Dvoupodlažní školní centrum, mateřská a základní škola, se nachází v Mouriz, Paredes, v severním Portugalsku.
Místo: Mouriz, Paredes, Portugal
Klient: Paredes City Council
Architekt: Atelier Nuno Lacerda Lopes (CNLL)
Projekční tým: CNLL: Márcia Areal ,Vanessa Tavares, Hélder Lopes, Augusto Rachão, Natália Rocha
Autorský dozor a koordinace: CNLL
Profese: AC + Cogen, Central Projecto, IPC
Didavatel: MRG
Model: CNLL
Celková plocha: 3220 m2
Pozemek: 11 000 m2
Reaizace: 2010
Foto: FG+SG – Fernando Guerra, Sergio Guerra
Toto dvoupatrové školní centrum zahrnuje mateřskou školku a základní školu ve městě Mouriz, v okresu Paredes, Portugalsko. Koncept je v souladu s programem potřebným pro školu s patnácti třídami: řízení pohybu a vytvoření různých úrovní využití pro různé úrovně autonomie v rámci školního centra – mateřská škola a základní škola; společné prostory, sportovní plochy, propojení dynamiky každého prostoru, lokace využití a uživate, sdílené cesty a funkce.
Formálně byla škola definována jako podélný objem. Podélné fasády mají povrchy vesměs uzavřené, přerušované opakováním stejných vertikálních ve zdánlivě nahodilém rozmístění, které ale při hlubším pohledu vykazuje pečlivou kompozici. V protikladu k hlavnímu opláštění školy jsou oba póly budovy (kratší fasády) prosklené a otevřené do okolí.
Šikmé střechy nad příčnými řezy se objevují v různých sklonech a jsou plně integrovány do ploch fasád. Přenášejí tak myšlenku pohybu (v kombinaci s kompozicí otvorů) a vytvářejí iluzi městského horizontu. Rytmická kompozice fasády není dána okenními otvory, ale vztahuje se ke střeše a ovlivňuje tvar hmoty. To dává škole určitou tvarovou hodnotu ve smyslu hravosti – hodnoty podstatně ceněné většinou uživatelů školy.
Formální rysy školy mají dopad i na vnitřní prostor. Interiér odráží atmosféru a kompozici rozmístění oken a variabilních velikostí a sklonů střechy. Tak vznikají různé průhledy a vztahy mezi vnějškem a vnitřkem, ale hlavně různé fyzické a smyslové zážitky v každém z vnitřních prostorů, ať už tříd, chodeb nebo jiných. Materiál vnějšího pláště dodává školní budově jedinečnou dimenzi a estetickou kvalitu.
Pokud jde o interiér, měl by zdůrazňovat převahu charakteristických prvků s opakující se tematikou, jako vinylové podlahy, zavěšená svítidla, bíle lakované dveře a skříňky z MDF, které zaručují světlé a útulné učebny, v nichž se zdůrazní interakce a synergie dětí s prostorem. Naše školní centrum je řešením prostoru se silným smyslem pro integraci.
U Hostivaře jsem podobný problém nezaznamenala, spíš u Pankráce, ale opraveno, děkuji za upozornění.
Design by neměl být samoúčelný. Bytový architekt by měl vědět, co od dveří chce, Jestli něco skrýt, nebo jestli ukázat…
Krásný byt, ale nemůžu si pomoct, vnucuje se mi představa fronty před jediným WC, kdyby všech 6 lidí, kteří tam…
Tady nebyl problém jen se základy, tady museli určitě prskat i pokrývači.
Ať si říká Ústav pro jazyk český co chce, ale alibisticky připustit, že Florenc je TEN, je stejně hloupé, jako…