Výstava zahájena
23.3.-21.4.2010
piazzeta Národního divadla
Mladí architekti navrhli fasádu Nové scény, ta dnešní se jim líbí
Praha 23. února (ČTK) – Nápady mladých architektů, jak by bylo možné změnit podobu fasády Nové scény, mohou ode dneška až do 21. dubna vidět lidé na piazzetě Národního divadla. Představují se tam výsledky ideové architektonické soutěže, kterou vyhlásila firma vyrábějící moderní stavební materiály. Podle předsedy poroty a historika architektury Zdeňka Lukeše byly všechny návrhy velmi invenční. Fasáda se skleněným obkladem Stanislava Libenského se ale zatím měnit nebude.
Vítězní architekti dnes své projekty představili novinářům. Všichni se shodli na tom, že i když stavba mezi lidmi stále platí za kontroverzní, architektura Karla Pragera a Libenského fasáda si zaslouží obdiv a měnit ji by bylo špatné.
Soutěž přinesla 40 návrhů, s velkým náskokem porota jako vítěze vybrala architekta Jiřího Maturu. Je to současně reflexe skleněné fasády Stanislava Libenského, která i přes značnou hmotu působí velmi subtilně, a současně charakterizuje změnu paradigmatu v současné architektuře, kdy počítačové technologie umožňují nové tvary, přiblížil svůj přístup Matura.
Dynamicky tvarovaná fasáda v jeho návrhu stávající fasádu pokrývá pravidelným rastrem, použitým materiálem je plast zvaný corian; podmínkou soutěže bylo použít materiály, které vyrábí pořadatel.
Druhé místo porota udělila studiu Mimosa architekti. Navrhují fasádu dočasně překrýt dvěma fóliemi, převázat ji lany a do vzniklého prostoru vhánět vzduch. Dynamická fasáda, jakési nafukující se vaky by mohly sloužit jako projekční plátno. „V našem pojetí je fasáda jen prostředníkem, nemá nahradit stávající úžasnou fasádu,“ řekl Pavel Matyska z ateliéru.
Třetí cenu porota dala ateliéru COLL COLL. Záměr zdůrazňuje hodnotu stávající Pragerovy budovy a symbolicky kolem ní vytváří rám, aniž by zasáhl do vlastních prvků adorované stavby. Porota ocenila umístění výtahu do rámu, který by diváky vyvezl nad budovu a umožnil jim nový pohled na ni – prakticky i symbolicky.
Firma DuPont organizuje podobné soutěže delší dobu, vybírá si různé stavby, například i římské Coloseum. Přitahuje tak pozornost ke své značce i k materiálům, kterým říkáme kosmické, řekl Lukeš. Po výstavě návrhů v Praze se přehlídka přesune do Ostravy. Spolu s návrhy na podobné pojednání jiných staveb z dalších zemí budou české projekty putovat po výstavách v jiných evropských zemích.
„Soutěž nemá nic společného s jakoukoli realizací, ale může jako podobné soutěže přinést impulsy, nápady a přispět k diskusi o budově Nové scény,“ řekl při loňském vyhlašování soutěže ředitel Národního divadla Ondřej Černý. I po diskusích se současnými architekty prý chce, aby budova Nové scény s typickou skleněnou fasádou zůstala „zakotvena v čase, ve kterém vznikla“.
Autorům, realizaci a investorovi se podařila úžasná stavba. Ta obřadní síň je svojí koncepcí a jednoduchostí nesmírně přitažlivá, gratuluji. Materiálové…
Copak omyl? Ale strategie myšlení tvůrců a autorů záměru běhá někde v jných galaxiích a nevnímá, že jsme v Česku,…
Je to kulturní stánek nebo další cirkus? Už to vidím jak ty rampy v zimě, v létě, budou žít svým…
Těším se. Ale jak může někdo tvrdit, kdy začne stavět? Copak může vědět, jak dlouho bude trvat povolovací proces, výkupy…
Kéž by ty přístřešky byly všude, kde jsou dnes nekryté vstupy, bez ohledu na to, jestli vedou přímo do metra,…