Rok 2016 přinesl nejvíce
architektonických soutěží v historii
Loňský
rok by se dal nazvat rokem architektonických soutěží. Bylo jich vyhlášeno
nejvíce za posledních 25 let, kdy Česká komora architektů architektonické soutěže
monitoruje a uděluje jim doložku regulérnosti potvrzující soulad se Soutěžním
řádem ČKA. Vyhlášeno bylo celkem 54 architektonických soutěží. Soutěžily se jak
úpravy veřejných prostranství, územní studie a plány, tak nové prostory pro
vzdělávací či státní instituce. Mezi investory zakázek realizovaných formou
architektonické soutěže byla větší města i malé obce, jeden z krajů nebo
např. pražská ZOO, muzea či další státní instituce. Přestože je velký nárůst
soutěží potěšující, s ohledem na celkový nárůst veřejných investic
zůstávají architektonické soutěže stále marginální formou zadávání veřejných
zakázek. V celkovém objemu vypsaných investic představují pouhé jedno
procento.
Veřejný sektor sice zvýšil investice do stavebnictví, na
soutěže však příliš nevsadil
Tisková zpráva CEEC
Research z 20. ledna 2017 uvádí, že za rok 2016 bylo vypsáno 8860
výběrových řízení v hodnotě 392,2 miliardy korun. Podle České komory
architektů bylo v roce 2016 uskutečněno 54 architektonických soutěží
s předpokládanými investičními náklady zhruba 4 miliardy korun. Vyplývá z toho, že architektonické
soutěže, které ČKA považuje za nejkvalitnější nástroj k výběru projektanta
stavby, jsou využívány pouze v 1 % případů zadávání veřejných zakázek. Kromě
nesporných výhod, které architektonické soutěže přinášejí (např. transparentnost
celého procesu, výběr z více studií na základě podrobnějšího zadání,
zapojení veřejnosti a medializace výsledků soutěže), byla studií Dopady
architektonické praxe na ekonomiku ČR společnosti EEIP potvrzena také
jejich ekonomická rentabilita.
Je zřejmé, že celkový počet investic v hodnotě téměř
400 miliard bude kromě projektové činnosti, jíž je architektonická soutěž
primárně určena, obsahovat také běžné stavební práce, jakými je např. úprava kanalizace,
údržba komunikací apod. Avšak i s přihlédnutím k této skutečnosti je
evidentní, že architektonické soutěže nejsou v České republice využívány
v takové míře, v jaké by měly být. Standartním postupem by architektonická
soutěž měla být zejména u veřejných investic nad 50 miliónů korun, což se
v praxi bohužel stává velmi zřídka, jak dokládá např. „vlajková“ investice
hlavního města Prahy a Dopravního podniku ve výši 50 miliard korun do nové
linky metra D.
Architektonická soutěž je
nicméně vhodná i na investičně nižší záměry, jak dokládá např. výtvarná
soutěž na pomník Václava Dolejška v Praze s předpokládaným
investičním záměrem 2 miliony korun bez DPH. Naopak jedny z nejvyšších
veřejných investic, které byly v loňském roce soutěženy, jsou rekonstrukce
a dostavba budov Filosofické fakulty Univerzity Karlovy v Opletalově
ulici v Praze (180–240 milionů korun bez DPH) či soutěž na řešení
expozic, výstavních prostor a návštěvnického provozu v historické a nové
budově Národního Muzea (300 milionů korun bez DPH).
Architektonické soutěže a nový zákon o zadávání veřejných
zakázek
Od října 2016 je
v platnosti nový zákon o zadávání veřejných zakázek. Česká komora architektů
se jako oficiální připomínkové místo účastnila jeho projednávání. Komora
kvituje opuštění kritéria nejnižší ceny při zadávání veřejných zakázek ve
prospěch kvalitativních kritérií. Na popud ČKA nový zákon obsahuje širší
popis architektonické soutěže (soutěže o návrh dle ZZVZ), což veřejným
zadavatelům jednoznačně pomáhá v pocitu jistoty při pořádání soutěže. Nový
předpis navíc výslovně zmiňuje užší soutěž o návrh, která má předpoklad stát se
hojně užívanou formou zadávání zakázek při zachování kvalitativních procesů.
Z pohledu ČKA tedy nový zákon přináší řadu zlepšení,
neboť ve věci soutěže o návrh poskytuje veřejným zadavatelům více jistoty a tím
tento nástroj podporuje. Na druhé straně však bohužel stojí problém dotací. Ty
vyžadují poměrně krátké lhůty na zpracování dokumentací a často nesmyslně
neumožňují proplacení nákladů na odměny v soutěži o návrh. Výsledkem je,
že samosprávami tolik vyhledávané dotace vysloveně brání pořádání architektonických
soutěží v České republice.
