Královská zlatá medaile, udělovaná jako uznání celoživotní práce, je schvalována osobně Jejím Veličenstvem královnou a uděluje se osobě nebo skupině osob, které měly významný vliv na rozvoj architektury. Uděluje se od roku 1848 a Balkrishnovi Doshimu bude předána na zvláštním ceremoniálu v roce 2022.
Balkrishna Doshi za svou 70letou kariéru a více než 100 realizovaných projektů ovlivnil svou praxí i výukou směřování architektury v Indii a přilehlých regionech. Jeho stavby v sobě spojují průkopnický modernismus s vernakulárním stylem a jsou podloženy hlubokým pochopením tradic indické architektury, klimatu, místní kultury a řemesel. Jeho projekty zahrnují administrativní a kulturní zařízení, sídliště a obytné budovy. Stal se mezinárodně známým díky svým vizionářským urbanistickým projektům a projektům sociálního bydlení, stejně jako díky své práci v oblasti vzdělávání, a to jak v Indii, tak jako hostující profesor na univerzitách po celém světě.
Balkrishna Doshi se narodil v roce 1927 v indickém městě Pune v rozvětvené rodině nábytkářů. Studoval na JJ School of Architecture v Bombaji, poté pracoval čtyři roky u Le Corbusiera jako vedoucí designér (1951-54) v Paříži a další čtyři roky v Indii, kde dohlížel na projekty v Ahmedábádu. Jako spolupracovník Louise Kahna se podílel na stavbě Indického institutu managementu v Ahmedábádu a jejich spolupráce pokračovala více než deset let. V roce 1956 založil se dvěma architekty vlastní kancelář Vastushilpa. Dnes je Vastushilpa multidisciplinární praxí s pěti partnery napříč třemi generacemi a má šedesát zaměstnanců. Praxe vybízí k dialogu a její filozofie proaktivní účasti se vztahuje i na jejich kancelářské prostory – mají otevřené dveře a zvou kolemjdoucí, aby se zastavili.
Mezi klíčové projekty oceněného architekta patří: Shreyas Comprehensive School Campus (1958-63), Ahmedabád, Indie; Atira Guest House (1958), Ahmedabád, nízkonákladové bydlení; Institute of Indology (1962), Ahmedabád, budova pro uložení vzácných dokumentů; Ahmedabad School of Architecture (1966, s přístavbami do roku 2012) – v roce 2002 přejmenovaná na CEPT University – která se zaměřila na vytvoření prostor podporujících spolupráci při výuce; Tagore Hall & Memorial Theatre (1967), brutalistický sál v Ahmedabádu s kapacitou 700 míst; Premabhai Hall (1976), Ahmedabad, Indie, bývalé divadlo a posluchárna; Indian Institute of Management v Bangalore (1977-1992), obchodní škola; Sangath (1981), ateliér pro jeho architektonickou praxi Vastu Shilpa; Kanoria Centre for Arts (1984), umělecké a tvůrčí centrum; Aranya Low Cost Housing (1989), Indore, Indie, které v roce 1995 získalo cenu Aga Khan Award for Architecture, a Amdavad ni Gufa (1994), umělecká galerie ve tvaru jeskyně, která vystavuje díla umělce Maqboola Fidy Husaina.
