Benedikt Markel: Parfumerie el nino parfum

Obchod se nachází v komplexu budov z 19. století mezi ulicemi Na Příkopě a Panskou, obecně známém jako Černá Růže. Samotná dvorana byla vybudována v roce 1932 podle návrhu architekta Oldřicha Tyla a dnes je kulturní památkou.

Stav obchodní jednotky před rekonstrukcí byl kvalitativně hluboko pod úrovní interiéru noblesní sklobetonové pasáže. Po odstranění vrstev z posledních dvou dekád (sádrokartonové podhledy, příčky a laminátová podlaha) byly obnaženy původní konstrukce. Dráty, které trčí z betonového stropu, nesly původní podhled. Odtržením od své nosné reality dávají surovému stropu výtvarnou kvalitu.

Cílem byly minimální investice do zpustošeného prostoru o rozměrech 8 x 8 metrů, který pro samotný objekt obchodu představoval pouze výchozí bod. Do takto připravené obchodní jednotky je vložen objekt prodejny/skladu – tak jako se třpytivý flakón dává do krabičky nebo nasvícený exponát do vitríny. Řešení interiéru se tak omezilo na demontáž nevhodných nánosů, novou stěrkovou podlahu a výmalbu. Všechny ostatní nově přidané prvky je možné demontovat a instalovat v jiném prostoru.



Kombinace výdejního skladu eshopu s klasickou prodejnou je častá, ale většinou jsou obě funkce prostorově oddělené. Dělit malý interiér na ukrytý sklad a reprezentativní část by byla škoda, úkolem tedy bylo navrhnout transparentní objekt, který pojme obě tyto funkce.

Podkovový tvar navrženého objektu vznikl deformací kruhu přimknutím k zadní instalační stěně čtvercové obchodní jednotky, přičemž geometrie zároveň vychází z korporátního písmene „i“ – hlavního nosného prvku identity zadavatele, který navrhl Jan Solpera. Objekt je orientován na přední stranu u prosklené fasády ochozu a stěnou uzavřenou zadní stranu, která obchodu kryje záda. Díky tomu, že je, v závislosti na zaplnění regálů, více či méně transparentní, nabízí obsluze přehled o dění v obchodě. Zákazník zároveň může sledovat cestu objednaného zboží z regálů.



Regály z březové překližky pro vystavení zboží jsou popnuté pletivem z nerezových lanek a tvoří vnější plášť objektu. Uvnitř objektu stojí typové regály z pozinkovaného plechu s kapacitou až 1 500 papírových tašek se zásilkami z internetových objednávek. Překližka představuje zemitou protiváhu třpytivým produktům hrajícím všemi barvami. Utilitární plechové regály s černými a bílými taškami uvnitř objektu jsou doplněny nezbytnými řadícími abecedními štítky z barevně lakovaného plechu, opět ve tvaru Solperova korporátního „i“.



Pro prezentaci firmy el nino parfum uvnitř pasáže byla vyrobena výstrč respektující profilaci a barevnost památkově chráněné prosklené stěny mezi ochozem a obchodními jednotkami.

Autorská zpráva
Foto: Benedikt Markel


parfumerie el nino parfum – kamenný obchod a výdejní místo elektronického obchodu
Místo: Praha, Na Příkopě 12, pasáž Černá Růže
Autor: Ing. arch. Benedikt Markel
Investor: el nino parfum, s. r. o.
Realizace: 2014
Užitná plocha: 64 m2
 

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*