Z hromady sutě a popela. Originální konverze bývalé Kotelny
na multifunkční prostor pro kulturní, firemní a společenské akce, který má
ambici stát se srdcem umělecké & kulturní čtvrti v symbióze s tradiční
řemeslnou výrobou a technologickými inovacemi. Objekt jedinečným způsobem
zachovává průmyslovou etapu rozvoje města, jež významně ovlivnila jeho
historický kontext.
Jedná se o další důležitý projekt postupné regenerace kdysi rozsáhlého
průmyslového areálu Šroubárny v Libčicích nad Vltavou, který dal lidem práci i
místo k životu a stal se nositelem téměř řemeslného know-how výroby šroubů a
drátů. Brownfieldu, který dnes funguje na pár procent svého původního výkonu,
se tak vrací život v jiné podobě, s plánem uchovat a rozvíjet řemeslnou a
výrobní tradici. Kotelna společně s dnes již ikonickým industriálním klenotem Uhelným
Mlýnem, je počátkem nového UM Valley v meandru řeky Vltavy. Jedná se o precedens
pro spousty jiných, dosud chátrajících areálů.
Výrobní areál Drátovny a Šroubárny n.p. založil Pražský
spolek železných hutí v roce 1872 při železniční trati Praha – Drážďany u řeky
Vltavy. Výrazně ovlivnil rozvoj přilehlých obcí a zanechal výraznou stopu při formování
této lokality, vtiskl jí jedinečný charakter i atmosféru. Kdysi zde pracovalo a
žilo více než 1600 lidí, nyní necelá stovka. Přitom je tu téměř vše: domy,
železnice, silnice, technická infrastruktura, řeka, vzrostlé stromy, ale hlavně
tu je „duch místa“.
Kotelna se nachází v sousedství již opraveného Uhelného
Mlýna, se kterým byla provozně propojena. Jedná se o další důležitý projekt
postupné regenerace celého areálu. Budovy patří k nejstarším částem, s tím
souvisí naše rozhodnutí chovat se s rozvahou a pokorou, stavby zachovat a
výrazně je neměnit, ačkoli dnes už není možné jim vrátit původní funkci. Cílem
bylo najít nové využití a přitom navázat nejen na kvality stávajícího architektonického
a urbanistického řešení, ale i samotného faktu, že se nacházíme ve výrobním areálu
s téměř 150letou tradicí.
Jedná se o dvě do sebe srostlé budovy. Výstavba starší severní části kotelny s dřevěným
krovem se datuje někdy kolem roku 1880. V roce 1921 byla rozšířena o podsklepenou
kotelnu se subtilní ocelovou konstrukcí krovu. Ve stejném roce byl na komín přistavěn
dodnes funkční vodojem. Po roce 1991 se budovy využívaly jako sklad a garáže
elektrických plošinových ještěrek. Od roku 2002 již jen chátraly.
Prostorové a urbanistické řešení území jsme výrazně neměnili. Proběhly terénní
úpravy, jejichž součástí jsou dnes nové zpevněné cesty, doplněné výsadbou
stromů a založenými trávníky. Mezi Uhelným mlýnem a Kotelnou vznikla pěší
ulice, vedoucí od páteřní areálové komunikace směrem k řece. Naší snahou bylo
objekt zachovat a očistit od nevhodných stavebních úprav z minulých let a
vrátit mu jeho původní industriální podobu tak, aby i po rekonstrukci byla
čitelná původní funkce objektu. Vhodnými zásahy zpřehlednit dispoziční řešení a
vtisknout objektu i čitelnost nově vložené funkce. Základní tvar domu a
tektonika stavby se výrazně nezměnily, objemové členění zůstalo téměř
neporušené. Cihlové konstrukce obvodového pláště jsme rehabilitovali původními
cihlami.
Architektonické, dispoziční a technické řešení vznikalo s ohledem na flexibilitu
ve využití objektu a jeho dlouhodobou udržitelnost, ale i na fakt, že areál v
roce 2002 zasáhly povodně. Od samého počátku jsme definovali budoucí využití
jako multifunkční prezentační prostory pro kulturní, firemní a společenské akce
s ambicí stát se srdcem budoucí umělecké a kulturní čtvrti v symbióze s
tradiční řemeslnou výrobou a technologickými inovacemi.
