Asociace brněnských
architektů a stavitelů (ABRAST) vítá aktivní snahu vedení města řešit bytovou
situaci v Brně. Jako spolek sdružující více než 20 organizací pracujících na přípravě
investiční, a především bytové výstavby považujeme za nutné se ke zveřejněným
tezím vyjádřit.
Z odborného hlediska nepovažujeme za správné, aby město převzalo
roli stavitelů a vlastními silami stavělo nové bytové komplexy. Plán Brna
postavit do deseti let tisíc bytů současné situaci příliš nepomůže. V
uplynulých letech se v Brně prodalo průměrně přes tisíc bytů ročně.
Předpokládaný záměr města, tedy vybudovat cca 100 nových bytů ročně, situaci
nevyřeší. Město by mělo výstavbu podporovat, nikoliv ji suplovat. Obzvláště ne
v situaci, kdy je nedostatečná výstavba způsobena okolnostmi na straně města,
nikoliv na straně nedostatečné tržní poptávky, investičních prostředků nebo
stavebních kapacit.
Finanční i organizační prostředky by město mělo směrovat spíše na
vytváření podmínek pro výstavbu. Přispělo by tak k rozšíření celkového bytového
fondu v Brně mnohem výrazněji než vlastní výstavbou.
Město by se podle našeho názoru mělo zaměřit především na
následující oblasti:
–
Vytvořit stabilní územně
plánovací prostředí pro výstavbu, tedy dokončit a vydat co nejdříve nový územní
plán s dostatečnou nabídkou ploch jak pro novou výstavbu, tak pro
přestavbu.
–
Kontinuálně zajišťovat
výstavbu dopravní a inženýrské infrastruktury pro pozemky určené k bytové
výstavbě podle etapizace využití ploch dané územním plánem.
–
Disponibilní pozemky
v majetku města nabízet formou výběrových řízení s jasně stanovenými ekonomickými
i prostorovými podmínkami stavitelům. V zadávacích podmínkách je možné
definovat požadavky města na funkční využití a najít vhodnou kombinaci
soukromých a veřejných investic při vytváření polyfunkčních území.
–
Vytvořit transparentní a
předem definované podmínky spolupráce se staviteli. Institut plánovacích smluv
využívat k zajištění závazných, oboustranně výhodných podmínek pro výstavbu.
Nepřiměřené přenášení zodpovědnosti veřejného sektoru za rozvoj infrastruktury
na stavitele v důsledku vede ke zvýšení cen bytů.
–
Ve své vlastní investorské činnosti se
soustředit přednostně na speciální formy bydlení – bydlení pro seniory,
sociální bydlení a startovací byty.
Velkým vzorem pro Brno je oprávněně Vídeň se svým unikátním
konceptem sociálního bydlení. Je podstatné si uvědomit, že i Vídeň již před
téměř 15 lety upustila od vlastní výstavby. Považujeme za moudré se
inspirovat její aktuální zkušeností, nikoliv následovat modely, které Vídeň
zaváděla před sto lety.
Strategií Vídně je výrazná podpora společné výstavby se soukromým
sektorem. Díky této spolupráci město získává byty do svého bytového fondu,
které může zařadit do různých sociálních programů, jež připravuje. Zároveň je
zajištěno společné fungování různých sociálních skupin, protože byty, jež zůstávají
soukromému staviteli, častěji obsazují lidé ze středních či vyšších příjmových
vrstev. Město díky tomu neztrácí kontrolu nad podobou projektu, ale zároveň
není zatíženo přípravou realizace stavby ani ekonomickými náklady stavby. To mu
umožňuje podporovat bydlení mnohem flexibilněji, protože velkou část
zodpovědnosti na sebe přebírá soukromý investor a město tak může věnovat
pozornost, čas a finance dalším projektům. V neposlední řadě to městu umožňuje
uvolnit prostředky na opravy již vlastněných nemovitostí.
Domníváme se, že právě v dnešní době, kdy je situace na
rezidenčním trhu v Brně napjatá, je potřeba hledat efektivní řešení.