K tématu zadávání veřejných zakázek na projektové
činnosti Česká komora architektů připravuje na objednávku Ministerstva pro
místní rozvoj metodiku. Její součástí budou již dříve zveřejněné kalkulační programy
pro stanovení předpokládané hodnoty projektových činností na pozemní a
krajinářské stavby, územní plány, regulační plány a územní studie. Jedna
z částí připravované metodiky bude věnována také přímo architektonickým
soutěžím. Metodika bude obsahovat také vzorové soutěžní podmínky, které jsou
již nyní zveřejněné
na webu ČKA.
Nejvíce se soutěžily úpravy veřejných prostor
Co se týká tématu architektonických soutěží, nejvíce
vyhlášených soutěží v uplynulém roce se věnovalo tematice veřejných prostranství. Doložku regulérnosti ČKA získalo
celkem 23 soutěží, jejichž předmětem byly úpravy
náměstí, parků, ulic, řešení center měst apod. (např. revitalizace
Masarykova náměstí v Mnichově Hradišti, brněnský
bark na Moravském náměstí či městská
třída ve Žďáru nad Sázavou). Dalším oblíbeným předmětem soutěží byla kulturní zařízení, knihovny či sportovní
areály (celkem 11 soutěží – např. Obecní
dům v Moravských Bránicích či rozšíření
Kongresového centra v Praze), 5 zadání se dále týkalo návrhů územních studií či územních plánů (např. ideový
návrh územního plánu Mariánských Lázní). Soutěženo bylo také několik sídel veřejných institucí (např. nová
radnice pro Prahu 7 či sídlo Lesů
ČR). Proběhly rovněž 2 výtvarné
soutěže – již zmiňovaný pomník
Václava Dolejška v Praze a v Nepomuku hledali umělecké
ztvárnění tématu Jana Nepomuckého.
V roce 2016 poprvé proběhly
architektonické soutěže ve všech krajích České republiky. Jedním
z investorů byl přímo Liberecký kraj, který vyhlásil architektonickou
soutěž o modernizaci Krajské nemocnice. Několik českých měst se
k soutěžím v loňském roce obrátily opakovaně – např. v Praze se
uskutečnilo celkem 10 soutěží (z toho dvě z nich vyhlásila pražská ZOO, která
není ve vyhlašování soutěží žádným nováčkem). V Brně proběhlo 5
architektonických soutěží, v Plzni 3, v Kladně, Hradci Králové a
Rožnově pod Radhoštěm po dvou soutěžích.
Mezi menší města a malé obce, které se
rozhodly realizovat svůj záměr formou architektonické soutěže, patří např.
Jánské Lázně v Královéhradeckém kraji. Obec se zhruba 800 obyvateli navíc
dokazuje, že je možné soutěžit i poměrně drobné zásahy do veřejného prostoru –
konkrétně úpravy veřejných toalet a zastávky autobusu (soutěž
o multifunkční objekt na Náměstí Svobody). Soutěž si vyzkoušely i jihomoravské
Žádovice (cca 800 obyvatel, soutěž
o revitalizaci centra obce) či městys Lomnice v Jihomoravském kraji (cca
1300 obyvatel, soutěž
o revitalizaci náměstí Palackého).
Složení
měst, která architektonické soutěže opakovaně pořádají, napovídá, že
k soutěžím se ve větší míře vracejí města, která disponují pozicí městského
architekta. Města a obce odborníka ve svém středu ocení zejména právě při
přípravě veřejných zakázek z oblasti stavebnictví. Městský architekt
dokáže vytypovat investiční záměry vhodné pro vyhlášení soutěže, pomoci
s participací veřejnosti a v neposlední řadě je také mnohdy schopen
architektonickou soutěž administrovat.
