Křesťanská
sakrální architektura, hledající ideu svatostánku v beztvaré materii skály,
není ve světě – zejména na Středním východě – nijak výjimečná. Jedním z pozoruhodných
míst, kde středověcí architekti tvořili v pravdě výjimečně, je etiopská
Lalibela s jedenácti velkými kostely vytesanými do skalního podloží.
Lalibela, dříve známá jako Roha,
nacházející se ve vysokých horách severní Etiopie, je nejvýznamnějším
křesťanským poutním místem v Africe a jedním z nejzajímavějších poutních míst
na celém světě. Největší pozoruhodností Lalibely jsou přibližně 800 let staré
kostely vytesané z jednoho bloku kamene, zapuštěné do země tak, že z povrchu
vlastně nejsou vidět, neboť střechy kostelů kopírují niveletu okolního terénu.
Tyto kostely jsou výkladní skříní středověké etiopské skalní architektury,
označované také jako aksumská skalní architektura. Jedenáct impozantních
kostelů skrytých v podzemí spojují podzemní chodby v jakýsi tajemný podzemní
labyrint. Král Lalibela (1181–1221), který podle historiků toto zvláštní dílo
nechal vystavět, je v jednom z kostelů pohřben; podle legendy chtěl Lalibela po
svém pobytu v Jeruzalémě postavit ve svém království svaté město podle
jeruzalémské předlohy. Vzniklo ovšem něco zcela unikátního (a podstatně
odlišného), podzemní svět plný kostelů a tajných chodeb, který při běžném
pohledu z povrchu jakoby neexistoval. Každý kostel je vytesán z jednoho bloku
kamene včetně propracovaných interiérů, místností, schodišť, oken, zdobení,
oltářů a co je mimořádně zajímavé, také včetně napodobenin schrány úmluvy,
které v evropských kostelích rozhodně nejsou běžné. Architekti, ale také
dělníci a jejich stavební dozor, zaslouží i po osmi staletích velké uznání.
Uvědomíme-li si náročnost tohoto stavebního projektu, a vezmeme-li v potaz
úroveň tehdejší subsaharské Afriky, nezbývá než chválit, vždyť jižně od Sahary
v této době jiná podobně propracovaná stavba nevznikla.
Přestože kamenné kostely vytesané do
skalního podloží neprojevily za osm století prakticky žádné známky destrukce
vlivem počasí, rozhodli se supervizoři této unikátní památky pro velmi nevkusné
plechové zastřešení (s výjimkou jediného kostela sv. Jiří, jenž je na
fotografiích), které bohužel zcela pokazí první dojem a ochromí možnost
přehlédnout kostely z exteriéru. Cestovatel si již bohužel neudělá ani
fotografii a jeho vzpomínce na Lalibelu bude vévodit plechová zrůda nad
kamennou krásou. Zda to kamenným kostelům jakkoli prospěje, nechť každý posoudí
sám. Jak už to v Africe bývá, místo je v současnosti kromě mimořádně
nepovedeného zastřešení silně zkomercionalizované a cestovatel se místo ponoru
do duchovních hlubin musí smířit s placením, obtěžováním samozvaných průvodců,
opětovným placením a žebráním. Lalibela je zakonzervovaná střechami a byznysem,
což je bohužel případ mnoha původně živých památek, které si pod svá křídla
vzalo UNESCO.
Když už jsme u křesťanské
architektury, dovolme si doplnit, jak architekturu vnímá křesťanský teolog:
málokteré povolání naplňuje křesťansky chápanou výzvu kreativně spravovat
stvoření jako architektura. Hovořím-li o povolání, mám na mysli vznešenější
uchopení lidské práce provázané s bytostnou touhou po smyslu a hledáním krásy;
nejde jen o profesi, způsob obživy – jde o bytostnou touhu tvořit, zakódovanou
v naší přirozenosti a to po vzoru Nejvyššího architekta: tvořit z ničeho (creatio
ex nihilo), při pohledu na kousek krajiny vyvolávat ideje a formovat je pro
dobro člověka, k jeho užitku, ale také – možná zejména – k jeho prožitku, k
pozdvižení jeho mysli ke kráse, která spojuje se smyslem a uvádí člověka do
harmonie s fascinujícím stvořením.
Ondřej Havelka
Autor je cestovatel, religionista, teolog a
jednatel stavební firmy.
Velmi pěkné ale pro člověka pracujícího rukama nedostupné.
To máte co slavit.taková lumpárna,památkově chráněné i Uneskem. Zločinci že SŽ nechali most schválnězchátrat,je to na trestní oznámení. Odborníci vypracovali…
Je nepoměr mezi investicemi do dopravních cest a okolí, břehy Vltavy jsou veřejná zeleň, bez trvalé péče a investic; od…
Tak si říkám, nakolik je takto nasvícená katedrála autentická, jestli má tu správnou atmosféru. Nebo jestli by ji původní stavitelé…
Ostrava to udělala chytře a tím, že počkala, objevila a mohla vyřešit i novodobý problém se zásilkovými boxy.