Od
syrových prostor po prokomponované tvarosloví s využitím nejnovějších
technologií. Od drobných, nenápadných staveb postavených na úzkém sepjetí s
přírodou po chrámy-plastiky, které se staly dominantami v místech vzniku. Kaple
a chrámy, které vznikly v posledních dvaceti letech v Evropě, mohou mít
nejrůznější podobu. Tři desítky z nich, které na výstavě Sakrální prostor představuje
až do 7. února pražská Galerie Jaroslava Fragnera, ale spojuje silný rukopis
architektů a práce se světlem.
„Přítomná nedosažitelnost světla je základní
zkušeností něčeho, co překračuje rozměr lidské existence. I proto většina
představených kaplí v nás vyvolává záchvěv nekonečna či závrať ze síly
prostoru. Skýtají moment jedinečnosti bez ohledu na to, zda architekti byli
inovativní ve formě stavby nebo v užitém materiálu,“ vysvětluje
kurátorský záměr jeden ze spolutvůrců výstavy Sakrální prostor Filip Šenk.
Kurátory nezajímala vnější podoba realizací. Současná sakrální architektura
nepotřebuje být okázalá navenek. To podstatné se odehrává uvnitř – a proto i
výstava samotná prostřednictvím modelů, fotografií a videí nechává návštěvníky
nahlédnout do řešení jednotlivých kaplí a zakusit jejich atmosféru.
Pod
působivými realizacemi jsou podepsáni známí evropští architekti jako Mario
Botta, Peter Zumthor, Fernando Menis anebo studio Marte. Marte. Českou
republiku reprezentují (často cenami ověnčené) objekty ateliérů Kuba&Pilař
architekti či Kamil Mrva Architects. Trojice kurátorů Dan Merta, Filip Šenk a
Jakub Fišer vybrala kaple a kostely postavené za poslední čtvrstoletí po celé
Evropě. Další na www.gjf.cz.
Na výstavě Sakrální prostor se potkávají skutečné hvězdy
evropské architektury s autory, jejichž jména mnozí návštěvníci uslyší možná
poprvé. Spojuje je až scénografická práce se světlem, obvykle přirozeným,
přímým nebo nahlíženým prostřednictvím krajiny. A dopad světla na zvolený
materiál a jeho kompozici tak, aby byl uživatel vybídnut k emočnímu prožitku
navštíveného prostoru.
Na návštěvníky Galerie Jaroslava Fragnera čeká na
třicet kaplí, třicítka rukopisů a platforem k rozjímání. Cukrowicz Nachbaur architekten v horské kapli v rakouském
Andelsbuchu nebo Localarchitecture & Danilo Mondada v provizorní kapli pro diakonii v St.
Loup ve Švýcarsku obložili cestu k duchovní zkušenosti dřevem v téměř
plastických kompozicích. Až gotické principy se zřetelným vyústěním v
nekonečnosti je možné seznat v Kapli ekumenického umění sv. Jindřicha ve
finském Turku od Sanaksenaho Architects.
Naopak Fernando
Menis v kostele sv. Vykupitele na Tenerife či Ao-architekten v Horské kapli na rakouském Stubaier Gletscher
upřednostnili strohý, materializovaný beton. Ostře vymezuje duchovní prostor a
nabízí plochu pro světelnou hru. K symbolické dokonalosti je spojení syrového,
hrubého materiálu a slunečních paprsků dovedeno v Pohřební kapli realizované
dle návrhu Marte.Marte v rakouském
Batschuns. Světelný pruh zde tvoří neoblomnou hranici mezi životem a smrtí.
„Nezastíráme,
že někteří architekti vytvořili světelný spektákl, divadlo pro oči. Jiní pojali
práci s duchovním prostorem metafyzicky, maximálně úsporně až minimalisticky.
Spojnicí je fakt, že uživatel nemůže zůstat netečný. A výsledek jej přímo
vybízí k dialogu, v ideálním případě i tomu vnitřnímu, uvnitř jej
samotného,“ dodává Dan Merta, ředitel Galerie Jaroslava Fragnera
spoluautor výstavního projektu Sakrální prostor.
tisková zpráva
Je to úchvatné.
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Málokdo o tom ví nebo spíše tomu nevěří. I když nechápu proč. Vždyť když ti dávají tak ber :D
My jsme taky s nimi stavěli jsem velice rádi za to že náš projektant s tím byl ztotožněn a ještě…
Jo je tam toho hodně, mají supr akce, podle mně se to rozhodně oplatí na to mrknout nebo rovnou zaslat…