Velké množství rekonstrukcí a
modernizací stávajících obchodních center potvrzují tři ze čtyř ředitelů
developerských firem. Naopak nových obchodních center se podle nich bude
v blízké budoucnosti stavět minimum. Požadavkům klientů současných center
neodpovídá především lokalita a mix nájemců. Nejméně připomínek mají
k provedení stavby samotné. Vyplývá to ze Studie developerských společností
Q1/2016 zpracované analytickou společností CEEC Research.
Tři ze čtyř českých developerů (71
procent) v oblasti obchodních center potvrzují, že v blízké
budoucnosti bude ve velkém docházet k modernizacím a revitalizacím
stávajících obchodních center. Necelá třetina dotázaných (29 procent) tyto rekonstrukce
sice připouští, ale jen ve velmi malé míře. Nových obchodních center se výhledově
bude stavět naprosté minimum. „Spíše než
na nové projekty se trh zaměří na oživení interiérů a celkovou modernizaci již
existujících obchodních center. Ta postupně zastarávají, a mají-li zůstat
konkurenceschopná, je potřeba do nich investovat. To je aktuálně velké téma i
pro naši realitní skupinu CPI, kdy v letošním roce začínáme s revitalizací
českobudějovického nákupního centra IGY,“ říká Pavel Semrád, ředitel Asset
Managementu a Lettingu pro ČR a SR, realitní skupiny CPI Property Group. Potvrzuje to i Omar Koleilat, generální ředitel,
Crestyl: „Přibližně před deseti
lety zažívala obchodní centra velký boom a většina jich pochází právě z té
doby. Dnešní nároky trhu i nájemců se samozřejmě od té doby změnily, proto je
určitá revitalizace namístě, nemusí být ale nezbytně velká.“
„Nová
nákupní centra budou v následujících letech vznikat jen zřídka, zejména pokud
mluvíme o metropoli, ve které je již prostor a poptávka, buď po multifunkčních
objektech, nebo úzce specializovaných, saturovaná. Podobná situace pak
relativně brzy nastane i v ostatních krajských městech. Rekonstrukce, a opět
zejména v Praze, pak budou tématem nejen u retailových, ale také u kancelářských
budov. Řada z nich je v provozu 15–20 let a přestávají plně vyhovovat
požadavkům nájemců,“ komentuje
Pavel
Kliment, partner odpovědný za služby pro realitní a stavební společnosti, KPMG
Česká republika. „Rekonstrukce
obchodních center je zejména o designu a o interiérových úpravách, velké
stavební společnosti nejsou na tento rostoucí segment trhu připraveny. Tato
situace je velkou příležitostí pro malé a střední firmy s konkrétním zaměřením,“
upozorňuje Rafael Moreno, generální ředitel, PRŮMSTAV, a. s.
U současných obchodních center nejvíce
neodpovídá požadavkům klientů aktuální mix nájemců daných prostor. Na stupnici
od nuly do deseti, kde desítka představuje největší důvod nespokojenosti, jim
ředitelé firem shodně přiřadili 7,0 bodu. Shodly se na tom všechny developerské
firmy (100 procent). Podle ředitelů developerských společností v oblasti
retail developmentu se jedná o klíčové téma, až 72 procent z nich považuje
za hlavní nástroj pro udržení zákazníků a zajištění vysoké návštěvnosti
obchodních center právě nabídku rozmanitého sortimentu. Až s odstupem
následují nízké ceny – za hlavní nástroj pro udržení zákazníků je považuje jen
14 procent obchodních center. „Zmiňované
rekonstrukce mohou vlastníci a provozovatelé využít i jako impuls pro změny
mixu nájemců, respektive k přizpůsobení se měnícím se požadavkům zákazníků a
návštěvníků center,“ doporučuje Pavel Kliment, partner odpovědný za služby
pro realitní a stavební společnosti, KPMG Česká republika.
„Role
skla v obchodních centrech je nezastupitelná. Potvrzuji trend snižujícího
se počtu nových projektů, na druhou stranu zaznamenáváme zvyšující se požadavky
na revitalizaci a rekonstrukci. K samotné realizaci bude ve větší míře
docházet až v následujících letech. Požadavky se týkají parametrů
skleněných fasád, které u obchodních center dominují a na nichž jsme se v posledních
letech podíleli, například, při rekonstrukci centra Černý most v Praze.
Také se jedná o požadavky na přidanou hodnotu skel, hlavně v interiérech.
Řešíme zejména akustické parametry, prostupnost světla, tepelné vlastnosti a
vzhled skla použitého ve všech typech konstrukcí,“ říká Jakub Richter, ředitel divize
Saint-Gobain Glassolution.
Dalšími faktory, které klientům nevyhovují,
je lokalita některých obchodních center, současné množství kaváren a
restaurací, rozsah nebo kvalita zábavních center a nedostatečná velikost
obchodního centra již neodpovídající současným trendům. Naopak nejmenší nespokojenost
panuje v otázce provedení stavby samotné, ať už jde o použité izolace (3,4),
vzduchotechniku (3,6) nebo osvětlení (3,9). „Česká
republika má sice velké množství obchodních ploch, ale ne vždy kvalitních a s
dostatečnou nabídkou. Existují tak místa, kde lze úspěšné moderní obchodní
centrum postavit,“ konstatuje Omar Koleilat, generální ředitel skupiny
Crestyl, která loni otevřela obchodní centrum v Kladně a nyní staví
další v Jablonci nad Nisou.
„Aktuálně
neevidujeme výraznější počet připravovaných projektů nových center. Intenzivně však
spolupracujeme s developery na přípravě projektů rekonstrukce obchodních i
kancelářských budov. Přisuzuji to zejména rychlému vývoji inovací na trhu
stavebních materiálů, které přispívají ke zvyšování komfortu v budovách. To, co
bylo před lety nepředstavitelné, je nyní realitou, standardy se výrazně změnily,
a tak je nutné starší budovy adaptovat na současné potřeby a poptávku nájemců i
zákazníků,“ vysvětluje
Tomáš
Rosák, předseda představenstva Saint-Gobain Construction Products.
Růst
cen pronájmů v obchodních centrech v roce 2016 plánují tři ze čtyř
pronajímatelů ploch (72 procent), nicméně růst bude pouze mírný (o 1,4 procenta).
Další růst nájmů v příštím roce připravuje 83 procent firem, a to
v průměru o 1,8 procenta.
Studie developerských společností
Q1/2016 je k volnému stažení na www.ceec.eu.
tisková zpráva
Spokojenost
Mohu jenom doporučit! My jsme stavěli loni a všechno šlo hezky od ruky 😎🔝
Kdysi to nebylo a když si teď předstvím jak ještě moji rodiče opravovali a rekonstruovali dům po jejích rodičích -…
Z magistrátu Ostravy by vám měla přijít pozvánka a můžete na vernisáž v 18h dorazit. Poděkování patří do MAPPA
Nad takovým řešením už nějakou dobu přemýšlím.