Koridor je surová betonová schránka sloužící ke spojování míst, přenosu informací i organizaci lidí. Odlitek volného podzemního objemu mezi infrastrukturou města. Vkládáme do něj tři tělesa o délce 56 metrů, která vytvářejí prostor pro přenos časem.
Václavské náměstí. Klíčový veřejný prostor v České republice. Dějiště nejdůležitějších událostí. Křižovatka dějin našeho národa. Představujeme příběh dějin na půdoryse jednoho století a příběh vývoje architektury dvou 720 m dlouhých fasádách náměstí.
Aby byl tento zážitek dostatečně autentický, bylo třeba spojit nejmodernější audiovizuální technologie s úctyhodnými technickými parametry. Chodba je v délce 56 m po obou stranách pokryta spojitým obrazem s plochou bezmála 270 m2, na kterou promítá celkem 38 laserových projektorů se zrcadlovými objektivy s ultra-krátkou projekční vzdáleností.
Svým rozlišením představuje tento projekt největší spojitou projekci v Evropě, zároveň je ale výjimečný i v měřítku celosvětovém.
Momenty zrození velkoměsta
Původní gotické náměstí s renesančními a barokními domy se během 19. a 20. století proměnilo ve velkorysý bulvár. Ten se stal středem moderní Prahy. Svědkem této proměny jsou domy na náměstí, které odrážejí ambice i styl své doby.
Změny 60 budov dnešního náměstí jsou zpracovány v časosběrné animaci. Jedna vteřina projekce je jeden reálný rok. V letech 1860–1939 se mění 66 domů, v letech 1939–2019 jen čtrnáct.
Roku 1875 dochází k vysázení stromů. Následně jsou však vykáceny a poté opět vysazovány. Plynové kandelábry střídají v předvečer elektrifikace Křižíkovy lampy. Ty jsou později nahrazeny neonovými fasádami. Temno válečného bombardování přechází v osvětlení komunistických transparentů a dále v současný smog ledkové noci. Zatímco ve 30. letech okna obytných domů zářila životem, dnes zůstávají temná a svítí jen výkladní skříně obchodů.
V prologu filmu návštěvník uvidí, co bylo v prostoru Václavského náměstí v době prvohorních moří nebo na samém počátku vesmíru.
Momenty dějin 20. století
V této části se návštěvník vrací od přelomu milénia k euforii revoluce 1989. Poté se ocitá uprostřed vyprázdněných rituálů normalizace. Dalším zlomem je okupace 1968. V 50. letech je prostor plný oslav komunistické totality. Krátce před nástupem komunismu stojí na náměstí lidé a pod nacistickou nadvládou vynuceně vyjadřují loajalitu. Všemu předchází upřímná víra v Československou republiku po roce 1918.
Materiály natočené na Václavském náměstí jsou vystaveny jako muzejní exponáty.
Každé z témat je reprezentováno pásmem osmi situací, které se napříč událostmi opakují. Jsou rozděleny do dvou kategorií: akce a reakce. Akci tvoří záběry symbolu, hybné síly a situace. Reakce obsahuje záběry jedinců a davu.
Autorská zpráva
Adresa projektu: Václavské náměstí 68, Praha 1
Klient: Národní Muzeum
Studio: Kolmo.eu “ Loom on the Moon s. r. o. “ Pink Productions s.r.o.
Autoři:
Martin Hejl “ režisér, producent, architekt
Lenka Hejlová “ architekt, producent
Petr Janák “ vedoucí animátor
Ján Nálepa “ light art
Karel Poupě “ režisér, producent
Long Phi Trieu “ vedoucí ilustrátor
Spolupracovali
OBSAH:
NotReal “ 3D animace
Magiclab “ postprodukce
superlative.works “ grafika
STAVBA:
Allegro “ stavba
Aveton “ akustické řešení
Ecophon “ akustické řešení
Alucomposite Panels “ projekční plochy
Foit kamenictví “ kamenické práce
VH Steel and Construction “ technický dozor
Etna iGuzzini “ osvětlení
Virgo Advertising “ tisk expoziční grafiky
AVT Group “ AV technologie
Panasonic Business Europe “ projektory
Stavant “ realizace
MetaMechanics “ programování
Rok projektu: 2018
Rok realizace: 2019
Rozloha: cca 350 m2
Náklady: cca 35 mil. Kč
Fotografie: BoysPlayNice
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…
Jak se říká, slibem nezarmoutíš.
Tohle je vymazlený dům v šíleném terénu. A to, že má kolem sebe bujnou až divokou zahradu, mu hodně sluší.
Škoda, že u fotografií nejsou popisky na co a odkud se dívám a kdy to bylo foceno,