Na tom, jak dál
s Libeňským mostem, nepanuje politická, ani společenská shoda. Členové
Sdružení pro architekturu a rozvoj (SAR) navrhují, aby se místo zvažované provizorní
spojnice zabraňující dopravnímu kolapsu, zatímco se bude Libeňský most
opravovat nebo bourat, začala připravovat stavba úplně nového mostu mezi
Holešovicemi a Karlínem. Ten se plánuje už desítky let a umožnil by hladký
průběh případné opravy nejen Libeňského ale do budoucna také daleko
důležitějšího Hlávkova mostu, jež je na tom z hlediska technického stavu
podobně. Diskusi je třeba vést věcně, bez debat ve stylu barbar versus
vizionář.
Podobný pohled mají i Pražané. Ukázal to průzkum
veřejného mínění, který si Sdružení pro architekturu a rozvoj (SAR) zadalo u
agentury IPSOS. Průzkumu se účastnilo 1050 dotazovaných a nejvíce z nich –
30 procent – chce, aby byl Libeňský most zbourán a postavil se místo něho nový.
Výběr řešení by měl proběhnout formou architektonické soutěže. Podobné množství
dotázaných ale podporuje, aby byl nejprve postaven úplně nový most, který spojí
Holešovice a Karlín, a až následně se řešila budoucnost toho Libeňského. Pro
jeho opravu i za cenu vyšší budoucích nákladů se vyslovilo 24 procent
oslovených Pražanů. Nejméně z nich – 17 procent – by si přálo Libeňský
most zbourat a postavit místo něho repliku. Zajímavé je, že starší respondenti
jsou spíše pro zbourání a stavbu nového, kdežto mladší generace je pro jeho
zachování.
Nestavme provizorium
Architekt Josef Pleskot, který je zároveň členem Sdružení
pro architekturu a rozvoj, nesouhlasí s nápadem některých politiků
překlenout u Libeňského mostu řeku nejprve provizorně, aby bourání nebo oprava
toho historického nezpůsobila dopravní Armagedon. „Stavět provizorní most, vedle toho starého Libeňského, ten bourat,
postavit nový, pak bourat ten dočasný, jak někteří politici navrhují, bude stát
docela slušné peníze. Za to se dá udělat nový mezi nimi. Pokud bychom měli nový
most, který už plánovali naši dědové, mohl by dočasně zastupovat Libeňský i
Hlávkův most, a my se můžeme chvilku bavit o tom, jak s těmi historickými
dál,“ navrhl architekt Josef Pleskot, člen Sdružení pro architekturu a
rozvoj.
Podle něho neexistuje dodnes dostatek naprosto pádných technických
důkazů kromě statických o tom, že se musí Libeňský most nutně zbourat. „Já bych byl hodně pro to, aby se Libeňský
most zachoval, ale je potřeba hledět na to, co je na něm to cenné. Řekl bych,
že je to ta část nad vodou, předmostí by se patrně nějakým způsobem upravit
mohla, protože jsou řešena špatně a zejména na straně Libně neumožnují předmostí
efektivní zástavbu kolem,“ dodal Pleskot.
Spojnice Holešovice –
Karlín je pro Prahu zásadní
O
potřebě nového mostu v Holešovicích v minulosti nikdo nepochyboval, často se
ale měnila jeho pozice. Navržena jich byla řada, z různých ulic. Většinou
vítězilo propojení ulic Thámova a Komunardů, z mnoha důvodů to ale není reálně
možné. V Praze je obecně obtížné stavět mosty, protože musejí být dimenzovány
na povodeň z roku 2002, plus jeden metr – obvyklý požadavek na ložiska bývá 50
centimetrů nad stoletou vodu, v Praze je to mnohem výše – což znamená buď obrovské
zásahy do nábřeží, nebo se mosty musejí protahovat dál do ulic.
To
je specifikum, kvůli kterému většinou nebudou nové pražské mosty přímé a rovné.
