Každá česká vesnice má svůj kostelík, majestátní stodolu,
panský statek nebo alespoň kapličku. Jsou to monumenty všedního života.
Obrovské množství těchto objektů se dnes nachází v trýznivém stavu. Desetiletí
ignorace je takřka zlikvidovaly, nicméně některé díky tomu zůstaly netknuté
dodneška. Nejtragičtější je, že dnes tuto zkázu završujeme. Naše společnost se
bojí stáří, a proto má potřebu vše maskovat levným mejkapem. Symbolem
současného progresu je epidemie plastových oken podivuhodných formátů, plovoucí
podlahy, polystyren nebo sádrokarton. Vše se odehrává ve jménu
standardizovaných řešení. Je nesmysl tyto objekty instituciálně chránit, je
nutné, abychom si všichni uvědomili kvality, důležitost a hlavně jejich krásu.
V krajině jižní Moravy jsou těmito všednodenními monumenty
vinné sklepy a jejich vzájemná uskupení, stejně tak i ve Vrbovci.
Investor (otec Báry) si sklep pořídil z radosti. Výrobní sklep už v ulici má,
tenhle slouží pro koštování. Jeho hlavní motivací bylo prosté okouzlení. Byla
by přece věčná škoda, nechat jej spadnout! Sklep se kládá ze tří částí –
vstupní bouda, lisovna, z té se dále klesá do kopaného archivu.
Než jsme začali, dlouho jsme se procházeli mezi sklepy a
dávali jim jména podle toho, co nám připomínaly. Takže se v okolí nachází
stařec, pirát nebo slepec. Některé jsme i přeměřovali, abychom pochopili
základní principy a objevili kouzlo proporcí fasády. Aby otvory měly správný
rozměr, aby oblouk působil tektonicky, zkrátka abychom nedráždili velkými
anomáliemi. Nejvíce nás trápilo, že už v průběhu naší práce tihle kámoši začali
mizet. Slepec dostal kulicha z porothermu a dvě plastová kukadla!
Vstupní bouda, mladšího data než zbytek, měla sice romantiku
českého kutilského ducha, ale jinak nezasloužila pozornost. To hlavní se
skrývalo o pár schodů níže – tradiční lisovna zaklenutá českou plackou, která
byla porostlá černou plísní, z klenby visela různá železa, takže se sklepu
začalo přezdívat Mučírna. Na první pohled strašidelná scéna, ale investor si
správně uvědomil potenciál prostoru. Cítili jsme o to větší odpovědnost,
protože sklepů s klenutou lisovnou už v uličce příliš nezbývá.
Investor měl naštěstí naprosto jasnou představu, jak chce, aby sklep zvenku
vypadal. Vytvořil skicu, která určila ducha domu. Na nás bylo ji trochu učesat,
vevnitř jsme pak dostali naprostou volnost. Fasáda je líčená vápnem, tak jako
dříve každý domek. Dveře a okna jsou natřená chrpově modrou, jejíž pozůstatky
jsme našli na původním objektu a hlavně dává v upomínku původního majitele,
který takhle zabarven vylézal ze sklepa. Sklep jsme proto nakonec přejmenovali
z Mučírny na Modráka. Před sklep jsme osadili starý trám jako lavičku. Vysedávání je důležitá sociální činnost,
přestože ve vnímání mnohých to slovo má spíše negativní významy. Kultura
alkoholu je kultura vysedávání a vysedávat se nemá jen vevnitř, ale i venku a
společně.
Vstupní část obsahuje provozní zázemí, štít je vyzděný z ytongu, prostor je
zaklenutý pomocí prefabrikovaných betonových PZD desek. Vstupní trojvrstvá
dubová vrata jsou nedobytná, ale když se otevřou, zapadnou do nik a vítají. Po
nových ocelových schodech ze slzičkového plechu sestupujeme dále. V původní
lisovně jsme odstranili plesnivé omítky, očistili zdivo a nechali je dýchat. S
tím se objevila první komplikace ve formě pokleslé klenby, kterou bylo třeba
částečně rozebrat a znovu vystavět. Abychom zviditelnili krásu prostoru,
potřebovali jsme tam dostat denní světlo. Navrhli jsme přes dva metry dlouhý
světlík, který se zrealizoval jen díky faktu, že se stavitelé oddávali více
popíjení než zdravému uvažování. Prostorový dojem byl završen. Vše ostatní už
jsou detaily.
Když nám investor svěřil takovou důvěru, maximálně jsme toho
využili a zabývali se každým detailem. Věděli jsme, že taková příležitost se
nebude opakovat, a také jsme chtěli dokázat, že se dá vyhnout standardizovaným
řešením. Navíc jsme do té doby neměli zkušenost se stavebním procesem a přišlo
nám přirozené a nejjednodušší si vše nakreslit. Proto nám dubová okna a dveře
vyráběl strýček na míru. Proto krb svojí velikostí dominuje prostoru, ale
nepálí, protože je dvojvrstvý, proto je lustr metaforou kola od vozu, které tam
visívalo, a proto je archiv jako vinohrad – láhve jsou položené na roxorech
vetknutých do viničních sloupků. Ty už ve sklepě ležely, ale byly příliš těžké,
než abychom je vlastními silami vynesli na povrch, i proto jsme je
zrecyklovali.
Detail se vztahuje k celku a celek k detailu a to vytváří
jednotu.
Rekonstrukce je proces, který se nedá do důsledku naplánovat. Je nutné se v
průběhu přizpůsobovat novým skutečnostem. Nikdy nemůžeme vědět, co se skrývá
pod povrchem, kdy je dobré se zastavit a o co si prostor řekne.
Autorská zpráva
Foto: Jan Šolar, Jan Žaloudek a archiv autorů
Moc se mi park líbí, není to uhlazená unylost posekaných trávníků. Divokost a rozmanitost parku a křovin je daleko více…
člověk sice trochu závidí takovou příležitost, ale je super, že byla takhle dobře zhodnocena a nepos*ána.
Nádhera!!! Je to na Českou cenu za architekturu. A za pokoru. Velké myšlenky stačí vyslovovat šeptem, není třeba je hlásat tlampačem. Jak je vidět, platí to i pro architektonickou tvorbu…
Přihlásili jste to?