Multifunkční hala je umístěna v jižní části Kotelny. Severní část Kotelny je
připravena stát se restaurací, ale zatím je převážně využívána pro catering k
probíhajícím akcím. Suterén poskytuje další zázemí s možností nahlédnout do dosud
nepřístupných kouřovodů i do samotného komína.
V další fázi plánujeme zapojit areálovou vlečku do dopravní obsluhy a také
využít stávající energomost jako vyhlídkovou pěší trasu, spojující již opravené
části s rozvojovou plochou v severním cípu brownfieldu. Počítáme s nabíjecími
stanicemi pro elektromobily a elektrokola.
Autorská zpráva
Místo: Areál Šroubáren Libčice nad Vltavou
Klient: Pelupro s.r.o.
Autoři/Generální projektant: Atelier Hoffman – Ing. arch. Patrik Hoffman;
spoluautor Ing. arch. Simona Benátská; spolupráce Ing. arch. Rudolf Pástor,
Ing. arch. Tomáš Havlíček, MgA. Matyáš Švejdík
Stavebně architektonická část: Atelier Hoffman – Ing. arch. Patrik Hoffman
Stavební detaily: Atelier Hoffman – Ing. arch. Patrik Hoffman a M3M s.r.o.
Stavebně konstrukční část: Ing. Ivan Píša
Požárně bezpečnostní řešení: Jan Drahoš
Vzduchotechnika: JVB Engineering s.r.o.
Vytápění, ZTI – vodovod, kanalizace, plynová zařízení: Ing. Martin Kratěna
Silnoproud a slaboproud: ELEPRO, s.r.o.
Projekt Gastro: GAST-PRO s.r.o.
Projekt zahrady: Terra Florida s.r.o. – Ing. arch. Lucie Vogelová
Stavební práce: Družstvo Alfex – stavby
Topení, větrání: ZTI ENERGIS 92, s.r.o.
Vzduchotechnika: airMaT, s.r.o. – Josef Thun
Slaboproud: Jiří Turek – ELPR
Silnoproud: Hlaváček Zdeněk – elektroinstalace
Výtahy: VÝTAHY SCHMITT+SOHN, s.r.o.
Hliníkové výplně: DOLS – výroba dveří, oken, listovních schránek, a.s.
Dřevěné konstrukce: LEKON TSK s.r.o.
Betonové podlahy: KŘÍŽ průmyslové podlahy s.r.o.
Zahradní a zpevněné plochy: Imramovská – vegetační úpravy s.r.o.
Konstrukce střechy: KVASNIČKA JOSEF – stavební klempířství – Satjam
Dřevěné podlahy: Podlahy Dvořák
Dřevěné schody: Truhlářství František Klejna
Plocha stavebního pozemku: 1696 m2
Zastavěná plocha: 886 m2
Celková čistá podlahová plocha: 1391,83 m²
Celková hrubá podlažní plocha: 1688 m²
Celkový obestavěný prostor: 10 112 m3
Foto: Jakub Skokan, Martin Tůma / BoysPlayNice
___________
Umění vidět za roh
PETR VORLÍK
Cyklické změny využití k průmyslovým
stavbám přirozeně patří, zpravidla však v podobě výměny nebo rozšíření
technologie, zaměření výroby, aditivního růstu budov nebo areálů apod.
Dramatická společensko-hospodářská a technologická reforma západní
společnosti v poslední třetině dvacátého století však přinesla nový
fenomén – architektonizované konverze industriálního dědictví pro typologicky
zcela odlišné využití. Zprvu nesmělé zásahy, jakýsi alternativní proud a snaha
o restituci mnohdy přehlížených hodnot, se záhy hluboce zaťaly
v architektonickém povědomí a staly se jednou z nejvlivnějších,
nejnosnějších myšlenkových linií.
