Když jsem před lety začal uvažovat o
stavbě rodinného domu, jednou ze základních otázek byla volba střešní krytiny.
Bez většího váhání jsem zvolil keramickou krytinu firmy Tondach, materiál
tradiční, přirozeně zapadající do koloritu horňácké dědiny, ve které bydlím. Jsa
profesí muzikant, keramickou krytinu jsem tehdy chápal jako materiál ryze
stavební bez možnosti alternativního využití. Obrat nastal po návštěvě výrobní
linky v Hranicích, kde mě nejvíc zaujala závěrečná akustická kontrola
kvality, při které pracovník ťukal do již hotových výrobků a podle výsledné
zvuku rychle poznal možné praskliny v jednotlivých keramických prvcích. Jelikož
jsem v té době stavěl několik alternativních hudebních nástrojů –
„cimbálů“ ve stylu idiofonu, rozhodl jsem se využít keramickou střešní krytinu
ke stavbě dalšího hudebního nástroje.
Experimentální
„cimbály“
Jako učitel hudby a cimbalista se
delší dobou zabývám myšlenkou modifikovat cimbál. Ke studiu hry na tento
nástroj jsem se dostal oklikou přes programování a matematiku, a tak se u mě technické
experimentování i trochu nabízí. Původní záměr vytvořit digitální nástroj, tedy
síť kontrolerů napojených na standardní MIDI řadič, jsem zavrhl z důvodů
„chladnosti“ celého zařízení. Kontakt s materiálem, jeho chvění a možnost
přímého ovlivnění zvuku je pro mě důležitější než nabídka nepřeberného množství
sterilních zvuků. Volba tedy padla na idiofony.
Co je idiofon?
Idiofony (nástroje česky často nepřesně označované jako samozvučné,
lépe ale definové jako nástroje, jejichž oscilátorem je těleso, které
není membránou, strunou nebo plátkem aerofonu) mají oproti cimbálu
patřícímu mezi chordofony obrovskou výhodu v lehčí nosné konstrukci,
která je zatěžována především jednotlivými hracími kameny a rezonátory,
vliv dalších sil je zanedbatelný. Důraz je tedy kladen na tuhost rámu
s požadavkem na zamezení případnému torznímu chvění. Vzhledem k tomu, že
cimbál je řazen ve dvou až pěti souběžných řadách tónů, seřazení
a uchycení jednotlivých kamenů hrálo klíčovou roli v rozvaze nad
konstrukcí mých nových nástrojů. Snažil jsem co nejvíce přiblížit
rozložení tónů na cimbálu, což se až na menší kompromisy podařilo.
Jelikož samotné kameny zní většinou krátce, zvuk jsem u některých
nástrojů dále zesílil a zkvalitnil pomoci trubkových rezonátorů, obdobně
jako u běžných idiofonů. Fyzikální rozbor délky kamenů a rezonátorů by
vystačil na samostatnou práci, uvádím tedy zjednodušený výpočet
vztahující se k materiálu s konstantním průřezem po celé délce. (L – délka kamene, případně rezonátoru, d – tloušťka kamene, c – rychlost zvuku v příslušném materiálu, f
– frekvence tónu). Je zřejmé, že délku kamenů ovlivňuje především
rychlost zvuku v příslušném materiálu (nerez ocel: 5800 m/s, palisandr
5200 m/s, cihla 3600 m/s) a tloušťka. Délka kamenů je tedy dána vztahem
Tento jednodušší výpočet bohužel nelze použít na kameny marimby
a vibrafonu, u kterých je střed kamenů zúžen. I tak pro základní
představu snad postačí. Pro délku rezonátorů platí vztah
L=c/(4∙f),
kde c vyjadřuje rychlost zvuku ve vzduchu. Vzhledem
k průběhu chvění v hracím kamenu je nutné také vhodně zvolit místo
uchycení. Jako ideální se jeví body v přibližně 2/9 délky kamene.
Samostatnou kapitolou je obrábění jednotlivých kamenů. U profesionálních
nástrojů jsou k opracování použity přesné stroje, CNC frézky a laserové
děličky nevyjímaje. Pouze závěrečné jemné doladění je prováděno ručně
za pomocí stroboskopických ladiček a frekvenčních analyzérů.
