Novostavby pro obory malířství a sochařství v umělecké akademii v Berlíně
Autor: Baukanzlei Fiel Jennrich
Realizace: 2011
Stavební náklady: 6 200 000 €
Památkově chráněnému kampusu umělecké školy Kunsthochschule Weißensee v Berlíně přibyly před nedávnem dvě nové významné stavby: budovy pro studium malířství a pro studium sochařství. Architektuta obou staveb je dílem berlínského studia Baukanzlei Fiel Jennrich. Nyní tak konečně představuje areál vysoké školy souvislý sobor budov – kromě obou novostaveb je to hlavně starší komplex z padesátých let a budova dílen a tiskárny, otevřená v roce 2002.
Místo dosavadních baráků mohou nyní budoucí sochaři využívat vzdušnou pracovní halu o půdorysných rozměrech 38×17 m a výšce 6,5 m. Hala má fasádu z hrubých prefabrikovaných betonových panelů, jejichž povrch připomíná lomový kámen. Pás oken v horní úrovni a tři velké světlíky obstarávají odpovídající denní osvětlení.
Přístavbu seminárních a sanitárních prostor chrání povětrnostním vlivům odolná fasáda z kortenu. Tato část budovy má rohová, částečně otevíravá okna. Na severní straně se oba objekty stýkají a vzájemně na fasádě propojují. Uvnitř je hala rozčleněná na tři ateliéry, které mohou být zcela odděleny posuvnými dveřmi. Na delší straně spojuje prostory galerie.
Také studenti malířství mohou nyní opět pracovat v kampusu ve Weißensee. Bývalé působiště v Monbijouparku v Berlíně-Střed (Mitte) bylo opuštěno a obor přestěhován do novostavby na Bühringstraße. Ta se orientuje na stávající budovy Kunsthochschule jako na vynikající svědectví o modernismu NDR padesátých let. Tehdejší kubus se tu vrací v materiálech, proporcích a stavebních čarách; při ulici je 40 m dlouhý a 18 m hluboký. Sochařským vzhledem je vlastní jednoduchá stavba formována – díky dvoupatrovému nástavci kanceláří a učeben, který je lehce posunutý a jako parazit ulpívá na dolním objektu. Velké otevřené foyer slouží jako centrální distributor do prostor novostavby. Výztuhy nosného konstrukčního systému jsou zde viditelně uplatněné.
Obě budovy jsou charakteristické záměrným kontrastem pojednání vnějších a vnitřních ploch. Vnější fasády jsou schválně hrubé, v interiéru převažuje čistá, světlá a bílá atmosféra. V ateliérech malířské budovy jsou ve vnitřních stěnách niky pro skříně, digestoře a šatny.
I když tomu říkají mobiliář, tak bych přála nám všem, aby měl výsledek stejné kvality, jako svého času dostavby od…
Připadá mi to, jako ba tahle dispozice nepočítala s dětmi. Všechny ložnice (tedy i dětské pokoje) jsou hned u vchodu,…
Proč by Správu železnic měla zajímat rekreace Pražanů?
Přemístění mostní konstrukce přece nejde srovnávat s destrukcí budov. Ta konstrukce zůstane zachovaná a dokonce bude i dál sloužit svému…
Velmi pěkné ale pro člověka pracujícího rukama nedostupné.