Ještě nedávno, v roce 2005, když Výzkumné
centrum průmyslového dědictví uspořádalo výstavu a vydalo knihu Industriální stopy / architektura konverzí
průmyslového dědictví v České republice 2000–2005, jednalo se o pionýrský počin. Kniha mapuje těch několik
výjimečných, přesvědčivých prvotních realizací, jimž jednoznačně dominuje úsilí
o světovost a industriální styl, snaha začlenit se do módního proudu
nové designové, loftové a kancelářské krajiny.
Druhá, novější přehledová publikace Industriální topografie / architektura
konverzí, Česká republika 2005–2015[1]
už je jiná. Představuje výběr, ze kterého přímo čiší současné hledání vlastní
tváře a osobitosti české architektury. Obrací se k regionům, těží
z identity místa a především z autenticity. Z autenticity
nejen ve smyslu uchování původní, historické materie, ale i z důrazu
na opravdovost, kvalitu a zážitek. Autenticita se v knize prolíná
napříč typologiemi i měřítky, napříč soukromými i komerčními
projekty. V dubnu tohoto roku jsem měl možnost uvést výstavu a knihu
přednáškou pro studenty a pedagogy Fakulty architektury OTH v Řezně a velmi
mile mne zaskočila reakce kolegů, kteří právě autenticitu českých konverzí
vysoce vyzdvihovali, s postesknutím, že se jedná o rovinu, která se už
v německé péči o kulturní dědictví prakticky vytratila. Jakkoliv se
jednalo samozřejmě o vlídné přijetí a zdvořilost, uvědomil jsem si,
že v Čechách nejsme zvyklí slýchat chválu, natož od západních sousedů námi
tolik obdivovaných pro nový hospodářský a společenský étos. Potvrdila se
tím ale i velmi pozitivní reakce, kterou před rokem partneři v rámci
evropského projektu Confronting Wicked
Problems – Heritage[2] vyjádřili při
návštěvě šroubárny v Libčicích. Z navštívených míst je, vedle kultovní
Müllerovy vily, Muzea dolu Mayrau a nových věží Emauzského kláštera,
nejvíc zaujala právě konverze uhelného mlýna a kotelny! V české
architektuře (i společnosti) se skutečně „něco děje“ a projekty
nového využití o této proměně zřetelně mnohé vypovídají.
Areál bývalé Akciové železárny, později Šroubárny
v Libčicích nad Vltavou má své nepopiratelné charisma. Směs různorodých
výrobních budov, lemovaná z jedné strany omšelou zdí a železničním
koridorem, z druhé strany řekou a výhledem na skalní masiv Větrušické
rokle. Samotná obec má charakter ospalého zahradního (malo)města na dohled od
Prahy. Ještě před pár lety však mohl toto kouzlo objevit jen člověk
s otevřenýma očima a bohatou fantazií, schopný vidět dál než ostatní.
Architekt Patrik Hoffman se pro místní svéráz nadchl a pro vlastní potřebu
opravil objekt uhelného mlýna přímo v srdci výrobního areálu.[3] Konverze omšelé, zdánlivě
obyčejné budovy, opásané změtí trubek a zarostlé náletovou zelení, si
právem vysloužila ocenění Grand Prix 2013 v kategoriích Rekonstrukce
i Nejlepší realizace roku.
Patrik Hoffman citlivě odhalil skrytou krásu
a uhelný mlýn „pouze a především“ pietně oprášil a přiměřeně
vyspravil. Přičemž slovo „přiměřeně“ je v tomto případě důležité a je
pochvalou za přístup, který musel vyžadovat velkou představivost a pokoru.
Původní cihelné a železobetonové konstrukce stěn byly šetrně záplatovány,
kovové stropy a vazníky i dřevěná střecha očištěny a ošetřeny
novými nátěry, za industriální hustě členěné rámy oken byla vsazena velkoformátová
tepelně izolační okna, nové prvky (kotelna, wc, schodiště) dostaly podobu
vestavěných, do značné míry izolovaných boxů, v interiéru dřevěných,
v exteriéru z černého plechu. Výhled na řeku a protější skálu
nabízí lehký, prostý balkon z černě lakovaného kovu. Nenásilné a přesto
kontrastní, převážně černé nebo skleněné nové prvky se dobře snoubí
s patinou zachovaného industriálu. Třípodlažní vnitřní prostory slouží dle
potřeby jako galerie, showroom, architektonická kancelář nebo
k příležitostnému přespání.
