Veškeré tyto limity a další faktory, které představují české normy pro výstavbu předškolních zařízení, stejně jako nové trendy v přístupu k dětem a kvalitě prostředí, v němž jsou vychovávány, vykrystalizovaly v návrh nové budovy.
Fasáda domu jako jemný závoj objímá prostory vnitřního světa školky, takže není třeba budovat plot. Vnější plášť nechává tušit dvě štíhlé hmoty obou oddělení, které jsou v zadní části propojeny společnými prostory šatny, jídelny a zázemí. Tyto základní objemy vytvářejí mezi sebou příjemný a chráněný prostor vnitřního atria.
Chceme děti naučit vnímat architekturu prostoru v rozličných formách, které jsme se snažili zapsat do celé kompozice. Již samotný nástup do školky je nechává si dům po cestě postupně prohlédnout a zorientovat se. Celý den tak mohou společně objevovat jeho zákoutí a možnosti pohybu v něm. Jejich třída není obyčejný obdélníkový prostor. Je to struktura, která je velkými okny propojena s exteriérem a uvnitř se střídají různě vysoká patra, která jsou opět propojena otvory ve stropech. Aktivity dětí tak mohou stoupat směrem ke slunci – ve spodní části se nachází lůžková část, nejklidnější místo, o patro výš je herna a malá svačinová kuchyňka. Už zde mají děti možnost vyjít ven do malého respiria a bočními ochozy probíhat za fasádou domu, odkud projdou až na hlavní herní terasu nad jídelnou. Celý dům je vlastně jedna velká prolézačka. Nejvyšší patro má největší světlou výšku a má sloužit jako učebna. Ze stropu je ještě přisvětlena světlíky stejně jako prostory jídelny v přízemí.
Kapacity objektu – jsou navrženy dvě oddělení po 25 dětech, kabinety pro čtyři vychovatele, kancelář pro vedoucího školky, místnost izolace pro jednu osobu, jídelna pro 30 dětí a čtyři dospělé.
Optimálně jsou navrženy i místnosti zázemí provozu – přípravna jídla, šatny zaměstnanců, úklidová místnost, technická místnost a skladové prostory.
Objekt díky svým venkovním terasovým plochám umožňuje hru venku na slunci. Tyto prostory jsou také vybaveny venkovními sklady na hračky a náčiní. Součástí návrhu je i řešení předprostoru formou nástupní terasy se stromem, která je veřejným prostorem. Navazuje na nové parkovací stání a chodník kopírující podélnou osu budovy. Zbylý pozemek by měl být komponován jako parková zeleň doplněná o drobné herní prvky pro potřeby školky, která tyto venkovní plochy bude využívat.
Objekt je navržen jako dřevostavba ze strukturovaných izolačních panelů. Materiály i povrchy jsou laděny do bílých tónů v kombinaci s přírodním dřevem na terasách a sklem v průhledech. Tento koncept doplňuje mléčný a translucentní polykarbonát vynesený na vnější ocelové a dřevěné konstrukci, který celý objem ozvláštňuje a vytváří pocit bezpečí ve vlastním světě.
Autorská zpráva
Autoři: Ing. arch. Petr Stolín, Ing. arch. Alena Mičeková, spolupráce Bc. Anna Hrušová, Ing. arch. Josef Stolín
Autoři: Ing. arch. Petr Stolín, Ing. arch. Alena Mičeková, spolupráce Bc. Anna Hrušová, Ing. arch. Josef Stolín
Děkuji za skvělý článek o perfektní technologii a materiálu. Jenom malá poznámka: Egypt není Dálný východ.
Vím, že článek je o něčem jiném, ale tato fasáda je ukázkou absolutního nedostatku vkusu. Dát do štítu větší okna…
Jak daleko od sebe na té VRT vlastně budou zastávky? Stihne se vlak vůbec rozject? Podle výpočtu cestujících to vypadá,…
Asi u profíků, aby si dobráci neublížili.
Jo, taky se mi to líbí, fakt to má něco do sebe!