V Hamburku dokázali během pár let přeměnit nefunkční přístav v novou
čtvrť 21. století. Po dvacetiletém úsilí jsou dvě třetiny revitalizace
obřího území vedle centra města hotové a v novém HafenCity bydlí a
pracují desítky tisíc lidí. Mezitím v Praze vázne po dvaceti letech
diskusí na největších brownfieldech stále stavební uzávěra.
Ještě
před dvaceti lety tvořily velkou část dnešní obytné čtvrti HafenCity v
blízkosti centra Hamburku doky, které postupem času ztrácely význam a
funkčnost. Město potřebovalo pro svůj růst nové pozemky, nechtělo se
přitom rozšiřovat mimo své hranice. Situace v lecčems podobná dnešní
Praze. Jen místo přístavu má česká metropole v širším centru stovky
nevyužívaných hektarů po bývalých nádražích a průmyslových podnicích,
přitom ale v posledních dvou dekádách vykazuje nejrychlejší růst
suburbanizace v Evropě. A na brownfieldech uvnitř města vázne už dvacet
let stavební uzávěra. Hamburk se svým přístupem k revitalizaci
zanedbaných území by proto mohl být pro naše hlavní město inspirací.
„Hamburk
bojuje proti tomu, aby se lidé stěhovali do zón mimo město. Zároveň má
pevně dané hranice jako spolková republika. Proto je tu velký tlak na
účelné využití brownfieldů. Jsou v centrálních polohách a jsou na
poměrně velkých plochách. Takže si myslím, že jiné cesty není. A kdo
tento rozvoj zdržuje, tak skoro páchá zločin na městě,“ řekl Peter Gero,
původem slovenský urbanista, který stál u zrodu nové hamburské čtvrti a
12 let její rozvoj řídil jako ředitel plánování a výstavby centrálních
čtvrtí na hamburském magistrátu.
Přístavní čtvrť včera, dnes a zítra
HafenCity je dnes
živoucí příjemnou částí města s promenádami u vody, která zvětšila
centrum města o 40 procent. Na 127 hektarech už vyrostlo nebo je v plánu
7500 bytů pro 15 tisíc obyvatel, práci tu našlo nebo najde 45 tisíc
lidí. Funguje tu universita, školy, školky a kulturní instituce jako
muzea nebo Elbphilharmonie, která se stala dominantou nové čtvrti a
magnetem nejen pro místní. Do HafenCity byla prodloužena linka metra.
Zhruba dvě třetiny nové čtvrti už stojí, zbývající prostory by měly být
dokončeny do roku 2030 a to včetně nové 220 metrů vysoké dominanty,
která čtvrť uzavře na opačném konci revitalizovaného přístavu a stane se
nejvyšší stavbou města. Elbtower navrhl známý architekt David
Chipperfield a stavět by se měla začít už za dva roky. Mimochodem svůj
otisk zanechala v HafenCity řada světových architektů včetně Richarda
Meiera nebo slavného ateliéru Herzog & de Meuron.
Pozoruhodná
je rychlost, s jakou Hamburk dokázal novou část města vybudovat. Ta je v
kontextu Prahy, kde se ani na jednom z největších brownfieldů po
dvaceti letech zatím nepostavila jediná budova, skoro neuvěřitelná.
První koncepty na výstavbu přístavní čtvrti HafenCity se začaly rodit
koncem 80. let. Město vědělo, že má problém s přístavem, který je hned v
sousedství centra a postupně přestává technologicky stačit. Samotný
projekt HafenCity byl odsouhlasen v roce 1997, soutěž na masterplán nové
čtvrti vyhrál Kees Christiaanse v roce 1999 a o rok později už byl
odsouhlasen senátem Hamburku. O další rok později se začala stavět
infrastruktura, v roce 2003 proběhly soutěže na první budovy a v roce
2005 se již stěhovali první obyvatelé.
V roce 2010
prošel pak masterplán výstavby revizí, aby se přizpůsobil novým
poznatkům a potřebám. „Je to dlouhá doba, mění se ekonomická situace
nebo názory na urbanismus. Musíme zůstat ve flexibilním módu. Aby
vznikala živá čtvrť a nikoliv skanzen,“ vysvětlil Peter Gero. Projekty
se v Hamburku podle něho schvalují během dvou let, když jsou v souladu s
územním plánem. Pokud je nutná změna územního plánu, pak většinou do
tří let. To je opět v kontrastu s Prahou, kde trvá povolit obyčejný
bytový dům už deset let a změny územního plánu se v posledních čtyřech
letech téměř zastavily.
Jak na to?