Pokora se vyplatila a výsledná neformální,
příjemná atmosféra je skutečně nezaměnitelná. Ostře kontrastuje s velkoměstskými
komerčními (monstr)projekty. Nabízí totiž něco, co nelze uměle vytvořit a koupit
za peníze – osobitost, útulnost a jakousi vytouženou samozřejmost a radost
ze života.
Patrik Hoffmann se však nespokojil
s jedním izolovaným zásahem. Sousední „chrámová“ kotelna s ikonickým
komínem opásaným vodojemem provokovala svojí prázdnotou a tichou silou,
vyzařující skrytou energií. Architekt proto dlouhá léta hledal vhodnou náplň a partnery.
Libčice nad Vltavou mezitím ožily, odezněl strach z povodní, výrazně
posílily linky předměstských vlaků a pozornost zájemců o bydlení se
přesunula z izolovaných, nových a umělých satelitů spíše
k existující širší pražské periferii. Obec se tak stala nevšední směsí
víceméně velkorysého původního zahradního města, úsporného dělnického bydlení
při trati a nové, poněkud ne(z)řízené komerční zástavby. Bez jasného
ohniska a služeb, které částečně supluje snad jen neméně omšelá železniční
stanice. Návštěvník tuší, že se zde skrývá potenciál, který ukazují
v posledních letech třeba Líbeznice, Černošice a v Praze
Holešovice, Vršovice nebo Karlín. Možnost jak znovu zhodnotit dělnou
industriální minulost a propojit ji s živelnou současností. Zatím se
však jen pasivně čeká na potřebný iniciační impulz…
Stejnou proměnou prochází i areál
šroubáren. Ačkoliv původní výroba skončila a většina hal je exploatována
dočasnými podnájmy, konverze uhelného mlýna ukázala nové možnosti a v souboru
dnes také najdeme například výrobu sportovních člunů, ale i kvalitního
autorského nábytku. V severní části areálu právě demoliční stroje čistí
plochu pro budoucí výstavbu, přičemž ty nejzajímavější, sošné objekty budou
dochovány a podle projektu Patrika Hoffmana upraveny na nevšední bydlení.
A svého druhého života se nakonec dočkalo i dvojhalí kotelny. V nižší
hale z devatenáctého století vzniká stylová restaurace,
s bezprostředním kontaktem na řeku; zatímco vyšší hala z počátku
dvacátého století se má stát velkorysým univerzálním prostorem pro pořádání
společenských akcí.
Pro rehabilitaci kotelny zvolil Patrik Hoffman
stejnou (avšak nikoliv jednoduchou) strategii jako u uhelného mlýna –
očištěné cihelné zdi v exteriéru i interiéru, citlivě záplatované cihlami
ze zbořeného přístavku a v restauraci nahrubo omítnuté, původní
dřevěný krov a kovové vazníky, vsazená nová okna za původní industriální rámy,
betonové podlahy s integrovaným vytápěním atd. Vestavby (wc, technologie
aj.) mají opět podobu vložených, vizuálně i konstrukčně nezávislých boxů. Celkově
je kladen důraz na uchování silné, syrové atmosféry, patiny a především
vzdušnosti velkorysého prostoru (pozn. kotle se nedochovaly). Architekt se
snaží uvažovat i v širším environmentálním měřítku – kotelna má
pečlivě promyšlený a zároveň úsporný, přirozený systém nakládání
s energiemi a výměnou vzduchu, včetně přípravy pro budoucí tepelné
čerpadlo a připojení pro elektromobily. Část prostorů v suterénu byla
navíc zatím pouze vyčištěna, bez jasného určení funkce; však si časem o nejlepší
využití „řekne sama“. Stejně i komín zatím neprošel žádnou zásadní
proměnou, slouží k odvětrání vlhkosti ze zdiva a suterénů, přičemž
prstenec původní nádrže na požární vodu pro průmyslový areál je dosud
v provozu.
