Fotogalerie ke článku (18)



Proměna rodinného domu v Liboci.
Rodinný dům v Praze-Liboci
Klient: Otakar a Suzanne Široký
Spolupráce: Josef Kolář, Věra Dubská
VLADIMÍR CZUMALO
Dnešní mimořádný objem stavění rodinných domů sytí touhu po individuálÂním. Ovšem v naprosté většině formami již tak univerzálními, že individualitu vylučují. Jdou proti své podstatě, kterou lze postihnout velmi jednoduše: Od počátku lidského bydlení existují jeho dva základní mody. Jen první z nich odÂpovídá řeckému oikos, které označuje zároveň dům i rodinu, a jen v jeho rámci má smysl řešit oblíbená témata domu jako obrazu rodiny a obrazu světa. Vzniká pro zcela konkrétní rodinu a přizpůsobuje se jejím potřebám a možnostem. Ten druhý naopak vzniká pro jakousi statisticky zprůměrovanou abstraktní rodinu očekávaných nájemců či kupců. Ta pak přizpůsobuje své potřeby a možnosti tomu, co si pronajala či koupila. Je-li rozpor mezi potřeÂbami a hmotnou matricí jejich uspokojování za mezí pružnosti potřeb, najme či koupí se jiný příbytek. Hranice mezi těmito dvěma mody bydlení u nás dnes neprochází mezi jasně vymezenými typy domu, jimž Římané říkali domus a insula. Katalogová konfekce popírá smysl rodinného domu a mnohdy nelze rozlišit fabrikovaný a individuální projekt. (Neodbytně mi to připomíná, jak se v pohraničí mého dětství individuálně šilo podle vzácných katalogů zásilkoÂvých domů Otto a Neckermann.)
Dům je dnes tématem, bydlení ve skutečném slova smyslu nikoliv. NaÂhrazuje je prezentace a celek domu pak zástupné atributy. Neprodává proÂstor, dispozice, prodává obraz, detaily a zařizovací předměty, jež s architekturou nesouvisejí, ale pro část publika jsou schopny ji substituovat. V záplavě nearchitektonického stavění tak k nepřehlédnutí vyční každá skuÂtečná architektura. V jejím rámci pak vše, co jen nevaríruje témata hlavních proudů a vybočuje z kultivované mírné nudy nových českých domů a okáÂzalého minimalismu. Rodinné domy Jana Línka čnějí od chvíle, kdy na pole individuálního bydlení vstoupil usedlostí v Kostelci nad Černými lesy (1995 — 1998).
Tehdy s principem usedlosti vstoupily do řešení současného rodinného domu narativní struktury, které nepotřebují mnohomluvnost narace historizuÂjící. Poukazují na přirozenou narativitu tradičního domu, jehož příběh není z rodu klišé intelektuální kulturistiky, ale jen neokázalým sledem rozrůstání a přidávání dalších funkčních jednotek, hmot, změn materiálů a technologií. Projektovat a postavit jedním rázem dlouhou kontinuitu domu se může zdát falešné. Línkovy domy ale neimitují příběh, jen navozují rovinu čtení. UniverÂzální příběh, do něhož může kdokoliv bez investice čehokoliv svého vklouzÂnout, umí jen telenovela. Příběh je ze své podstaty individuální.
Narativita přirozeně kotví stavbu do prostředí. Modernistická metaÂnorma novosti v sobě už a priori obsahuje prvek cizorodosti a tam, kde se neÂstaví na zeleném, vstup stavby i do budoucna bez paměti do prostředí s pamětí skřípe.
