Připravovaná novela stavebního zákona je již druhá rozsáhlá
novela od platnosti nového zákona z roku 2006. Chystaná novela měla za účel
zjednodušit, zpřehlednit a zrychlit povolování staveb, protože procesy jsou v
naší zemi ve srovnání se sousedy jedny z nejpomalejších. Zdlouhavost povolování
pak tlumí investice z evropských fondů a brzdí rozvoj ekonomiky. Předložený
návrh novely však podle našeho názoru viditelné urychlení ani zjednodušení
nepřinese.
Hlavní novinkou připravované novely stavebního zákona je
tzv. koordinované řízení, které slučuje územní řízení, stavební povolení a
proces posuzování vlivu stavby na životní prostředí (EIA). Tuto ideu vítáme,
protože míří ke chvályhodnému cíli, aby jedna stavba dostala jedno povolení na
jednom úřadě. Podobně je tomu např. v Německu a Rakousku. Jsme velmi potěšeni,
že jsme se jako Komora v loňském roce stali oficiálním připomínkovým místem v
legislativním procesu a že jsme byli přizváni již jako konzultanti do pracovní
skupiny. Přes naše připomínky a náměty však musíme konstatovat, že plán na zrychlení
a zjednodušení povolování staveb nedošel v návrhu novely svého naplnění.
Koordinované řízení není úplně dotaženo tím, že stále přetrvávají různé
speciální stavební úřady, mezi něž se státní správa tříští.
Jako profesní organizace sdružující praktikující architekty
jsme přesvědčeni, že zásadní překážkou ve zrychlení obstarání povolení je
nedostatečné vymezení práv tzv. dotčených orgánů státní správy a účastníků
řízení. Nechvalně proslulý systém „mnoha dveří“, ve kterém si
stavebník sám zajišťuje stanoviska různých orgánů státní správy, vede k tomu,
že faktické rozhodování o stavebním záměru se přesunulo mimo stavební úřady. Ty
pak jsou již jen „pošťáky“ stanovisek jiných úřadů, jejichž požadavky
se dále mezi sebou větví a řetězí. Ke stavbě nového domu musí stavebník získat
povolení k vjezdu, k jehož získání musí předtím obstarat vyjádření majitele
komunikace, ke kterému ještě předtím musí mít již připraveno vyjádření správce
komunikace a vyjádření Policie ČR.
Tento řetězec zabere v praxi obyčejně několik měsíců. Pro
běžné povolení je potřeba v součtu obstarat asi 40 až 50 razítek. Řízení je tak
z podstaty nekoordinované mezi rozdílné zájmy různých institucí, mezi něž je
stavebník vržen. Novela stavebního zákona sice snad přinese mírné zlepšení, nicméně
k vyřešení jádra problému nepřispěla. Dalším okruhem podstatného zdržování
staveb, které se pro některé firmy stalo již specializací, je odvolání, které
nejsou respektovány žádné lhůty a může svým opakováním realizaci stavby zdržet
až o několik let. Tento problém je z hlediska času také neřešen.
Stávající zákon má příliš širokou řadu způsobů povolování
staveb a ta je návrhem novely dokonce ještě zvětšena. Jsme toho názoru, že
příliš rozsáhlé spektrum možností vede ke zmatení, většímu riziku chyb a tedy zpomalení
procesů.
Naopak na první pohled líbivé urychlení změn územního plánu,
které novela zavádí, může celému systému více uškodit, než prospět. Územní plán
je jako závazný právní dokument mimo jiné zdrojem právních jistot vlastníků i
uživatelů nemovitostí v daném území. Příliš snadné a rychlé změny územního
plánu mohou jejich investice znehodnotit. Určitá míra pružnosti územního plánu
je sice prospěšná, avšak nesmí vést k nejistotě či být zneužitelná. Ztrácí se
tím také důraz na náležitě poctivé a odpovědné zpracování plánu.
ČKA již dlouhodobě kritizuje odebrání odborné role
zpracovatele při přípravě zadání územního plánu. Územní plán je z povahy věci
velmi složitým nástrojem a jeho zadání vyžaduje náležitou odbornou péči, proto
jsme navrhovali, aby autorizovaný architekt spolupracoval již na přípravě
zadání a pomohl tak obcím a městům nastavit dobré zadání.
Novela neřeší další palčivou oblast, která se mnohdy
podepisuje na nedostatečně kvalitním výsledku výstavby, a sice rozpor mezi
povinnostmi a právy projektanta. Projektant je sice odpovědný za věcně správné
navržení stavby, avšak nemá ze zákona právo vykonávat autorský dozor nad
realizací stavby (resp. nad vznikem prováděcí dokumentace), při níž je projekt
buďto dotažen v řadě dílčích praktických rozhodnutí ke zdárnému výsledku, anebo
naopak, chybnými následnými kroky bez přítomnosti projektanta rozmělněn či
dokonce paralyzován. Proto je podstatné definovat pojem autorský dozor a zavést
právo na možnost kontroly provádění stavby projektantem.
Během projednání nebyly zohledněny připomínky ČKA k definici
zastavěné plochy, která podle současné podoby zahrnuje například přesahující
římsu. Pokud stojí dům na uliční čáře, tak zastavěná plocha zasahuje do pozemků
ulice a měla by se tak objevit v katastrální mapě, což je nesmyslné a
byrokratické řešení. Námitky jsme též vznesli vůči rozdílným pravidlům pro
povolování rodinných a bytových domů. Úlevy pro rodinné domy, které nemají
žádný limit z hlediska velikosti oproti domům bytovým, znamenají v konečném důsledku
podporu zákonodárce šikmým střechám, resp. podkroví. Věříme však, že tento
výsledek je jen nedopatřením a nebyl smyslem novelizované části zákona.
Další zásadní věc, která v novele doslovně chybí, je právo
hlavního města Prahy vydávat obecné požadavky na využívání území a technické
požadavky stavby. Skutečnost, že hlavní město Praha může požadavky na výstavbu
(známé jako Pražské stavební předpisy) upravit odlišně od zbytku České
republiky, má své historické kořeny a odpovídá specifickému charakteru výstavby
v hlavním městě. Je přitom logické, že již jen svým počtem obyvatel Praha
generuje osobité nároky na prostorové uspořádání, jež musí regulovat specifická
pravidla.
tisková zpráva, 21. října 2015
Je to úchvatné.
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Málokdo o tom ví nebo spíše tomu nevěří. I když nechápu proč. Vždyť když ti dávají tak ber :D
My jsme taky s nimi stavěli jsem velice rádi za to že náš projektant s tím byl ztotožněn a ještě…
Jo je tam toho hodně, mají supr akce, podle mně se to rozhodně oplatí na to mrknout nebo rovnou zaslat…