Expozice
Města jsou stále více
závislá na spoluvytváření podmínek v regionech, které je obklopují. Většina
evropských metropolí dlouhodobě rozvíjí strategie, které jim pomáhají
vyrovnávat se s rostoucími a často protichůdnými nároky. Jednotlivé a
nekoordinované průměty těchto nároků bývají pro kvalitu prostředí obvykle zničující.
Podle zprávy OECD z podzimu roku 2017 si Česko v porovnání
s ostatními zeměmi nestojí v efektivitě správy a využívání území
vůbec dobře. Čím to je, že za Západem zaostáváme?
Koncem října 2017
uspořádal v Praze spolek Člověk a
prostor konferenci na téma Pojetí
krajin v plánu města[1]
jako třetí pokračování série Principy
územního plánování evropských měst. Součástí přípravy byla reprezentace
Prahy na mezinárodním workshopu Metropolitní
krajiny a role měst v Amsterdamu a účast na navazujícím sympoziu Konfrontace v metropolitní krajině.[2]
Na pražské konferenci prezentovali naši holandští hosté zpracované závěry
workshopu a doporučení studie OECD pro Amsterdam, zatímco Případová studie OECD Praha[3]
byla představena teprve o čtrnáct dní později na listopadovém workshopu IPR,
bez znatelného zájmu médií. Výsledky studie nás přitom varují, že v Česku
zastavujeme volnou krajinu dvakrát rychleji ve srovnání s průměrem zemí
OECD. Do Prahy denně dojíždí 300 000 pracujících a návštěvníků.[4]
Nástroje pro plánování metropolitních regionů srovnatelné se současnou západní
praxí u nás neexistují. Reflexi všech čtyř mezinárodních setkání na téma
územního a regionálního rozvoje přináší tento článek.
Workshop v Amsterdamu
Svět se proměňuje. Globalizace
je skutečnost. Jsme vystaveni vlivům globální ekonomiky, klimatických,
demografických a sociálně-kulturních změn. Konjunkturální a předvídatelný svět
druhé poloviny minulého století je minulostí a Západ na to reaguje
flexibilnějšími nástroji plánování.[5]
Světové metropole rostou a v globální „bitvě o talenty“ spolu o své
obyvatele soutěží. Zároveň spolu vytvářejí síť křehké stability
v neklidných časech. I přes rozdílnou identitu, výchozí situace,
zvyklosti, politiky a procesy čelí podobným výzvám. Urbanizace a související
proměny krajiny jsou fakta, se kterými se musíme vyrovnat. Udržování a
rozšiřování kontaktů v regionech i mezi regiony navzájem je nezbytností,
která přináší užitek všem zúčastněným.
Takové bylo shrnutí
příspěvků v závěru dvoudenního workshopu v Amsterdamu, kterého se kromě
pořadatelů z Gemeente Amsterdam[6]
zúčastnili zástupci Prahy, Rotterdamu, Stockholmu, Hamburku a Stuttgartu. Účastníci
workshopu potvrdili, že plánování rozvoje funkčních regionů velkých měst obvykle
zahrnuje území přesahující administrativní hranice, správní členění nebo
dokonce zemskou legislativu.[7]
Spolupráce mezi municipalitami v regionu se odehrává na dobrovolné smluvní
bázi s cílem udržení a rozvíjení konkurenceschopnosti celé oblasti. Města
a krajiny vytvářejí jeden provázaný celek, ve kterém jsou dohody o koncepci
rozvoje řešeny ve prospěch všech. Není bez zajímavosti, že si všechny zúčastněné
regiony prošly obdobím úpadku, ať už důsledkem 2. světové války nebo extenzivní
politiky územního rozvoje 70. let, a obvykle se dlouhodobě vyrovnávají s nekontrolovatelnými
vnějšími vlivy.
Amsterdam je ukázkovým
příkladem sebevědomého přístupu k výzvám proměňujícího se světa. Samosprávná
měšťanská společnost, pečující o město a krajinu neustále vystavené hrozbě
zaplavení,[8]
dala vzniknout kultuře polderingu: všechny zájmy v území jsou rovnocenné a
všechny musí být vyslechnuty, rozhodnutí je kompromisem zúčastněných. Krajina
je existenciálně vnímána jako neobnovitelný zdroj a přistupuje se k ní
s multifunkční perspektivou. Zachování a dostupnost otevřené krajiny jsou
zároveň ceněny jako klíčové faktory v globální konkurenceschopnosti města.
