V úterý 27. 6. představila
dánská kancelář Gehl Architects svou vizi proměny Severojižní magistrály.
Architekti přišli s návrhem, jak dopravní tepnu v postupných krocích lépe
zapojit do městského prostředí: součástí jsou jak rychle realizovatelné první
kroky, tak dlouhodobé výhledy. Návrh je výchozím materiálem, o němž budou nyní
diskutovat pražští radní.
„O nutnosti magistrálu
polidštit se mluví již mnoho let. Jsem ráda, že jsme tomuto cíli zase o krok blíž,“
říká primátorka Adriana Krnáčová. „Důležitou kvalitou návrhu je to, že jejich
vize nepočítá s žádným radikálním omezováním automobilové dopravy – klíčem
k proměně je zlepšení přilehlých veřejných prostranství.“
Architekti
z Kodaně se zabývali tříkilometrovým úsekem Severojižní magistrály mezi Hlávkovým a Nuselským mostem. Dopravní tepna zde protíná
hustě obydlené čtvrti centra města a míjí mnoho významných institucí: Národní
muzeum, Státní operu či Muzeum hlavního města Prahy.
„Magistrála by se měla stát živým
městským bulvárem s širokými chodníky, aktivním parterem a stromořadím.
Víme, že k tomu povede ještě dlouhá cesta, ale díky Gehl Architects víme,
od čeho začít, a jak postupně budovat konsenzus o budoucí podobě magistrály,“
uvedla náměstkyně primátorky pro územní rozvoj Petra Kolínská.
Historie a současnost
Současná
podoba Magistrály existuje docela krátkou dobu. V průběhu historie se tato
oblast mnohokrát proměnila. Středověké hradby vystřídalo barokní opevnění,
zbořené v polovině 19. století. Na jejich místě začaly vznikat parky a
velké kulturní instituce, na které v hustě zastavěném historickém jádru
nebyl prostor. Lidé tehdy chodili hlavně pěšky, rozvíjela se železnice a začaly
jezdit první tramvaje; automobilismus byl tehdy v plenkách. Až v 70.
letech 20. století pak město proťala dálnice. Ve své době ochránila nejcennější
historické centrum města od automobilové dopravy, zlepšila obslužnost a podpořila
ekonomický rozvoj města. Za půl století její existence se však ukázaly i její
negativní dopady. Nejde jen o hluk a o znečištěné prostředí: přejít magistrálu
napříč znamená velké zacházky, dlouhé čekání u hlučné silnice na krátkou
zelenou, anebo návštěvu nepříjemných podchodů. Nejlukrativnější centrální
lokality města navíc zabírají příjezdové komunikace a nájezdové rampy, případně
zanedbaná a nepříjemná místa pod magistrálou.
Leckterá
světová metropole má svou „magistrálu“. Důraz se ovšem dnes přesouvá na zdraví
obyvatel, schopnost čelit klimatickým změnám a přehřívání měst, bezpečnost chodců
a s ní spojenou péči o veřejná prostranství. Ke stejným důrazům se
přihlásila i Praha. Vize magistrály je tedy vize živé městské třídy, která
propojuje kvalitní náměstí a parky a nabízí vyvážený prostor pro všechny druhy
dopravy.
Klíčové
principy: prostředí, lidé, mobilita
„Na
magistrálu je potřeba se dívat ze tří úhlů pohledu: prostředí, lidé a
mobilita,“ říká architektka Henriette Vamberg, výkonná ředitelka Gehl
Architects a šéfka projektu. „Debata o silničních tazích, jako je magistrála,
se často zužuje jen na její dopravní význam. Je ale potřeba brát v potaz i
další aspekty.“
Prostředí
Magistrála
propojuje množství parků, významných budov a náměstí – a zároveň se okolo ní
koncentrují problematická místa. Parkoviště a tmavá zákoutí pod estakádou nad
Masarykovým nádražím, nepříjemné podchody, zanedbané parky a neudržované kusy
zeleně. Díky budovám jako je Hlavní nádraží či Národní muzeum má však
magistrála i velký potenciál: architektonické skvosty jsou však dnes těžko
dostupné a odříznuté od zbytku města.
