Z náměstí Jana Pernera před pardubickým nádražím se stal
významný přestupní bod veřejné dopravy. Podobně jako v jiných městech, situace
je známá, téměř důvěrná. Těmto místům je třeba věnovat pozornost – měla by být
přehledná, bezpečná a s lidským měřítkem. Architekti Tomáš Med a Lukáš Pavlík
tu chtěli vytvořit Bránu do města, proto náměstí pevněji zapojili do
urbanistické struktury. A na pěším koridoru, který spojuje vstupy do nádražní
haly s centrem Pardubic, umístili sochu Jana Pernera. Přímo do parteru, bez
soklového podstavce, jako memento, že každý může dokázat velké věci.
V Pardubicích území před nádražím pohledově ukončuje osu
urbanistické kompozice města, která začíná na renesančním Pernštýnském náměstí,
pokračuje přes třídu Míru upravenou do podoby centrální pěší zóny, navazující
na třídu Palackého. Patří tedy k prostorům definujícím obraz města v myslích
jeho obyvatel a návštěvníků. Dominantou náměstí Jana Pernera je
funkcionalistická budova vlakového nádraží s výškovou stavbou hotelu. Jejich
autory jsou architekti Karel Řepa, Karel Kalvoda a Josef Danda. Po dokončení
této stavby se v roce 1955 započalo s řešením prostoru přednádraží, kde měl
vzniknout dopravní terminál Pardubic.
Náměstí Jana Pernera
Na náměstí Jana Pernera vznikl přehledný prostor v jedné úrovni bez
nadchodů a podzemních objektů. Autoři projektu k návrhu přistupovali jako k
součásti celkového řešení – severní část prostoru před nádražím souvisí s
centrální městskou třídou a je přestupním terminálem hromadné dopravy. Ve
východní části náměstí vznikly odpočinkové plochy zeleně lemující pěší
diagonálu z centra města. Podél fasády správní budovy jsou nová vyhrazená
parkoviště (TAXI, dobíjecí stanoviště elektromobilů) a jízdní kola, v západní
část náměstí parkoviště K+R. Na pěším koridoru spojujícím vstupy do nádražní
haly s centrem města byla umístěna socha Jana Pernera. Přímo do parteru, bez
soklového podstavce, mezi proudící občany.
„Základní ideou našeho konceptu byla Brána do města, proto jsme náměstí
pevněji zapojili do kompaktní městské struktury – posílili jsme a zpevnili
městskou osu Palackého třídy navazující na kvalitní urbanistické řešení z
padesátých let minulého století,“ uvádí architekt Tomáš Med a dodává: „Zásadou
našeho přístupu bylo nevytvářet nové silniční stavby uvnitř městské struktury.
Odmítli jsme proto přeložku za lihovarem. V době projektové přípravy se zdálo,
že realizace severovýchodní tangenty uskuteční velmi brzy. Díky této trase
nadřazeného dopravního systému by se dosáhlo vyloučení zbytné dopravy z území
města. Snažili jsme se rozvíjet uliční strukturu. Základními aspekty našeho
návrhu byly přehlednost, bezpečnost a lidské měřítko. Prostor jsme zónovali do
ploch s jasně strukturovaným režimem užívání, aby nedocházelo ke vzájemnému
negativnímu ovlivňování. Zachovali jsme a dále rozvíjeli ornamentální členění
dlažby, které je součástí architektonického konceptu nádražní budovy a souvisí
s členěním fasády. Plochu před nádražní budovou jsme pojali jako neutrální
platformu, na níž se odehrává každodenní život. Oživuje ji pravidelná geometrie
spárořezu dlažby, nově vysázené stromy a mobiliář. Výrazným vizuálním prvkem
parteru atypické sdružené sloupy veřejného osvětlení a trolejové trakce “
Materiálem pochozích ploch je žulová dlažební kostka ve dvou formátech a
barevnostech. Hlavní dopravní plochy vozovek jsou z asfaltobetonového povrchu
kombinovaného s cementobetonovými striážovanými (kartáčovanými) plochami
zastávek. Prefabrikované betonové dílce doplněné o dřevěné prvky jsou
konstrukčním materiálem laviček a hran odpočinkových zón. Nově navržené objekty
jako povrchové materiály užívají pohledový beton, ocel a opláštění kompozitními
deskami s hliníkovým lakovaným povrchem. Sloupy veřejného osvětlení byly
navrženy v jednotném designu: změnou proporce je možné je užít jako sdružené
sloupy osvětlení a trolejového vedení, v subtilnějším řešení pouze jako
osvětlení.
