Q&A – Interaktivní laboratoř urbanismu ILU
Co to je ILU?
Jedná se o pomůcku, která se
uplatní při výuce architektury a urbanismu na univerzitách, napomůže v
rozhodovacích procesech o nové městské zástavbě na magistrátech a radnicích
českých a slovenských měst. Uplatní se také v moderních architektonických
ateliérech.
Kdo ILU vytvořil?
Jedná se o projekt slovenských
architektů Igora Hianika a Nikoly Winkové z organizace IN ARCHITEKTI a českých
programátorů 3dsense, kteří k ILU vytvořili software.
Co to znamená, že je
interaktivní?
Zařízení dovoluje pracovat
s fyzickým modelem architektonicko-urbanistického návrhu, který je
provázaný se svým virtuálním obrazem. Dovoluje několika aktérům současně
vstupovat do procesu tvorby a dynamicky měnit fyzický model, nad kterým probíhá
otevřená diskuze. Ve virtuální realitě pak probíhají v tom stejném čase
modelové simulace, a odborné analýzy aplikované na virtuální klon, které
objektivně potvrdí nebo vyvrátí kvalitu daného návrhu či projektu.
Jakých principů ILU
využívá?
Zařízení využívá fyzický model a
ruční kresbu, které propojuje s nejnovějšími technologiemi virtuální
reality.
Jaké technologie byly
na ILU využity?
Jedná se zejména o technologie
OCULUS a Kinect, které velmi věrně prezentuje zkoumaný
architektonicko-urbanistický prostor z horizontu člověka, a dokáží přenést
reálné parametry do virtuálního modelu. Software je napsán v prostředí
UNITY.
Proč je software unikátní?
Na rozdíl od ostatních podobných
zařízení je software pro ILU napsán v prostředí UNITY, což umožňuje jeho
rozšiřování o další analytické či simulační doplňky. Je také mnohem
atraktivnější pro vytváření mezinárodní spolupráce v oblasti vědy a techniky.
Co software umožňuje?
Software zde použitý umožňuje
zkoumat pomocí kompozičních metod obrazovou složku urbanistické struktury a
dokumentuje reálně vzájemné stínění jednotlivých staveb. V širším měřítku
ověřuje polohu nových výškových dominant a jejich účinnost v panoramatu
sídelního útvaru.
Jaké další doplňky se
z ILU plánují?
Připravuje se doplněk, který na základě fyzického
modelu a zadání hlavních atributů vyhodnotí základní urbanistickou ekonomii.
V rámci dynamických změn na pracovním modelu se interaktivně přepočítají i
urbanistické ukazatele. V blízké budoucnosti se na ILU bude analyzovat
proudění vzduchu v urbanistické struktuře jako jeden z možných
způsobů ochlazování měst. Stejně tak přibyde analýza akustiky, tedy šíření
zvuku v městském prostoru. V delším časovém horizontu se plánuje propojení
zařízení se systémem GIS, který umožní implementaci reálných socio-ekonomických
dat do posuzovaného návrhu či projektu.
Češi a Slováci vynalezli unikátní
metodu, která analyzuje dopad nové městské zástavby na život obyvatel
Inovativní nástroj
se stane mimo jiné neocenitelnou pomůckou při rozhodovacích procesech na
úřadech zodpovědných za územní plánování
Již přes rok pracují slovenští architekti Igor Hianik a Nikola
Winková se skupinou českých programátorů 3dsense na realizaci Interaktivní
laboratoře urbanismu – ILU, díky níž bude možno zobrazit jakýkoliv
architektonický návrh městské zástavby ve virtuální realitě. Projekt je
unikátní a v konečné podobě nemá v mezinárodním měřítku obdoby. Využívá
přitom prvků metody, kterou používají pouze urbanisté na Technické univerzitě v
Mnichově, ve Výmaru a na
Massachusetts Institute of Technology v americkém Bostonu. Česko-slovenská
technologie umožní nahlédnout na urbanistické plány v kontextu reálných
podmínek výstavby. Tím má například potenciál napomoci v rozhodovacích
procesech o nové městské zástavbě na magistrátech a radnicích českých a
slovenských měst. Nová metoda poslouží také jako inovativní vzdělávací pomůcka
při výuce na vysokých. Pro odborníky z oboru architektury bude technologie
dostupná od letošního března.
Ve
studiu 3dsense vznikl speciální software, které dovoluje vytvořit abstrahovaný
model jakékoliv konkrétní situace. Je možné na něm přímo otestovat dopad
daného developerského projektu na kompozici města a jeho panorama nebo funkčnost
nové zástavby na život obyvatel. Ověřit tak půjde několik urbanistických
parametrů, například výška, hustota a
rozložení budov v závislosti například na proudění světla nebo větrnosti.
