Dostavba Arcidiecézního muzea v Olomouci

Fotogalerie ke článku (22)

HŠH architekti, Dostavba Arcidiecézního muzea v Olomouci, foto: Ester Havlová, zdroj: Stavba 5/2006

HŠH architekti, Dostavba Arcidiecézního muzea v Olomouci, foto: Ester Havlová, zdroj: Stavba 5/2006

HŠH architekti, Dostavba Arcidiecézního muzea v Olomouci, foto: Ester Havlová, zdroj: Stavba 5/2006

HŠH architekti, Dostavba Arcidiecézního muzea v Olomouci, foto: Ester Havlová, zdroj: Stavba 5/2006

HŠH architekti, Dostavba Arcidiecézního muzea v Olomouci, stav v roce 1998, zdroj: Stavba 5/2006

HŠH architekti, Dostavba Arcidiecézního muzea v Olomouci, stav v roce 1998, zdroj: Stavba 5/2006

HŠH architekti, Dostavba Arcidiecézního muzea v Olomouci, foto: Ester Havlová, zdroj: Stavba 5/2006

HŠH architekti, Dostavba Arcidiecézního muzea v Olomouci, foto: Ester Havlová, zdroj: Stavba 5/2006

HŠH architekti, Dostavba Arcidiecézního muzea v Olomouci, foto: Ester Havlová, zdroj: Stavba 5/2006

HŠH architekti, Dostavba Arcidiecézního muzea v Olomouci, foto: Ester Havlová, zdroj: Stavba 5/2006

Útočící bakterie, zdroj: Stavba 5/2006

Útočící bakterie, zdroj: Stavba 5/2006

HŠH architekti, Dostavba Arcidiecézního muzea v Olomouci, zdroj: Stavba 5/2006

HŠH architekti, Dostavba Arcidiecézního muzea v Olomouci, zdroj: Stavba 5/2006

HŠH architekti, Dostavba Arcidiecézního muzea v Olomouci, foto: Ester Havlová, zdroj: Stavba 5/2006

HŠH architekti, Dostavba Arcidiecézního muzea v Olomouci, foto: Ester Havlová, zdroj: Stavba 5/2006

HŠH architekti, Dostavba Arcidiecézního muzea v Olomouci, foto: Ester Havlová, zdroj: Stavba 5/2006

HŠH architekti, Dostavba Arcidiecézního muzea v Olomouci, foto: Ester Havlová, zdroj: Stavba 5/2006

HŠH architekti, Dostavba Arcidiecézního muzea v Olomouci, foto: Ester Havlová, zdroj: Stavba 5/2006

HŠH architekti, Dostavba Arcidiecézního muzea v Olomouci, foto: Ester Havlová, zdroj: Stavba 5/2006

HŠH architekti, Dostavba Arcidiecézního muzea v Olomouci, foto: Ester Havlová, zdroj: Stavba 5/2006

HŠH architekti, Dostavba Arcidiecézního muzea v Olomouci, foto: Ester Havlová, zdroj: Stavba 5/2006

HŠH architekti, Dostavba Arcidiecézního muzea v Olomouci, foto: Ester Havlová, zdroj: Stavba 5/2006

HŠH architekti, Dostavba Arcidiecézního muzea v Olomouci, foto: Ester Havlová, zdroj: Stavba 5/2006

HŠH architekti, Dostavba Arcidiecézního muzea v Olomouci, foto: Ester Havlová, zdroj: Stavba 5/2006

HŠH architekti, Dostavba Arcidiecézního muzea v Olomouci, foto: Ester Havlová, zdroj: Stavba 5/2006

HŠH architekti, Dostavba Arcidiecézního muzea v Olomouci, foto: Ester Havlová, zdroj: Stavba 5/2006

HŠH architekti, Dostavba Arcidiecézního muzea v Olomouci, foto: Ester Havlová, zdroj: Stavba 5/2006

HŠH architekti, Dostavba Arcidiecézního muzea v Olomouci, zdroj: Stavba 5/2006

HŠH architekti, Dostavba Arcidiecézního muzea v Olomouci, zdroj: Stavba 5/2006

HŠH architekti, Dostavba Arcidiecézního muzea v Olomouci, foto: Ester Havlová, zdroj: Stavba 5/2006