Podle průzkumů je kvalita a dostupnost krajiny nejvýše hodnoceným kritériem při
výběru bydlení ve městě.[9]
Osmičlenný tým regionálního plánování má proto na starosti Strukturální vizi
Amsterdam 2040, program regionální spolupráce (Responsible Capital), podporuje
intenzivní husté město, princip rozvoje v centru a podél významných os (Finger
model) a udržení pravidla 15 minutové
dosažitelnosti otevřené krajiny pro obyvatele metropole.
Z doporučení
workshopu je ještě dobré zmínit dopady klimatických, globalizačních a
demografických změn na krajinu v oblastech zemědělství, infrastruktury a
energetické produkce. Ne všechny regiony jsou schopny na svém území dosáhnout
energetické soběstačnosti (Stuttgart). Se zvyšujícím se zalidněním měst rostou
též rekreační nároky na krajinu, která by měla nabízet různorodý charakter
prostředí pro různé skupiny lidí (Rotterdam). Změny se dějí, ochrana a
konzervování podoby minulé krajiny nejsou udržitelné. Nezbývá než plánovat
struktury, propojení a adaptace na probíhající děje s cílem dosažení
nejvyšší možné kvality prostředí. Významným jevem, projevujícím se napříč
společností zúčastněných měst, je tendence snižování důvěry a schopnosti
dohody. Rezistence NIMBY společnosti vůči změnám se prohlubuje na BANANA
princip, ztěžující jakýkoliv rozvoj jakéhokoliv území.[10]
Sympozium Konfrontace
v metropolitní krajině, navazující na pracovní workshop, se odehrálo na
farmě v amsterdamském polderu, symbolicky pět metrů pod hladinou moře.
Společným tématem příspěvků byla změna zažitého vnímání a hledání iniciačního
potenciálu uvnitř města (Ken Greensberg, Toronto) i v krajině (Kathryn
Moore, Birmingham). Současné metropole se brání konzumaci volné krajiny
rozvojem zelených klínů (Green wedges – Stockholm) anebo zelených pásů okolo
města (Green belt – Milano) a nalézají potenciál i v dříve přehlížených
územích (Kees Cristiaanse – Noisy Landscapes). Pozoruhodné příspěvky a
workshopy by si zasloužily samostatné zpracování, ale z pohledu
regionálního plánování a vztahu měst k okolní krajině vlastně na
celosvětové úrovni potvrdily závěry předcházejícího workshopu.
Konference v Praze
Hosté pražské
konference o metropolitních krajinách porovnávali pojetí krajiny
v připravovaném Metropolitním plánu Prahy s přístupy Amsterdamu,
Stockholmu, Turína, Barcelony, Mnichova, Kortrijku a Hamburku. Potěšilo nás, že
podobná setkání jsou inspirující zkušeností pro všechny účastníky a Praha ve
srovnání s ostatními metropolemi zdaleka nestojí v pozici nezkušeného
učedníka.
Vztah města
k okolní krajině do značné míry předurčuje místní topografie: některá
města (Amsterdam, Stockholm) dodržují princip rozvoje v hlavních osách mezi
klíny otevřené krajiny, jiná si stanovují pevné rozhraní města a otevřené
krajiny (Turín, Milán). Stanovení hranice mezi otevřenou a urbanizovanou
krajinou v Belgii a Flandrech přišlo za pět minut dvanáct před totálním
zastavěním území. Německé příklady ukázaly vyvážený přístup k historické
„kamenné“ krajině města a otevřenému prostoru volné krajiny v syntetickém
celku (Mnichov) a výsledky dlouhodobé přípravy rozvoje centra na rozhraní města
a řeky (Hafen City – Hamburk).
Pojetí krajiny v Metropolitním plánu se opírá o definice
Evropské úmluvy o krajině (ECL), která ji chápe jako soubor
fyzicko-geografických a antropo-geografických složek prostředí: „Krajina znamená část
území, tak jak je vnímána lidmi, jejíž charakter je výsledkem činnosti a
vzájemného působení přírodních a/nebo lidských faktorů.“[11] Zároveň rozlišuje krajinnou sféru
jako celek (celá Země) a jednotlivé výřezy z této sféry, tedy konkrétní
jednotlivé krajiny. Pojetí ECL rozvíjí Doporučení o historické městské krajině
(Recommendation on the Historic Urban Landscape)[12],
potvrzující nutnost vyváženého přístupu k městskému prostředí: ochrana
historických hodnot nemůže být překážkou pro dynamiku živého města;
předpokladem udržitelnosti historické městské krajiny je vrstvení
historické a současné architektury při respektování širšího městského a
přírodního kontextu.