V amatérských podmínkách jsem sáhl po úhlové brusce, pilníku, brusném
papíru, MAG svářečce a podobných zařízeních. Přestože jsem postupoval po
malých krůčcích, výsledek mě mile překvapil. Jak jsem již předznamenal,
kameny vibrafonu a marimby jsou ve středu podbroušeny, což primárně
způsobuje snížení oscilace kamene a tedy i snížení příslušného tónu.
Sekundárním efektem je menší rozměr kamenů, což je výhodně vzhledem
k technice hry. Vhodným vytvarováním vybroušení kamene lze s úspěchem
ovládat několik alikvótních tónů odvozených od základního, což značně
ovlivňuje celkovou kvalitu a barvu výsledného zvuku.
V prvním případě jsem využil tradiční
materiál (dřevoě) a
vytvořil jsem marimbalom, tedy soustavu palisandrových bloků seřazených do
tónových řad po vzoru cimbálu. Zvukově jsem vycházel ze známější marimby, která
je v hudebním světě dostatečně popsána a provozována. Ve druhém případě
jsem vytvořil nástroj z nerezové pásoviny a zrodil se steel cimbalom.
Zvukově se nástroj podobá zvonkohře a metalofonu. U obou nástrojů jsem
k zesílení použil řadu trubicových rezonátorů vyladěných vždy
k příslušnému tónu.
Bobrofon
A teď se konečně
dostáváme ke slibovanému nástroji ze střešní krytiny. Jak už název napovídá,
volba padla na bobrovku vyrobenou v závodě Blížejov. Vznik tohoto nástroj
byl ale ovlivněn i zcela nehudebními podněty. Kolem domu mám velkou zahradu,
osazenou „horňáckými palmami“ (Prunus domestica), což je jistě oku lahodící
pohled, přesto jsem ho zatoužil vylepšit vhodným objektem, který by měl něco
společného s hudbou. Pálené střešní tašky – bobrovky jsou vhodným
materiálem, příjemným na dotek a rezonujícím téměř jako kravské zvonce.
Svářečka a uhlová bruska se zde ukázaly jako nezbytné nářadí. Bobrofon –
zahradní cimbál má rozměry 150 x 260 cm a na rozdíl od jiných hudebních
nástrojů ho nelze uložit do futrálu, ale je nutné ho zaparkovat. Hudební rozsah
je d1-d3. Limitem tohoto nástroje je použitý materiál.
Střešní taška je z výroby „naladěna“ na es, pro základní tón d1
jsem ji musel lehce podbrousit. Jiný problém nastal při ladění horních hracích kamenů.
V situaci, kdy se tvar kamene blíží čtverci, začíná docházet
k nežádoucím interferencím kolmých kmitů a z toho vyplývající
nejednoznačnosti v ladění. I přes tyto nedokonalosti je pro mě zvuk
bobrofonu příjemným překvapením. Kromě hudebního zážitku se tento nástroj stal
oblíbenou přistávací plochou pro zpěvné ptactvo. Mé krátkodobé nadšení pro
opeřence vystřídalo zděšení při pohledu na „vyzdobený“ rám nástroje. Zahradní
nástroje prostě potřebují častější očistu než ty „futrálové“… Jako variaci na bobrofon jsem vytvořil ještě
jeden podobný nástroj v omezeném diatonickém ladění, který s úspěchem
využívá firma Tondach k prezentaci pálených tašek.
Keramofon
Zdálo by se, že možnosti keramické
střešní tašky jsou vyčerpány, ale opak je pravdou. Po teoretické přípravě a
také po praktických zkušenostech s hrou na bobrofon jsem se rozhodl pro
stavbu dalšího nástroje. Tvrdost bobrovek mně vyhovovala, a proto jsem je opět
využil, tentokrát ale ve formě polovičních tašek (speciální kusy používané
k dokládání krajů střechy). Tato volba se ukázala jako zásadní krok
k vytvoření nástroje, který snese srovnání s běžnými idiofony. U
půlbobrovky, z výroby laděné přibližně na tón g1, několikanásobně
převažuje délka nad šířkou, vytváření parazitických akustických interferencí je
tedy minimalizováno. Příjemná je i poloviční váha ve srovnání s bobrofonem.
