(ČTK) – Historické budovy Vysoké školy chemicko-technologické (VŠCHT) ve Studentské ulici v pražských Dejvicích propojí dva můstky ze skla a oceli. První z nich o délce 25 metrů a výšce 4,6 metru instalují stavebníci ve středu 11. března. Můstek dopraví na místo v kuse po Evropské ulici a potom ho umístí mezi budovy pomocí jeřábu. Druhý by škola chtěla dodat zhruba o dva týdny později. Stavba za 60 milionů korun má zvýšit komfort pro studenty školy i požární bezpečnost. ČTK to dnes sdělil mluvčí VŠCHT Michal Janovský.
O stavbě můstků rozhodla VŠCHT v roce 2017, kdy vypsala architektonickou soutěž. Ze třech soutěžních návrhů byl jako vítězný vybrán návrh ateliéru ov-a. Peníze na stavbu jdou z dotací ministerstva financí, uvedl Janovský.
Přípravy na instalaci můstků se podle něj dělají již několik měsíců. „Konstrukce můstků se vyráběly na dílně a čeká je třicetikilometrový převoz ve finálním tvaru. Po jejich usazení na pilíře dojde k opláštění skleněnými prvky,“ řekl architekt VŠCHT Petr Šichtanc. Usazení můstku by se mělo stihnout vždy zhruba za jeden den, doplnil mluvčí. Sestavení konstrukce má na starosti firma Metrostav.
Podle Šichtance by stavba příliš neměla ovlivnit běžný provoz v kampusu. Při instalaci můstků na pilíře dvakrát zabere celou ulici a na krátkou dobu pak několikrát ještě část pěší zóny, řekl.
Na konstrukci obou můstků se podle mluvčího použilo 60 tun oceli. Hmotnost jednoho můstku bude přibližně 40 tun. Lávky budou 25 metrů dlouhé, 4,6 metru vysoké a tři až pět metrů široké, popsal. Dva železobetonové pilíře, které lávku ponesou, budou přisazeny k fasádám stávajících budov. „Pilíře budou obloženy soklovým kamenem a opticky sjednoceny s fasádou budovy,“ dodal Janovský. Můstky budou zastřešené.
Podle mluvčího není nápad na propojení obou budov VŠCHT nový. „Počítal s ním již architekt Antonín Engel ve svém návrhu dejvického kampusu z třicátých let 20. století. K jeho realizaci však nikdy nedošlo a v současných podmínkách již není možné tento návrh následovat, neboť byl založen na masivních zděných konstrukcích na pilířích a klenbách, které by významně zasahovaly do pěší komunikace a omezovaly dopravu,“ vysvětlil.
V dejvickém kampusu sídlí kromě VŠCHT také České vysoké učení technické (ČVUT), Ústav organické chemie a biochemie Akademie věd ČR a Katolická fakulta Univerzity Karlovy. Svůj čas v něm tráví desetitisíce vysokoškolských studentů.
V letech 2006 až 2008 vyrostla na parkovišti v areálu kampusu nová budova Národní technické knihovny za více než dvě miliardy korun. V roce 2011 byla kousek od ní dokončena také novostavba fakulty architektury za více než jednu miliardu korun. Poslední velkou změnou v kampusu bylo v roce 2017 otevření nové budovy Českého institutu informatiky, robotiky a kybernetiky (CIIRC) ČVUT, která stála zhruba na 1,5 miliardy korun.
Společnost
V – CON dokončuje unikátní krystalické lávky mezi budovami VŠCHT v Praze.
Investice
má dosáhnout 50 milionů korun.
Výstavba dvou spojovacích lávek tvaru krystalu mezi budovami Vysoké
školy chemicko-technologické v Praze bude brzy dokončena. V průběhu března
dojde k finálnímu osazení obou ocelových konstrukcí lávek a do konce
května bude stavba dokončena. Roli projektanta RDS konstrukcí a statika zaštituje
společnost V – CON patřící do známé projekčně-konzultantské skupiny Valbek. Celková
délka výstavby se předpokládá na 5 měsíců. Náklady na stavbu dosahují 50 milionů
korun.
Projekční společnost V – CON
aktuálně dokončuje projekt a výstavbu konstrukcí dvou spojovacích lávek pro
Vysokou školu chemicko-technologickou v Praze-Dejvicích. Spojovací lávky budou
vystaveny mezi budovami A a B VŠCHT přes Studentskou ulici. Lávky jsou navrženy
v krystalické podobě, aby podtrhly svět chemických sloučenin, jež neodmyslitelně
patří k samotnému chemickému oboru. Tato podoba v sobě navíc nese
sochařskou kvalitu a lehkost, jež vdechne život stávajícím klasicizujícím
budovám. Z tohoto důvodu
se očekává, že se lávky stanou ikonickými prvky univerzitního areálu, jež budou
sloužit jako místo pro zastavení a rozhled na cestě plné chodeb.
„Aktuálně se plánuje finální
osazení konstrukcí obou lávek na skryté železobetonové pilíře. Následovat bude
montáž skleněného opláštění a vnitřní úpravy budov a lávek. Konstrukce je
unikátní v tom, že kombinuje moderní ocelovou konstrukci se systémovým
skleněným opláštěním s historickými budovami z počátku 20. století. Projekt
byl od počátku komplikován požadavky památkářů na minimální zásah do vzhledu
obou budov. Portály obou lávek kopírují stávající okenní otvory a pilíře jsou
schovány v pilastrech fasády, které naznačovaly polohu propojení již z původního
návrhu obou budov,“ říká Jan Blažek, jednatel společnosti V – CON.
Projekt realizuje společnost Metrostav a. s., Divize 1. Stavba
zahrnuje dvě samostatné lávky, potřebné přeložky inženýrských sítí a úpravy ve
vnitřních prostorách budov. Lávka u ulice Technická má konstantní výšku,
po délce mění příčný řez z obdélníku na šestiúhelník. Základní nosný
systém tvoří nosníky podlahy a stropu a ve středu rozpětí křižující se diagonály.
Druhá lávka u ulice Zikova
je utvářena podobnými principy jako první, šestiúhelníky jsou na stranách a obdélník
uprostřed průřezu.
Společnost V‑CON je projekční
a konzultační inženýrská kancelář, jež vytváří řešení pro přípravu a
výstavbu moderní infrastruktury prostřednictvím mladé generace
inženýrů. Společnost je součástí skupiny Valbek, která již 30 let působí
na trhu a je považována za uznávaného evropského konzultanta v oblasti
projektování infrastruktury.
Hlavním
autorem a generálním projektantem lávek je společnost ov-a architekti, s.r.o. v čele
s architektem Jiřím Opočenským. Oficiální dokončení projektu se odhaduje
na květen 2020.
tisková zpráva
Doplněno Stavbaweb:
Projekt na stránkách autorů najdete ZDE.
Petr Tak to záleží na samotném prodejci a výrobci oken, jaké bude mít stanovené dodací lhůty. Protože jemu dodá skla…
to budou mít okolochodící studenti architektury pěkný odstrašující příklad, hezká odpornost v téhle kdysi výjimečné zástavbě
A u Kolbenky by měl spojovat domy most ve tvaru parní lokomotivy. Vtipný kontrast.