Investor: Pražská správa nemovitostí, s. r. o.
Architekti: Petr Drexler, Ladislav Vrbata
Projekt: Drexler-Vrbata architekti, C.H.S. Praha, spol. s r. o.
Kapacity: 9 nadzemních podlaží 8 store house 71 bytů o velikosti 1+KK až 4+KK 71 flats of different size zastavěná plocha 729 m2 bulit-up area 729 m2 obestavěný prostor 16 670 m3 building volume 16 670 m3
Náklady (odhad) estimated building costs: 75 mil. Kč
Foto: Ladislav Vrbata
Za určitým prahem ztrácí cesta svou tradiční místotvornost, přestane být šňůrou, na niž se navlékají korálky míst, a stane se oddělující hranicí. Nápadné je to zvláště na městských cestách – ulicích. Za oním prahem mizejí všechny sociální funkce ulice a zbývá jediná – komunikační. I ta se ale rychle specializuje a spektrum komunikací se redukuje na automobilový provoz. Poznamenává to i komunikační funkci ve smyslu funkce sdělovací: Architektura pro vnímání chodcem a architektura pro vnímání od volantu automobilu při rychlosti 50 km/hod. je nutně jiná. Stejně tak vnímání stejné architektury chodcem a řidičem. Skutečně městská ulice zdržuje, vyzývá k setrvání. Městská ulice přizpůsobená automobilovému provozu naopak pohání, vypuzuje: Rychle projeď, odjeď odtud.
Novovysočanská ulice už zmíněný práh překročila. Velkorysost její dimenze působí po sto letech spíše jako dopravní nutnost. Také schopnost nároží Novovysočanské a Skloněné evokovat některé rysy náměstí se vytratila. Prostor dílem nedořečený, dílem přehlušený. Spíše jen směsice fragmentů vzpomínky na místo ztracené a možností místa budoucího, než místo skutečné. Jeden svět tu končí a druhý nezačíná: Kompaktní uliční zastavění ulice, táhnoucí se od Vysočanského náměstí, tu končí, dál se prostor rozvolňuje. Obecně dvě možnosti, jak nepravidelnou parcelu zastavět: převážit neurčitý prostor směrem k ulici obestavěním uliční čáry či k náměstí vytvořením jeho kompaktní stěny, nebo danou situaci respektovat a postavit autonomní dům. Svoboda rozhodování tu velká nebyla: bytový dům, na jihu a jihovýchodě rušná komunikace, svah se zahrádkami nad Libní naopak na sever. S rozhodnutím pro druhou variantu lze samozřejmě polemizovat, pojmenovat rezignaci na ulici i na náměstí jako promarněnou příležitost, ptát se, zda nebyla urbanistická kvalita obětována výtěžnosti parcely, kritizovat parter zapuštěný pod úroveň terénu, který se nejen absencí veřejných funkcí, ale i opticky vyjádřeného vstupu straní okolí. Je tu ale jeden pádný protiargument, který musíme vzít v potaz, je-li architektura uměním: Ten dům je krásný. A krása je v umění jiné jméno pravdy.
Nový dům ze styku Novovysočanské a Skloněné místo nevytvořil. Není prvním, kdo sem vnesl autonomii. Autonomně se chová především ulice, proměněná v průjezdní komunikaci. A jeho autonomnost není povýšenecká či ignorantská, nesnižuje okolí, ani ho okázale neignoruje. Její autonomii překračuje krása a elegance, jimiž své okolí ozařuje. Tím na cestě k místu došel daleko. Jen na projíždění rychlostí 50 km/hod je to krása příliš křehká a nenápadná. Místo tu ještě není.
Publikováno ve Stavbě č. 4/2006
U Hostivaře jsem podobný problém nezaznamenala, spíš u Pankráce, ale opraveno, děkuji za upozornění.
Design by neměl být samoúčelný. Bytový architekt by měl vědět, co od dveří chce, Jestli něco skrýt, nebo jestli ukázat…
Krásný byt, ale nemůžu si pomoct, vnucuje se mi představa fronty před jediným WC, kdyby všech 6 lidí, kteří tam…
Tady nebyl problém jen se základy, tady museli určitě prskat i pokrývači.
Ať si říká Ústav pro jazyk český co chce, ale alibisticky připustit, že Florenc je TEN, je stejně hloupé, jako…