(ČTK) – České dráhy prodají nevyužívanou památkově chráněnou budovu nádraží v
Ústí nad Orlicí společnosti Oustecké nádraží. Ta vyhrála výběrové
řízení s cenou 1,45 miliónu korun, sdělil ČTK mluvčí státní firmy Radek
Joklík. Kupující subjekt založili vloni v říjnu aktivisté za záchranu
budovy (včetně režisérky Olgy Sommerové). V přízemí plánují vytvořit
zázemí pro cestující, v prvním patře pak pronajímat byty, řekl ČTK
jednatel Martin Kadrman.
„Už máme prvního zájemce o využití bytu, který teď jezdí do České
Třebové hodinu vlakem, nyní by se mu cesta zkrátila na deset minut,“ uvedl Kadrman. Podle něj musí mít nájemníci vztah k železnici, neboť budova stojí mezi kolejemi a panuje u ní rušný provoz.
Společnost Oustecké nádraží by chtěla v historické budově vytvořit
zázemí pro cestující, hlavně čekárnu, kavárnu, restauraci, případně
prodejnu základních potravin. „Než se vyřídí všechny formality, zápis
do katastru a najdou se provozovatelé, bude to nějaký čas trvat. Lidé
uvidí změny až v květnu nebo počátkem léta,“ řekl Kadrman.
Společnost chce koupi financovat z příspěvků čtyř společníků, zatím
má základní kapitál 1000 korun. Další část peněz by mohla být z
bankovního úvěru.
Původní nádraží z roku 1874 patří k nejstarším staničním budovám v
zemi. Vzniklo podle návrhu architekta Rudolfa Freye. Budova na půdorysu H
s kamennými římsami je postavena z režného zdiva, horní podlaží jsou z
méně obvyklého hrázděného zdiva. Je zajímavá mimo jiné tím, že stojí
uprostřed kolejiště a je průchozí, aby mohli výpravčí i cestující
procházet na obě strany. Několik let je mimo provoz, po modernizaci
železničního uzlu vznikla v Ústí nová výpravní budova.
Doplněno Stavbaweb:
Ústí nad Orlicí je železniční stanice na západním okraji
stejnojmenného města v Pardubickém kraji. Staniční budova, která byla v
roce 2010 prohlášena za kulturní památku, je umístěna uprostřed
kolejiště. Její budoucnost je od roku 2008 předmětem medializovaných
polemik, neboť podle plánů na přestavbu I. železničního koridoru měla
být zdemolována. Tyto plány byly opuštěny po vzniku petice „Nádraží nedáme“.
Společností Rakouské státní dráhy stavěná železniční trať Praha – Česká
Třebová – Olomouc, na níž orlickoústecké nádraží leží, byla uvedena do
provozu již v roce 1845 a patří k nejstarším v Česku. Pokračovala
jedním směrem dále do Olomouce a směrem druhým z Prahy do Podmokel (dnes
součást Děčína). V Ústí nad Orlicí se na ni v roce 1874 napojila ještě
jedna trať společnosti Rakouské severozápadní dráhy Ústí nad Orlicí –
Letohrad. Tehdy také vzniklo současné nádraží, společné pro obě dráhy.
Původně neslo označení Nové Ústí.
Bývalo zvykem, že když jedno nádraží (či spíše dvounádraží) sdílely dvě
drážní společnosti, byla jejich konkurentní nástupiště oddělena. V Ústí
nad Orlicí je tomu dodnes. Z jedné strany vlaky obsluhují Letohrad, z
druhé projíždějí na trati Praha – Olomouc. Zachovalo se také starobyle
znějící pojmenování nástupišť. Výpravčí nehlásí žádné první a druhé
nástupiště, ale Letohradské nebo Pražské.
(zdroj: Týden.cz)
Vizualizace řešení průjezdu železničním uzlem Ústí na d Orlicí najdete na stránkách společnosti SUDOP ZDE.
PRIMA, velmi dobré a chytré a účelné.....
To tě vůbec obdivuju že jsi do toho šel i takhle "ručně-stručně" :D Já ten kalkulátor využil hned na prvou,…
Je to úchvatné.
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Málokdo o tom ví nebo spíše tomu nevěří. I když nechápu proč. Vždyť když ti dávají tak ber :D