V části přímo navazující
na objekty zámeckého návrší vlastnil investor pozemek vymezený ulicemi
Mariánská, Josefa Váchala a Boženy Němcové. V zajímavé urbanistické
situaci: na křížení dvou důležitých cest – ulice vedoucí z náměstí
k zámku a ulice k ní kolmé, rovnoběžné s náměstím. Severním
směrem na pozemek navazují zahrádky. Místo určilo tvar i myšlenku řešení,
podmínky místa ovlivnily základní formu domu. Bylo zřejmé, že objekt bude
dvoupodlažní jako většina okolních domů a vzhledem k úzké parcele bude mít
strmou pultovou střechu.
Nárožní dům se vstupem
z ulice Mariánské, nově vytvářející čelo celého malého bloku, je navržen v
lichoběžníkové půdorysné stopě původní zahrádky. Zastavěná plocha domu odpovídá
ploše původní zahrádky. Jeho jižní průčelí je orientováno do ulice Josefa
Váchala. Do této fasády obložené masivními dřevěnými prkny jsou vloženy velké
okenní otvory. Ve štítech východním a západním směrem jsou naopak otvory úzké,
vertikální, velikostí korespondující s měřítkem štítových stěn.
Jednoramenné schodiště je
součástí obytného prostoru, který se nachází v patře. Byt je tvořen jednou
obytnou místností o celkové ploše 34,7 m2 a kubatuře 127 m3 včetně
galerie. V přízemí je navrženo malé technické zázemí bytu a od bytu
oddělený pronajímatelný prostor s vlastním hygienickým zařízením, vhodný
např. pro galerie nebo atelier investora. Vstup do tohoto prostoru je
z ulice Josefa Váchala. Součástí obytného prostoru je kuchyňský kout
s koupelnou, umístěnou ve vestavěném dřevěném kubusu. Na galerii,
přístupné žebříkovým schodištěm, je prostor pro spaní. Hlavní obytný prostor
s vloženou galerií je převýšen a vymezen pultovou střechou.
Povrchy vnitřních stěn jsou z
pohledového betonu, kletovaných štukových omítek a cementové stěrky. Omítané
plochy štítů jsou navrženy s kletovaným povrchem. Spodní záklop pultové
střechy tvoří velkoformátové bíle mořené překližkové desky. Střecha je kryta
falcovaným titanzinkovým plechem.
Konstrukce nosného obvodového
zdiva je z cihelných bloků, střední schodišťová stěna a stropy jsou
z monolitického pohledového železobetonu.
Investor byl aktivním
partnerem po celou dobu stavby.
Autorská zpráva
Galerie Pakosta Litomyšl / Pakosta Gallery in Litomyšl
Místo: Litomyšl,
ulice Mariánská a Josefa Váchala
Investor: Tomáš
Pakosta
Architekt: Zdeňka
Vydrová
Spolupráce: Dan
Lukašík
Projekt:
2007-2008
Stavba zahájena: 2009
Zastavěná plocha:
46,9 m2
Užitná plocha:
71 m2
Obestavěný prostor: 370 m3
Půdorys domu:
9,7×4,38 /5,26 m
Foto: David Židlický,
Zdenka Vydrová, Tomáš Pakosta
RECENZE
Galerie Tomáše Pakosty v Litomyšli
JAKUB POTŮČEK
Psát o tom, jak skvěle se
moderní architektuře v Litomyšli daří, už není vůbec nutné. Každý, kdo se
alespoň trochu zajímá o dění na naší architektonické scéně, to velmi dobře ví.
Přesto není od věci připomenout, komu za to Litomyšl vděcí. Lví podíl na tom
samozřejmě má bývalý starosta Miroslav Brýdl, ale také Zdeňka Vydrová, která
zde od roku 1992 až do nedávna působila ve funkci městské, byť externí
architektky. Byla to právě ona, kdo ve městě předestřel problematiku vztahu
„moderní architektury k historickému dědictví“ a také nastavil „pravidla
vedoucí k odpovědnosti k městu, k místu stavby a jeho prostředí“. Díky ní tak
Litomyšl byla uchráněna před nesmyslnými demolicemi i necitlivými přestavbami,
především ale před pokleslou, ba přímo špatnou architekturou, která v
devadesátých letech zaplavila každičký kout naší země. Práci, jíž Zdeňka
Vydrová za poslední dvě dekády ve městě odvedla, proto musíme kvitovat s
největším povděkem. Obzvlášt proto, že činnost je to nevděčná. Její výsledky
jsou totiž pro neškolené oko takřka nepostřehnutelné, respektive k veřejnosti
promlouvají skrze realizace jiných autorů. Nedivme se proto, že jméno Zdeňky
Vydrové není v širokém povědomí tak pevně zakotveno, jako například jména
Josefa Pleskota, Viktora Rudiše a jeho syna Martina, Zdeňka Fránka, Antonína
Nováka ze studia DRNH a mnoha dalších protagonistů litomyšlského architektonického „zázraku“.