„Vždy
se našlo nějaké pragmatické řešení, které prosazovalo dobré projekty. A
urbanisté se je naučili dělat, což je rozhodující. Legislativu je
potřeba těm projektům přizpůsobit. Nikoliv opačně. Právní předpisy se
mají dělat proto, aby se náš život odehrával v nějakých mantinelech. Ale
svět se mění a je potřeba se mu přizpůsobit. Zůstávat svázaný v korzetu
právních předpisů znamená úpadek,“ dodal původem slovenský urbanista,
který do Německa emigroval v roce 1968. Hamburk pro rozvoj nové čtvrti
založil městskou developerskou společnost HafenCity s.r.o. , která
pozemky přístavu spravovala. Ta si vzala od města půjčku, aby mohla postavit celkem složitou infrastrukturu jako
protipovodňovou ochranu, mosty atd. Půjčku vrací z prodeje pozemků
developerům. „Koncept je možné přizpůsobit, myslím, že městský developer
by hodně pomohl i Praze, protože developeři by dostali partnera nebo
protivníka, který mluví stejnou řečí a rozumí mocenským instrumentům. Ty
jsou vlastně jen tři – vlastnictví klíčových pozemků městem, povolovací
procesy, které musí být jasné a rychlé a ty musí mít město pevně v
rukách. Tím třetím nástrojem je mít na své straně veřejnost,“ vysvětlil
Gero úspěšný recept města na Labi.Výsledkem spolupráce města
a developerů, kteří spolu do HafenCity investovali už 13 miliard eur,
je čtvrť, na kterou se jezdí dívat i naši architekti. „HafenCity ukazuje
skvěle nastavený systém rozvíjení území. Hlavním hráčem je město, které
určuje pravidla. Když se dobře stanoví jasná pravidla pro stavění, lze
vytvořit za relativně rychlou dobu kus fungujícího města. Vyžaduje to
nejen odvahu, ale společenskou dohodu, úctu k pravidlům, a pozitivní
vnímání územního rozvoje. Na HafenCity se mi nejvíce líbila myšlenka, že
řeka a voda je vnímána jako zelená infrastruktura celé čtvrtě, která
nahradí zeleň a parky,“ řekl architekt a člen Sdružení pro architekturu a
rozvoj (SAR) Pavel Nasadil, který má zkušenosti s výstavbou v Londýně.
Mnohaúrovňová touha
HafenCity je také ukázkou, jak v
území skloubit jednotlivé funkce tak, aby čtvrť žila ve dne i v noci.
Zhruba 40 procent zástavby tvoří kanceláře, 36 procent rezidence, plochy
pro vzdělávání, kulturu a volný čas zabírají 15 procent a zbytek je
určen pro nákupy a gastronomii. Z celkové plochy území je zastavěno
budovami 32 procent, 24 procent tvoří veřejné prostory, promenády a
parky. Doprava zabrala 23 procent plochy a 21 procent jsou veřejné nebo
soukromé otevřené prostory. „Území je využité skvěle, míchání funkcí už
není ani v Praze zpochybňováno, co je ale v Praze velmi zpochybňováno je
mnohaúrovňové město. V HafenCity vidíte nadchody, podchody, podjezdy a
nadjezdy, přitom je tu vše uděláno tak, že je výsledek velmi vstřícný a
přátelský pro chodce. V urbanismu je tu uplatněn klasický způsob
fragmentální zástavby po blocích, ale zároveň nikdy neopustili princip
touhy budovat město v úrovních a ve vrstvách. Je tu voda, spoustu
vzduchu, nebe, řada průhledů… Přírodní prvky nemusejí být reprezentované
jen trávníky,“ míní architekt a člen SAR Josef Pleskot.
tisková zpráva SAR
www.hafencity.com
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Rozvoj Prahy vázne mj. na zdržení při dokončení Metropolitního plánu. Není jasná, natož schválená, funkční regulace zastavitelných území, situování veřejně prospěšných staveb.
Praha má od r. 1991 řadu Strategických plánů, jejichž cíle a priority jsou přibližně (až dosud) opisovány- Praha: město vlídné, bezpečné, pro bydlení, zelené …
r.2000 – Praha: město vědy, vzdělanosti, centrum nejvyšší evropské kultury apod.
S cíly a prioritami je možno souhlasit, ovšem podmínky pro jejich naplnění schází nebo jsou ignorovány.
Stavební uzávěry na tzv. Velkých rozvojových územích jsou jediná pojistka , kdy je možné předem rozhodnout o využití ve veřejně prospěšném zájmu města a teprve potom řešit prodej pozemků developerům.
Praktiky posledních let: -prodej developerům a následné dohadování o programu, a změnách jejich komerčních projektů jsou nekvalifikovaná rozhodnutí, blízká zločinu na Praze.
Pokud není koncepce, není možné urychlovat stavění.
Mám vážné obavy, že i kdyby se u nás dobře stanovila jasná pravidla pro stavění, chyběla by ta zmiňovaná úcta k pravidlům. A společenská dohoda s investory???
V tomhle můžeme Němcům jen závidět.