HŠH architekti, Dostavba Arcidiecézního muzea v Olomouci, foto: Ester Havlová, zdroj: Stavba 5/2006

HŠH architekti, Dostavba Arcidiecézního muzea v Olomouci, foto: Ester Havlová, zdroj: Stavba 5/2006

HŠH architekti, Dostavba Arcidiecézního muzea v Olomouci, foto: Ester Havlová, zdroj: Stavba 5/2006

HŠH architekti, Dostavba Arcidiecézního muzea v Olomouci, 1. PP, zdroj: Stavba 5/2006

HŠH architekti, Dostavba Arcidiecézního muzea v Olomouci, 1. PP, zdroj: Stavba 5/2006

HŠH architekti, Dostavba Arcidiecézního muzea v Olomouci, 1. NP, zdroj: Stavba 5/2006

HŠH architekti, Dostavba Arcidiecézního muzea v Olomouci, 1. NP, zdroj: Stavba 5/2006

HŠH architekti, Dostavba Arcidiecézního muzea v Olomouci, 2. NP, zdroj: Stavba 5/2006

HŠH architekti, Dostavba Arcidiecézního muzea v Olomouci, 2. NP, zdroj: Stavba 5/2006

HŠH architekti, Dostavba Arcidiecézního muzea v Olomouci, zdroj: Stavba 5/2006

HŠH architekti, Dostavba Arcidiecézního muzea v Olomouci, zdroj: Stavba 5/2006

HŠH architekti, Dostavba Arcidiecézního muzea v Olomouci, zdroj: Stavba 5/2006

HŠH architekti, Dostavba Arcidiecézního muzea v Olomouci, zdroj: Stavba 5/2006
Celá fotogalerie (22)

Klient: Muzeum umění Olomouc, zastoupené ředitelem Pavlem Zatloukalem
Autoři: Petr Hájek, Tomáš Hradečný, Jan Šépka – HŠH architekti
Spoluautoři: Jan Vinař, Martin Maršík, MURUS
Projektant: HŠH architekti, s. r. o.
Spolupráce: Ondřej Hofmeister, Jan Kolář, Rastislav Komínek,
Petr Trávníček, Jana Zlámalová
Kurátor expozice: Ondřej Jakubec
Autoři expozice: Gabriela Elbelová, Jana Hrbáčová, Helena Zápalková
Spolupráce na koncepci expozice: Martina Kostelníčková, Simona Jemelková
Autoři architektonického řešení výstavního fundusu: HŠH architekti, Simona Fišerová, Petr Hájek, Tomáš Hradečný, Jan Šépka, Muzeum umění, Petr Kutra, Michal Soukup
Stavebně historický průzkum a památkový dohled investora: Leoš Mlčák, Karel Žurek 
Památkový dohled: Miloš Solař – NPÚ Praha
Generální dodavatel: Unistav, a. s.(Kapitulní děkanství), IMOS Brno (Hospodářský dvůr)
Subdodavatelé: Renoart – restaurátorské práce, Messing – vestavěné ocelové stavby, ZUKOVpro s.r.o. – zámečnické konstrukce, dveře, schodiště, police, sítě, regály, Mechanika Prostějov, v. d. – prosklené stěny, Glass experts, s. r. o. – prosklené stěny, Kámen Morava – dlažba, ORTODUM, spol. s. r. o. – sklocementové konstrukce, DAKO Brno – sklocementové konstrukce, Sklocement – sklocementové konstrukce, MY DVA holding, a. s. – vybavení interiérů, Vitra – vybavení interiérů, Lotech Design – výstavní fundus, Gradior Group – jevištní technika, Trade FIDES, a. s. – zabezpečení objektu, Siemens – Mar, Alfa-tec – skleněné poutače, Etna iGuzzini, Illumino – osvětlení
Realizace: 2000 – 2006
Foto: Ester Havlová

Odůvodnění Klubu Za starou Prahu:  Navenek nenápadná budova Arcidiecézního muzea v Olomouci získala přestavbou soubor nápadně působivých interiérů. Nové drobné přístavby se v historickém organismu muzea chovají jako šperky.

