Vila byla postavena v roce 1936 dle návrhu architekta
Vladimíra Grégra, významného českého architekta a vnuka známého novináře a
politika. Jedná se o dům ve funkcionalistickém stylu s výraznými rustikálními
prvky včetně kónických obvodových stěn, hrubé škrábané omítky a dřevěných
obkladů. Úpravy spočívaly v očištění stavby od necitlivých nánosů z 80. let a
vyzdvihnutí unikátních prostorů i architektonických detailů, adaptaci na
současné standardy bydlení při maximálním respektování původního charakteru
domu.
Tvorbu Vladimíra Grégra zásadním způsobem ovlivnil jeho
pobyt v USA, kde ho inspirovaly haciendy kalifornských filmových hvězd. Na
základě této zkušenosti navrhoval domy ve stylu aerodynamického funkcionalismu
a rozvíjel romantické tvarosloví inspirované Janem Kotěrou nebo novošpanělským
stylem. Příležitost uplatnit tento přístup získal na pražském Barrandově, kde
vznikly z iniciativy bratří Havlů filmové ateliéry a vyhlídková restaurace.
Stavitel Havel si přál, aby na tyto stavby navázaly luxusní rezidence vystavěné
podél úzkých barrandovských ulic. Oslovil proto řadu architektů, mezi nimi i
Vladimíra Grégra, který postupně na Barrandově vybudoval sedm vil. Jeho styl
totiž zřejmě nejlépe konvenoval charakteru území i vkusu české filmové
smetánky, která chtěla bydlet jako hollywoodské hvězdy. Dostali jsme
příležitost podílet se na rekonstrukci jedné z těchto vil, které se přezdívalo
Indiánská loď.
Indiánská loď je bývalá vila diplomata Růžičky. Jedná se o
pečlivě komponované podélné těleso umístěné na jihovýchodním svahu, orientované
souběžně s ulicí Barrandovská. Vnitřní dispozice směřuje do zahrady – převýšený
obývací pokoj, jídelna a knihovna v přízemí, tři ložnice a koupelna v horním
podlaží. Naopak obslužné místnosti a chodby jsou orientovány severozápadním
směrem k ulici, což se propisuje i do strohého řešení uliční fasády.
V rámci prací na projektu jsme se snažili o zachování všeho podstatného a
odstranění všeho zbytečného. Cílem bylo, aby si vila zachovala svoji identitu a
kvalitu, zároveň aby reagovala na potřeby dnešní doby. Díky venkovnímu výrazu
byla prohlášena za kulturní památku a my jsme se snažili, aby její unikátní
figura, okenní výplně, charakter omítky i architektonické detaily zůstaly
zachovány. Zároveň ale bylo nutné se vypořádat se stavebně-technickými
problémy, které plynuly z použitých dobových konstrukcí a materiálů.
Dům byl navržen jako železobetonový skelet s výplní z dutinových tvárnic. Práci
na projektu předcházel stavebně-technický průzkum, měření prostupu tepla oken a
stěn a termovizní snímkování. Měření ukázalo výrazné tepelné mosty u skeletové
nosné konstrukce, nedostatečné tepelně-technické parametry střechy a vlhkost
stěn v podzemním podlaží, na druhou stranu součinitel prostupu tepla oken se
ukázal jako překvapivě dobrý. Na základě těchto zjištění a s cílem zajistit
kvalitní vnitřní prostředí jsme přistoupili k úpravám, které spočívaly ve výměně
skladby střechy a zateplení fasády pěti centimetry izolantu. Kombinací hydroizolačních
a technických opatření jsme dosáhli využitelnosti podzemního podlaží, což v
původním stavu nebylo možné. Zároveň jsme zpracovali energeticko-ekonomickou
studii, na jejímž základě se přistoupilo k vytápění a ohřevu teplé vody
prostřednictvím plynového kotle. Vytápění bylo řešeno jako podlahové v
kombinaci s trubkovými radiátory, které interiéru propůjčují nezaměnitelný
charakter. Suterénní podlaží bylo doplněno o vzduchotechnickou jednotku, která
zajišťuje trvalé větrání pro případ průniku vlhkosti z exteriéru.