Na stigmatu soutěží se podílí zejména neinformovanost
Mezi hlavní problémy, s nimiž se Česká komora
architektů při prosazování architektonických soutěží potýká, patří malá
informovanost, která k soutěžím přidružuje řadu mýtů. Patří mezi ně např.
ekonomická náročnost, kterou však nedávno vyvrátila již zmiňovaná studie
EEIP. Analýza přímo uvádí: „Pokud chceme
dosáhnout vyšší kvality architektury, je třeba začít již u návrhu projektu a u
způsobu zadávání jeho zpracování, neboť jen z ekonomického pohledu může
kvalitní návrh uspořit výrazné finanční prostředky ve všech fázích přípravy,
realizace a životnosti stavby – a obdobné platí i pro oblast územního
plánování. Je neoddiskutovatelné, že způsob zadání zpracování návrhu projektu
má vliv na jeho kvalitu.“ Analýza EEIP architektonické soutěže
jednoznačně vyzdvihuje a uvádí, že „k
dosažení vyšší kvality v oblasti architektury je třeba zvýšit míru využití
soutěží o návrh.“
Argumentem proti soutěžím je také jejich časová náročnost
a složitost celého procesu. Je pravdou, že na svém začátku vyžaduje
architektonická soutěž delší čas na přípravu a také důkladné rozmyšlení záměru
investora, tak aby vzniklo kvalitní zadání soutěže – hlavní podklad pro
soutěžící architekty. Tato část je nicméně naprosto stejně důležitá a časově
náročná i u klasických výběrových řízení. Bez důkladného promyšleného záměru tedy
nemůže vzniknout kvalitně vypsaná veřejná zakázka. Příklady z praxe
dokazují, že čas, který se vloží do přípravy architektonické soutěže, se
v následných fázích zkrátí. Ve výsledků tak nemusí k žádnému zdržení
vůbec dojít. Názornou ukázkou je architektonická
soutěž o sportovní areál Blanice ve Vodňanech, která proběhla v roce
2013, a stavba byla podle vítězného návrhu zkolaudována rok po vyhlášení
výsledků soutěže.
Přestože ČKA na svých webových stránkách nabízí dostatek
informací k soutěžím (včetně vzorových podmínek soutěží, seznamu
proškolených porotců apod.) a většinu zadavatelů zakázek také sama aktivně
oslovuje s nabídkou spolupráce, obecná informovanost o architektonických
soutěžích je stále poměrně malá. V některých případech mají zadavatelé
vůli postupovat formou soutěže s předkládáním návrhů, nicméně ne vždy v souladu
se Soutěžním
řádem ČKA. I v těchto případech ČKA nabízí vyhlašovatelům konzultace,
tak aby soutěž mohla nakonec proběhnout podle pravidel ČKA, která zajišťují
férovost soutěže. Mezi zásadní parametry soutěží patří odborná porota s nadpoloviční
účastí nezávislých osob, výše odměn pro soutěžící v závislosti na
předpokládanou výši investičního záměru, dostatečný čas pro přípravu soutěžního
návrhu apod. V případě, že ČKA nevydá některé ze soutěží vyjádření o
regulérnosti, nesmí se takové soutěže podle Profesního a etického řádu ČKA
účastnit členové České komory architektů, kterých je zhruba 4000.
Kdo by se nechtěl pochlubit kvalitní architekturou?
S nedostatečnou informovaností o soutěžích souvisí
také nerespektování jejich výsledku, popřípadě jejich nerealizování. Architektonické
soutěže přitom do našeho veřejného prostoru přinášejí nespornou kvalitu. První
ročník České ceny za
architekturu 2016 např. prokázal, že díla realizována na základě
architektonické soutěže mají větší šanci postoupit do užšího výběru mezinárodní
poroty. Z celkového počtu cca 160
veřejných investic, které jejich autoři do soutěžní přehlídky přihlásili,
jich bylo pouze 13 realizováno formou
architektonické soutěže. Nicméně mezi nominované postoupilo hned 10 z nich!
Řada realizací vzešlých ze
soutěží se současně může také pyšnit prestižními oceněními.
Gahurův prospekt ve Zlíně od
ateliéru ellement či Komunitní
centrum Máj od ateliéru SLLA byly například nominovány na Mies van der
Rohe Award – Cenu EU za současnou architekturu. Prospekt je také finalistou
České ceny za architekturu 2016. S přihlédnutím k výsledkům Ceny EU za současnou architekturu za
několik posledních let se dá rovněž konstatovat, že zde bodují stavby a veřejná
prostranství z architektonických soutěží. Posledním příkladem je Filharmonie
ve Štětíně (oceněná v roce 2015), na kterou proběhla mezinárodní
architektonické soutěž. Polsko si tak i díky nově vznikající kvalitní
architektonické produkci získává respekt u západních evropských států. Je tedy
naprosto evidentní, že otevřená architektonická soutěž a kvalitativní procesy
zadávání veřejných zakázek z oblasti stavebnictví jsou i pro naše
nejbližší sousedy naprostým standardem. Mimochodem také v letošním finále Mies
van der Rohe Award 2017 má Polsko své želízko v ohni. Trochu
smutnou statistikou pak naopak zůstává, že žádná z českých staveb se již
několik let po sobě neprobojovala ani do užšího okruhu této evropské soutěžní
přehlídky.
