Vitra
Design Museum otevírá výstavu Architektura pro lidi indického urbanisty
Balkrishny Doshiho
Vitra Design Museum uvádí mezinárodní
retrospektivu Balkrishna Doshi: Architektura pro lidi. Proslulý architekt
a urbanista, který se představuje poprvé mimo asijský kontinent, je prvním
indickým architektem, jemuž bylo udělena prestižní Pritzkerova cena za rok 2018.
Výstava představuje urbanistické projekty a celá města, univerzitní kampusy,
kulturní instituce, veřejné administrativní budovy, ale i soukromé rezidence a
interiéry. Návštěvníci se také mohou těšit na kresby, fotografie, filmové
záběry, modely, umělecká díla z archivu studia nebo instalace
v reálném měřítku. Výstava je rozdělena na čtyři tematické části: stavby
pro vzdělávací účely, domov a identita, veřejné budovy a urbanistické projekty.
Ve Vitra Design Museu je možné ji zhlédnout až do 8. září 2019.
Retrospektiva
zpřístupňuje Doshiho tvorbu celosvětovému publiku a ilustruje, jak
prostřednictvím své práce redefinoval moderní indickou architekturu. Nejde tedy
o pouhý přehled Doshiho děl z nejrůznějších tvůrčích oblastí, ale i o seznámení
s jeho myšlenkovým světem a způsobem, jakým ve své tvorbě reflektuje
současný společenský kontext. Doshiho humanistickou filozofii formoval jeho
indický původ a západní vzdělání stejně jako rychle se proměňující vývoj indické
společnosti od počátku 50. let. Jeho tvarosloví, které je současně poetické i
funkční, bylo ovlivněno tím, co se naučil od Le Corbusiera, s nímž
spolupracoval na urbanistickém plánu indického města Čandígarh a zkušenostmi
z práce s Louisem Kahnem, autorem koncepce Indického institutu
managementu. Oba byli jeho prvotními vzory a zdroji inspirace a Doshi jejich
podněty využil k rozvinutí vlastního charakteristického stylu, který osciluje
mezi industrialismem a primitivismem na jedné straně a moderní architekturou a
tradiční formou na straně druhé. Ve své praxi se snaží řídit zásadami udržitelnosti
životního prostředí a architekturu zakotvit v širším kontextu kultury a
prostředí i rozmanitých principů společenství, etiky a náboženství.
První
výstavní prostor začíná pohledem Doshiho na stavby určené pro vzdělávací účely.
Klíčovým projektem v tomto směru je areál Centra environmentálního
plánování a technologie v Ahmadábádu, kde v rozmezí 40 let realizoval
několik staveb celého komplexu. V roce 1962 založil multidisciplinární Školu
architektury s cílem rozvíjet co nejefektivnější dialog mezi studenty
navzájem i mezi studenty a fakultou. Celkovou konstrukci koncipoval jako volně
průchozí, otevřený prostor bez příček a dalších prvků vylučujících jakoukoli
segregaci. Škola prostřednictvím svých budov i výuky od základu proměnila formu
vzdělávání v oboru architektury v Indii a stala se jedním z nejvýznamnějších
tamních center urbanistiky. Z konstrukčního hlediska je Škola architektury
vyzdvižena nad úroveň okolní plochy až na vrchol staré cihlové vypalovací pece,
která zásadně ovlivnila její půdorys a členění, zatímco související umělecká
galerie Amdavad Ni Gufa (1994) je naopak napůl zapuštěná do země, aby se
vyrovnala s negativními vlivy místního klimatu. Její struktura, složená z vyvýšenin
různých rozměrů integrovaných do okolní přírody, vychází z počítačem
generovaného designu a postavili ji nekvalifikovaní dělníci z odpadního
materiálu za pomoci jednoduchého ručního nářadí.
Druhá
část výstavy se zaměřuje na témata domova a identity a zkoumá vliv architektury
na společenské změny. Doshi se v tomto směru inspiroval postavou duchovního
vůdce Indie, Mahátmou Gándhím, a vynalezl novou formu sociálního a
experimentálního bydlení založenou na možnosti přizpůsobit je proměňujícím se
potřebám a požadavkům uživatelů. Tento aspekt je nedílnou součástí řady
pozoruhodných projektů, k nimž patří Sídliště pro Společnost životního
pojištění (1973) a Nízkonákladové domy pro developerskou společnost Indore ve městě
Aranya (1989). Komplex pro Indore vzniknul jako modelový projekt a v současné
době je domovem 80 000 rezidentů. Projekt od počátku vycházel z principu
bydlení–zdroj, kdy má každý dům neomezený přístup ke kanalizaci a zdrojům
elektřiny a vody, a zároveň jde o pouhý elementární modul bydlení – jakési
servisní jádro, které si každá rodina může rozšířit dle vlastních představ.
