Více společných prostor, takzvaných open-planů, méně kancelářské plochy na jednoho zaměstnance a do budoucna možná žádná adresná pracovní místa. Pracovní prostředí bude více tíhnout ke kolektivnímu pojetí, což doplňuje i stále častější možnost práce z domova. To jsou hlavní výstupy výzkumu „European Workplace Trends“, jejž realitní a poradenská společnost DTZ provedla na začátku letošního roku v administrativních centrech v devíti členských státech Evropské unie. Za zmíněnými trendy stojí především dva faktory: razantnější průnik nových technologií do pracovní činnosti a změna řízení zaměstnanců. Týká se to také České republiky.
Očekává se, že v následujících letech bude minimálně 45 % zaměstnanců pracovat alespoň jeden den v týdnu mimo kancelář a třetina zaměstnanců nebude mít v kanceláři přidělené žádné pracovní místo. Souběžně s tím má narůstat velikost společných pracovních prostor, které bývají označovány nejen jako open-plan (open-space). Což je špatná zpráva pro Čechy — právě ti se v průzkumech k otevřeným prostorům pravidelně vyslovují velmi zdrženlivě.
„Trend open-planů zahájily v České republice zahraniční společnosti, podnikající například v oblasti IT. Kanceláře open-plan jsou typické zejména pro call centra nebo business process outsourcing (BPO), tedy externí zajišťování firemních procesů,“ říká Jaromír Smetana, Chairman DTZ Praha. Call centra provozují například poskytovatelé telekomunikačních služeb, ale i pojišťovny či banky; outsourcing firemních procesů poskytují firmy jako Accenture, Siemens a další. Z původně českých firem provedla masivní přechod na open-plan například ČSOB v souvislosti s přestěhováním 2 500 zaměstnanců z tradičních kancelářských prostor v centru do moderního sídla v Radlicích.
Společnost DTZ ve studii „European Workplace Trends“ uvádí, že uspořádání open-plan je preferováno zejména v oborech informačních a komunikačních technologií, obchodu, mediálních a vydavatelských koncernů. Naopak finanční, farmaceutické a právní firmy upřednostňují tradiční, oddělené kanceláře. Rozdíly jsou však rovněž v jednotlivých zemích. Například Německo bylo a je známé díky svému „buňkovému“ systému, jenž ctí hierarchii ve firmě. Zaměstnanci ve Švédsku pracují obvykle v kombinovaných kancelářích, kanceláře v Nizozemí zase vynikají vysokou flexibilitou a mírou využitého prostoru. Klasický modul open-plan je ctěn nejvíce ve Velké Británii.
Václav Bouček potvrzuje, že i v ČR trend modulů open-plan hodně využívají IT firmy, servisní centra a například bankovní instituce. „Právníci potřebují větší intimitu při své práci a jednáních, proto často v advokátních kancelářích mívá každý právník oddělený pracovní prostor. Opačným extrémem jsou pak firmy působící v oboru informačních a komunikačních technologií, které v rámci open-plan ani nepřidělují jednotlivým zaměstnancům pevná pracovní místa z důvodu velké variability jednotlivých projektových týmů," říká Bouček.
Pro uspořádání open-plan může být důležitým motivem i úspora nákladů. Náklady na pracovní jednotku jako takovou možná nejsou výrazně nižší, ale v počáteční fázi není třeba investovat tak velké částky do výstavby příček, vybavení kanceláří a ani investice do úpravy prostor při vracení kanceláří zpět pronajímateli není tak nákladná.
„Je zajímavé, že zatímco v západní Evropě každoročně stoupají náklady na pracovní místo, trend rozšiřování modelu open-plan s tímto až tolik nesouvisí,“ doplňuje autor studie „European Workplace Trends“ Tamas Polster z londýnského DTZ. „Rozdělení pracovního prostoru vychází silně z kulturní tradice i politiky zaměstnavatelů.“ Kupříkladu Německo a Švédsko mají nevětší podíl pracovníků na částečný pracovní úvazek. Švédsko pak poskytuje svým zaměstnancům největší autonomii při volbě pracovní doby.