Praha má ve srovnání s většinou jiných metropolí
jedinečnou polohu na kopcích a v údolích. Její krása byla vždy založená na
kontrastech štíhlých vertikál a výrazných horizontál, mezi kterými hrají
významnou roli „zelené svahy“ a „zelené klíny“, směřující podél přítoků Vltavy k
historickému centru. V tom je její pověstná „stověžatost“. Proto Metropolitní
plán jedinečnou kompozici Prahy zachycuje a stanovením charakteru historické
městské krajiny též ochraňuje. Ve vztahu města k otevřené krajině plán
primárně rozlišuje městskou krajinu (zastavitelné území) a otevřenou krajinu
(nezastavitelné území města). Důležitým prvkem regulace je krajinné rozhraní,
vymezené jako nezastavitelný pás území obklopující kompaktní část města.
Metropolitní plán stanovuje jednotlivé typy struktury vystavěného prostředí
města a otevřené krajiny, definované jejich cílovým charakterem. Plán je
navržen jako stabilizační z hlediska charakteru a zachování otevřené krajiny a
flexibilní z hlediska umožnění jejího využívání dosavadním, anebo ekologicky
stabilnějším způsobem bez nutnosti pořizování změny plánu.
Hosté konference
v diskuzi ocenili hlubokou znalostní bázi dokumentu, která si zaslouží
jasné a sdělné pojmenování cílů dalšího rozvoje města. Vyprávění příběhu
budoucnosti města se neobejde bez náročné práce s ilustracemi a využitím
řady nástrojů, které zatím neznáme. Prosazení plánu vyžaduje kuráž a schopnost
ustát odborný a politický názor. Město potřebuje mít dlouhodobou vizi a
vytrvalost při jejím naplňování. Koncepční cíle rozvoje bývají v západních
metropolích vždy akceptovány kontinuálně celým politickým spektrem, i když obvykle
nejsou všeobecně právně závazné.[13]
Hosté doporučili věnování velké pozornosti implementaci Metropolitního plánu a
sledování a vyhodnocování jeho dopadů. Přijetí nového územního plánu by podle
nich hodně napomohlo přizpůsobení českého stavebního práva současné tekuté a
proměňující se realitě. Silně mezi nimi rezonoval přístup plánu k přehlíženým
místům a městským džunglím na území Prahy.
Závěr
Doporučení OECD v případové studii Praha 2017 se v podstatě kryjí
s problémy a výzvami zmíněnými v předchozím textu. Praha a Česká
republika se potýkají s nízkou efektivitou správy a využívání území,
vysokým tlakem na zastavování půdy a vysokou mírou regulace. V metropolitním
regionu Prahy je tempo zastavování půdy dvakrát rychlejší než v průměru
zemí OECD. Regionální uvažování napříč administrativními hranicemi
v českém hierarchickém a direktivním systému plánování v podstatě
neexistuje. Regionální spolupráce je slabá a efektivita rozhodování nízká,
metropolitní oblast Prahy je desátou nejfragmentovanější oblastí v OECD.
Chybějí nám institucionální nástroje běžně používané ve vyspělých zemích.
Povolovací procesy jsou neúnosně náročné a zdlouhavé. Systém podporuje
zneužívání povolovacích řízení k vytváření sporů a konfrontací mezi
účastníky. Rigidní plánovací (přímé) a centralizované fiskální (nepřímé)
nástroje územní politiky nejsou propojené a neumožňují ve stávající podobě
efektivní řešení problémů. Výsledkem je začínající krize bydlení a rostoucí
tlak na volnou krajinu. Přes to vše má Praha i svá pozitiva: „Aktualizovaný strategický plán města nastavuje postupné kroky, které
doplní a posílí nový Metropolitní plán a aktualizovaný soubor Pražských
stavebních předpisů. Po letech platnosti zastaralých strategických a
regulačních územně plánovacích
dokumentů, které měly omezenou veřejnou a politickou podporu, bylo vynaloženo
úsilí na zpracování otevřenějších procesů, nabízejících hlubší posuzování hlavních
problémů města a stanovení směru reforem.“[14] Zpráva zdůrazňuje
nutnost stanovení strategických cílů, rozvoj regionálního i meziregionálního
partnerství a sledování využívání a implementace strategických plánovacích
nástrojů.
