První výstava Galerie Jaroslava Fragnera pod vedením nové ředitelky Karolíny Pláškové s názvem „Architektura jako práce“ se zaměřuje na nejisté pracovní a životní podmínky architektů/ek. Výstava je součástí dlouhodobého projektu „Drazí architekti…“, kterým Karolína Plášková posledních několik let přináší témata role architektů/ek a etiky praxe do veřejné diskuze. Výstava o změnách vztahů mezi zaměstnavateli a zaměstnanci vznikla v rámci dramaturgického programu Prostor pro angažovanou architekturu pod hlavičkou Fakulty architektury Vysokého učení technického v Brně a na přelomu roku byla představena v Galerii Architektury Brno. V Praze bude výstava prezentována v prostorách Galerie Jaroslava Fragnera, kterou v roce 2020 zakoupilo České vysoké učení technické v Praze.
„Chceme mluvit o realitě, se kterou se v architektuře běžně setkáváme, a ukázat, že v tom lidé pracující v architektuře nejsou sami. Podobné problémy pojmenovávají jednotlivci a organizace po celém světě a my si přejeme rozvinout diskuzi i u nás a nastínit možné cesty ven, které leží spíše v emancipaci než v bojích o více peněz,“ popisuje kurátorka Karolína Plášková.
Architekti/ky často prezentují agendu architektury jako hledání řešení současných světových problémů, aniž by se snažili/y nalézt řešení toxických podmínek, ve kterých architektura vzniká. Pokud se od nich očekává, že budou pracovat eticky, je nutné mluvit o samotné etice a kultuře v architektonických kancelářích a studiích. Problém ale často vzniká daleko dřív, studující na vysokých školách po celém světě se setkávají s narativem architektury jako životního poslání, které jim má často kompenzovat nepřijatelné prostředí a špatně placenou práci.
Výstava Architektura jako práce nemá za cíl pouze popsat současnou kritickou situaci, prezentuje také iniciativy či úspěchy na poli zlepšování pracovních podmínek. Cílem je zvýšit povědomí a snad i přispět k diskuzi například o kolektivní organizaci práce, rovnováze mezi pracovním a soukromým životem, struktuře architektonických kanceláří (hierarchická vs. nehierarchická), spolcích a uskupeních zaměřujících se na stejné téma a uchopení tématu do vlastních rukou mladou generací, např. skrz sociální sítě. Navzdory zakořeněnému odporu k využívání kolektivní moci je snahou ukázat, že díky organizaci zdola a solidaritě lze dosáhnout hmatatelných úspěchů.
Výstava by měla sloužit jako podklad pro komunitní setkávání, a řada témat tak bude diskutována v rámci doprovodného programu ve formě přednášek, workshopů či panelových diskusí podobně jako v Brně, kde se mohli návštěvníci/e potkat mimo jiné s Charlie Edmondsem, zakladatelem britské Future Architects Front, s Marisou Cortright, autorkou knihy „Can this be? Surely this cannot be?” Architectural Workers Organizing in Europe („Je to možné? To snad není možné?“ Organizování pracujících v architektuře v Evropě) či s Angelikou Hinterbrandner, spoluzakladatelkou online magazínu a podcastu kontextur či platformy spaceforfuture.org.
kurátorka výstavy: Karolína Plášková
architektura výstavy: Karolína Munková, Eva Truncovágrafický
design: Bára Růžičková
konzultace: Jan Kristek
Galerie Jaroslava Fragnera, Betlémské náměstí 5a, Praha 1
výstava: 16. června–31. srpna 2023
otevírací doba: středa–neděle, 14:00–19:00
vstup zdarma
Tisková zpráva
O tom trojskle nepochybuji. Na to jsem rozhodnutý na 100%, aspoň v tom mám jasno na začátek. Ale vypadá to…
To tlumení zvuku je tam docela slušné, co tak koukám.
I to byl důvod, proč jsme si na stavbu domu vybrali právě cihly Heluz. Jasně, šlo hlavně o ty technické…
Petr Vybrali jsme ho hlavně kvůli lepší tepelné izolaci – v zimě je u oken znatelně tepleji a v létě…
Je fajn vidět, že společnost HELUZ IZOS nabízí nejen širokou škálu izolačního zasklení, ale také nástroje, které usnadňují výběr —…