Výstava představuje jednu z nejrespektovanějších osobností na
současné evropské scéně – Martina Raucha, jenž se dlouhá léta zabývá hliněnou architekturou.
Použití hlíny jako stavebního materiálu je staré jako sama
historie lidstva. Přesto je tento materiál současný snad jako žádný
jiný, a to jak díky svým stavebně-fyzikálním, tak i ekologickým
vlastnostem.
Martin Rauch se svou firmou Lehm Ton Erde již 30 let
vyvíjí nové techniky a realizuje projekty využívající dusanou hlínu.
Důležitou součástí tohoto vývoje není pouze neustálé zlepšování
konstrukce a rozšiřování možností, ale také propojení se současnou
architekturou a estetikou. Ve spolupráci s renomovanými zahraničními
umělci a architektonickými studii, jako například Theo Lüthi, Roger
Boltshauser, Herzog & de Meuron, Marte Marte, Olafur Eliasson, Simon
Starling – vznikla stavební díla a instalace, které ovlivnily tuto
technologii nejenom technicky, ale také tvůrčím způsobem.
Lehm – Ton – Erde. Tato tři slova nejen popisují aktivity
Martina Raucha, ale mají pro něj také symbolický význam, když vystihují
jeho komplexní filozofii: LEHM vyjadřuje řemeslo a technologii, TON
umělecké ztvárnění, ERDE ekologickou udržitelnost stavby z hlíny.
Martin Rauch se narodil ve Schlinsu 1958 – v rakouském
Vorarlbersku. V létech1978-83 studoval na Vysoké škole užitého umění ve
Vídni, a to v mistrovské třídě keramiky u prof. Matteo Thuna a prof.
Maria Bilger-Perze. Od 1984 se věnuje koncepci, plánování a realizaci
projektů staveb z hlíny doma i v zahraničí. Rok
1999 byl rokem založení firmy Lehm Ton Erde, Baukunst GmbH. Rauch má za
sebou řadu jak samostatných, tak kolektivních výstav jako například ve
Feldkirchu, Meranu, Paříži, Štýrském Hradci, v Benátkách, a rovněž je
držitelem řady ocenění – jen
namátkou – Mezinárodní cena udržitelné architektury Fassa Bortolo
Itálie 2008, Cena stavebníků ústředního sdružení architektů Rakouska –
2008 Holcim Award 2011– Škola udržitelného rozvoje v Maroku. Také vedl
již řadu mezinárodních workshopů – mimo jiné v Bangladéši, Jižní Africe a
Rakousku ve spolupráci s BASEhabitat. Od roku 2010 působí jako
honorární profesor katedry UNESCO „Earthen Architecture“ a od roku 2014
je hostujícím docentem katedry architektury ETH Curych.
Výstava, kterou se Martin Rauch poprvé představuje v České
republice, je speciálně připravena přímo pro prostory galerie
českobudějovického Domu umění. Jedná se o projekt, nabízející pohled jak
„Formovat zemi“ a jeho součástí budou rovněž práce, které vznikly během
několika dnů, v době instalace a přípravy samotné výstavy – v rámci
workshopu se studenty architektury, kteří pracovali pod Rauchovým
vedením přímo v Českých Budějovicích.
„Martin Rauch objevil hliněnou architekturu nikoli
prostřednictvím architektury, ale prostřednictvím svého studia a svých
prvních projektů jako keramik, stavitel pecí a sochař. Jeho zájem o
užitá řemesla, úplnou uměleckou autonomii života a environmentální
design byl předurčen již venkovskými kořeny jeho rodiny ve Vorarlbergu,
ačkoli rozhodujících podnětů se Martinu Rauchovi dostalo v zahraničí,
když stejně jako jeho starší sourozenci strávil na několikaměsíčním
pracovním pobytu jako dobrovolník v Africe. Při setkání s „primitivními”
prostředky a stavebními technikami v jednoduchých cyklech a při
optimálním využití zdrojů zároveň sledoval, jak byly tyto prostředky
brutálně nahrazovány technologiemi z první světové války, které byly
extrémně složité, z ekologického hlediska mnohem horší, obtížně se
opravovaly a nebyly recyklovatelné.
V Africe u něho umělecký podnět nabyl globální perspektivy. Jeho
subjektivní tendence pracovat s poverou – primitivním uměleckým
materiálem – nalezla svůj cíl a koncepční rámec. Modelování hlíny
přerostlo v touhu vytvářet architektonické návrhy ze země. Z tvarování
dlaždic a pecí se stala tvorba a stavění ve velkém měřítku v rámci
přeměny hlíny do obytných (prostorových) postav. Místo aby odevzdal
čajový servis, který si vyžádal Matteo Thun jako diplomový projekt na
Vysoké škole užitého umění ve Vídni, předložil Martin Rauch studii o
potenciálu stavitelství z hlíny.
Jeho zájem se od samého počátku zaměřoval na techniky z udusané hlíny,
na metodu, podle níž materiál nebyl dodatečně obložen nebo vylepšen.
Stejně jako v případě nevypalované keramiky nebo keramiky vypalované při
nízké teplotě, vedlo zhotovení neštukovaných staveb z udusané země
(stejně jako v případě staveb, na které Rauch narazil mezi anonymními
hospodářskými budovami ve Francii) přímo k vlastnímu vyjádření. Vrstvená
výstavba stěny zároveň tká ornament vlastního vzhledu. Čistá stavba,
barva a haptika materiálu zůstávají nezměněné a intenzivně zachované
v procesu formování a komprese. S citlivostí keramika pro kompozici a
fyzikálně-chemické podmínky a účinky na materiál se Rauch pustil do
úkolu přeměnit jazyk hlíny jako stavebního materiálu, aby vyčerpal
všechny aspekty hliněného materiálu, a tak šel technický pokrok ruku
v ruce s formální spletitostí. Krok za krokem experimentoval se směsí
přírodních materiálů a dále pracoval na vylepšení jejich kvality,
kompresní techniky a tvaru obložení, a rozvinul staré techniky dalším
využitím dodatečných vrstev vyztužení, ovšem aniž by opustil jejich
strukturní rámec. Byly zcela nově vyvinuty nástroje, formy rámce a
pracovní techniky, postaveny zkušební zdi a zkušenosti získané během
samostatné realizace staveb byly okamžitě využity při každé následující
sérii testů.“ (Otto Kapfinger )
Ve spolupráci s Rakouským kulturním fórem v Praze.
Vernisáž: 15. 6. 2017, 18:00
Výstava: 16. 6. – 13. 8.2017
Galerie současného umění a architektury/
Dům umění České Budějovice
Vstup zdarma
podle podkladů pořadatele
To máte co slavit.taková lumpárna,památkově chráněné i Uneskem. Zločinci že SŽ nechali most schválnězchátrat,je to na trestní oznámení. Odborníci vypracovali…
Je nepoměr mezi investicemi do dopravních cest a okolí, břehy Vltavy jsou veřejná zeleň, bez trvalé péče a investic; od…
Tak si říkám, nakolik je takto nasvícená katedrála autentická, jestli má tu správnou atmosféru. Nebo jestli by ji původní stavitelé…
Ostrava to udělala chytře a tím, že počkala, objevila a mohla vyřešit i novodobý problém se zásilkovými boxy.
Bez ohledu na hodnocení co je hezké má tahle lávka ohromné plus hlavně pro děti, a to v průhlednosti zábradlí.