KDY: 10. prosince 2019, 18:00 hod
KDE: FA VUT, Poříčí 273/5, Brno
Fakulta architektury Vysokého učení technického v Brně zve na přednášku architektky Yanze Wang „Evoluce a revoluce v architektonickém vzdělávání v Číně (1920–1990)“, která je součástí přednáškové série „Jsme architekti? O vzdělávání, architektonické profesi a institucionální kritice“. Akce se uskuteční v úterý 10. prosince v 18:00 v přednáškové místnosti A118 na Fakultě architektury, Poříčí 5, Brno. Přednáška bude v angličtině.
YANZE WANG: EVOLUCE A REVOLUCE V ARCHITEKTONICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ V ČÍNĚ (1920–1990)
Historie architektonického vzdělávání v Číně je podstatnou součástí modernizace architektonické disciplíny v zemi. Schéma vývoje, které vychází z pravdy a logiky historie, bude důležitým odkazem na výzvy současného architektonického vzdělávání.
Architektonické vzdělávání v Číně vychází z akademismu, klasického vzdělávacího modelu pařížské Školy výtvarných umění [École des Beaux-Arts]. Model byl zkombinovan s vysokoškolským vzdělávacím systémem a zformován systematickým a efektivním paradigmatem k výchově architektů ve Spojených státech a později v Číně. Nicméně pod vlivem sociální reformy byl tento model architektonického vzdělávání považován za synonymum konzervatismu a byl postupně nahrazen modernismem. Mělo se za to, že tento model bránil modernizaci architektonického vzdělávání. Cílem výzkumu bylo obnovit důvěru v historická fakta bez předsudků a ukázat pozitivní přínos akademismu v architektonickém vzdělávání v Číně. Zabývá se také proměnami institucionálního systému a vědomostního rámce a čínských školách architektury s rostoucím významem konceptu Čínské architektury.
Yanze Wang je architektka a výzkumnice, dokončila doktorské studium na Škole architektury na Jihovýchodní univerzitě v Nankingu v Číně. Zaměřuje se na architektonické vzdělávání a pedagogiku., především na vývoj architektonického vzdělávání v Číně. Získala stipendium na GSAPP na Kolumbijské univerzitě v New Yorku a Škole designu na Pensylvánské univerzitě ve Filadelfii. Byla výzkumnou asistentkou na Škole architektury na Čínské zniverzitě v Hongkongu. Mezi její články a publikace např. patří Pure Design: A Transitional Case of American Architectural Education in the Early 20th Century (2019), Beaux-Arts Composition and Its Evolution in China’s Architectural Education (2018), Essence of the Beaux-Arts: A Critical Interpretation of Its Modernity (2018), Study on the Revival of Beaux-Arts Research in the 1970s of the United States (2017) a mnoho dalších. Byla asistentkou kurátora výstavy Vzestup modernity: první generace čínských architektů na Pensylvánské univerzitě v Muzeu Ťiang-su (2017) a Power Station of Art v Šanghaji (2018). Podílela se na mnoha architektonických projektech a v roce 2017 spoluzaložila studio Trim Architecture Group (TAG), které v Číně realizovalo několik projektů.
JSME ARCHITEKTI? O VZDĚLÁVÁNÍ, ARCHITEKTONICKÉ PROFESI A INSTITUCIONÁLNÍ KRITICE
V posledních patnácti letech je vzdělávání architektů vystaveno dvojímu tlaku. Jeden směr pramení z rekalibrace institucionálního rámce vysokého školství a je spojen s tím, co je někdy označováno jako „výzkumný obrat“. Na zvyšující se požadavky a výkon ve výzkumu školy architektury a designu reagovaly mlhavě artikulovaným přístupem nazývaným „research by design“ (výzkum skrze navrhování). Tento „úskok“ zřetelně ukazuje na epistemologický předěl mezi architekturou a metodologicky ukotvenějšími vědeckými obory, které provádějí výzkum bez přívlastků. Ve své podstatě stejný problém, který ale tentokrát přichází z vnějšku, je obvykle formulován jako problém teorie a praxe. Tento směr kritiky často poukazuje na odtažitost architektonického vzdělávání od reálných problémů a aplikovatelnost architektonického výzkumu do reálného života. Otázka relevance je přesně tím akupunkturním bodem, který spojuje pochybnosti o vztahu akademie a architektonické praxe, potažmo pochybnosti o relevanci architektonické profese pro současnou „Společnost“. Tímto postupem se z epistemologické otázky o podstatě architektonické výuky a výzkumu stává otázka ontologická: Jak se jako architekti vztahujeme k okolnímu světu a jakou roli v něm chceme hrát?
Přednášková série „Jsme architekti? O vzdělávání, architektonické profesi a institucionální kritice“ se koná za finanční podpory Ministerstva kultury České republiky, statutárního města Brna a Nadace české architektury.
podle podkladů pořadatele
Děkuji za skvělý článek o perfektní technologii a materiálu. Jenom malá poznámka: Egypt není Dálný východ.
Vím, že článek je o něčem jiném, ale tato fasáda je ukázkou absolutního nedostatku vkusu. Dát do štítu větší okna…
Jak daleko od sebe na té VRT vlastně budou zastávky? Stihne se vlak vůbec rozject? Podle výpočtu cestujících to vypadá,…
Asi u profíků, aby si dobráci neublížili.
Jo, taky se mi to líbí, fakt to má něco do sebe!