—
7 důvodů pro architektonické soutěže
Veřejně
investované prostředky se vždy ocitají pod drobnohledem. Jak je vynaložit
efektivně, transparentně a zajistit kvalitní výsledek, ze kterého se budou
těšit i další generace? Odpovědí na tuto otázku mohou být architektonické
soutěže. Jejich výhody jsou nasnadě: jsou prověřené historií, dokážou ušetřit
finance a jsou tím nejvhodnějším nástrojem ke komunikaci s veřejností.
O architektonických soutěžích panuje mnoho mýtů.
Jsou prý drahé a složité na přípravu. Nejeden zadavatel veřejných zakázek se
také obává toho, že nad jejich výsledkem díky působení odborné poroty ztratí
moc. Jaká je ale skutečnost?
Důvody, proč by se měla soutěž o návrh stát
primárním nástrojem k vytváření veřejného prostoru, je několik. Česká
komora architektů (ČKA) uvádí sedm nejpádnějších z nich:
1.
Historie
Architektonické
soutěže mají bohatou historii, která sahá až do starověkého Řecka. První
doložené soutěže pak zaznamenáváme v polovině patnáctého století v
renesanční Florencii. Jejich rozkvět pak nastává od poloviny 19. století. Tímto
způsobem byly vyprojektovány nejslavnější evropské stavby, jako jsou pařížská
opera či londýnský parlament. První doloženou soutěží na území dnešní České
republiky je soutěž na okružní třídu (Ringstrasse) v Brně (1861).
Smysluplnost architektonických soutěží je tedy historicky prověřena. Léta praxe
ukázala, že nadčasové a kvalitní stavby (například Národní divadlo, Národní
muzeum či Národní technická knihovna) vzešly právě z nich.
2.
Kvalita
Představte
si hned několik, často desítky, návrhů, které jsou vypracovány na míru
konkrétnímu zadavateli. Zohledňují jeho priority a předkládají různá řešení,
která jsou promyšlená do detailů. Toto není sen, ale architektonická soutěž.
Architekti ve svých návrzích vyhlašovateli předestřou své odborné znalosti,
zkušenosti a také kus sebe sama. Rozmanitost řešení přináší bohatou možnost
výběru, na jehož konci je kvalitní stavba.
3.
Transparentnost
Veřejné
zakázky jsou v České republice zadávány výběrovými řízeními v souladu
se zákonem o zadávání veřejných zakázek č. 134/2016 Sb. Veřejnost má ale mnohdy
pocit, že většina výběrových řízení ve stavebnictví je zmanipulovaná. Vede ji
k tomu přesvědčení, že u mnohých výběrových řízení je často dopředu známo,
kdo zakázku získá. Zákon však nabízí i možnost vyhlášení soutěže o návrh jako
jednu z cest, jakou stát a obce mohou kultivovat své prostředí. Díky svému
promyšlenému konceptu, do kterého spadá i přítomnost převážně odborné a
nezávislé poroty, která je garantem kvality výběru, či podmínka anonymity
soutěžních návrhů, vede architektonická soutěž k informovanosti a zapojení
veřejnosti, a tím i k potlačování korupce.
4.
Komunikace
a participace
Vypsání
architektonické soutěže je jedinečnou příležitostí, jak zapojit obyvatele do
architektonických a urbanistických plánů města či obce a vzbudit v nich
zájem o veřejný prostor. Je nenahraditelným pojítkem mezi státem a jeho občany.
S participací je proto vhodné začít co nejdříve a zohlednit ji již při přípravě
zadání architektonické soutěže. O jejím průběhu pak vyhlašovatel informuje
veřejnost a její propagací získává prostor nejen pro komunikaci s občany,
ale i s médii. Vyhlášení výsledků pak doprovází výstava soutěžních návrhů,
na níž se může veřejnost s každým z nich i s komentářem poroty
obeznámit.
5.
