Ministerstvo pro
místní rozvoj odeslalo na konci ledna do připomínkového řízení věcný záměr
nového stavebního zákona. Jaké změny přinese a jak bude vypadat povolovací
praxe po jeho schválení? Jak dlouho bude trvat získat stavební povolení?
Přijdou ještě nějaké novely, než bude schválen nový kodex? Měla by si Praha
zřídit svůj centrální stavební úřad? Na všechny tyto otázky, které trápí
investory, přináší Sdružení pro architekturu a rozvoj odpovědi ministryně pro
místní rozvoj Kláry Dostálové.
Na konci ledna odeslalo MMR
návrh věcného záměru stavebního zákona do meziresortního připomínkového řízení.
Jak jste spokojená s výsledkem?
Já jsem zatím spokojená moc, až mile mě překvapuje,
s jakým nasazením k němu přistupují kolegové z ostatních
resortů. Všichni jsou si vědomi žalostné situace v České republice.
Je jasné, že v rámci věcného záměru dojde k nějakému upřesnění, ale
my jsme se opravdu shodli na 20 hlavních principech zákona.
S hlavními stavebními kameny se kolegové ztotožnili. Největším kamenem
úrazu, který ještě bude muset projít diskusí, bude Nejvyšší stavební úřad a
celá nová hierarchie nezávislých stavebních úřadů.
To zní
optimisticky. Takže kolegové vám tentokrát nedají kategorické nesouhlasné
připomínky a stanoviska?
Určitě ne k těm hlavním principům, ty všichni ministři
měli dopředu a všichni řekli, že těm 20 základním principům rozumí a
že touhle cestou půjdeme. Teď budeme samozřejmě hledat
tu kompromisní cestu z pohledu práva, legislativy, atd.
To ale znamená, že se
ministerstva musí vzdát části svých kompetencí, které dosud měla. Opravdu jsou
kolegové ochotní to udělat?
Ano, opravdu ano, protože cílem je, že už nebude taková
roztříštěnost stavebních úřadů, nebudou speciální stavební úřady, jiné stavební
úřady, atd…
A s tím třeba
ministerstvo dopravy a zemědělství a životního prostředí souhlasilo?
S principy navrženými ve věcném záměru ano.
Jak jste to dokázala?
Všichni si jsou vědomi současné situace. Ministři vědí, že
to jinak nejde. Samozřejmě, že si všechny resorty musí především udělat pořádek
ve svých zákonech, ve kterých je hájen veřejný zájem. Těchto zákonů
je více než 45. Snaha je, aby po zřízení Nejvyššího stavebního úřadu
všichni seděli pod jednou střechou, což bude pro investora mnohem
jednodušší. Cíl je jeden úřad, jedno povolení a jedno razítko.
Dotčené orgány jsou
velké téma. Měla by nastat nějaká redukce, předpokládám…
Ano, a dle mého názoru podstatná redukce. A o tom to
je. Resorty si zaprvé udělají pořádek v tom, co je skutečně veřejný
zájem, který musí být zákonem hájen, a hlavně věřím,
že bude také platit fikce souhlasu závazného stanoviska pro
všechny.
Vy jste se pokusili
fikci souhlasu už teď přilepit k zákonu o liniových stavbách. Jak to
dopadlo?
Ano. Novela už prošla meziresortním připomínkovým
řízením, proběhlo jednání se všemi dotčenými resorty a všichni vyslovili
souhlas, to znamená, že my skutečně jedeme bez rozporu. Fikce závazného
stanoviska dotčeného orgánu bude upravena ve stavebním zákoně.
Vždyť tam bylo asi
deset kategorických nesouhlasů včetně ministerstev, NKÚ…
Jak říkám, nakonec je změna bez rozporu. Když to půjde dobře
ve sněmovně, fikce by mohla platit už od podzimu letošního roku.
Fikce se bude vztahovat jen ke stavebnímu zákonu, ne k jiným správním
úkonům.
Takže fikce souhlasu
už by mohla být od září. Redukce dotčených orgánů pak v novém zákoně?
Přesně tak.
Kolik si myslíte, že
jich nakonec zůstane?
To je otázkou. Já si myslím, že ve finále zůstane do deseti
nejstěžejnějších, jako je hygiena, požárníci, památkáři, životní
prostředí…Otázkou je, jestli budou do budoucna dávat jen stanovisko, kdy se
dotáže Nejvyšší stavební úřad na veřejné zájmy, které chrání nebo zda to
zůstane závazné stanovisko.
Jak bude vypadat nová
soustava stavebních úřadů?