Holešovický most by měl v budoucnu vést z osy ulice Urxova a stočit se do
Jateční. Tak je zakreslen v Metropolitním plánu. Jeho tvůrce Roman Koucký
považuje nový most – můžeme mu říkat pracovně třeba HolKa (Holešovice – Karlín)
– pro Prahu za zásadní. Měl by to být
podle něho městský, vyhlídkový most, ze kterého budou krásné výsledy na Pražský
Hrad a na Hradčany.
Zbytečný megamost
S postupem prosazovaným pražskou radnicí, aby byl
Libeňský most zbourán a nový navrhla stavební firma v soutěži omezené
cenou nového mostu, nesouhlasí architekt a člen SAR Pavel Hnilička. „Já jsem pro zachování Libeňského mostu.
Zároveň pokud by měl být postaven most nový, měla by na něj být samozřejmě
vyhlášena mezinárodní architektonická soutěž,“ řekl architekt. Upozorňuje
také na nesmyslný požadavek prosazovaný radnicí na rozšíření Libeňského mostu o
další jízdní pruhy.
To, že současná kapacita Libeňského mostu je
dostačující, prokázaly oficiální dopravní modely. „Vím,
že stávající parametry Libeňského mostu jsou absolutně dostačující k tomu,
aby tam mohla jezdit tramvaj, aby tam mohla jezdit auta, aby tam mohli jezdit
cyklisti, aby tam mohli chodit chodci. Když někdo říká, že tramvaj potřebuje
svůj pruh, do kterého nesmí vjet sanitky ani auta, je demagog. Když někdo říká,
že cyklisti potřebují mít nutně svůj pruh, že nesmějí jet podél aut nebo
nesmějí jet podél chodců, tak je taky demagog. V návazných trasách to
neplatí. Nechápu tu demagogii,“ podotkl Josef Pleskot.
tisková zpráva
Tento projekt je skvělým příkladem toho, jak lze kombinovat estetiku s energetickou efektivitou a udržitelností. Supr!
Postavme nejdříve nový trvalý most mezi Holešovicemi a Karlínem, pak se věnujme bez vášní Libeňskému a Hlávkovu mostu – s tím stoprocentně souhlasím.
Hlavně začít něco konečně dělat, aby se jen nepovídalo a nedohadovalo další desetiletí a starý most by se zatím pomalu nerozpadl z důvodu přetíženosti.
Podobně se povídá o trase metra C z Kačerova na Písnici už od roku 1974 a zatím nestojí ani jedna stanice z těchto
plánovaných…
PS
Jen sebevrah a dobrovolný dárce orgánů se dnes může v Praze vypravit na kole do hustého silničního provozu – viz Koněvova ulice na Žižkově. Ty pruhy pro cyklisty určitě stály nemalé peníze a jsou téměř k ničemu.
|Podle něho (Pleskot) neexistuje dodnes dostatek naprosto pádných technických důkazů kromě statických o tom, že se musí Libeňský most nutně zbourat.| Tohle myslí ten člověk vážně? Pokud to skutečně řekl, je to někdo, kdo by se neměl víckrát k podobným věcem vyjadřovat a navíc by mu měl být ihned odebrán diplom, autorizace a neměl by mít možnost cokoliv projektovat. Protože pokud to neví, statika je naprostý základ jakékoliv funkční stavby. Tohle už není normální. A pokud někdo argumentuje soutěžemi, pak ať soutěží tým, kde konstruktér most navrhne tak, aby se pak nestavělo něco úplně jiného, než ty povrchní a často zfalšované malůvky ve 3D, které neodpovídají realitě ani z hlediska prostorového a výškového uspořádání. Nakonec Libeňský most měl své konstruktéry a Janák tam dodělal jenom design, který měl krýt použitou technologii.
Samozřejmě ponechat po dobu výstavby mostu nového v odkloněne pozici a pak z neho udelat po nutne rekonstrukci městskou atrakci s kulturním a společenským využitím bez dopravy.