Úspora
veřejných financí
Jedním
z nejčastějších protiargumentů k uspořádání architektonické soutěže jsou
finanční prostředky, které se na ni musí vynaložit. Je pravda, že soutěž není
zadarmo. Náklady na ni se pohybují obvykle mezi 2-2,5 % z předpokládaných
celkových investičních nákladů stavby. Avšak možnost výběru nejlepšího ze série
předložených řešení znamená zásadní úsporu. Investice do architektonické
soutěže se navíc mnohdy vrací již ve stadiu realizace. Jasně formulované zadání
a návazně pak kvalitně vypracovaný projekt vedou k úspornému návrhu, eliminují
změny během stavby a následné vícepráce. V neposlední řadě
v soutěžních návrzích architekti počítají i s provozními náklady,
které obchodní soutěže z principu málokdy zahrnují.
6.
Odborná
porota
Dobrý
výsledek soutěže zajistí kvalifikovaná a proškolená porota. Města a obce přitom
nemusí mít strach z toho, že s nimi porota nebude komunikovat a
vybere návrh, který nebude vyhovovat zadání. V porotě sice převažuje
nadpoloviční počet odborných a nezávislých porotců nad závislými porotci, ale
město si zároveň samo určí nezávislé členy své poroty. Současně má také možnost
požádat o doporučení ČKA. Práce nezávislé odborné části poroty je pak nejen o
tom vybrat nejlepší řešení, ale vybrat je společně se závislými členy a
důkladně s nimi výběr prodiskutovat. Vyhlášení výsledků možné až po
nalezení shody všech členů poroty.
7.
Servis
ČKA
ČKA
cíleně prosazuje upevnění pozice architektonických soutěží v oblasti
výstavby. Nabízí proto bezplatný servis zadavatelům. Na webových stránkách
Komory (www.cka.cz) je rovněž uveden seznam
doporučených firem, jež se přípravou soutěží o návrh profesionálně zabývají a
v sekci Jak
připravit soutěž ČKA uvádí další vzorové a návodné materiály, které
vyhlašovatelům usnadní orientaci v problematice soutěží.
—
OTTA: Rekapitulace architektonických soutěží
Na setkání budou přítomni jak zástupci Pracovní skupiny ČKA pro soutěže, tak vyhlašovatelé soutěží. O své zkušenosti z práce v porotách architektonických soutěží se s námi podělí architekt Miroslav Masák.
Kdy: 23. 2. 2017, 16–19 hod
Kde: ČKA, Josefská 34/6, 118 00 Praha 1
Rok 2016 by se dal nazvat rokem architektonických soutěží. Bylo jich vyhlášeno nejvíce v historii. Počet 54 soutěží výrazně převyšuje uplynulé roky. K tomuto počtu se přiblížily snad jen roky 2013 a 2014, kdy bylo vyhlášeno zhruba 40 architektonických soutěží. Pro srovnání s rokem 2015 to pak bylo jen 25 soutěží.
Mezi vyhlašovateli architektonických soutěží byla jak velká, tak menší města. Jednu z významných investic se rozhodl formou architektonické soutěže realizovat také Liberecký kraj. Většina zadání architektonických soutěží se přitom týkala úprav veřejných prostranství či náměstí. Soutěžily se však i územní plány měst. Vyhlášeno bylo také několik výtvarných soutěží na památníky a další díla ve veřejném prostoru.
Pravidelné diskusní setkání OTTA zhodnotí soutěže v uplynulém roce 2016. V úvodu tradičně krátce představíme několik typických příkladů a pak bude následovat debata se shrnujícím závěrem a doporučeními.
Setkání organizuje pracovní skupina Soutěže, můžete se tak přímo dotázat těch, kteří soutěže schvalovali za ČKA. Zpětná vazba je pro nás velmi důležitá, bez ní není možné stav soutěží zlepšovat.
Zváni jsou všichni soutěžící, porotci, vyhlašovatelé i organizátoři loňských soutěží, ale nejen oni!
Na akci se prosím registrujte na e-mailu iveta.konigsmarkova@cka.cz.
https://www.cka.cz/cs/cka/cinnost-komory/otta/otta-souteze
https://www.facebook.com/events/1306138526076159/
tiskové zprávy ČKA
I když tomu říkají mobiliář, tak bych přála nám všem, aby měl výsledek stejné kvality, jako svého času dostavby od…
Připadá mi to, jako ba tahle dispozice nepočítala s dětmi. Všechny ložnice (tedy i dětské pokoje) jsou hned u vchodu,…
Proč by Správu železnic měla zajímat rekreace Pražanů?
Přemístění mostní konstrukce přece nejde srovnávat s destrukcí budov. Ta konstrukce zůstane zachovaná a dokonce bude i dál sloužit svému…
Velmi pěkné ale pro člověka pracujícího rukama nedostupné.