Igor
Hianik z organizace IN ARCHITEKTI s.r.o. k tomu říká: „Při tvorbě této
inovativní myšlenky jsme vycházeli z předpokladu, že je potřeba povzbudit
kreativitu a kompoziční myšlení studentů architektury, ale i architektů
samotných. To není možné bez fyzického kontaktu s reálným modelem. Pomocí
přesně navržené technologie virtuální reality, kterou pro nás zrealizovali
3dsense, jsme v ní schopni zhmotnit vytvořený urbanistický koncept a
konfrontovat navrhované rozmístění budov s reálným dopadem na skutečnou
funkčnost nové zástavby.“
„Interaktivní
laboratoř urbanismu funguje především na technologii Kinect, pomocí které
projektujeme reálně nastavené parametry do konkrétního projektu. Na rozdíl od
již existujících projektů jsme software napsali v prostředí UNITY, které
je mnohem atraktivnější pro mezinárodní spolupráci v oblasti vědy a
techniky. Prvotním cílem bylo vytvořit interaktivní studijní pomůcku pro
studenty architektury, projekt má však daleko širší potenciál,“ říká Jan
Hrdlička ze skupiny 3dsense.
„Plánování
městské zástavby je dnes velkým tématem nejen v Praze a Bratislavě, ale
také v jiných městech. Velmi často jsme svědky případů, kde jsou nejrůznější
developerské projekty podrobovány kritice právě z důvodu jejich budoucího
dopadu na okolí. Interaktivní laboratoř urbanismu dokáže zcela přesně a dopředu
určit, jakým způsobem nový projekt ovlivní celkový ráz dané části obce. Může se
tak stát neocenitelnou pomůckou při rozhodovacích procesech na úřadech
zodpovědných za územní plánování,“ dodává Jan Hrdlička z 3dsense.
„V
další fázi vývoje ILU chystáme doplnit software o výpočty z urbanistické ekonomie
a začít pracovat na analýze proudění vzduchu v urbanistické struktuře jako
na jednom z možných způsobů ochlazování měst. Do budoucna plánujeme
propojení s informačním systémem GIS, který umožní projekci reálných
socio-ekonomických dat přímo do navrženého architektonického modelu. To
znamená, že bude možné dopředu otestovat vliv nové zástavby na dopravu, životní
prostředí, vytíženost městské hromadné dopravy, počet rezidentů a jejich
kvalitu života nebo například také kupní sílu v daném místě,“ doplňuje
Nikola Winková z IN ARCHITEKTI, s.r.o.
Zařízení je v České republice
k dispozici u firmy 3dsense v Praze a u organizace IN ARCHITEKTI na Slovensku. Jeden prototyp byl také vytvořen
pro neziskovou organizaci Mladí urbanisti, n.o. , a to za finanční účasti
Nadace Tatra banky, 3dsense a IN ARCHITEKTI, s.r.o. Ta využívá ILU pro osvětu a
neformální vzdělávání v oblasti urbanistické kompozice a tvorby. „V
současné době jsme v kontaktu s vysokými školami, ale plánujeme oslovit také
architektonická studia a konzultace nabízet úřadům státní správy. Kdokoliv, kdo
by měl zájem zhodnotit svůj urbanistický projekt v ILU, nás může od
letošního března kontaktovat,“ říká Igor Hianik.
O 3dsense
3dsense je skupina mladých umělců a
programátorů, která využívá spojení nejmodernějších technologických postupů a
uměleckých prvků za účelem dosažení jedinečných interaktivních performancí.
Jejich tvorba zahrnuje světelné instalace, projekce, videomappingové show či
jevištní scénografie. V minulosti se skupina představila několika
zásadními projekty. V roce 2014 uvedla tři dlouhodobé interaktivní
instalace v IQlandia science center ve spolupráci s Technickou
univerzitou v Liberci. Ve stejném roce představila čtyři interaktivní
exponáty v rámci expozice Svět civilizace ve Světě techniky
v ostravských Vítkovicích a vytvořila videomappingovou show pro projekt La
Manége Carré Sénart v Plzni. 3dsense také slavnostně nasvítili Martinský
palác u příležitosti gala večeře pro Duke of Edinburgh foundation, na které byl
přítomen také princ Edward, hrabě z Wessexu, nejmladší syn Jejího
Veličenstva královny Alžběty II. V roce 2015 vytvořili unikátní
videomappingové představení pro projekt Mezinárodní den dětské onkologie.
O IN ARCHITEKTI
IN ARCHITEKTI je integrovaný ateliér
pro architektonicko-urbanistickou tvorbu a realizaci s laboratoří pro
exaktní ověřování kvality projektů, studií v oblasti
urbanisticko-architektonických souborů městských center a specializovaných funkčních
celků. Filozofie ateliéru staví a navazuje na odborné, vědecké teze uznávaných
autorit (E. Hruška, T. Alexy, J. Kavan a F. Trnkus). Zakladatelé ateliéru se
věnují výzkumu v oblasti urbanizmu a vývoje nových zařízení, které
významně napomáhají k bádání, získávání relevantních údajů.
V architektonicko-urbanistické praxi se v maximální míře snaží
aplikovat výsledky z výzkumné oblasti.
tisková zpráva
Spokojenost
Mohu jenom doporučit! My jsme stavěli loni a všechno šlo hezky od ruky 😎🔝
Kdysi to nebylo a když si teď předstvím jak ještě moji rodiče opravovali a rekonstruovali dům po jejích rodičích -…
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA
Nad takovým řešením už nějakou dobu přemýšlím.