Praha při své expanzi pohlcovala jednu vesnici za druhou s úporností, která na mnoha místech nahradila půvab venkovského prostředí nepůvabem velkoměstské periferie. Stará ves břevnovského kláštera Liboc ležela naštěstí dosti daleko od historických pražských měst a stranou hlavních směrů rozpíÂnání měst za hradbami. Po většinu svého času zůstala opravdovou vesnicí, ač spojena s Pražským hradem: Břevnovští benediktini prodali část lesa Malejova na temeni pískovcového návrší nad vsí Ferdinandovi I., panovník zde zřídil druhou královskou oboru a jeho syn arcivévoda Ferdinand Tyrolský v ní nechal podle vlastního návrhu postavit v letech 1555 - 1556 letohrádek Zlatá Hvězda na půdorysu Šalamounovy hvězdy jako filosofický příbytek ve fulcanelliovÂském smyslu. Dodnes Libocký rybník zachycuje užitkovou vodu pro Pražský hrad z nádrží výše na Litovickém potoce, jen otevřený příkop, který ji vedl od časů Rudolfa II. do zásobního rybníka v hradní Bažantnici, nahradilo ve 20. leÂtech minulého století podzemní potrubí. Za zdí obory byla na bělohorské pláni místa, jež sebeuvědomovací legendika proměnila ve zdroj národní tragédie a vlastenecká noha se na ně zdráhala vstoupit, s oborou samotnou se ale spoÂjovala radost jako s místem oblíbené pražské slavnosti a stále častěji cílem výletů Pražanů.
Vojska, formující se k bělohorské bitvě a táhnoucí po ní z bojiště, nemiÂnula vesnici Liboc a toto ničení nezůstalo v třicetileté válce zdaleka jediné. Až po ní mohla ves znovu těžit ze své odlehlé polohy. K roku 1843 se tu uvádí 517 obyvatel a 69 domů a ve druhé polovině 19. století nenabral demografický a stavební vývoj akceleraci nijak závratnou. Železnice tudy jen projížděla a poÂdél břevnovské silnice, sbíhající sem z Vypichu, pronikalo do Liboce město noÂvou formou příměstské vily a rodinného domu. K rozpětí mezi honosnějšími statky a drobným domkářským zastavěním tak přibylo další, mezi výšinami vlastní vily Zdenko Schuberta von Soldern a mírně poměštělou variantou domkářské chudoby.
Liboc se v roce 1922 stala součástí Velké Prahy. Kolem se volná zeměÂdělská krajina rychle měnila v nové městské čtvrtě, vesnice ale přetrvávala. Také poválečné jeřábové koleje i socialistická industrializace zůstaly dole při Evropské a nahoře na Petřinách. Dnešní stavební běsnění už ne, odehrává se ale více v jednotlivostech než větších celcích a při pohledu přes Libocký rybÂník ke Hvězdě či z louky pod letohrádkem Hvězda stále dominuje klasicistní kostel, barokní fara a neorenesanční škola drobné zástavbě v půvabně moÂdelovaném terénu a harmonické proporci s vegetací. Místo, jehož krása stále ještě stojí nejen za otázky, jak v něm dnes stavět, ale hlavně za pádné archiÂtektonické odpovědi. Jan Línek jednu poskytl a jsem přesvědčen, že bezrozÂporně pozitivní.[1]
Pozemek domu vymezuje ze severní strany silnice, z jihu stará ohradní zeď Nové obory. Plnou hloubku má ale jen jeho západní část, od východu jej vymezuje nevelký libocký hřbitov, přitištěný v roce 1842 ke zdi obory. Dnes je až na pár stromů, osiřelý podstavec ústředního kříže a malé otevřené kaple s torzy několika náhrobků působivě prázdný. Dlážděná cesta k němu při výÂchodní hraně pozemku je více ulicí, než Libocká ulice, podél níž je dům situoÂván. Automobilová frekvence už odtud vyhnala chodce a dům nemá uliční protějšek, nezastavěný svah zde dosti strmě spadá dolů do údolí Litovického potoka. Dům se k ní ale jako k ulici chová: Ustupuje o něco od hranice poÂzemku, zídky, které před sebe staví, ale nejsou vyšší, než je třeba k vyrovnání terénu. Obrací se k ulici/silnici kompaktní stěnou, ale jejím průběhem vymeÂzuje mělký poloveřejný prostor, otevřený veřejnému. Požadavek na oddělení od hluku a exhalací provozu by ospravedlnil prakticky jakékoliv uzavření, dům toho ale nezneužívá. Prosklenou soutěskou, která odděluje dvě samostatné hmoty domu, je vidět vnitřní komunikace a dům také prozrazuje, jak je hluÂboký. Neodkrývá se, náhodnému kolemjdoucímu letmo zahlédnutý komplikoÂvaný obraz neortogonálně se křížících linií v rafinované světelné režii spíše jen sumárně naznačí jeho energii a nejednoduchost. Požadovat v dané situaci parter by bylo absurdní, přesto tu je: Sled částečně transparentních vrat, uzaÂvírajících široký vjezd do garáže, volného stání s přímým a vpadlého pole s obloukovým napražím výrazně perforuje hmotu a vytváří jistý názvuk loubí. Cenná připomínka, že vjezd do garáže nemusí být nudná ohavnost.