Když se Balkrishna Doshi dozvěděl, že v roce 2022 obdrží královskou zlatou medaili, řekl:
„Jsem příjemně překvapen a hluboce pokořen, že mohu od anglické královny obdržet Královskou zlatou medaili. Je to velká pocta! Zpráva o tomto ocenění ve mně vyvolala vzpomínky na dobu, kdy jsem pracoval s Le Corbusierem v roce 1953, kdy právě obdržel zprávu o získání Královské zlaté medaile. Živě si vzpomínám na jeho nadšení, když se mu dostalo této pocty od Jejího Veličenstva. Obrazně mi řekl: „Zajímalo by mě, jak velká a těžká ta medaile bude. Dnes, o šest desetiletí později, se cítím skutečně ohromen, že mi bylo uděleno stejné ocenění jako mému guru Le Corbusierovi – pocta mým šesti desetiletím praxe. Rád bych vyjádřil upřímnou vděčnost své ženě, dcerám a především svému týmu a spolupracovníkům v ateliéru Sangath.“
Prezident RIBA Simon Allford řekl:
„Bylo mi ctí a potěšením předsedat výboru, který vybral Balkrishnu Doshiho jako držitele královské zlaté medaile za rok 2022. Ve svých devadesáti čtyřech letech ovlivnil svou úchvatně účelnou architekturou celé generace architektů. Jeho dílo ovlivněné dobou strávenou v kanceláři Le Corbusiera je nicméně dílem originálního a nezávislého myslitele – schopného rušit, předělávat a vyvíjet se. Ve dvacátém století, kdy technologie umožnily mnoha architektům stavět nezávisle na místním klimatu a tradici, zůstal Balkrishna úzce spjat se svým zázemím: jeho klimatem, novými i starými technologiemi a řemesly.
Balkrishna Doshi si díky svému mimořádnému přínosu k umění architektury, stavebnímu řemeslu a urbanistické praxi toto ocenění zaslouží a já se velmi těším, až mu bude medaile v příštím roce předána.“
Jako uznání jeho významného odborného i akademického přínosu byl Balkrishna Doshi v roce 2021 jmenován zahraničním čestným členem Americké akademie umění a literatury. Je držitelem Padma Bhushan, indická vláda (2020); Pritzkerovy ceny za architekturu (2018); francouzského Ordre des Arts et des Lettres (2011); Global Award for Lifetime Achievement for Sustainable Architecture, Institut Francais d’Architecture, Paříž (2007); Národní ceny předsedy vlády za vynikající výsledky v oblasti městského plánování a designu, Indie (2000); Aga Khan Award for Architecture (1993-1995) a Zlaté medaile, francouzská Akademie architektury (1988).
Výběrová komise pro výběr královské zlaté medaile za rok 2022, které předsedal architekt a prezident RIBA Simon Allford, pracovala ve složení: Sir David Adjaye OBE, architekt a držitel Královské zlaté medaile za architekturu za rok 2021; Alison Brooks, principálka a kreativní ředitelka společnosti Alison Brooks Architects; Kate Cheyne, architektka a vedoucí Leicesterské školy umění, designu a architektury na De Montfort University a Dr. Gus Casely-Hayford OBE, profesor praxe na SOAS (School of Oriental and African Studies v Londýně a zakládající ředitel V&A East).
Citace výboru pro vyznamenání RIBA v roce 2022:
Balkrishna Vithaldas Doshi se zabývá architekturou, navrhováním a realizací výjimečných staveb a míst již více než sedmdesát let. Vystudoval v Bombaji a praxi zahájil v Evropě, kde úzce spolupracoval s Le Corbusierem. Na konci dvacátých let se vrátil do Indie, aby pomáhal dohlížet na Corbusierovy projekty v Ahmedábádu, a poté založil vlastní ateliér a spolupracoval s Louisem Kahnem na kampusu Indického institutu managementu, rovněž v Ahmedábádu.
Odtud se odvíjel jeho osobní vliv jako praktika a pedagoga. Svou pedagogickou činností a praxí pomáhal určovat směr vývoje architektury v Indii a ve velké části přilehlých regionů. Ještě důležitější je však jeho rozvoj a obhajoba architektonického jazyka úsporného materiálu, elegance a potěšení – ten je stále aktuálnější pro všechny architekty pracující v dnešní náročné době. Doshi je vizionářský konstruktér myšlenek, který pracuje s formou a světlem. Je také tvůrcem odpovídajícího jazyka pro místa, kde pracuje. Jeho mnohé nádherné stavby oslavují místní technologie a řemesla i přírodní prostředí a vytvářejí prostředí, které je čitelnou, tvrdě pracující kulisou, v níž se s radostí odehrává divadlo každodenního života. Po jejich návštěvě a prostudování je brzy zřejmé, že jsou také nádhernými esejemi v pečlivé souhře formálních témat a technologií. Důležité je, že stavba a příroda se vždy prolínají a vytvářejí odvážnou, sebevědomou a občas náročnou architekturu, která je účelná a potěší. Architektura jako pozadí a popředí.