Podle jiného výzkumu DTZ mají nejvíce prostoru k dispozici zaměstnanci v USA a v Kanadě, a to plných 21,7 m2. Naopak ve střední Evropě je to pouhých 11,9 m2 a přibližně stejně v západní Evropě a Asii — 14,9 m2. „Podle našich údajů je to v Praze kolem 12 čtverečních metrů na osobu,“ říká Václav Bouček.
DTZ vypracovala výzkum srovnávající kancelářské trendy v těchto zemích EU: Velké Británii, Nizozemsku, Švédsku, Francii, Belgii, Španělsku, Maďarsku, Německu a Portugalsku.
Původní rozhovor s autorem studie European Workplace Trends Tamásem Polsterem, ředitelem oddělení Corporate Consulting v nizozemské DTZ:
Je pravdou, že model open-plan či open-space vytváří vhodnější prostředí pro práci? Více tvůrčí a týmovou atmosféru?
Model open-plan nemůžeme označit za samospásnou strategii pracovního prostředí. Je to pouze část souboru stimulů. Rozhodně není možné nazývat open-plan kanceláří prostor, který vypadá jako velká jednací místnost. To spolupráci mezi zaměstnanci rozhodně nepomůže.
Pokud se zaměstnavatel rozhodne pro systém open-plan, neměl by zapomínat na dostatek místa pro formální i neformální činnosti. Mám tím na mysli možnost relaxace pro zaměstnance či možnost soukromí například pro získání koncentrace. Jinými slovy: open-plan by měl být podpořen dalšími zónami, abychom mohli říci ´Ano, zde budou lidé spolu více komunikovat, budou vědět, kdo co dělá a budou o to mít zájem´.
Jako zásadní problém vnímám to, že spousta firem přesadila své zaměstnance z oddělených kanceláří či buněk do open-planů, aniž by analyzovala jejich potřeby a nabídla jim zmiňované „podpůrné zóny“. Jakmile toto nastane, jsou podobné projekty nesprávně označovány jako příklady toho, že open-plan nefunguje. Tak tomu ale není.
Myslíte tedy, že zaměstnanci by volili open-plan dobrovolně?
Statistiky na první pohled říkají, že drtivá většina zaměstnanců do takto koncipovaných kanceláří nechce, nevyhovují jim. Pokud se už ale do kanceláří open-plan, které mají veškeré atributy zajišťující možnost soukromí zaměstnanců, oddychu a obchodních i neformálních setkání, nastěhují, výsledek je jiný. Podle našich údajů by se 85 % zaměstnanců již nechtělo stěhovat zpět do uzavřených, malých kancelářských buněk.
Jaký je váš názor na tzv. Google model, jenž umožňuje zaměstnancům chodit do práce v pohodlném, neformálním oblečení a dokonce s domácími mazlíčky? Není toto pro produktivitu pracovníků lepší než open-plan?
Ty dva přístupy se nevylučují. Google model podporuje, co jsem řekl výše: každý firma má svá specifika, a čím lépe je pojmenuje a bude na ně reagovat, tím lépe pro ni. Filosofie pracovního prostředí by se měla opírat o výlučné potřeby, kulturu a hodnoty té které firmy. To, co s úspěchem pěstují v Google, by se však mohlo setkat u jinak orientované společnosti s fatálními negativními následky. Není to univerzální recept na výkonnost.
Zdroj: Smart Communication a DTZ, duben 2008
U Hostivaře jsem podobný problém nezaznamenala, spíš u Pankráce, ale opraveno, děkuji za upozornění.
Design by neměl být samoúčelný. Bytový architekt by měl vědět, co od dveří chce, Jestli něco skrýt, nebo jestli ukázat…
Krásný byt, ale nemůžu si pomoct, vnucuje se mi představa fronty před jediným WC, kdyby všech 6 lidí, kteří tam…
Tady nebyl problém jen se základy, tady museli určitě prskat i pokrývači.
Ať si říká Ústav pro jazyk český co chce, ale alibisticky připustit, že Florenc je TEN, je stejně hloupé, jako…