Urbanistická
kompozice
Lineárně uspořádaný prostor přestupního terminálu městské hromadné dopravy
je na náměstí členěn do zón s jasně strukturovaným režimem užívání (terminál,
parkoviště K+R, vyhrazené parkoviště se stanovištěm TAXI + zásobování nádražní
haly + vyhrazená stání, stanoviště odkládání jízdních kol, odpočinkové plochy).
V návrhu byly zohledněny vazby na rozvoj okolního území, které tvoří
rozsáhlé plochy určené k přestavbě. Autoři projektu počítají s tím, že prostor
před nádražím časem získá charakter plnohodnotné městské části, snažili se
proto vyvážit podíl městotvorných funkcí s podílem dopravy. V rámci
registrované územní studie navrhli také zelený pás navazující na odpočinkový
prostor s parkovou úpravou na náměstí Jana Pernera. Spolu s lávkou přes řeku
Labe nabídne nové pěší vazby ve městě a poskytne prostor pro odpočinek
cestujících například při čekání na přestup.
Autobusový terminál
Terminál hromadné dopravy se na Palackého třídu napojuje ve dvou bodech
formou řízených křižovatek. Jejich poloha umožňuje maximální a efektivní
využití obdélníkového půdorysu plochy Přednádraží a zároveň i napojení
rozvojových ploch. Terminál je obousměrný, umožňující otáčení autobusů i
trolejbusů. „V návrhu jsme respektovali památkově chráněnou budovu nádraží,
inspirovali jsme se jejím funkcionalistickým tvaroslovím. Nejvýraznějším
objektem je zastřešení terminálu. Jako hlavní výtvarný motiv jsme zvolili
výraznou horizontálnost, odkazující na římsu nad vstupy do budovy nádraží. Do současného
tvarosloví jsme ji přepsali v podobě subtilní desky s přesahy na zeštíhlených
koncích, objektu přináší dynamiku a lehkost. Výšku jsme navrhli nejen z
technických požadavků, ale také s ohledem na uspořádání fasády nádraží,“ říká
architekt Med.
Objekt zastřešení terminálu je umístěn do osy středního nástupního ostrova.
Ve vztahu k trolejovému vedení byl navržen tak, že vedení je vyvěšeno nad ním –
oba tyto prvky fungují na sobě nezávisle esteticky i konstrukčně. Svislé nosné
konstrukce tvoří funkčně využité prostory (zázemí řidičů DPmP, závětří pro
cestující). Materiálově je zastřešení navrženo v kombinaci pilířů z pohledového
železobetonu a opláštění kompozitními deskami.
Zastřešení cyklostojanů je koncepčně a esteticky přiřazeno k mobiliáři
prostoru, aby nekonkurovalo nádražní budově. Navrženo bylo tak, aby došlo k
vytvoření efektu subtilnosti a lehkosti. Autoři ztenčili atikovou hranu a
sloupy odsadili od hrany objektu. Stavba působí kompaktně také díky podhledu z
kompozitních desek.
Hana Vinšová
Foto: Tomáš Kubelka (carokraj.cz)
Článek vyšel v časopisu Stavitel 11/2018
Multimodální uzel
veřejné dopravy v Pardubicích
Autoři: Ing. Jindřich Kmoníček, Ing. arch. Tomáš Med, Ph.D., Ing. arch.
Lukáš Pavlík, Ing. Jiří Nývlt
Investor: Statutární město Pardubice
Generální projektant (navazující projektové stupně): GREBNER – projektová a
inženýrská kancelář, spol. s r.o., hlavní inženýr projektu Ing. Igor Čermák
Generální dodavatel: STRABAG a.s., hlavní stavbyvedoucí Ivan Nehera
Financování: veřejné prostředky a
dotační prostředky; celkový náklad 146 600 148,55 Kč; dotace ve výši 108 150
290,90 Kč
Je to fakt skvělý nápad :-) A jednoznačně se hodí při výběru kvalitního materiálu.
Zajímavé řešení s využitím kombinace cihel a hliníku, které nejen dobře vypadá, ale i plní praktické funkce, jako je regulace…
Jinak celkem uvažuji i já o jeho koupě protože není nikde psáno že je to jenom na stavbu nového domu.…
Skvélé řešení pro moderní bydlení! Kombinace černé fasády s chytrými pasivními chladicími technologiemi je odvážný, ale funkční krok.
Tento projekt je skvělým příkladem toho, jak lze kombinovat estetiku s energetickou efektivitou a udržitelností. Supr!