Pro vnější výraz objektu byl charakteristický kónický tvar
obvodových stěn, hrubá škrábaná omítka a dubová okna. Omítka už byla v
dezolátním stavu, přes veškeré snahy neopravitelná. Proto jsme přistoupili k
její výměně. Podařilo se ale najít takové technické a estetické řešení, které
je téměř totožné s původním, včetně zachování barevnosti i struktury. Aplikaci
nové omítky předcházelo opakované vzorkování a testování napojování struktury v
ploše fasády.
Pro dům jsou charakteristická dubová okna různých tvarů a velikostí. Architekt
Grégr je komponoval s ohledem na vnitřní prostory, výhledy do krajiny i na celkový
výraz stavby. Okna se podařilo realizovat jako přesné kopie původních včetně
povrchové úpravy, kování bylo repasováno a znovu použito. Truhlář strávil na
stavbě více než rok, okno po okně odvážel do dílny, aby kopie mohly být opravdu
přesné.
Interiér trpěl nepůvodními nánosy a „kreativitou“ majitelů z
druhé poloviny 20. století. Usilovali jsme o odstranění těchto naplavenin a
zdůraznění originálního konceptu, který byl jednoduchý a přitom velmi působivý.
Změny dispozic oproti původnímu řešení jsme prováděli pouze minimálně, s
ohledem na současné provozní nároky. Srdcem domu je převýšený obývací pokoj s
krbem a prostorem pro klavír, který se do fasády propisuje vysokými, na středu
otvíravými okny. Na něj navazuje jídelna a bývalá knihovna, která dnes plní
funkci ložnice. Všechny tyto prostory jsou servisně obsluhovány z chodby při
severní fasádě tak, aby personál nerušil život obyvatel. V patře se nachází tři
ložnice, oproti původnímu řešení byla doplněna pánská koupelna. Důležité bylo řešení
suterénu – díky odvlhčení je možné využít ho jako plnohodnotnou součást domu,
nyní jsou zde umístěny dvě šatny, domácí práce, technická místnost a zázemí pro
personál.
Charakter vily podtrhují detaily dřevěných prvků, obvykle z tmavě mořeného
dubu. Tyto prvky, které odkazují na zmíněné americké inspirace, se podařilo
zachovat, ať už se jednalo o velké dveře posuvné do pouzdra s unikátním
„vyhazovacím“ kováním nebo detaily zábradlí, krbu a rámování oken.
Kvalita celé rekonstrukce nespočívá v nějaké objevnosti, ale
spíše v pokoře k původnímu řešení. Štěstí bylo, že klientem byla osvícená dáma,
jejímž posláním je péče o rodinný odkaz a tento přístup jí proto byl vlastní.
Snažili jsme se zachovat krásu i historickou hodnotu domu a zároveň naplnit
současné estetické, funkční i technické požadavky.
Autorská zpráva
Foto: Boysplaynice – Jakub
Skokan a Martin Tůma
Autor: idhea architekti – Ing. arch. Dalibor Hlaváček, Ph.D,
Ing. arch. Ludvík Holub
O tom trojskle nepochybuji. Na to jsem rozhodnutý na 100%, aspoň v tom mám jasno na začátek. Ale vypadá to…
To tlumení zvuku je tam docela slušné, co tak koukám.
I to byl důvod, proč jsme si na stavbu domu vybrali právě cihly Heluz. Jasně, šlo hlavně o ty technické…
Petr Vybrali jsme ho hlavně kvůli lepší tepelné izolaci – v zimě je u oken znatelně tepleji a v létě…
Je fajn vidět, že společnost HELUZ IZOS nabízí nejen širokou škálu izolačního zasklení, ale také nástroje, které usnadňují výběr —…