Plocha fasády jinak netají, že její funkcí je oddělovat. Nevadí, dům splnil povinnost domu k veřejnému vrchovatou měrou a se samozřejmostí časů, kdy se ještě privátní domy chovaly na veřejnosti slušně. Rodinný dům má ale také a především povinnosti k privátnímu. Jednou z nich je čitelně vizualizovat hraÂnici privátního a chránit ji. Drobná okna posilují uzavřenost, dvě větší ji zvýÂznamňují: Jedno v přízemí zvyšuje přívětivost vstupu, druhé v patře dává naÂjevo, že se odtud hledí do městské krajiny pod domem.
Při prvním setkání s domem se mi vybavilo Šváchovo citlivé hodnocení kostelecké usedlosti: „Dosáhnout (...) u novostavby, která svůj »historizující« charakter zas tak mnoho nedeklaruje, dojmu nebo zdání, jako by na svém místě stála odedávna, pokládám u soudobého architekta za obdivuhodný výkon.“[2] Libocký dům ten pocit budí také, ač jeho podoba nenechává na pochybách, kdy byl postaven. Jeho prostředí nemá tolik nositelů paměti jako v Kostelci, zato je tu kontakt se starší stavbou přímo tělesný. Bez stopy imitativÂnosti uchovává paměť původní přízemní klempířské dílny přimknuté z boku k sousednímu domu a s ní i hierarchii: Ač nemalého objemu a razantní archiÂtektonické artikulace, dokáže působit jako logická, neboť příběhem zdůvodÂněná přístavba ke staršímu domu. Klidné harmonické hmotě klasicistního rozÂvrhu nový dům dokonce poskytl výraznější dominanci, v optickém sjednocení povrchem fasády vyznívá přesvědčivě gradace hmotová, půdorysná i rytÂmická, vztah neklidné nepravidelnosti drobnějších okenních otvorů novoÂstavby a důstojného klidu symetrie staršího domu. Stlačený segmentový obÂlouk parteru rozostřuje hranici domů, akcent okna pracovny, přecházející přes hranu ustupující fasády, a antropomorfie štítového průčelí staršího domu vyÂtvářejí pocit sousedů laskavě si hledících z očí do očí.
S pamětí původního domu se v Liboci kombinuje Línkův princip křivé čáry. Křivka poskytuje struktuře domu organizující energii, není to ale křivka pod napětím jako v Býchorech a není to křivka postavená: Její volný měkký průběh převádí do vertikální roviny transparentní stěna a nejúčinněji zviditelÂňuje hrana střechy. Limit wrightovské a miesovské negace stěny oddělující vnější a vnitřní prostor je v geometrii umělého. V libockém domě se prolínání prostoru zahrady do vnitřního obytného prostoru zastaví až o obvodovou stěnu do ulice a zisk křivky je takový, že geometrie rámů a posuvných kulis s transparentními barevnými fóliemi je neruší, ale kontrastně stupňuje.