Situace se ale nyní obrátila.
Po dlouhých letech se totiž architektce Vydrové podařilo v místě svého
dlouholetého působiště realizovat sice drobnou, avšak nesmírně působivou
stavbu, galerii navrženou pro grafického designera Tomáše Pakostu. Ten se do
širokého povědomí zapsal v roce 2009 jako autor vizuálního stylu českého
předsednictví Evropské unie, které „proslavil“ pád Topolánkovy vlády. V případě
práce Zdeňky Vydrové obdobné faux pas naštěstí v žádném případě nehrozí,
poněvadž jej jako srdeční záležitost navrhla zkušená autorka, která ctí
historické prostředí se všemi jeho typickými vrstvami.
Nevelkou stavbu najdeme – jak
jinak – v samém srdci historické Litomyšle, jen pár kroků od strarobylého
náměstí, z něhož se k ní spolehlivě dostaneme uličkou se sgrafity zhotovenými
podle Váchalova Krvavého románu. Budova galerie se nachází na nároží této a
Mariánské ulice, což samozřejmě determinovalo její výslednou podobu. Tu
charakterizují jak subtilní rozměry, tak tvary inspirované okolní zástavbou,
kterou autorka vždy ctí. Přesto je na první pohled zřejmé, že budova je
produktem naší doby, což nejlépe vystihuje pultová střecha, kombinace rozličně
velkých oken nebo dřevěný obklad jedné z hlavních stěn. Architektonická podoba
„říznutá“ minimalismem, ovšem nehraje v tomto díle tak podstatnou roli.
Autorce, alespoň co se mého názoru týče, šlo spíše o dotvoření prázdného
(umrtveného) místa, které do organismu historického města v žádném případě
nepatří a také o harmonický přechod mezi drobnou zástavbou a obrovskou budovou
bývalého piaristického gymnázia, což se jí bezpochyby podařilo, obzvlášť proto,
že stavba svému místu vrací jistou značnou sevřenosti, typickou pro středověkou
městskou zástavbu a také zakrývá zdejší cizorodý prvek, bednu (zřejmě)
tranformační stanice. Přidanou hodnotu díla, které je de facto manifestem
autorčina urbanistického smýšlení, je také jeho účel, kulturní oživení, které
této části města stavba přináší. Což jsou hodnoty pro dobrý život podstatně
důležitější, než samo architektonické pojetí. Nebudu zřejmě daleko pravdy,
konstatuju-li, že právě díky tomu se galerie probojovala mezi finalisty
letošní, v pořadí již dvanácté Ceny Klubu za starou Prahu za novostavbu v
historickém kontextu města.
Publikováno v časopise Stavba č. 1/2016, str. 30-33
Související články:
Zdeňka Vydrová získala cenu Ministerstva kultury za architekturu 26.10.2016
Architekt obci 29.9.2016
Šest staveb má nominaci na Cenu Klubu za starou Prahu 22.1.2016
Stavba 1/2016 14.4.2016
I když tomu říkají mobiliář, tak bych přála nám všem, aby měl výsledek stejné kvality, jako svého času dostavby od…
Odpuzující objekt. Architekti památkáři nevědí, co dělat, protože jsou v zajetí restaurátorské přístupu k památkám (nejhorším případem je pošta v Českém Krumlově od architekta Girsy) a když !projektují|, je to podobná katastrofa, jako tady. Navíc nějak tak ilegálně působící městská architektka zjevně nemá zábrany a nějaký ten konflikt zájmů jí nevzrušuje. Představa, že se sama vyjadřovala (nazývají to tam konzultace) k tomuhle veledílu je úsměvné, kdyby to nebylo nechutné. Jsme ale v Česku, takže se zas tak nedivme…….