K výrazným příkladům Doshiho rezidenčních projektů realizovaných
v malém měřítku je jeho vlastní dům Kamala House z roku 1963. Tato
velkorysá, a přesto energeticky úsporná stavba s křížovým půdorysem se v maximální
míře otevírá dennímu světlu, kdy případný letní žár pohlcuje izolace ve formě
cihlových zdí.
Třetí
část výstavy představí výběr z bezpočtu veřejných budov, na jejichž výstavbě se
Doshi v uplynulých šedesáti letech podílel. Jednou z nejdůležitějších
je Indický institut managementu v Bengalúru (1977–1992). Tento rozlehlý kampus se
rodil 20 let a v průběhu stavby si vyžádal řadu přístaveb a úprav. Nádvoří
komplexu jsou koncipována jako velkorysé zahrady a chodby slouží jako
interaktivní uzly vybízející ke spontánní komunikaci a setkávání, přičemž obojí
je jakýmsi prodloužením míst určených pro výuku. Plynulost chodeb přetínají bohatě
porostlé pergoly i zelení orámovaná zákoutí, a atmosféra prostoru se tak během
dne vlivem volně pronikajícího světla neustále proměňuje. Institut se díky své fascinující
architektuře a pojetí prostoru stal centrem, jež v několika posledních
desetiletích významně přispělo k vnímání Indie jako ekonomické velmoci.
Dalším
milníkem v architektonické tvorbě Balkrishny Doshiho je jeho vlastní ateliér Sangath
v Amhadábádu (1980). V morfologii této stavby se mísí vzpomínky na
dům jeho dětství a dospívání a zároveň na Le Corbusierovo pařížské studio.
„Sangath“ v gudžarádštině znamená „sestěhovat se“, a není tedy divu, že v domě
dnes bok po boku působí celé tři generace Doshiho rodiny. Stejně jako
v případě jeho ostatních staveb zde krajina, podnebí a účel tvoří nedílnou
součást celkového vyznění. Prostory studia lze přes noc plynule přeměnit
v koncertní síň či dokonce přednáškovou aulu. V případě Sangathu, nově
obklopeného hustou výškovou zástavbou a nadzemní linkou metra, se Doshimu podařilo
vytvořit tichou oázu v samém srdci rušného města.
Závěr výstavy se věnuje Doshiho urbanistickým
projektům. Jejich nejvýznamnějším příkladem jsou Směrnice návrhu rezidenční
zástavby Vidhyadhar Nagar (1984) zahrnující 150 000 bytových jednotek na
periferii Džajpuru, hlavního města indického státu Rádžasthán. Jde o
energeticky úsporné sídliště o ploše 350 hektarů a jeho inspirací bylo staré město
Džajpur, tak jak kdysi žilo v sevření svých původních hradeb. Výsledkem propojení
klasických principů budování a rozvoje města a současných potřeb jsou město a
infrastruktura sloužící potřebám téměř 40 000 obyvatel. Občanská
vybavenost – školy, zdravotní střediska či dětská hřiště – byla situována podél
lineárního otevřeného prostoru, který tvoří páteř všeho městského dění. Přírodní
kámen, převisy a balkóny pomohly nejen zkvalitnit místní mikroklima, ale také oživily
vizuální povědomí o místní tradiční architektuře.
tisková zpráva
Související články:
Prestižní Pritzkerovu cenu získal Balkrishna Doshi 8.3.2018
Je to úchvatné.
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Málokdo o tom ví nebo spíše tomu nevěří. I když nechápu proč. Vždyť když ti dávají tak ber :D
My jsme taky s nimi stavěli jsem velice rádi za to že náš projektant s tím byl ztotožněn a ještě…
Jo je tam toho hodně, mají supr akce, podle mně se to rozhodně oplatí na to mrknout nebo rovnou zaslat…