(ČTK) – Přes 60 milionů korun již stála 14 let trvající
oprava monumentální jízdárny ve Světcích v Tachově, která je národní kulturní
památkou. Aby se dostala do využitelné podoby, potřebovala by ale ještě až 90
milionů, řekl ČTK starosta Jiří Struček (ČSSD). Jízdárnu loni navštívilo 3500
lidí, zájem o ni mají i filmaři. V budoucnu by v ní mohlo být muzeum a
restaurace. Po španělské jízdárně ve Vídni je tachovská druhou největší ve
střední Evropě.
Podle Stručka byla vyřešena statika objektu a jízdárna má novou střechu, okna či sociální zařízení. Podle studie by potřebovala dalších 80 až 90 milionů korun. „Každoročně sem dáváme z rozpočtu kolem dvou milionů korun a získáváme ještě drobné dotace z kraje a ministerstva,“ uvedl. Letos bude město pokračovat v opravách omítek, historizujících maleb a suterénu.
Město chce mít v jízdárně muzeum bylinkářství a ve sklepích velkou restauraci. Zatím se areál využívá od jara do podzimu na koncerty, výstavy či svatby a v létě slouží jako kinokavárna. Po předchozí domluvě na infocentru jsou možné i turistické prohlíky, které mohou trvat až 1,5 hodiny. Mezi návštěvníky jsou často turisté z Německa a velký zájem mají také zahraniční filmové štáby. Zajímavou kulisou jsou okolní ruiny nedostavěného romantického zámku.
Díky tomu, že byla 153 let stará jízdárna vyhlášena v roce 2010 národní kulturní památkou, spoléhá město na nový evropský program IROP, který má dotovat právě velké památky, a to hlavně národní. Na Tachovsku jsou národní kulturní památky jenom dvě.
„V roce 1999 prošlo o jeden hlas v zastupitelstvu, že město jízdárnu zachrání,“ uvedl starosta. „Od roku 2000 je to neuvěřitelná změna, tehdy tu byly jenom ruiny a popadané zdi. Bylo to tu životu nebezpečné,“ řekl. Jediné, co tehdy drželo stavbu pohromadě, byl unikátní krov a strop, z 90 procent původní. „Je druhý po londýnském nádraží a podle tohoto vzoru se dělala třeba střecha na O2 Aréně v Praze. Jde o samonosný krov s výškou 26 metrů, který nepotřebuje sloupy,“ dodal.
Podle učitele Karla Johany, který přišel do Tachova v roce 1960, se do roku 2000 o jízdárnu nikdo nestaral. „Rozkrádalo se to tady,“ uvedl. Podle něj v jízdárně trénovali mistři světa v kolové, bratři Pospíšilové, a hrály v ní fotbal tachovská a pražská Dukla.
„V pseudorománské jízdárně je použita směs stylů s cílem, aby byla velkolepá a reprezentativní, jak si to přál generál Windischgrätz (Alfred, český šlechtic a rakouský polní maršál),“ řekl průvodce a kastelán tachovského zámku Pavel Voltr. V původní jízdárně, postavené v modernějším stylu po vzoru o 135 let starší vídeňské, byl ve sklepě byt kováře či podkovárna a panstvo mohlo zajíždět přímo do jízdárny kočáry nebo na začátku 20. století i prvními automobily. V přízemí byl prostor pro koně a nahoře pro panstvo a návštěvníky.
Doplněno Stavbaweb:
Autorem projektu rekonstrukce je Atelier Soukup.
Největší českou jízdárnu a druhou největší jízdárnu ve střední Evropě (hned po Španělské dvorní jízdárně ve Vídni) si virtuálně můžete prohlédnout ZDE.
Podrobné informace o rekonstrukci i fotogalerii najdete na oficiálních stránkách Jízdárny Světce.
Podle Stručka byla vyřešena statika objektu a jízdárna má novou střechu, okna či sociální zařízení. Podle studie by potřebovala dalších 80 až 90 milionů korun. „Každoročně sem dáváme z rozpočtu kolem dvou milionů korun a získáváme ještě drobné dotace z kraje a ministerstva,“ uvedl. Letos bude město pokračovat v opravách omítek, historizujících maleb a suterénu.
Město chce mít v jízdárně muzeum bylinkářství a ve sklepích velkou restauraci. Zatím se areál využívá od jara do podzimu na koncerty, výstavy či svatby a v létě slouží jako kinokavárna. Po předchozí domluvě na infocentru jsou možné i turistické prohlíky, které mohou trvat až 1,5 hodiny. Mezi návštěvníky jsou často turisté z Německa a velký zájem mají také zahraniční filmové štáby. Zajímavou kulisou jsou okolní ruiny nedostavěného romantického zámku.
Díky tomu, že byla 153 let stará jízdárna vyhlášena v roce 2010 národní kulturní památkou, spoléhá město na nový evropský program IROP, který má dotovat právě velké památky, a to hlavně národní. Na Tachovsku jsou národní kulturní památky jenom dvě.
„V roce 1999 prošlo o jeden hlas v zastupitelstvu, že město jízdárnu zachrání,“ uvedl starosta. „Od roku 2000 je to neuvěřitelná změna, tehdy tu byly jenom ruiny a popadané zdi. Bylo to tu životu nebezpečné,“ řekl. Jediné, co tehdy drželo stavbu pohromadě, byl unikátní krov a strop, z 90 procent původní. „Je druhý po londýnském nádraží a podle tohoto vzoru se dělala třeba střecha na O2 Aréně v Praze. Jde o samonosný krov s výškou 26 metrů, který nepotřebuje sloupy,“ dodal.
Podle učitele Karla Johany, který přišel do Tachova v roce 1960, se do roku 2000 o jízdárnu nikdo nestaral. „Rozkrádalo se to tady,“ uvedl. Podle něj v jízdárně trénovali mistři světa v kolové, bratři Pospíšilové, a hrály v ní fotbal tachovská a pražská Dukla.
„V pseudorománské jízdárně je použita směs stylů s cílem, aby byla velkolepá a reprezentativní, jak si to přál generál Windischgrätz (Alfred, český šlechtic a rakouský polní maršál),“ řekl průvodce a kastelán tachovského zámku Pavel Voltr. V původní jízdárně, postavené v modernějším stylu po vzoru o 135 let starší vídeňské, byl ve sklepě byt kováře či podkovárna a panstvo mohlo zajíždět přímo do jízdárny kočáry nebo na začátku 20. století i prvními automobily. V přízemí byl prostor pro koně a nahoře pro panstvo a návštěvníky.
Doplněno Stavbaweb:
Autorem projektu rekonstrukce je Atelier Soukup.
Největší českou jízdárnu a druhou největší jízdárnu ve střední Evropě (hned po Španělské dvorní jízdárně ve Vídni) si virtuálně můžete prohlédnout ZDE.
Podrobné informace o rekonstrukci i fotogalerii najdete na oficiálních stránkách Jízdárny Světce.
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,
Nějak tomu nerozumím. V článku se píše o fasádním stínícím prvku, ale fotky a část textu je o vnitřní stěně.…
co na to říci - na Mercerově stupnici kvality měst se na prvých třech místech obvykle střídají Vídeň, Curich a…