Zvláštní citlivost výmluvně vyjadřují
i ponechané původní túje u kotelny, připomínka jiných časů, která
soudobého estéta možná „tahá za oko“, ale zároveň dodává právě onu rozmanitou,
v dobrém slova smyslu nostalgickou atmosféru. Architektova vize nového
života v areálu bývalé šroubárny přirozeně přesahuje měřítko bratrské
dvojice uhelného mlýna a kotelny. Obklopuje je totiž také nově upravený
veřejný prostor, provazující hlavní vjezd s řekou a tvořící
s novou funkcí restaurace, galerie, architektonické kanceláře a „eventového“
prostoru koncentrované ohnisko, které patrně v blízké budoucnosti začne
přitahovat další aktivity podobného výrobně-kreativního, kulturního a zážitkového
charakteru. Areál tak dostává do vínku potenciál stát se atraktivní adresou
a možná i (chybějícím) budoucím centrem Libčic nad Vltavou.
Podle standardních odporučení
k revitalizaci průmyslových areálů by jedním z prvních kroků mělo být
otevření veřejnosti, vtažení do každodenního života přilehlé oblasti.
V případě Libčic je však možná lepší, že se soubor nestal předmětem neřízené
spekulace posledních let a uchoval si zatím svou celistvost. Další vývoj
si jistě řekne nejlépe, kudy dál. Navíc odevzdané a trochu naštvané pokývnutí
vrátné směrem k návštěvníkovi patří k půvabnému místnímu koloritu.
V červnu bylo publikováno vyhodnocení Indexu společenského rozvoje 2017, který
každoročně sestavuje nezisková organizace Social
Progress Imperative. Česká republika skončila na výtečném 22. místě ze
128 porovnávaných zemí, přičemž v oblasti zajištění základních
životních potřeb (zdravotní péče, bydlení, školství, bezpečnost, zásobování a infrastruktura)
patří vůbec k nejlepším! Česká společnost naopak naprosto selhala
v oblasti tolerance (menšiny, migranti atd.).[4] Jinými slovy – máme se
skvěle, ale přesto nám chybí sebevědomí, což vede k nepřiměřené obraně
a opakování ustrašených klišé. Hledejme a šiřme proto pozitivní
příklady a nosné vzory. Odborný i lifestylový tisk zaměřený na
architekturu už tuto linii několik let razí. A úspěšně. Přesto stále zeje nemalá
propast mezi kultivovaností publikovaných domácích architektonických děl a pokleslou
každodenní realitou. Jedním z důvodů je i naše neschopnost vyrovnat
se s existujícím prostředím a přetrvávající modernistická snaha
neustále měnit svět k obrazu svému, potřeba „jej zcela aktualizovat“.
Tento tristní společenský dluh však mohou dobře splatit právě konverze průmyslových
staveb – jako vzor skutečného prožívání architektury, respektu k práci
našich předků a k existujícímu prostředí, ukázka (tolik chybějící)
tolerance a obdivu k rozmanitosti, osobitosti a poeticky dokonalé
„nedokonalosti“.
Text vznikl v rámci
SGS15/219/OHK1/3T/15 Průmyslové dědictví v ohnisku kulturní krajiny (hl. ř. P.
Boudová).
POZNÁMKY
1 Benjamin Fragner – Alena Hanzlová, Industriální
stopy. Architektura konverzí průmyslového dědictví v České republice
2000–2005 (katalog
výstavy, Karlínská studia), VCPD ČVUT, Praha 2005; Benjamin Fragner – Vladislava
Valchářová, Industriální topografie / Architektura
konverzí, Česká republika 2005–2015, VCPD FA ČVUT, Praha 2014; dále také: Anna Sigmundová –
Petr Vorlík – Tomáš Skřivan (eds.), Konverze
průmyslové architektury
(CD), VCPD FA ČVUT, Praha 2014; Charta průmyslového
dědictví TICCIH (překlad VCPD FA ČVUT), Praha 2013; Benjamin Fragner –
Vladislava Valchářová (eds.), Průmyslové dědictví ve vzduchoprázdnu mezi profesionály
a amatéry,
VCPD FA ČVUT, Praha 2010; Benjamin Fragner (ed.), Průmyslové dědictví, VCPD ČVUT, Praha 2008 ad. – viz http://vcpd.cvut.cz
[vyhledáno 19. 7. 2017].