(Zdroj: Kateřina Bečková, Klub Za starou Prahu)


Z autorské zprávy: Areál Arcidiecézního muzea je realizován na základě vítězného návrhu z architektonické soutěže z roku 1998. Soutěž byla vypsána Muzeem umění Olomouc, které uspělo v konkursu na vybudování a zřízení Arcidiecézního muzea. Arcidiecézní muzeum je umístěno do komplexu tzv. Přemyslovského hradu – národní kulturní památky. Objekty románského biskupství, kapitulního děkanství a hospodářského dvora utvářejí společně s dómem sv. Václava a kostelem sv. Anny srostlici tvarů, která se paprskovitě rozvíjí podél organické linie hradeb. Při návrhu byly respektovány všechny dochované styly od románského až po dvacáté století. Do rekonstruované a restaurované drúzy původních objektů byly provedeny nové zásahy, které jsou redukovány na nezbytné prvky. Nové objekty se jasně odlišují od původních konstrukcí a prostupují interiérem a exteriérem celého areálu. Při jejich tvorbě jsou použity tři materiály podporující kontrastní atmosféru: beton, ocel a sklo. Původní „staré“ konstrukce jsou obnoveny ve své ryzí podobě, „nové“ jsou prostoupeny systémem moderních funkcí a technologií. Nejzřetelnějším novým zásahem do rostlé struktury památky je propojení kapitulního děkanství a biskupského paláce, formované jako vložený železobetonový objekt, skrytý za hradbou na parkánové terase. Dalším výrazným objemem je společenský sál. Obdobně jako všechny vložené nové prvky je i společenský sál koncentrován do jednoho objektu, a to včetně konstrukce i technologie. Jeho důležitou součástí je posuvný závěs, který umožňuje vyladění akustiky sálu (mluvené slovo, divadlo, komorní hudba, kinosál ) a zároveň tvorbu různých scénografických konfigurací. Ostatní vložené prvky slouží provozu muzea. Největší koncentrace vložených prků je v části Hospodářského dvora, kde je soustředěna většina technického a provozního zázemí: kanceláře zaměstnanců, depozitáře, restaurátorská dílna, fotoateliér a velín s nepřetržitou ostrahou. Ve staré skořápce jsou rozesety nové ocelové a betonové organismy, které mohou v čase přibývat, ubývat, nebo být nahrazeny jinou vnitřní tkání pro nový život.
V souladu s architektonickou koncepcí, kdy nové objekty a vkládané prvky se zřetelně oddělují od původních objemů historické budovy, byl řešen i výstavní fundus. Díky stylové rozmanitosti celého areálu bylo možné instalovat exponáty do příbuzného prostředí. To znamená románské a gotické prvky jsou umístěny v románských a gotických prostorech. Barokní exponáty se ocitly ve druhém patře, v barokních sálech. V suterénu se vyskytují většinou masivnější neprůhledné prvky. Naproti tomu expozice v patře je navržena odlehčená, průsvitná a snaží se jak dobře prezentovat exponáty, tak nerušit bohatě zdobené a členité barokní interiéry. Výjimku tvoří dvě místnosti, kde je umístěna obrazárna. Do nich jsou instalovány černé boxy, v nichž je prezentováno velké množství barokních obrazů. V přízemí je samostatnou expozicí klenotnice, kde jsou exponáty uloženy v tubusech z ocelových bezešvých trubek s bezpečnostním sklem. Samostatným úsekem jsou prostory pro krátkodobé výstavy v přízemí v návaznosti na vstupní prostory. Do čtyř místností byly instalovány variabilní panely z děrovaného plechu, které umožňují libovolné sestavy podle charakteru expozice. Jediným prvkem, který je pevně spojen s betonovou podlahou, je světelná rampa.
Samostatnou problematikou bylo technické řešení řady prvků, které jsou běžně umísťovány v novostavbě do zdí nebo na zdi. Jelikož bylo naším cílem rehabilitovat historický objekt, snažili jsme se soustředit tyto technické prvky pouze do nových konstrukcí. Vzhledem k tomu, že se z velké části nedochovaly historické podlahy, bylo možné většinu technologie umístit do podlah nových, provedených převážně z kletovaného betonu. Je v nich uloženo nejen podlahové topení, ale také kolektor s páteřními rozvody instalací. V horním patře, kde se našly cenné intarzované podlahy, je vytápění zajištěno topnými žlaby umístěnými v okenních špaletách. Obdobným způsobem je řešeno osvětlení celého muzea.


(Zdroj: Stavba 5/2006)

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*