Druhý tubus Taurského tunelu otevřen

Salcburk 30. června (ČTK) – V Taurském tunelu na rakouské dálnici A10 jižně od Salcburku byl otevřen druhý tubus. Zlepšit by se tak měla plynulost i bezpečnost provozu na klíčové komunikaci mezi střední a jižní Evropou. Přesto se vzhledem k vybírání mýtného nedá očekávat, že by zácpy definitivně patřily minulosti.

Rakouský deník Die Presse dnes poznamenal, že nyní mohou motoristé projet z Hamburku až na Sicílii, aniž by jim v cestě stálo "ucho jehly", které představovaly dosavadní dva jízdní pruhy Taurského tunelu. S otevřením druhého tubusu přibyly další dva, takže už nebude nutné svádět provoz z obou směrů do jedné roury.

Taurský tunel dlouhý zhruba 6,4 kilometru byl postaven v roce 1975 a od té doby až do dnešních 11:00 SELČ byl průjezdný jediným tubusem. Před tunelem se tak každoročně právě začátkem prázdnin tvořily kolony vozidel o délce až 25 kilometrů, v nichž se tisíce dovolenkářů mířících na jih zdržely i šest hodin.

První zatěžkávací zkoušku absolvuje rozšířený tunel už o nadcházejícím víkendu, který bude prvním prázdninovým pro školáky z východní části Rakouska, zhruba poloviny Německa, ale také z Česka.

"Očekáváme, že o silných víkendech, kdy budou lidé cestovat na dovolené, bude na mýtnici Sankt Michael docházet ke zpožděním," připustila mluvčí rakouského autoklubu ÖAMTC Aloisia Gurtnerová.

Rakouská správa dálnic Asfinag rozšířila počet pruhů s terminály pro výběr mýtného. "Kapacity vystačí na 2200 aut za hodinu," řekla listu Die Presse mluvčí Asfinag Anita Oberholzerová.

Když se tunel otvíral, projíždělo tudy v průměru 3400 automobilů denně. Dnes je to zhruba 23.000 aut.

Za jeden průjezd Taurským tunelem platí majitelé motocyklů a osobních automobilů o hmotnosti do 3,5 tuny jednorázově mimořádné mýtné pět eur (zhruba 122 korun). Za obvyklý průjezd celým tunelovým úsekem včetně Katschberského tunelu se vybírá deset eur (zhruba 245 korun). Oba poplatky proti dosavadnímu stavu zdražily o půl eura.

Díky zprovoznění druhého tubusu by měl být tunel také bezpečnější. Jedna z největších tragédií v dějinách spolkové země Salcburk se tu udála 29. května 1999, kdy rakouský řidič v mikrospánku narazil do kolony osobních aut. Požár v tunelu si tehdy vyžádal 12 lidských životů a 42 zraněných.

Asfinag v posledních letech do výstavby druhého tubusu Taurského tunelu a sousedního Katschberského tunelu investovala dohromady 309 milionů eur (zhruba 7,5 miliardy korun). Zhruba 5,5 kilometru dlouhý průjezd Katschberským tunelem byl otevřen v roce 2009, druhý tubus Taurského tunelu loni. Současně s tím však začala rekonstrukce původního tubusu, takže oba tubusy souběžně jsou poprvé otevřeny až nyní.

Stavební plány byly hotovy už v polovině 80. let, ale narážely na odpor místních obyvatel, kterým dálnice místo očekávaného hospodářského rozmachu přinesla hlavně hluk a znečištěný vzduch.

Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*