• Propojit
veřejné budovy s prostorem města
• Učinit
z Národního muzea jednu z pražských ikon a propojit jej
s Václavským náměstím
• Zlepšit
kvalitu parků okolo magistrály
• Osadit
přilehlé ulice stromořadím a propojit magistrálu s okolními parky skrze
„zelené koridory“
Lidé
Magistrála
prochází živým a hustě obydleným územím. Řada lidí v okolí pracuje,
pohybuje se zde i řada turistů. Chodit v okolí magistrály pěšky je však
nepříjemné a nebezpečné: nedostatek přechodů, překážky pro chodce, dlouhá
čekací doba na semaforech, podchody a nadchody, do kterých chodce směřují
červeno-bílá zábradlí – právě proto jsou ulice v okolí magistrály mrtvé.
Zdejší obchody navíc mají problém se zásobováním, protože se zde nedá
zaparkovat – auta tak mnohdy postávají na chodníku a vytvářejí další bariéru.
Mezi
Nuselským mostem a Muzeem přitom podle dat Technické správy komunikací
magistrálu překročí zhruba 104 200 lidí denně. Aut tudy projede asi 81 600,
což při průměrné obsazenosti aut 1,3 člověka to činí stejný počet cestujících. I
přesto není prostor rozdělen rovnoměrně – vše se podřizuje automobilové
dopravě.
• Přidat
přechody a prodloužit „zelené“ pro chodce
• Vytvořit
jasný orientační systém, který chodce provede komplikovaným územím (např. U
Bulhara)
• Upravit
veřejná prostranství, kde se lidé již nyní zdržují (kupř. I. P. Pavlova)
• Zastavět
mezery ve struktuře města: jasně vymezit hranu ulice novými budovami
s živým parterem
• Podpořit
živé využívání území skrze nabídku nových aktivit (hřiště, městský mobiliář
atd.)
Mobilita
Cílem
projektu není razantně omezovat automobilovou dopravu, jde spíše o lepší
vyvážení jednotlivých funkcí, které má plnit významná ulice. Okolí magistrály
dnes neumožňuje svobodnou volbu způsobu dopravy: není možní se po ní pohybovat
pěšky, na kole, ani povrchovou veřejnou dopravou. To vede k přetížení
zdejších stanic metra, které jsou lidé nuceni používat i na krátké přesuny. Nedostatek
sjezdů i bohatá nabídka parkovacích kapacit v garážích a na náměstích láká
řidiče k cestě autem, zatímco chodci jsou směřováni do podchodů.
Přitom
pouze 22 % dopravy na magistrále tvoří tranzitní doprava, zbylých 78 %
zajišťuje obslužnost centrálních čtvrtí. „Pokud automobilistům nabídnete jiné
způsoby, jak se pohodlně dopravovat po vnitřním městě, magistrála se může
zklidnit. Zároveň se tím zlepší podmínky pro ty řidiče, kteří nemají jinou
volbu, než cestu po magistrále,“ říká Henriette Vamberg. Na magistrále zároveň
leží významná nádraží a stanice veřejné dopravy, které každý den použije 400
tisíc lidí. Z vlaků a dalších dopravních prostředků ovšem vystupují chodci
– a prostředí, do kterého se dostanou, je pro ně nepříjemné a nebezpečné.
• Podpořit
pěší a cyklistickou dopravu v okolí příznivějšími intervaly na semaforech
a novými přechody
• Otevřít
magistrálu veřejné dopravě – zřídit autobusovou linku či tramvaje, vyhradit jim
jízdní pruh
• Namísto
jednosměrných komunikací, které generují více dopravy, udělat dopravu
obousměrnou
• Zrušit
parkoviště v centru města a nahradit je P+R po okraji městského centra
___
O
projektu
Spolupráci s kanceláří Gehl Architects schválili pražští
radní na jednání v říjnu 2016, kdy Jan Gehl osobně prezentoval principy
budoucího projektu. „Naše práce se soustředí na lidský rozměr, zaměřujeme se na
to, jak je zastavěné prostředí spojeno s každodenním životem lidí,“ říká o
své práci Gehl. Na projektu koncepce veřejného prostoru magistrály úzce
spolupracuje s Institutem plánování a rozvoje Prahy (IPR Praha), který se
tématem veřejných prostranství a dopravy dlouhodobě zabývá.
