(ČTK) – Město Třebíč má v plánu začít letos opravovat památkově chráněnou budovu s převlékárnami někdejších říčních lázní Polanka. Finanční příspěvek slíbilo ministerstvo kultury. Dřevěný objekt z roku 1934 navrhl architekt Bohuslav Fuchs. Opraven bude po etapách. Koupání v plaveckém areálu kvůli tomu nebude omezeno. ČTK to řekl místostarosta Pavel Pacal.
„Budova je dlouhá léta nějakým způsobem konzervována, nicméně už na ní zub času vykonal svou práci, proto je potřeba ji rekonstruovat,“ uvedl Pacal. Do historických převlékáren už návštěvníci z bezpečnostních důvodů nemohou chodit. Podle Pacala je to příliš neomezuje, protože jsou zvyklí využívat hlavně moderní převlékárny přímo u bazénu. Fuchsovu budovu chce město zachovat především pro její architektonickou hodnotu.
Radnice předpokládá, že celková rekonstrukce bude stát 3,8 milionu korun bez daně. Z ministerského Programu záchrany architektonického dědictví dostane na první etapu oprav 700.000 korun. „Připravujeme soutěž na zhotovitele prací pro letošní rok,“ uvedla mluvčí radnice Irini Martakidisová. Tyto práce zahrnující i výměnu některých dřevěných sloupů a dalších prvků by se měly uskutečnit na podzim.
Říční lázně Polanka vznikly na bývalé valdštejnské louce na podklášterské straně řeky Jihlavy, pojmout mohly až 1200 lidí. Slavnostně otevřeny byly 27. května 1934. Koncem 70. let byl v tomto místě vybudován plavecký areál. Dnes jsou zde kromě bazénů i skokanská věž, tobogán a několik hřišť. Městské koupaliště provozuje sdružení Laguna firem Yashica a TTS energo. V minulém horkém létě se na Polance vykoupalo zhruba 30.000 lidí.
Doplněno Stavbaweb:
Říční lázněPrvní občanská plovárna v Třebíči vznikla na pravém břehu řeky Jihlavy naproti současnému plaveckému areálu v roce 1910, k vybudování modernějšího koupaliště, na něž navazuje i to současné, však bylo přistoupeno až roku 1933. Vypracováním projektu byl pověřen Bohuslav Fuchs, který podobně jako u městské spořitelny i zde mistrně uplatnil prvky funkcionalistické architektury.
Pozoruhodný je především objekt šaten, jehož výrazná žluto-modro-červená barevnost odlišuje nosné a výplňové prvky. Postupem času však zájem o koupaliště upadal, a to především pro stále více znečištěné prostředí řeky. Roku 1976 proto byly postaveny 3 bazény s přihřívanou vodou a sociální zařízení. V roce 1992 se zde konala sportovní soutěž Hry bez hranic, v níž třebíčské družstvo zvítězilo. Roku 1994 byl na koupališti vybudován nový tobogán.
zdroj: visittrebic.eu
Za městskou elektrárnou směrem k řece bylo zřízeno
„výletiště“, v zimě kluziště, jemuž při západní straně stával hudební pavilon.
Na východní straně straně kluziště bývala jedna z půjčoven loděk. Velkými
úpravami prošel sportovní prostor v roce 1974. Sadům byl přiřknut název „Sady
československo-sovětského přátelství“. Původně hřiště házené bylo v roce 2000
přeměněno v hřiště hokejbalové.
Původně se Polankou rozuměla jen stařečská část na pravém
břehu řeky. Na druhý břeh se Polanka rozšířila poté, co na bývalé valdštejnské
louce na podklášterské straně řeky vyrostly říční lázně. Autorem projektu byl
Bohuslav Fuchs. Stavěny byly v letech 1933–1934. Slavnostně otevřeny byly 27.
května 1934. Jejich kapacita činila 1200 osob. Příští rok se na Polance
odbývaly velké oslavy 600. výročí povýšení na město. Říční lázně s Polankou
spojoval dřevěný most se skokanskou věží, která se vždy po sezóně snímala.
Dřevěný most byl po druhé světové válce nahrazen kovovým mostem, původně
vyrobeným pro vojenskou potřebu.
V roce 2015 bylo oznámeno, že radnice bude usilovat o dotaci
pro rekonstrukci a konzervaci historického objektu říčních lázní jako významné
památky.
Zdroj: Wikipedie
Myslím, že tvrzení "Počet a rozmístění parkovacích stání bude řešeno s ohledem na místní podmínky a potřeby." je nesplnitelný slib.…
Dobry den,mate prosim jeste v nabidce ronde block? Dekuji Sindelarova
Studie proveditelnosti je nezávazný dokument typu "slibem nezarmoutíš" a už vůbec se v něm nemluví o termínech. Železniční most je…
Tak doufám, že tímto projektem je zachráněn ikonický železniční most pod Vyšehradem - dvakrát za sebou vyhlášená kulturní a technická…
Tak tedy doufám, že tímto projektem je zachráněna (dvakrát za sebou vyhlášená) ikonická kulturní a technická památka - železniční most…