V podstatě bude podobná, jakou má Finanční správa ČR, na
úrovni státu bude Nejvyšší stavební úřad, pod ním budou krajské úřady a
pak budou stavební úřady na obcích s rozšířenou působností, které
budou mít detašovaná pracoviště až třeba na úrovni jedničkových obcí tak,
jak to je dnes. Tím pádem budou rozhodovat na prvních stupních
dole na obcích s rozšířenou působností pobočky
kraje, odvolací řízení a přezkumy rozhodnutí bude dělat kraj. Úřad
v první instanci má na rozhodnutí 60 dnů, kraj na přezkum taky 60 dnů, tak
to máme dohromady čtyři měsíce. A pak už zbude jen soudní přezkum. Soudy by na
něj měly mít osm měsíců. Takže do roka by všichni měli vědět.
Když v Praze vznikne
centrální stavební úřad, bude předobrazem toho krajského a vy nejste proti?
Nejsem proti. Vždyť i Praha je kraj.
Takže by jen Praha
předběhla nový zákon?
Ale Praha nemusí čekat na nový stavební zákon a může to
řešit již dnes. Je to čistě její rozhodnutí. My jsme dokonce s Prahou
měli jednání o tom, že zvažují zřídit jeden úřad už teď, protože jsou si sami
vědomi toho, že se stávajícím stavem mají problémy. Jenom
debatují, v jakém rozsahu a jak to mají udělat. Praha o tom
uvažuje už teď také proto, že ví, jaké bude mít nový model další výhody. Zaprvé
budeme sdílet úředníky, bude lepší koordinace stavebních úřadů, už se nebude
stávat, že se v jednom kraji povolují stavby tak a v druhém jinak.
Samozřejmě nejsložitější debata bude s Asociací krajů a se
Svazem měst a obcí a se starosty.
Starostové se nebudou
chtít vzdát stavebních úřadů? Na jednu stranu mohli být rádi, že se úřadů
zbaví….
Přesně, někteří starostové říkají: Už si je vezměte, já už
jsem úplně nepříčetný. Občané samozřejmě nadávají starostovi a on s prací
stavebního úřadu nemůže nic dělat, protože ten je přeneseným výkonem státní
správy a se samosprávou by neměl mít nic společného. Ti, kteří ve stávajícím
smíšeném modelu hledají jiné výhody, ti se vzdát stavebního úřadu nechtějí.
V posledních
letech se hodně rozmohla odvolání pro systémovou podjatost úřadu. Je s tím
velký problém?
Ano, samozřejmě je s tím obrovský problém. Soud ani
v podstatě moc nemůže rozhodovat jinak, protože dnes prostě není vztah
nadřízenosti a podřízenosti dotažen. Pokud odměňuje radnice úředníka stavebního
úřadu, tak mi může kdokoli cokoli vykládat, ale výkon státní správy a
samosprávy reálně oddělen není. Proto tento model, který my navrhujeme, řeší
systémovou podjatost, to znamená, že úředník nebude závislý na odměnách od
starosty a tajemníka, ale bude skutečně placen státní správou.
Jak se námitky na
systémovou podjatost projevují v praxi?
Teď je situace úplně tristní, protože projekty velkých
krajských měst řeší malinké úřady na obcích. Vezměme si příklad stavebního
úřadu v Hořicích u Hradce Králové, kde má jedna paní řešit velké náměstí a
velkou dálniční křižovatku, protože stavební úřad v Hradci je systémově podjatý.
Tu paní by měli na rukou nosit, že se z toho ještě nezbláznila. A nikdo
jim nemůže půjčit úředníky, nejde to. V našem novém modelu by tam klidně
mohli přijet úředníci z Českých Budějovic a pomoci jí. Samospráva nemůže
dělat nic, a mě všichni píší: Udělejte s tím něco. Jiná možnost než
vytvořit nezávislou soustavu stavebních úřadů, není.
Zajistí nezávislá
soustava stavebních úřadů, že se z nich zase stanou svéprávné úřady, které
budou schopné rozhodovat? Já mám pocit, že teď fungují spíše jako pošťáci,
kteří přeposílají dokumenty, které jim sežene investor…
O tom to celé je. Investor přijde na stavební úřad, předloží
projektovou dokumentaci a tím to pro něj končí, pak už veškeré agendy bude
řešit stavební úřad. Paralelně musí probíhat digitalizace. Všechny úřady
se potom budou vyjadřovat najednou k jedné dokumentaci, a pokud bude třeba
po dohodě s investorem její úprava, všichni uvidí jednu a tu samou aktuální
projektovou dokumentaci. Dnes se stává, že jeden z dotčených orgánů něco
upraví a ti další o tom vůbec nevědí. No a za 60 dnů si investor přijde a
dostane jedno rozhodnutí s jedním razítkem.