2 https://aho.no/no/forskning/confronting-wicked-problems [vyhledáno 19. 7. 2017].
3 https://uhelnymlyn.cz/ [vyhledáno 19. 7. 2017];
http://www.industrialnitopografie.cz/karta.php?zaznam=V007548 [vyhledáno 19. 7.
2017].
4 https://www2.deloitte.com/cz/cs/pages/press/articles/cze-tz-cesko-zustava-v-kvalite-zivota-na-22-miste.html
[vyhledáno 19. 7. 2017].
Publikováno v časopise Stavba č. 3/2017, str. 48–49
___________
Fotografie architektury
Kotelna v Libčicích nad Vltavou
VENDULA TŮMOVÁ
Kotelna
v Libčicích nad Vltavou je součástí průmyslového areálu, který působí jako
autonomní územní. Má vlastní infrastrukturu, napojení na železnici. Areál
se rozkládá v jednom z meandrů Vltavy. Z jedné strany je
obklopen skalnatými útvary nad řekou, z druhé městečkem s barokním
kostelem. Vazby mezi stavbami v areálu se mění užitím objektů v závislosti
na ekonomických a politických změnách, vlastnících, potřebách doby.
Historický
kontext místa a proměna architektury v čase jsou základní myšlenkou
fotografického záznamu. Architektura je chápána jako objekt i jako nositel metadat kulturního dědictví. Obrazová
zpráva o oživení místa využívá několika fotografických řešení. Tematicky propojené
obrazové sety pracují s jasně formulovanou myšlenkou odpovídajícím
vizuálním jazykem.
V prvé
řadě je dokumentován přerod určitého historického stavu stavby do podoby jejího
současného užití. Dokumentace konverze Kotelny1 je nejblíže
tradičnímu způsobu popisného fotografování architektury. Set funguje jako
průvodce interiérem a exteriérem stavby. Fotografie logicky popisují prostor
stavby od prvního dojmu s průčelím objektu po jeho skrytá zákoutí. Sledují
citlivé momenty konfrontace starého a nového, výměnu materiálů a jednotlivých
prvků stavby.
Fotografie
záznamovou rovinu současně přesahují a stávají se obrazovým glosátorem vztahu
minulosti a současnosti. Objekt Kotelny je interpretován v jeho dějinné
vrstevnatosti.
Vyprávěcím
elementem, který nahrazuje lidskou přítomnost, jsou stroje, mechanické objekty
a hromady suti. Zvláště tyto, pro dnešní podobu stavby nevýznamné hromady,
získaly v rámci fotografického zpracování pozornost.
Stavební
suť a další odpad vyvezený ze suterénu Kotelny, změť materiálů, hornin a
předmětů, jsou pamětí místa. Kupy různých charakterů byly systematicky
dokumentovány. V rámci obrazové logiky jsou vodítkem pro prostorovou
orientaci. Odkazují k použitým materiálům i příběhu samotné konverze.
Typologický
přístup k fotografii industriálních objektů uplatnili v sedmdesátých
letech manželé Becherovi2 při dokumentaci industriálních objektů 19.
století v Porýní a Porúří, které byly toho času bez reálného využití,
ovšem s nesmírně silným géniem loci. Industriální charakter oblasti určoval
způsob života po generace. Fotografie těchto objektů pomohla definovat
důležitost místa v kulturním dědictví země. Způsob revitalizace
industriálních oblastí v západním Německu, jejich zapojení do kulturní a
ekonomické infrastruktury země je stále inspirativní.
V případě
Kotelny je typologie hromad vedlejším motivem, narativem prostoru. Odkazuje nás
k dalšímu fotografickému celku – „archeologickým vykopávkám“. Popisný
obraz povrchu Kotelny se tím otevírá do hlubší vyprávěcí linie. Namísto člověka
jsou to opět neživé objekty, které vystupují ze suterénu Kotelny. Fotografické
řešení se v tomto případě liší. Ze suti jsou vytaženi konkrétní
protagonisté více než stoletého příběhu – kameny, cihly, strusky, pružinky,
drobné technické předměty – tlakové snímače, budíky, konvice, lampy atd.
