IPR
Praha vypracuje studii, jak by Praha měla řešit své zásobování. Úkol mu zadala
Rada hlavního města Prahy. Praha zatím zásobování na svém území nijak neřešila.
Jedním z podnětů k vypracování studie byla i petice NE překladišti
Malešice. Hotová by měla být do konce příštího roku.
„Všichni víme, že po Praze jezdí
mnoho dodávek. Nemáme o tom však žádná relevantní data,“ uvedl ředitel IPR
Praha Ondřej Boháč. „Jejich pohyb po Praze jde přitom lépe organizovat a
snižovat tak jejich vliv na město. V návaznosti na obchodování po
internetu to bude stále naléhavější.“
Praha zatím problematiku city
logistiky na celoměstské úrovni neřešila. Jako otázku k řešení podtrhuje
problematiku Strategický plán, nyní přicházejí na řadu konkrétní kroky. A to i
v návaznosti na aktuální události. V posledních měsících se
v médiích několikrát objevila kauza ohledně překladiště v Malešicích.
Záměr výstavby bodu, kde by se zboží překládalo ze železnice do dodávek, které
by jej rozvážely po Praze, se nelíbil místním obyvatelům. Praha přitom podobná
místa budovat potřebuje. Studie tak bude mimo jiné hledat vhodné lokality pro
jejich umístění.
V zahraničí pomáhají problém
se zásobováním řešit tzv. city logistická centra. Jde o místa v těsné
návaznosti na železnici, kde se organizuje rozvážka zboží dodávkami na
konkrétní místa ve městě. Díky lepší organizaci tak na jedno místo nemusí
vyjíždět více vozů různých dopravců.
V Praze v současné
chvíli představují problém i zásobovací stání. Jednou z částí studie by
tak měla být i analýza chybějících zásobovacích stání společně s návrhy
inovativních řešení. Odpovědí na problém může být třeba zřizování proměnlivých
jízdních pruhů – po nějakou část dne mohou sloužit pro zásobování, jindy jako
vyhrazený jízdní pruh pro veřejnou dopravu a ve večerních hodinách pro
parkování vozidel.
Studie se bude zabývat i
možnostmi alternativního zásobování. Kupříkladu jde o budování překladišť pro
nákladní cyklistickou dopravu, tzv. cargo kola.
„City logistika není příliš
rozvinutý obor ani v jiných metropolích. Je však nejvyšší čas, aby se
Praha začala zásobováním a možnostmi jeho lepší organizace zabývat,“ dokončil
Ondřej Boháč.
tisková zpráva IPR
OK.
Proč se Malešičtí vztekají? Vždyť tam vlakové překladiště bylo vždycky. Je jen potřeba ohlídat, aby fungovalo jen z dálkové dopravy na místní.