Historické nádraží v Ústí nad Orlicí získá společnost Oustecké nádraží

(ČTK) – České dráhy prodají nevyužívanou památkově chráněnou budovu nádraží v Ústí nad Orlicí společnosti Oustecké nádraží. Ta vyhrála výběrové řízení s cenou 1,45 miliónu korun, sdělil ČTK mluvčí státní firmy Radek Joklík. Kupující subjekt založili vloni v říjnu aktivisté za záchranu budovy (včetně režisérky Olgy Sommerové). V přízemí plánují vytvořit zázemí pro cestující, v prvním patře pak pronajímat byty, řekl ČTK jednatel Martin Kadrman. „Už máme prvního zájemce o využití bytu, který teď jezdí do České Třebové hodinu vlakem, nyní by se mu cesta zkrátila na deset minut,“ uvedl Kadrman. Podle něj musí mít nájemníci vztah k železnici, neboť budova stojí mezi kolejemi a panuje u ní rušný provoz.

Společnost Oustecké nádraží by chtěla v historické budově vytvořit zázemí pro cestující, hlavně čekárnu, kavárnu, restauraci, případně prodejnu základních potravin. „Než se vyřídí všechny formality, zápis do katastru a najdou se provozovatelé, bude to nějaký čas trvat. Lidé uvidí změny až v květnu nebo počátkem léta,“ řekl Kadrman.

Společnost chce koupi financovat z příspěvků čtyř společníků, zatím má základní kapitál 1000 korun. Další část peněz by mohla být z bankovního úvěru.

Původní nádraží z roku 1874 patří k nejstarším staničním budovám v zemi. Vzniklo podle návrhu architekta Rudolfa Freye. Budova na půdorysu H s kamennými římsami je postavena z režného zdiva, horní podlaží jsou z méně obvyklého hrázděného zdiva. Je zajímavá mimo jiné tím, že stojí uprostřed kolejiště a je průchozí, aby mohli výpravčí i cestující procházet na obě strany. Několik let je mimo provoz, po modernizaci železničního uzlu vznikla v Ústí nová výpravní budova.

Doplněno Stavbaweb:

Ústí nad Orlicí je železniční stanice na západním okraji stejnojmenného města v Pardubickém kraji. Staniční budova, která byla v roce 2010 prohlášena za kulturní památku, je umístěna uprostřed kolejiště. Její budoucnost je od roku 2008 předmětem medializovaných polemik, neboť podle plánů na přestavbu I. železničního koridoru měla být zdemolována. Tyto plány byly opuštěny po vzniku petice „Nádraží nedáme“.

Společností Rakouské státní dráhy stavěná železniční trať Praha – Česká Třebová – Olomouc, na níž orlickoústecké nádraží leží, byla uvedena do provozu již v roce 1845 a patří k nejstarším v Česku. Pokračovala jedním směrem dále do Olomouce a směrem druhým z Prahy do Podmokel (dnes součást Děčína). V Ústí nad Orlicí se na ni v roce 1874 napojila ještě jedna trať společnosti Rakouské severozápadní dráhy Ústí nad Orlicí – Letohrad. Tehdy také vzniklo současné nádraží, společné pro obě dráhy. Původně neslo označení Nové Ústí.
Bývalo zvykem, že když jedno nádraží (či spíše dvounádraží) sdílely dvě drážní společnosti, byla jejich konkurentní nástupiště oddělena. V Ústí nad Orlicí je tomu dodnes. Z jedné strany vlaky obsluhují Letohrad, z druhé projíždějí na trati Praha – Olomouc. Zachovalo se také starobyle znějící pojmenování nástupišť. Výpravčí nehlásí žádné první a druhé nástupiště, ale Letohradské nebo Pražské.
(zdroj: Týden.cz)

Vizualizace řešení průjezdu železničním uzlem Ústí na d Orlicí najdete na stránkách společnosti SUDOP ZDE.





Zadejte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*