hluk
a míra ohrožení v dané situaci, která se ale nemusí výrazně projevovat. Všechny
tyto podněty zasahují do našeho podvědomí a přispívají ke změně myšlenkového
procesu a tedy výsledného dojmu. Rozdíl v přímém vnímání architektonické formy
a její obrazové reprezentace ve fotografii proto může být velmi odlišný v její rozdílné percepci. V druhém případě můžeme připisovat
mnohem větší obrazový význam kontextu stavby jako zdroji informací, abychom
byli schopni vytvořit si vedle prvotních dojmů vlastní názor na reprezentované
architektonické dílo. Je proto nezbytné mít na vědomí, že fotografická
interpretace architektury a jejího kontextu dovoluje odhalit další možné vztahy
mezi architektonickou formou a dalšími jednotlivými prvky, jež vyžadují hlubší
zamyšlení.
Přestože řada staveb, které se staly architektonickými a
kulturními symboly ve sdílené představě o architektuře, je považována za
kulturní a estetické solitéry, je velmi obtížné je oddělit – nejen v naší vizuální
paměti – od jejich prostředí, ve kterém vznikly. Znamená to, že na vnímání
architektonické formy má významný vliv umístění architektonického díla.
Představa o jeho přesunutí do jiného urbanistického nebo krajinářského kontextu
je v mentálním procesu velmi obtížná nebo nepřijatelná pro pocit absurdity,
který může tento myšlenkový proces vyvolat. S tímto dojmem se můžeme setkat
rovněž u některých projektů, které byly realizovány na rozdílných místech, kdy
zákonitě vznikly odlišné vztahy mezi stavbou a jejím kontextem. Tyto vjemy nás
proto nutí zabývat se prostorovými a vizuálními vztahy mezi stavbou a
prostředím, ve kterém je umístěna.
Architektonická stavba se stává na fotografii téměř vždy důležitým prvotním
obrazovým subjektem a její kontext ve fotografickém zachycení můžeme považovat
s jistou mírou zjednodušení za pozadí.
Zatímco skutečný prostor můžeme pokládat v mnoha případech za nekonečný,
ve fotografické interpretaci musíme považovat zachycený prostor za vymezenou
obsahovou scénu. Abychom mohli cílevědomě využít této obrazové analytické
možnosti, musíme tedy brát na zřetel vzájemné závislosti vznikající mezi místem
pohledu, architektonickým tvarem a prostorem, v jejichž závislosti vzniká fotografický
záběr. Fotografický definovaný výřez je proto prostředkem umožňujícím analýzu
architektonického díla a jeho kontextu.
Čas a prostor ve vztahu k architektuře je na fotografii vyjádřen světelnými
vjemy, ale i měnící se vegetací, která svou proměnitelností přetvařuje kontext,
zahaluje a otevírá úhly pohledů, které po větší část roku jsou zakryty.
Fotografie architektury je spojena s různými formami denního světla a
osvětlení, které mění fotografovanou scénu, přetvářejí ji a často jí dávají
odlišný smysl. Charakter světla, kontrast scény, hloubka stínů a osvětlením
ploch trojrozměrných objemů a měnící se barvy nám dovolují vytvořit prostorový
dojem konečné fotografického výsledku a jsou tedy neoddělitelnou součástí
vzniklého obrazu.
Fotografie se může zdánlivě zdát nástrojem objektivního
hodnocení díky technickým možnostem optické „reprodukovatelnosti“ reality.
Tento přístup vychází zároveň z pojetí „fotogeničnosti objektu“ 1 spojeného s jeho fotografickém zachycením. Na druhé straně se od fotografie
často vyžaduje kritický obrazový přístup k realizovaným architektonickým
koncepcím a s ní spojených prostorových jevů, které neodpovídají osobnímu
estetickému cítění diváka a jeho názorům. Od fotografického ztvárnění
architektury je v některých situacích vyžadován výtvarně neutrální přístup. Kritický divák, který
nesdílí názorově architektonický koncept, v těchto případech odmítá estetiku
fotografického zobrazení, pokud hraje ve fotografii významnou roli.