Doshi, nyní devadesátiletý, pracuje každý den a zůstává stejně plodný jako inspirativní. Je živoucím svědectvím potenciálu architektonické historie myšlenek, předávaných praxí a vzděláním z generace na generaci. Architektury, která se neustále vyvíjí, aby pomohla definovat lepší budoucnost.
Balkrishna Doshi – Životopis
Držitel Pritzkerovy ceny Padma Bhushan Balkrishna Doshi, OAL, AAAL se narodil 26. srpna 1927 v Pune v rozvětvené hinduistické rodině nábytkáře. Po počátečním studiu architektury na JJ School of Architecture v Bombaji pracoval čtyři roky u Le Corbusiera jako vedoucí projektant (1951-54) v Paříži a další čtyři roky v Indii, kde dohlížel na jeho projekty v Ahmedábádu. Doshi také pracoval s Louisem Kahnem jako spolupracovník na stavbě Indického institutu managementu v Ahmedábádu a jejich spolupráce pokračovala více než deset let. V roce 1956 založil se dvěma architekty vlastní kancelář Vastushilpa. Dnes má Vastushilpa pět partnerů napříč třemi generacemi a zaměstnává šedesát lidí. Společně od vzniku firmy realizovali více než 100 projektů.
Doshi také založil nadaci Vastu-Shilpa Foundation for Studies and Research in Environmental Design (Nadace pro studium a výzkum v oblasti environmentálního designu), jejímž cílem je vyvinout původní standardy pro navrhování a plánování zastavěného prostředí odpovídající sociokulturnímu a environmentálnímu prostředí Indie.
Prof. Doshi je známý jak jako pedagog, tak jako budovatel institucí. Jako akademik navštěvuje Prof. Doshi od roku 1958 USA a Evropu a zastává významné pozice na amerických univerzitách.
Doshi byl členem poroty několika mezinárodních a národních soutěží, mimo jiné Národního centra umění Indiry Gándhíové, řídícího výboru Aga Khan Award for Architecture a Pritzkerovy ceny za architekturu.
Jako uznání jeho významného přínosu jako profesionála a akademika byl Doshi v roce 2021 jmenován zahraničním čestným členem Americké akademie umění a literatury; je držitelem Padma Bhushan, vláda Indie (2020); Pritzkerovy ceny za architekturu (2018); Officeru Řádu umění a literatury Francie (2011); Global Award for Lifetime Achievement for Sustainable Architecture, Institut Francais d’Architecture, Paříž (2007); Národní cena předsedy vlády za vynikající výsledky v oblasti urbanismu a designu, Indie (2000); Aga Khan Award for Architecture (1993-1995); Zlatá medaile, Akademie architektury Francie (1988) a další. www.sangath.org
Další informace o Královské zlaté medaili, která byla poprvé udělena v roce 1848, najdete ZDE.
Více informací o Výboru pro udělování královské zlaté medaile v roce 2022, kterému předsedá prezident RIBA Simon Allford, naleznete ZDE.
tisková zpráva RIBA
Royal Gold Medal 2022
Související články:
Balkrishna Doshi: Architektura pro lidi
Prestižní Pritzkerovu cenu získal Balkrishna Doshi
Související články:
Balkrishna Doshi: Architektura pro lidi
Prestižní Pritzkerovu cenu získal Balkrishna Doshi
U Hostivaře jsem podobný problém nezaznamenala, spíš u Pankráce, ale opraveno, děkuji za upozornění.
Design by neměl být samoúčelný. Bytový architekt by měl vědět, co od dveří chce, Jestli něco skrýt, nebo jestli ukázat…
Krásný byt, ale nemůžu si pomoct, vnucuje se mi představa fronty před jediným WC, kdyby všech 6 lidí, kteří tam…
Tady nebyl problém jen se základy, tady museli určitě prskat i pokrývači.
Ať si říká Ústav pro jazyk český co chce, ale alibisticky připustit, že Florenc je TEN, je stejně hloupé, jako…