JANA VENCÁLKOVÁ, diplomní projekt 2005
JANA VENCÁLKOVÁ, diplomní projekt 2005
Vedoucí diplomu: Jan Bočan, FA ČVUT v Praze
Oponent Oldřich Hájek
Hlavní město Praha má 11 stanic hasičských záchranných sborů. Dojezdová vzdálenost z každé stanice je 15 minut, takto je pokryto 80 % území hlavního města. Výhledově se plánuje stavba dalších pěti nových stanic.
Lokalita v těsné blízkosti křižovatky ulic Kolbenova — Kbelská je místo zajímavá jak po stránce koncepční (rohová ukončující parcela), tak strategicky výhodná — v době výjezdu mají hasiči možnost svou signalizací zablokovat celou křižovatku, a co nejrychleji se tak dostat na místo určení.
Kontext místa definuje široká cesta s rychlým rytmem aut a tramvají na jedné straně a vlaků na straně druhé. Nejbližší okolí tvoří naproti depo tramvají. Novostavba půdorysně ustupuje od hrany silnice a navazuje na pomyslnou stavební čáru dvou nových firemních objektů. Ačkoliv zde není vytvořena souvislá struktura, lze do budoucna předpokládat plné zastavění podél ulice Kolbenovy. Prozatím ovšem je to území nikoho.
Budovu stanice tvoří dva spojené objekty podélné, dynamické formy, doplněné odděleně stojící věží. Koncept domu vychází z členění a oddělení funkcí. Do rušné ulice je hmota uzavřena sama do sebe. Propisuje se jen betonová silueta s horizontálním oknem pro horní osvětlení tělocvičny a prosklená pozorovatelna dispečera vozové haly. Při vstupu se prostor otvírá do vnitřního dvora. Severní fasáda je otevřená do zeleně – prostory bydlení, služeben, hmota tělocvičny. Prosvětlená je i celá šikmá východní fasáda. Komplexu dominuje cvičná věž, která ohraničuje areál cvičného dvora. Před věží je rozběhová dráha 50 m. Pod věží je zabudován náhradní zdroj energie pro celou stanici. Na cvičný dvůr navazuje volejbalové hřiště, které se otvírá do pozvolna stoupajícího severního kopce k trati. Hřiště zároveň slouží jako přistávací plocha vrtulníku a trenažér vrtulníku. Přechod volné krajiny do zpevněných ploch cvičného dvora je pozvolný prostřídáním zpevněných a nezpevněných ploch.
Funkčně obsahuje objekt provozy hasičské stanice, záchranné služby a policie, které pak dohromady tvoří jeden celek — integrovaný záchranný systém. Velikost a objem hasičské stanice vycházejí ze směrnic Ministerstva vnitra ČR (90 zaměstnanců, z toho 54 hasičů, 18 v jedné 24hodinové směně, 24 záchranářů, 4 v jedné 12hodinové směně, 12 policistů, 2 v jedné 12hodinové směně). Stanice je rozdělena na dvě propojené části — vozovou halu a hlavní provozní budovu. V hale parkuje pět nákladních aut, dále je zde dílna pro opravu, sklady, kompresor a vzduchotechnika.
Parkování policie a sanitek záchranné služby je před hlavní budovou. Na halu navazují provozy garážmistra a stanoviště řidičů. Nad celou stanici bdí velitel, který je strategicky umístěn ve 2. NP v centru dění. Též vrátný (v přízemí) a dispečer (v patře, s vykonzolovaným oknem) obývají strategické body.
V pětipatrové provozní budově jsou pak prostory pro pobyt hasičů – služebny se sportovním a relaxačním vyžitím, televize, kuřárna, pokoje hasičů a pokoje a kanceláře velitele čety a velitele družstva. V horním patře je tělocvična s posilovnou.
Publikováno ve stavbě č. 2/2006
U Hostivaře jsem podobný problém nezaznamenala, spíš u Pankráce, ale opraveno, děkuji za upozornění.
Design by neměl být samoúčelný. Bytový architekt by měl vědět, co od dveří chce, Jestli něco skrýt, nebo jestli ukázat…
Krásný byt, ale nemůžu si pomoct, vnucuje se mi představa fronty před jediným WC, kdyby všech 6 lidí, kteří tam…
Tady nebyl problém jen se základy, tady museli určitě prskat i pokrývači.
Ať si říká Ústav pro jazyk český co chce, ale alibisticky připustit, že Florenc je TEN, je stejně hloupé, jako…