Pozornost se zaměřuje k méně konkrétním objektům – stavebnímu materiálu, do
kterého se vepsal charakter minulých životů místa. Strusky, ohořelé cihly,
přetavené hmoty mluví o vysokých teplotách v suterénu Kotelny, který
sloužil částečně jako kouřovod a jehož dřívější charakter si dnes stěží
představíme. Podobně tlakové snímače vyjadřují kdysi tepající energii kotelny.
V rámci studiového focení byla předmětům dána pozornost coby portrétovaným
osobám v duchu tajemného „rembrantovského“ portrétu. Bylo zvoleno
neutrální pozadí a denní světlo, dosvěcováno obyčejnou lampou, zlatavým
světlem. Zájem o objekty není samoúčelná záliba v jejich designovém
vyznění. Jsou to oživené charaktery z narativního dědictví naší kultury.3
Specifickou
pozornost dostaly také prostory suterénu, které byly po vyvezení sutě opět
zpřístupněny. Technické zázemí stavby se strukturou kouřovodů je bez zdroje
denního světla. Zvolilo se tedy řešení, které cituje světelnou atmosféru snímků
Félixe Nadara z pařížské kanalizace a katakomb.4 Nadarovy
fotografie měly význam pro rozvoj experimentálních forem fotografie –
v technice umělého svícení i v námětu. Současně ale zaznamenaly důležitý
krok v urbanismu velkoměst 19. století. Jsou dokladem inovace, experimentu,
technického pokroku. Černobílé fotografie velkoformátového i digitálního původu
umožňují pohled na detailní kresbu a struktury neviditelného a nepoznaného
světa podzemní části Kotelny. Jejich chladná atmosféra je technická, popisná.
Vizualitou se vrací k době průmyslové revoluce 19. století.
Obraz
nemůže zastoupit skutečný smyslový dojem, zážitek z prostoru. Na druhou
stranu otevírá perspektivy jiných pohledů a souvislostí. Fotografie je schopna
vyjádřit časové a prostorové vztahy architektury, zaznamenat více než formální
kvality objektu. Fotografické médium prošlo řadou experimentálních zkušeností
na poli technické, výtvarné, komerční fotografie. Hranice mezi žánry a
technickými přístupy se rozmělňují. Zásadní je vědomé použití adekvátních
obrazových prostředků, v souznění se sdělovaným záměrem. Užitá fotografie
pracuje s formami jiných uměleckých žánrů. Touto vědomou citací přináší více
než pomůcku pro analýzu, ilustraci psaného slova. Je druhem interpretace,
přenosu idejí.
POZNÁMKY:
1 Fáze dokumentace rekonstrukce Kotelny byly
částečně financovány z grantu MKČR.
2 Hilla a Bernd Becherovi, zakladatelé významné
fotografické školy v německém Dortmundu.
3 Portréty předmětů ze suterénu Kotelny budou
vystaveny v rámci Design bloku 2017.
4 Félix Nadar fotografoval pařížské podzemní
prostory v 60. letech 19. století. K osvětlení využil obloukové
lampy.
Publikováno v časopise Stavba č. 3/2017, str. 50–51
Ne, to není hlavní téma Graphisoftu. Aktuální hlavní téma je zrušení trvalé licence!
Dobrý den. Za mě chalupa vypadá úplně jinak, hlavně interiér. Chalupu jsme měli, kachlové kamna s dvěma troubama, chalupářský nábytek,…
Hotovo! Věřím že tím bráchuh potěším :-) Mají malé miminko, tak peníze tam jdou i jiným směrem. Alespoň se nějak…
Jistěže ne, myslím si že takovýto dárek potěší víc než cokoli jiné. V dnešní době ti pořádně nikdo nic jen…
Dobrý den, děkujeme za váš zájem, jednotlivá čísla je možné objednat zde, cena je včetně doručení do schránky. https://send.cz/kosik/polozka/9419674