V tomto případě jsem si mohl dovolit pružné zavěšení hracích kamenů nad
sebe. Jednotlivé řady tedy připomínají roletu mající jako celek větší volnost v pohybu,
a tedy i ve chvění, které je pro hudební nástroj zásadní. Keramika mě mile
překvapila i v možnostech obrábění. Podbrušováním jsem se dostal až na tón
e1, výsledkem je tedy nástroj s rozsahem téměř dvou a půl oktávy. Při celé
akci nepraskla ani jedna taška, což považuji za výborný výsledek. Vše jsem
dělil a brousil běžným diamantovým kotoučem v úhlové brusce. Výsledný
nástroj jsem během jednoho roku jeho existence mnohokrát využil na koncertech.
Myslím, že není drsnější zkouška pevnosti, než jsou neustálé údery tvrdými
paličkami. Úderu padlo již několik tisíc na každý hrací kamen, nástroj drží
jako nový. Nakonec, mám to pojištěno u Tondachu, dávají prý třiatřicetiletou
zárukou na střešní krytiny, tak to musí ještě pár milionů úderů vydržet…
Keramocajón
Jako cimbalista často
jezdím do jihomoravské vinařské obce Novosedly. Vinohrady zde sousedí přímo
s výrobním závodem společnosti Wienerberger, který při hře mohu pozorovat. Při pohledu na stohy palet s tvarovkami
mě napadla myšlenka hudebně využít i tento stavební materiál. Vybral jsem si
tvarovku Porotherm 50T profi dryfix, svým tvarem připomínající
latinsko-americký hudební nástroj cajón. Tvarovku jsem uvnitř zbavil vnitřních
přepážek a vložil rezonanční desku doplněnou o soustavu kovových strun. Vše jsem
slepil lepidlem Dryfix.extra, což se ukázalo jako vhodné řešení odolávající
vibracím a neustálým úderům.
Keramorchestr
Moji hudební přátelé často okukovali
nové keramonástroje, snad každý zahrál nějakou písničku. Ale přece jen, dát
houslistovi do rukou paličky je jako vidět pokrývače na střeše
s krumpáčem. Nezbylo mně tedy nic jiného než vytvořit dvoje keramohousle,
keramoviolu a také keramobasu. První dva exempláře jsou opět z bobrovky,
basa netradiční z POT trámce používaného na překlady. U těchto nástrojů
bylo velkou výzvou vytvoření vhodného tvaru těla.
Diamantem šlo vše
jako po másle. Základní vytvarování keramohouslí vzalo asi dvě minuty práce, u
keramovioly to bylo podobné. Na rozdíl od zcela akustického bobrofonu a
keramofonu jsou strunné nástroje elektrofonické. Zvuk je vytvářen chvěním
struny, přenášeným přes kobylku a keramické díly do piezo snímače, dále pak analogově
upraven na normovanou sílu signálu následně využitelnou v běžných
hudebních přístrojích. Pět nástrojů pohromadě je už malý orchestr, proč ho tedy
nenazvat přímo Keramorchestr?
Přestože Keramorchestr vznikl jako hudební happening, dočkal
se za krátkou dobu své existence série koncertů od Vídně přes Prahu až po
Karlovy Vary, a také zápisu do České knihy rekordů.
Pokud vás zajímají ukázky hry na jednotlivé
nástroje, případně videa z výroby, navštivte naše webové stránky www.musicafolklorica.cz, nebo
přímo náš YouTube kanál. Všechny nástroje si také můžete vyzkoušet na veletrhu
For Arch, který se uskuteční 18. – 22. 9. v Praze. Navštivte stánek
Tondach – Wienerberger, vše zde bude připraveno jen pro vás.
Petr Pavlinec
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Málokdo o tom ví nebo spíše tomu nevěří. I když nechápu proč. Vždyť když ti dávají tak ber :D
My jsme taky s nimi stavěli jsem velice rádi za to že náš projektant s tím byl ztotožněn a ještě…
Jo je tam toho hodně, mají supr akce, podle mně se to rozhodně oplatí na to mrknout nebo rovnou zaslat…
Dobrý den, zajímalo by mě, jak dlouho trvala realizace od "nápadu", než se zrodilo úplné přemístění?