Taková řešení, která pomohou nabídnout Brňanům dostatek volných bytů a umožní
jim zůstat bydlet ve městě. Brno stárne, produktivní a vzdělané vrstvy
obyvatelstva se stěhují za jeho hranice a raději do města dojíždějí. Tuto
situaci je potřeba řešit především efektivně. To podle našeho názoru umožní
zejména spolupráce města se soukromým sektorem. Potřebou obyvatel totiž není
pouze výstavba sociálního bydlení, ale také bydlení pro střední příjmové
vrstvy. Nabídka takového bydlení je dnes v Brně nedostatečná.
Vídeň, kterou se chce Brno inspirovat, řídí bytový trh především
majoritním vlastnictvím stavebních parcel, jejich skupováním, přípravou a
kontrolou. Právě skrze vlastnictví půdy, a tedy bytového potenciálu si udržuje
kontrolu nad budoucí výstavbou a podobou připravovaných projektů. Velmi často
platí, že kdo chce ve Vídni stavět, musí splnit jasně stanovená kritéria města.
Tato kritéria určují kvalitu staveb, budoucí cenu, ale také například počet
bytů, jež zůstanou městu, či jaká zařízení budou součástí projektu. Díky tomu
vznikají v domech mateřské školky, byty s pečovatelskou službou, společenské
místnosti nebo prádelny.
Jsme toho názoru, že podobný model je funkční také pro Brno. Město
by mělo na zástavbu rozvojových lokalit pořádat otevřené investiční soutěže, do
nichž se přihlásí stavitelé se svými projekty. Oproti architektonickým soutěžím
tato forma obsahuje také vhled investiční, tržní a obecně více ekonomický. Díky
tomu je vyšší pravděpodobnost úspěšné realizace takto soutěženého projektu.
Vítězství stavitele v soutěži navíc přináší investora, který je připraven takový
projekt financovat.
Závěr:
Brněnští stavitelé jsou připraveni hledat s městem vhodnou formu
spolupráce. Pokud se podaří najít vhodný model, umožní to městu vytvářet
funkční bytové celky podobné těm vídeňským, a to nejen za méně peněz než
vlastní developerskou činností, ale především rychleji a flexibilněji. Vhodná
spolupráce města a soukromého sektoru pozitivně ovlivní nejenom vývoj
sociálního bydlení, ale poskytne také v současnosti velmi nedostatkové bydlení
pro střední třídu.
Město Brno jistě dokáže efektivněji než soukromý sektor scelovat a
směňovat pozemky, zajišťovat územní přípravu dopravní a inženýrské
infrastruktury a urychlit související správní procesy. Také lépe zná specifické
požadavky jednotlivých městských částí, občanských iniciativ a dovede
s nimi komunikovat.
Stavitelé jsou schopni zajišťovat finanční prostředky, dlouhodobě
sledují a detailně znají požadavky trhu, dokážou zajistit kvalitní projektovou
přípravu staveb a jejich realizaci včetně následné správy a údržby. Jsou také
připraveni podílet se na vytváření kvalitního veřejného prostoru souvisejícího
s výstavbou.
Spojení silných stránek obou partnerů může vést ke kvalitnímu
výsledku, který může situaci s nabídkou bydlení v Brně velmi rychle
zlepšit.
prohlášení ABRAST (Asociace brněnských architektů a stavitelů)
www.brast.cz
I když tomu říkají mobiliář, tak bych přála nám všem, aby měl výsledek stejné kvality, jako svého času dostavby od…
Připadá mi to, jako ba tahle dispozice nepočítala s dětmi. Všechny ložnice (tedy i dětské pokoje) jsou hned u vchodu,…
Proč by Správu železnic měla zajímat rekreace Pražanů?
Přemístění mostní konstrukce přece nejde srovnávat s destrukcí budov. Ta konstrukce zůstane zachovaná a dokonce bude i dál sloužit svému…
Velmi pěkné ale pro člověka pracujícího rukama nedostupné.