Most převádí chodce a cyklisty přes řeku Chrudimku na trase
mezi centrem města a parkem Na Špici.
Realizace stavby probíhala zhruba 90 metrů od ústí do Labe.
Spodní stavba lávky je umístěna v tělese sypaných protipovodňových hrází.
Jejich koruna je široká 3 – 4 metry a občas se využívá pro pojezd mechanizace
při údržbě hrází. Vzhledem k charakteru zemin a pro minimalizaci ovlivnění tělesa
hrází bylo zvoleno hlubinné založení s kombinací mikropilot a tahových zemních
kotev.
Nosná konstrukce
Koncepce nosné konstrukce vycházela z konfigurace terénu a nutnosti
zajistit průplavný profil pod mostem. Nosnou konstrukci tvoří dvojčité nosníky
z lepeného lamelového dřeva třídy GL 24h. Příčníky a svislice ve formě tuhých polotrnů
jsou ocelové. Mostovku tvoří ocelové podélníky z válcovaných profilů a příčné dubové
pochozí fošny. Uložení konstrukce bylo řešeno pomocí ocelových čepů osazených
do čepových desek kotvených na spodní stavbě.
Hlavním nosným prvkem mostu jsou obloukové nosníky o rozpětí 44,0 m.
Nosníky byly navrženy jako lepené lamelové dvojčité, proměnné výšky. Šířka
nosníků je 2 x 240 mm lamely + vnitřní mezera, minimální výška ve středu
rozpětí je 1430 mm, v podporách 1870 mm. Jednotlivé části dvojčitého nosníku
jsou propojeny v ocelových tuhým polorámech a ve třetinách rozpětí dílčích polí
dřevěnými vložkami.
Spoje v konstrukci jsou řešeny prostřednictvím ocelových svorníků. Na vnějším
líci svorníky včetně podložek vystupují z líce prvku, na vnitřní průchozí
straně byly zapuštěny do profilu.
Tvar a stabilitu hlavních nosníků zajišťují ocelové příčné polorámy. Ty tvoří příčníky
z válcovaných profilů, svařované uzavřenými svislicemi. Na příčníky jsou
navařeny styčníkové plechy pro připojení podélníků a podmostovkového ztužení.
Podélníky jsou z ocelových válcovaných profilů prostě uložených na rozpětí
dílčích polí.
Prostorové ztužení zajišťují diagonální táhla z tyčoviny, která jsou
vedena v úrovni dolního pásu příčníku a jsou připojena na příčníky a
prostřednictvím typového kruhu i vzájemně.
Lepené hlavní nosníky jsou z modřínových lamel, ochrana materiálu byla řešena
impregnací a vícevrstvým nátěrovým systémem. Horní líc nosníků překrývá
oplechování z hliníkového poplastovaného plechu. Přes něj byla na příčných
latích osazena „stříška“ z dubových fošen na pero a drážku s přesahem a okapničnou.
Mezi nosníky byl ponechán prostor 150 mm pro možnost dostatečného ofukování dřevěných
ploch.
Autorská zpráva
Stavebník: Statutární město Pardubice
Projektant: Atelier M1 architekti s.r.o.; Ing. Ivan Šír, projektování dopravních staveb
a.s.
Délka přemostění: 42,700 m
Délka mostu: 51,70 m
Délka nosné konstrukce pole č.1 – 44,50 m
Rozpětí jednotlivých polí pole č.1 – 44,00 m (osa čepů uložení)
Šířka průchozího prostoru 2,50 m
Šířka mostu 5,20 m (opěra č.1 a opěra č.2)
Šířka nosné konstrukce max. 3,840 m
Stavební výška: 330 mm (ve středu rozpětí); 840 mm (v uložení)
Zatížení mostu 5,0 kN/m2
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
a jaké pak má lávka převýšení? normové? pro chodce nebo spíše jako skokanský můstek.už jste se po ní prošli v zimě?zdolali vrchol a pak dobrzdili konec? Nestaví se náhodou lávky dle nějakých norem a pro lidi?