Křivka se drží roviny půdorysné, kdežto aktivní a expresivní neortogonální geometrie ovládá všechny rozměry. Rozšiřující se vstupní a komunikační souÂtěska roztíná hmotu domu ve dvě nestejné poloviny. Východní patří téměř plně geometrii, základní křivka k ní dosedá v nejcitlivějším místě objemu. Lze ji spojit s motivem věže, která Línek artikuloval v Kostelci: Dole zcela autonomní byt, nahoře suverénní svět paní domu s ateliérem. Směřuje sem výšková graÂdace a stoupají dvě výrazné linie — schodiště, spojující zahradu s terasou před ateliérem, a schodiště z hlavního obytného prostoru domu do ateliéru. SměÂrování západní části domu je naopak horizontální: Nad technickým podlažím jediný velký prostor, v jedné polovině volný v plném objemu stavby, ve druhé volně plynoucí kolem vloženého hygienického zázemí do ložnice a pracovny pána domu. Stejně jako v horním patře věže se ani zde Línkova práce se střeÂchou jako pátou stěnou domu netýká jen tvarování exteriéru, ale vytváří svéÂbytnou a zcela mimořádnou vnitřní prostorovou kvalitu.
Línkovy domy nepopírají konvenci pouhým opozičním gestem, sestupují před ní, k archetypálním kvalitám bydlení. Konvence institucionalizovala roÂdinu v některých prvcích soužití, jiné tím ale překryla. Řecký archaický dům tvořily tři části - megaron, gynaikonítis a aulé, mužská, ženská a dvorek, střeÂdověký dům a jeho pokraÂčování v lidovém stavitelství institucionalizací neodÂdělovaly jednotlivé funkce domu. Línkovo schodiště nezávisle protínající poloÂveřejnou soutěsku mezi domy, aby spojilo vzestupnou cestou plnou světla megaron a gynaikonítis, je motiv krásný nejen výtvarně.
Stavba před časem představila čtrnáct rodinných domů způsobem, který oprávněně akcentoval vztah stavebníka a architekta[3]. Desetiletá cesta k domu v Liboci by stála za podrobné zpracování nejen proto, že je škoda nezachytit každý dobrý příběh. Majitel nám ji shrnul velmi lapidárně: Nebylo na ní zlého slova a zlého činu. V takto posvěcením domě nepřekvapí, že se jeho velký bílý psí obyvatel jmenuje Duch.
[1] Jen na okraj doplňme k letohrádku Hvězda ještě dva body architektonické radiace místa: Nedaleko odtud, na území mladší Horní Liboce a na okraji Veleslavína, stojí díla dvou mužů, kteří zaujímají v Línkově tvůrčí biografii podstatné místo: Ústav makromolekulární chemie Karla Pragera a obytný soubor Hvězda Vlado Miluniće.)
[2] Rostislav Švácha, Nekrabicovitá architektura. Architekt XLIV, 1998, č. 24, s. 38, pozn. 3.
[3] Milena Sršňová — Miroslava Preiningerová, Jak vznikají rodinné domy. Stavba IX, 2002, č.3, s. 17-60
Zdroj: autorská zpráva, Stavba 2/2007
U Hostivaře jsem podobný problém nezaznamenala, spíš u Pankráce, ale opraveno, děkuji za upozornění.
Design by neměl být samoúčelný. Bytový architekt by měl vědět, co od dveří chce, Jestli něco skrýt, nebo jestli ukázat…
Krásný byt, ale nemůžu si pomoct, vnucuje se mi představa fronty před jediným WC, kdyby všech 6 lidí, kteří tam…
Tady nebyl problém jen se základy, tady museli určitě prskat i pokrývači.
Ať si říká Ústav pro jazyk český co chce, ale alibisticky připustit, že Florenc je TEN, je stejně hloupé, jako…