Obchod se nachází v komplexu budov z 19. století mezi ulicemi Na Příkopě a Panskou, obecně známém jako Černá Růže. Samotná dvorana byla vybudována v roce 1932 podle návrhu architekta Oldřicha Tyla a dnes je kulturní památkou.
Stav obchodní jednotky před rekonstrukcí byl kvalitativně hluboko pod úrovní interiéru noblesní sklobetonové pasáže. Po odstranění vrstev z posledních dvou dekád (sádrokartonové podhledy, příčky a laminátová podlaha) byly obnaženy původní konstrukce. Dráty, které trčí z betonového stropu, nesly původní podhled. Odtržením od své nosné reality dávají surovému stropu výtvarnou kvalitu.
Cílem byly minimální investice do zpustošeného prostoru o rozměrech 8 x 8 metrů, který pro samotný objekt obchodu představoval pouze výchozí bod. Do takto připravené obchodní jednotky je vložen objekt prodejny/skladu – tak jako se třpytivý flakón dává do krabičky nebo nasvícený exponát do vitríny. Řešení interiéru se tak omezilo na demontáž nevhodných nánosů, novou stěrkovou podlahu a výmalbu. Všechny ostatní nově přidané prvky je možné demontovat a instalovat v jiném prostoru.
Kombinace výdejního skladu eshopu s klasickou prodejnou je častá, ale většinou jsou obě funkce prostorově oddělené. Dělit malý interiér na ukrytý sklad a reprezentativní část by byla škoda, úkolem tedy bylo navrhnout transparentní objekt, který pojme obě tyto funkce.
Podkovový tvar navrženého objektu vznikl deformací kruhu přimknutím k zadní instalační stěně čtvercové obchodní jednotky, přičemž geometrie zároveň vychází z korporátního písmene „i“ – hlavního nosného prvku identity zadavatele, který navrhl Jan Solpera. Objekt je orientován na přední stranu u prosklené fasády ochozu a stěnou uzavřenou zadní stranu, která obchodu kryje záda. Díky tomu, že je, v závislosti na zaplnění regálů, více či méně transparentní, nabízí obsluze přehled o dění v obchodě. Zákazník zároveň může sledovat cestu objednaného zboží z regálů.
Regály z březové překližky pro vystavení zboží jsou popnuté pletivem z nerezových lanek a tvoří vnější plášť objektu. Uvnitř objektu stojí typové regály z pozinkovaného plechu s kapacitou až 1 500 papírových tašek se zásilkami z internetových objednávek. Překližka představuje zemitou protiváhu třpytivým produktům hrajícím všemi barvami. Utilitární plechové regály s černými a bílými taškami uvnitř objektu jsou doplněny nezbytnými řadícími abecedními štítky z barevně lakovaného plechu, opět ve tvaru Solperova korporátního „i“.
Pro prezentaci firmy el nino parfum uvnitř pasáže byla vyrobena výstrč respektující profilaci a barevnost památkově chráněné prosklené stěny mezi ochozem a obchodními jednotkami.
Autorská zpráva
Foto: Benedikt Markel
parfumerie el nino parfum – kamenný obchod a výdejní místo elektronického obchodu
Místo: Praha, Na Příkopě 12, pasáž Černá Růže
Autor: Ing. arch. Benedikt Markel
Investor: el nino parfum, s. r. o.
Realizace: 2014
Užitná plocha: 64 m2
Autorům, realizaci a investorovi se podařila úžasná stavba. Ta obřadní síň je svojí koncepcí a jednoduchostí nesmírně přitažlivá, gratuluji. Materiálové…
Copak omyl? Ale strategie myšlení tvůrců a autorů záměru běhá někde v jných galaxiích a nevnímá, že jsme v Česku,…
Je to kulturní stánek nebo další cirkus? Už to vidím jak ty rampy v zimě, v létě, budou žít svým…
Těším se. Ale jak může někdo tvrdit, kdy začne stavět? Copak může vědět, jak dlouho bude trvat povolovací proces, výkupy…
Kéž by ty přístřešky byly všude, kde jsou dnes nekryté vstupy, bez ohledu na to, jestli vedou přímo do metra,…