První výstava Galerie Jaroslava Fragnera pod vedením nové ředitelky Karolíny Pláškové s názvem „Architektura jako práce“ se zaměřuje na nejisté pracovní a životní podmínky architektů/ek. Výstava je součástí dlouhodobého projektu „Drazí architekti…“, kterým Karolína Plášková posledních několik let přináší témata role architektů/ek a etiky praxe do veřejné diskuze. Výstava o změnách vztahů mezi zaměstnavateli a zaměstnanci vznikla v rámci dramaturgického programu Prostor pro angažovanou architekturu pod hlavičkou Fakulty architektury Vysokého učení technického v Brně a na přelomu roku byla představena v Galerii Architektury Brno. V Praze bude výstava prezentována v prostorách Galerie Jaroslava Fragnera, kterou v roce 2020 zakoupilo České vysoké učení technické v Praze.
„Chceme mluvit o realitě, se kterou se v architektuře běžně setkáváme, a ukázat, že v tom lidé pracující v architektuře nejsou sami. Podobné problémy pojmenovávají jednotlivci a organizace po celém světě a my si přejeme rozvinout diskuzi i u nás a nastínit možné cesty ven, které leží spíše v emancipaci než v bojích o více peněz,“ popisuje kurátorka Karolína Plášková.
Architekti/ky často prezentují agendu architektury jako hledání řešení současných světových problémů, aniž by se snažili/y nalézt řešení toxických podmínek, ve kterých architektura vzniká. Pokud se od nich očekává, že budou pracovat eticky, je nutné mluvit o samotné etice a kultuře v architektonických kancelářích a studiích. Problém ale často vzniká daleko dřív, studující na vysokých školách po celém světě se setkávají s narativem architektury jako životního poslání, které jim má často kompenzovat nepřijatelné prostředí a špatně placenou práci.
Výstava Architektura jako práce nemá za cíl pouze popsat současnou kritickou situaci, prezentuje také iniciativy či úspěchy na poli zlepšování pracovních podmínek. Cílem je zvýšit povědomí a snad i přispět k diskuzi například o kolektivní organizaci práce, rovnováze mezi pracovním a soukromým životem, struktuře architektonických kanceláří (hierarchická vs. nehierarchická), spolcích a uskupeních zaměřujících se na stejné téma a uchopení tématu do vlastních rukou mladou generací, např. skrz sociální sítě. Navzdory zakořeněnému odporu k využívání kolektivní moci je snahou ukázat, že díky organizaci zdola a solidaritě lze dosáhnout hmatatelných úspěchů.
Výstava by měla sloužit jako podklad pro komunitní setkávání, a řada témat tak bude diskutována v rámci doprovodného programu ve formě přednášek, workshopů či panelových diskusí podobně jako v Brně, kde se mohli návštěvníci/e potkat mimo jiné s Charlie Edmondsem, zakladatelem britské Future Architects Front, s Marisou Cortright, autorkou knihy „Can this be? Surely this cannot be?” Architectural Workers Organizing in Europe („Je to možné? To snad není možné?“ Organizování pracujících v architektuře v Evropě) či s Angelikou Hinterbrandner, spoluzakladatelkou online magazínu a podcastu kontextur či platformy spaceforfuture.org.
kurátorka výstavy: Karolína Plášková
architektura výstavy: Karolína Munková, Eva Truncovágrafický
design: Bára Růžičková
konzultace: Jan Kristek
Galerie Jaroslava Fragnera, Betlémské náměstí 5a, Praha 1
výstava: 16. června–31. srpna 2023
otevírací doba: středa–neděle, 14:00–19:00
vstup zdarma
Tisková zpráva
U Hostivaře jsem podobný problém nezaznamenala, spíš u Pankráce, ale opraveno, děkuji za upozornění.
Design by neměl být samoúčelný. Bytový architekt by měl vědět, co od dveří chce, Jestli něco skrýt, nebo jestli ukázat…
Krásný byt, ale nemůžu si pomoct, vnucuje se mi představa fronty před jediným WC, kdyby všech 6 lidí, kteří tam…
Tady nebyl problém jen se základy, tady museli určitě prskat i pokrývači.
Ať si říká Ústav pro jazyk český co chce, ale alibisticky připustit, že Florenc je TEN, je stejně hloupé, jako…