Architektura, stejně jako fotografie, přestože je postavená na technických
základech, nemůže být ve svém konečném výsledku absolutní. Výtvarná tvorba je
ovlivňována měnícími se myšlenkovými koncepcemi, kulturními vlivy a názory
jednotlivců, vycházejících z odlišných kulturních tradic a zkušeností. Nesmíme
tedy zapomínat, že fotografie nemůže být z těchto důvodů použita jako evidentní
prostředek estetické a společenské kritiky architektonické tvorby.
Technický rozvoj posledních let změnil způsob vnímání
fotografie a klade na ní větší estetické a kulturní nároky. Práce s fotografickým přístrojem a s jeho výsledným
fotografickým obrazem patří mezi osvojené schopnosti, jimž by měla být věnována
hlubší estetická a kulturní příprava. Jakou závažnost bude mít fotografie v
příštích letech vzniku nepřeberného množství fotografické produkce, záleží na
vyspělosti autorů fotografií, publiku a na schopnostech analyzovat význam
fotografického sdělení o architektonické formě a jejím kontextu, které spolu
neoddělitelně vytváří naše životní a kulturní prostředí.
Fotografický obraz dovoluje poskytnout obrazově
interpretované vjemy o architektonickém díle a o místě jejího lokalizace, ale
ve svém konečném výsledku mluví zároveň o mnoha dalších problematikách a
poskytuje zásadní informace ekonomického a sociologického charakteru. Aby fotografie architektonické formy a jejího
kontextu mohla co možná nejvíce zprostředkovat tyto informace k dalším
analýzám, musí vycházet z prostorových vztahů architektonického díla a zároveň
z estetiky fotografického zobrazení. Jen tak fotografie zůstane cenným pramenem
širokého vizuálního poznání všech zobrazených fenoménů.Václav ŠedýAutor je fotograf. Tato práce byla podpořena grantem Studentské grantové soutěže FAČVUT
POZNÁMKA
1 Marie Němcová definuje
fotogeničnost jako seskupení prvků, ploch a linií, které ve spojitosti se
světlem, barvou a kompozicí obrazu působí na estetický cit diváka. Marie Němcová: Kompozice
digitální fotografie v praxi. Praha: Grada, 2010 ISBN: 978-80-247-3294-7
Publikováno v časopise Stavba č. 1/2017, str. 48-51
___
Fotograf Václav Šedý je absolventem brněnské a pražské Akademie filmové a televizní tvorby. Za diplomovou práci o československé fotografii šedesátých let získal cenu Českého literárního fondu. Ještě za pobytu v Československu pracoval v Oblastním muzeu v Českém Těšíně v dolním Slezsku, kde se zabýval především etnografickými studiemi a lokální architekturou.Od roku 1983 žije v Itálii.
www.sedy.it
Výstava: Giuliano da Sangallo. Disegni degli Uffizi
V současné době se ve Florencii, v Kabinetu grafiky a tisku v Galerii Uffizi, promítají fotografie Václava Šedého na výstavě kreseb Giuliana da Sangallo.
Výstava je otevřená do 20. srpna. Informace o výstavě najdete ZDE.
Při
příležitosti výstavy vyšel katalog kreseb a kniha příspěvků konference věnované dílu architekta. V obou knihách jsou použity fotografie Václava Šedého, v druhé z nich je jim věnována samostatná kapitola.
To máte co slavit.taková lumpárna,památkově chráněné i Uneskem. Zločinci že SŽ nechali most schválnězchátrat,je to na trestní oznámení. Odborníci vypracovali…
Je nepoměr mezi investicemi do dopravních cest a okolí, břehy Vltavy jsou veřejná zeleň, bez trvalé péče a investic; od…
Tak si říkám, nakolik je takto nasvícená katedrála autentická, jestli má tu správnou atmosféru. Nebo jestli by ji původní stavitelé…
Ostrava to udělala chytře a tím, že počkala, objevila a mohla vyřešit i novodobý problém se zásilkovými boxy.
Bez ohledu na hodnocení co je hezké má tahle lávka ohromné plus hlavně pro děti, a to v průhlednosti zábradlí.