Vy říkáte tedy, že
stavební řízení bude záležitostí jednoho roku a to včetně soudního přezkumu,
který by měl trvat maximálně osm měsíců. To chcete zařídit jak?
Samozřejmě o tom budeme ještě debatovat. Pan ministr
spravedlivosti to ví. Říkala jsem, že změny v zákoně jsou revoluční a
tohle je jedna z nich.
To je vaše představa
těch osm měsíců?
I soudy musí dodržovat správní lhůty, jinak se
nikdy nemůžeme dobrat konce, pokud nebudeme všichni dodržovat nějaké termíny.
My navrhujeme i v oblasti soudnictví a přezkumu skoro revoluční kroky, já
jsem si toho vědoma. Pokud soudy přezkoumávají rozhodnutí stavebních úřadů, tak
bychom rádi zavedli tzv. apelační princip. To znamená, pokud soud skutečně
najde chybu, tak ať jí opraví, ať věc nevrací jen na procesních chybách,
protože to je potom začarovaný kruh. Teď vyprávěli kolegové z Pardubic, že
jim soud shodil povolení na tom, že oni tam měli napsáno, že dotčené orgány
v závazných stanoviskách vyjádřily souhlas. A víte, na čem to shodil soud?
Že tam neměli vyjmenované ty dotčené orgány. My žijeme
v absurdistánu…Stejný princip by měl ale platit i pro nadřízené stavební
úřady v odvolání.
Zvládnou to soudci? A
vlastně i úředníci na stavebních úřadech?
Uvidíme. Všichni si musí být vědomi toho, že výsledkem musí
být výrazné zrychlení výstavby.
Teď všichni brečí, že
nemohou sehnat úředníky na stavební úřady. Už prý to nechtějí ani teologové.
Bude ta práce zase atraktivní?
Teologové dnes na stavebním úřadu rozhodovat nemohou. Ale je
pravdou, že teď dokonce přestal fungovat stavební úřad Nechanice. Zavřeli
vrata, jedna úřednice odešla a skončili. To bude naše starost, dnes padá
personální nedostatek na starosty. Když bude existovat model Nejvyššího
stavebního úřadu a něco takového se stane, najednou z minuty na minutu ten
člověk vypadne, budu moci na úřad půjčit neboli sdílet úředníka odjinud. Dnes
to nepřipadá v úvahu, takže se vlastně paralyzuje část území republiky.
Budou úředníci
stavebních úřadů pod služebním zákonem?
Budou muset být. To by jim mělo přinést stabilitu a
v neposlední řadě stejné podmínky a vybavení. Vybavenost úřadů je
rozdílná, někde ještě píšou málem v T 602, jinde jsou vybavení dobře. Pak
my ale dnes nemůžeme sdílet mezi sebou data, protože systémy mezi sebou vůbec
nekomunikují. To všechno jsou plusové body pro Nejvyšší stavební úřad.
Jakou máme ambici umístění
v žebříčku Doing Business, kde jsme aktuálně na 156. místě?
Určitě bych se ráda dostala před Rwandu nebo Kongo. Ne, teď
žertuju, já samozřejmě doufám, že se výrazně posuneme. Ale chvilku to ještě
bude trvat. Resorty mají na připomínkování 15 dnů, takže velmi brzo uvidíme
všechny připomínky. Pak bude záležet na tom, kolik jich bude, jak moc se záměr
podaří udržet, aby jej lidová tvořivost úplně nepřetvořila. S účinností
počítáme od 1. 1.2021, samozřejmě v Poslanecké sněmovně to také nebude
jednoduché… No, a tak si myslím, že v roce 2022 by už mohl někdo ocenit,
jakou revoluční cestou se Česká republika vydala.
Proč vlastně nejsou
schopny dotčené orgány dodržovat správní lhůty?
Jejich zaměstnanci dělají i spoustu jiných agend, takže je
také otázka, jaké kapacity vyčleňují, ale je pravda, že málokdo rozhoduje ve
lhůtě 30, maximálně 60 dnů. Žádosti jim tam leží půl roku, někdy i dva a půl
roku, ale tím, že za to nehrozí žádné potrestání, nemají nad sebou meč. Fikce
souhlasu by tohle měla změnit.
V archívu MMR
visí zpráva, že v roce 2011 půjde podat žádost o stavební povolení
elektronicky. I tohle můžete do 2021 stihnout?