Dánský urbanista Jan Gehl se proslavil především jako odborník na
veřejný prostor a život v něm. Jeho přístup je založen na podrobném
výzkumu, jak se lidé ve veřejném prostoru chovají a co přispívá k tomu, aby se
v něm cítili dobře. Principy svého přístupu k utváření městských
prostranství formuloval Gehl v různých publikacích, z nichž byly do
češtiny přeloženy Život mezi budovami, Nové městské prostory a především Města
pro lidi. Metropolím po celém světě Gehl radí, jak vytvářet příjemná městská
prostranství. Jeho služeb využívá Londýn, Vídeň, Kodaň, Oslo, Moskva, New York,
Los Angeles, San Francisco, Sydney, Melbourne a další.
tisková zpráva IPR
Související články:
Magistrála spojuje: Prezentace Gehl Architects 23.6.2017
Severojižní magistrálu polidští slavný architekt Gehl 26.10.2016
Jan Gehl: Zklidnění pražské magistrály bude výzva 20.10.2016
Tak si říkám, nakolik je takto nasvícená katedrála autentická, jestli má tu správnou atmosféru. Nebo jestli by ji původní stavitelé…
S obdobným řešením jsem se už v nedávné minulosti setkal. Šlo o návrh protihlukových opatření na Slánské v Praze 17 jako reakce na konečné zdevastování stávajícího, 20 let fungujícího protihlukového tunelu. Výchozí projekt dle představ IPR vypadal prakticky stejně. Stejné klíčové principy, stejné názorné obrázky, vše jak na lázeňské kolonádě, vzhledem k veřejnému prostoru naprostá pohoda. Zastupitelé MČ projekt vychválili veřejnosti do nebe a moc se těšili na jeho realizaci. Člověk by takovému projektu zatleskal, nebýt jedné okolnosti – totiž že u Slánské bydlí. Jediné, co nebylo projektem opečováno, bylo právě bydlení podél této komunikace. A to není ani v projektu arch. Gehla ani zmíněno, přestože jde o základní, klíčový princip teze „Město pro lidi“. Ale možná podél magistrály už lidé byty opustili, nebo je bytů tak málo, že není nutné se tím zabývat…
Velice by mne zajímal názor hygieniků na podobné projekty. Hygienické limity jsou stanoveny, ale dá se s nimi docela dobře pracovat dle potřeb investora. Jaké asi budou v tomto směru další kroky – výjimky?, úpravy předpisů?, vystěhování zbývajících bytů?
Pro dokreslení možného dalšího vývoje takovýchto vizí uvádím konkrétní vývoj na Slánské. Zastupitelstvo MČ P17 postupně na výše uvedené principy pod tlakem stávajících hygienických předpisů a možná i občanů rezignovalo. Byly zpracovány úpravy projektu, ty MČ znovu vychválila a zaručila svým občanům, že realizace proběhne do konce roku 2017. V současnosti se mluví o další úpravě projektu, realizace se posouvá do dalších let. Veřejnost o nových úpravách prakticky nic neví…
Úžasné poznání a něco naprosto nového a nepředstaviteleného. Na to museli přijít odborníci až z ciziny a za pár melounů dospět k tomu, co Martin Brož řekl v zásadě podstatně jednodušeji během rozhovoru s Luďkem Staňkem na Streamu (https://www.stream.cz/rozhovory-ludka-stanka/10017663-vladimir-518-nevim-kdo-jsem-a-ani-me-to-nezajima-jsem-jako-dite-v-cukrarne-a-vybiram-si-co-budu-delat). A že je duo Krnáčová a Kolínská na stejné úrovni jako Daniels a Carrey ve filmu Blbý a blbější (abychom to měli genderově správně postavené) je asi jasné taky každému. Stačí se podívat, jak vypadá ona proluka (tzv. Fugnerovo náměstí). No a ty obligátní zelené kecy o nutnosti posilovat dopravu včetně zjištění, že až tam lidé nebudou muset projíždět, tak tam aut ubyde je taky moc hezké, protože ve věci severní části okruhu kolem Prahy udělala stávající reprezentace (k těm dvěma superženám přidejme ještě Dolínka) velké nic…..pražská MHD je hodně kvalitní (to uznávají hlavně ti, co se na rozdíl od nejrůznějších pisálků a žvanilů pohybují minimálně v evropských velkoměstech) a MHD ve vazbě na magistrálu je problém nejmenší. Jenže co čekat například od madam Kolínské a jejího působení ve vazbě na kulaťák a Blanku….