(ČTK) – Přes 60 milionů korun již stála 14 let trvající
oprava monumentální jízdárny ve Světcích v Tachově, která je národní kulturní
památkou. Aby se dostala do využitelné podoby, potřebovala by ale ještě až 90
milionů, řekl ČTK starosta Jiří Struček (ČSSD). Jízdárnu loni navštívilo 3500
lidí, zájem o ni mají i filmaři. V budoucnu by v ní mohlo být muzeum a
restaurace. Po španělské jízdárně ve Vídni je tachovská druhou největší ve
střední Evropě.
Podle Stručka byla vyřešena statika objektu a jízdárna má novou střechu, okna či sociální zařízení. Podle studie by potřebovala dalších 80 až 90 milionů korun. „Každoročně sem dáváme z rozpočtu kolem dvou milionů korun a získáváme ještě drobné dotace z kraje a ministerstva,“ uvedl. Letos bude město pokračovat v opravách omítek, historizujících maleb a suterénu.
Město chce mít v jízdárně muzeum bylinkářství a ve sklepích velkou restauraci. Zatím se areál využívá od jara do podzimu na koncerty, výstavy či svatby a v létě slouží jako kinokavárna. Po předchozí domluvě na infocentru jsou možné i turistické prohlíky, které mohou trvat až 1,5 hodiny. Mezi návštěvníky jsou často turisté z Německa a velký zájem mají také zahraniční filmové štáby. Zajímavou kulisou jsou okolní ruiny nedostavěného romantického zámku.
Díky tomu, že byla 153 let stará jízdárna vyhlášena v roce 2010 národní kulturní památkou, spoléhá město na nový evropský program IROP, který má dotovat právě velké památky, a to hlavně národní. Na Tachovsku jsou národní kulturní památky jenom dvě.
„V roce 1999 prošlo o jeden hlas v zastupitelstvu, že město jízdárnu zachrání,“ uvedl starosta. „Od roku 2000 je to neuvěřitelná změna, tehdy tu byly jenom ruiny a popadané zdi. Bylo to tu životu nebezpečné,“ řekl. Jediné, co tehdy drželo stavbu pohromadě, byl unikátní krov a strop, z 90 procent původní. „Je druhý po londýnském nádraží a podle tohoto vzoru se dělala třeba střecha na O2 Aréně v Praze. Jde o samonosný krov s výškou 26 metrů, který nepotřebuje sloupy,“ dodal.
Podle učitele Karla Johany, který přišel do Tachova v roce 1960, se do roku 2000 o jízdárnu nikdo nestaral. „Rozkrádalo se to tady,“ uvedl. Podle něj v jízdárně trénovali mistři světa v kolové, bratři Pospíšilové, a hrály v ní fotbal tachovská a pražská Dukla.
„V pseudorománské jízdárně je použita směs stylů s cílem, aby byla velkolepá a reprezentativní, jak si to přál generál Windischgrätz (Alfred, český šlechtic a rakouský polní maršál),“ řekl průvodce a kastelán tachovského zámku Pavel Voltr. V původní jízdárně, postavené v modernějším stylu po vzoru o 135 let starší vídeňské, byl ve sklepě byt kováře či podkovárna a panstvo mohlo zajíždět přímo do jízdárny kočáry nebo na začátku 20. století i prvními automobily. V přízemí byl prostor pro koně a nahoře pro panstvo a návštěvníky.
Doplněno Stavbaweb:
Autorem projektu rekonstrukce je Atelier Soukup.
Největší českou jízdárnu a druhou největší jízdárnu ve střední Evropě (hned po Španělské dvorní jízdárně ve Vídni) si virtuálně můžete prohlédnout ZDE.
Podrobné informace o rekonstrukci i fotogalerii najdete na oficiálních stránkách Jízdárny Světce.
Podle Stručka byla vyřešena statika objektu a jízdárna má novou střechu, okna či sociální zařízení. Podle studie by potřebovala dalších 80 až 90 milionů korun. „Každoročně sem dáváme z rozpočtu kolem dvou milionů korun a získáváme ještě drobné dotace z kraje a ministerstva,“ uvedl. Letos bude město pokračovat v opravách omítek, historizujících maleb a suterénu.
Město chce mít v jízdárně muzeum bylinkářství a ve sklepích velkou restauraci. Zatím se areál využívá od jara do podzimu na koncerty, výstavy či svatby a v létě slouží jako kinokavárna. Po předchozí domluvě na infocentru jsou možné i turistické prohlíky, které mohou trvat až 1,5 hodiny. Mezi návštěvníky jsou často turisté z Německa a velký zájem mají také zahraniční filmové štáby. Zajímavou kulisou jsou okolní ruiny nedostavěného romantického zámku.
Díky tomu, že byla 153 let stará jízdárna vyhlášena v roce 2010 národní kulturní památkou, spoléhá město na nový evropský program IROP, který má dotovat právě velké památky, a to hlavně národní. Na Tachovsku jsou národní kulturní památky jenom dvě.
„V roce 1999 prošlo o jeden hlas v zastupitelstvu, že město jízdárnu zachrání,“ uvedl starosta. „Od roku 2000 je to neuvěřitelná změna, tehdy tu byly jenom ruiny a popadané zdi. Bylo to tu životu nebezpečné,“ řekl. Jediné, co tehdy drželo stavbu pohromadě, byl unikátní krov a strop, z 90 procent původní. „Je druhý po londýnském nádraží a podle tohoto vzoru se dělala třeba střecha na O2 Aréně v Praze. Jde o samonosný krov s výškou 26 metrů, který nepotřebuje sloupy,“ dodal.
Podle učitele Karla Johany, který přišel do Tachova v roce 1960, se do roku 2000 o jízdárnu nikdo nestaral. „Rozkrádalo se to tady,“ uvedl. Podle něj v jízdárně trénovali mistři světa v kolové, bratři Pospíšilové, a hrály v ní fotbal tachovská a pražská Dukla.
„V pseudorománské jízdárně je použita směs stylů s cílem, aby byla velkolepá a reprezentativní, jak si to přál generál Windischgrätz (Alfred, český šlechtic a rakouský polní maršál),“ řekl průvodce a kastelán tachovského zámku Pavel Voltr. V původní jízdárně, postavené v modernějším stylu po vzoru o 135 let starší vídeňské, byl ve sklepě byt kováře či podkovárna a panstvo mohlo zajíždět přímo do jízdárny kočáry nebo na začátku 20. století i prvními automobily. V přízemí byl prostor pro koně a nahoře pro panstvo a návštěvníky.
Doplněno Stavbaweb:
Autorem projektu rekonstrukce je Atelier Soukup.
Největší českou jízdárnu a druhou největší jízdárnu ve střední Evropě (hned po Španělské dvorní jízdárně ve Vídni) si virtuálně můžete prohlédnout ZDE.
Podrobné informace o rekonstrukci i fotogalerii najdete na oficiálních stránkách Jízdárny Světce.
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,