Je prostě nereálné, abychom zavázali samosprávu, že má
nakoupit takový a takový software. Dokud nebude Nejvyšší stavební úřad,
který centrálně nakoupí vybavení a softwary pro všechny, tak tady revoluci
nečekejte. Vše závisí od základního mementa, že se v oblasti stavebního
řízení oddělí model státní správy a samosprávy a vznikne Nejvyšší stavební
úřad. Ten bude mít pod sebou jednotnou digitalizaci, jednotné formy, což
nakonec ocení investor.
To už byste stejně
museli začít připravovat nějakou zakázku na IT systém…
Náš tým začal mapovat, jaké softwarové vybavení jednotlivé
úřady mají.
Nebude tedy jeden IT
systém?
To by byl další monstrózní NEN…My potřebujeme najít
kompatibilitu existujících softwarů.
Zjednoduší se také
projektová dokumentace?
Máme tady autorizované techniky, inženýry, dozor stavby.
Neumím si představit, že by oni šli do rozporu se zákonem, protože na
dokumentaci dávají kulatá razítka. My se musíme snažit oprostit od toho, že
všechno chceme v jeden moment teď hned mít jasné, ale určitě vznikne
jednotná metodika, co přesně má obsahovat projektová dokumentace ve fázi podání
na stavební úřad a snažíme se jí samozřejmě zjednodušit.
Asi je potřeba i
nějaká revize norem?
No tak to v každém případě. Tady nám strašně pomůže to,
že na stavebním kodexu neděláme sami, náš velký partner je Hospodářská komora,
a to jsou všechno lidi z praxe. Ti moc dobře vědí, kde oni sami normy
obcházejí, proč je obcházejí, co nefunguje. To je pro nás opravdu velmi ceněná
zpětná vazba.
Část problémů se asi
vyřeší tím, že bude jedno společné řízení, už ne územní a stavební…
Nebude žádné společné řízení. Bude pouze jedno řízení a
výsledkem bude rozhodnutí, na základě kterého stavebník stavbu zrealizuje. Co
však považuji nutné zdůraznit, že územní plány obcí budou muset být kvalitnější
než dnes, právě proto, aby měl stavebník jistotu a dalo se podle
nich předvídatelným způsobem rozhodovat.
Tak to je revoluce.
No ano. A pokud se ve fázi územního plánování vyřeší ochrana
krajiny a přírody, tak už se nesmí stát, že když se ve fázi povolování
stavby objeví křeček, zastaví se kvůli němu stavba. Křeček se by se měl prostě
odstěhovat.
Teď jste proti sobě
asi poštvala ochránce přírody…
Jinak se ale nehneme z místa. Veřejnost ať se vyjadřuje
ve fázi územního plánu. Regulační plány by pro nás byly ještě lepší, protože
jdou více do detailů a do hloubky.
Myslím, že s tím
souvisí i to, co se teď děje ve velkých městech, že se tam mluví o krizi
bydlení, že vlastně se nestaví, takže ceny bytů už jsou nedostupné i pro
střední třídu…
To není chyba zákona. Obce musí umět regulovat svoje územní
plány, tady třeba Praha má obrovský problém, že má obrovské stavební uzávěry…
Ale i když nepotřebujete
změnu územního plánu, projednáváte bytový dům už deset let…
Dnes možná, ale určitě za těch celých deset let nemůže pouze
stavební úřad. Alfou omegou je přece kvalitní dokumentace zpracovaná
v souladu s územním plánem a dalšími předpisy, potom těch 45
dotčených orgánů, potom další stanoviska vlastníků dopravní, technické, a nevím
jaké další infrastruktury, a pak teprve jde stavebník na stavební úřad.
tisková zpráva SAR
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Paní ministryně si představuje, že |všechny úřady se potom budou vyjadřovat najednou k jedné dokumentaci, a pokud bude třeba po dohodě s investorem její úprava, všichni uvidí jednu a tu samou aktuální projektovou dokumentaci.| Ale to přece není možné, aby se vyjadřovali všichni ve stejnou dobu. Nedovedu si představit, jak bude na rozdíl ode dneška zajištěno, aby se dotčené orgány dozvěděly, že se na dokumentaci, ke které se už vyjádřily, něco změnilo. A jestli k tomu dojde, tak se budou muset vyjadřovat opakovaně a z toho může vyplynout potřeba další úpravy a dalšího kola vyjadřování všech DO. Sice se nakonec vyjádří ke stejné dokumentaci, ale za jakou cenu? Kolikrát se před tím budou vyjadřovat zbytečně a jak dlouho to nakonec bude trvat? A s fikcí souhlasu jsme v háji.