Česká společnost
potřebuje vybřednout ze sebestředného zahledění do minulosti. Není náhodou, že
jsem na workshopu OECD v prezentaci Strategického plánu Prahy úplně
postrádal srovnání s okolními evropskými metropolemi a pojmenování naší
pozice a směřování v kontextu Evropy. Velkou část současných výzev nemůže
Praha zvládnout sama. Potřebuje spolupráci v rámci funkčního regionu,
spolupráci s dalšími českými městy a intenzivní výměnu zkušeností
s Evropou. Posílená partnerství mohou dát Praze větší sílu ve vyjednávání
na vládní úrovni, protože bez celkové změny přístupu a přehodnocení direktivně
řízeného územního a strategického plánování v České republice se nemůžeme
pohnout z místa. Cesta od vlády ke správě území je před námi, nezbývá nám
než se po ní vydat. Vyžaduje sebevědomí, politický zájem, odborný přístup a
nahrazení zažitých formálních postupů strategického a územního plánování celou
škálou nástrojů, které zatím „neznáme“.
Mezinárodní setkání k tématu:
Metropolitan
Landscapes and the Role of the Cities, mezinárodní workshop, City of Amsterdam,
Amsterdam 6.–7. 9. 2017
Confrontations in the
Metropolitan Landscape, mezinárodní sympozium, Deltametropolis Association, Haarlemmermeer
8. 9. 2017
Krajiny – pojetí
krajin v plánu města, mezinárodní konference, Člověk a prostor, Praha 20.
10. 2017
The Governance of Land Use in the Czech Republic – the Case
of Pratur, mezinárodní workshop k zprávě OECD, IPR, Praha 3. 11. 2017
POZNÁMKY:
[1]
Krajiny – pojetí krajin v plánu města.
https://www.clovekaprostor.cz/konference
[2]
Confrontations in the Metropolitan Landscape. https://inta-aivn.org/en/news/supported-events/2522-deltametropolis-international-symposium-confrontations-in-the-metropolitan-landscape
[3]
http://www.iprpraha.cz/oecd
[4]
OECD (2017), „Assessment and recommendations“, in The
Governance of Land Use in the Czech Republic: The Case of Prague, OECD
Publishing, Paris.
http://dx.doi.org/10.1787/9789264281936-4-en
[5]
Kloda, Martin. Principy územního plánování evropských měst. Stavba. Praha:
Business Media CZ, 2017, 24(1), 23–25.
[6]
https://www.amsterdam.nl
[7]
Například metropolitní region Hamburku je rozlohou srovnatelný s Čechami a
leží na území čtyř spolkových zemí.
[8]
Většina krajiny okolo Amsterdamu se rozkládá na odvodňovaných rašeliništích,
která neustále klesají vlivem oxidace rašeliny o 8–15 mm ročně.
[9]
Pro zajímavost vlastní kvalita stavby a bytu je vzhledem k celkové úrovni
holandské architektury hodnocená jako nejméně důležitá.
[10]
NIMBY – Not In My Back Yard, BANANA – Build Absolutely Nothing Anywhere Near
Anybody.
[11]
Definice
krajiny dle Evropské úmluvy o krajině (European Landscape Convention, ELC,
Sdělení MZV č. 13/2005 Sb. m. s., ve znění č. 12/2017 Sb. m. s.)
[12]
Generální konference UNESCO, 10. 11. 2011
[13]
Na rozdíl od českého územního plánu nemají západní územní a regionální plány
závaznost zákona nebo vyhlášky a nepodléhají režimu všeobecného projednání. V případě
regionů jsou projednávány pouze s municipalitami a organizacemi, protože
proces veřejného projednání není možné administrativně zvládnout a takový
příslib by byl považován za neférový a nedemokratický.
[14]
OECD (2017), „Assessment and recommendations“, in The
Governance of Land Use in the Czech Republic: The Case of Prague, OECD
Publishing, Paris.
http://dx.doi.org/10.1787/9789264281936-4-en
Autor: Martin Kloda
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Málokdo o tom ví nebo spíše tomu nevěří. I když nechápu proč. Vždyť když ti dávají tak ber :D
My jsme taky s nimi stavěli jsem velice rádi za to že náš projektant s tím byl ztotožněn a ještě…
Jo je tam toho hodně, mají supr akce, podle mně se to rozhodně oplatí na to mrknout nebo rovnou zaslat…
Dobrý den, zajímalo by mě, jak dlouho trvala realizace od "nápadu", než se zrodilo úplné přemístění?