Vysoké hodnoty oxidu uhličitého (CO2) v důsledku
nedostačujícího a nesprávného větrání jsou přetrvávajícím problémem, s nímž
se potýká většina českých škol a školek. Významného úspěchu při řešení tohoto
alarmujícího stavu dosáhla Česká rada pro šetrné budovy (CZGBC), které se prostřednictvím
aliance Šance pro budovy podařilo v rámci 19. výzvy Operačního programu
Životní prostředí prosadit požadavek na kvalitní nucené větrání s rekuperací
tepla ve vzdělávacích institucích. Díky tomu bude mít 140 projektů
renovací škol, jenž uspěly při získání dotace, učebny s dostatečným
přívodem čerstvého vzduchu bez nutnosti manuálního větrání. Celková předpokládaná
výše investice téměř půl miliardy korun do vzduchotechniky tak zajistí kvalitnější
a zdravější vnitřní prostředí pro výuku dětí.
Únava, nesoustředěnost,
ospalost a bolesti hlavy, to jsou jen některé z projevů nesprávného větrání ve školách.
Trpět jimi mohou děti i jejich učitelé, protože v místnostech
s vydýchaným vzduchem – a tedy se škodlivou vysokou koncentrací oxidu
uhličitého – tráví podstatnou část dne. O tom, že je cirkulace čerstvého
vzduchu v těchto institucích dlouhodobě nevyhovující a přirozené
větrání okny nepostačuje, svědčí kromě studií Státního zdravotního ústavu[1] a Světové
zdravotnické organizace i výsledky nedávno provedených měření. Z těch vyplývá,
že v prostorách bez systému nuceného větrání dosahuje množství CO2
v některých případech úrovně až 2500 ppm[2]. Koncentrace
CO2 ve vnitřním vzduchu přitom nesmí podle vyhlášky
Ministerstva pro místní rozvoj[3] překročit
1 500 ppm a podle doporučení by se měla spíše pohybovat pod hodnotou 1 000 ppm.
Podle hygienických norem pro školská zařízení pak musí být během výuky v učebnách
zajištěn přívod vzduchu v množství 20 – 30 m3/hod. na žáka[4].
Dotace
pomohou zdravějšímu prostředí v učebnách
Ke zlepšení vnitřního ovzduší v českých školách by však nyní mohlo dojít
díky instalaci systémů nuceného větrání s rekuperací tepla, kterou v rámci
19. výzvy Operačního programu Životní prostředí prosadila
Česká rada pro šetrné budovy ve spolupráci
s aliancí Šance pro budovy. Z vyhodnocení této výzvy plyne, že na
dotace tak dosáhne 140 vzdělávacích institucí, které se do projektu
zapojily a v nichž bude instalována vzduchotechnika v celkové hodnotě
přibližně 420 mil. Kč. „A podobná čísla
se očekávají i u další dotační výzvy, která se zatím vyhodnocuje. Vnímáme to
jako velký úspěch a přínos pro zdraví dětí v českých školách, protože
dříve se počty instalací nuceného větrání ve veřejném sektoru pohybovaly pouze v řádu
jednotek,“ uvádí výkonná ředitelka České rady pro šetrné budovy Simona
Kalvoda a dodává: „Otázka přirozeného
větrání bývá vzhledem k venkovnímu hluku, prachu, průvanu, ale i
bezpečnosti dětí problematická. Dostatečné intenzivní větrání je přitom velice
důležité a nezbytné nejenom pro schopnost koncentrace, ale i pro celkovou
pohodu a zdraví dětí. Z tohoto důvodu jsme velice rádi, že se nám
podařilo společně s aliancí Šance pro budovy opatření zlepšující
kvalitu vnitřního prostředí prosadit.“
Měření ukazují tristní stav
v českých školách
Na důležitost a přínosy systémů řízeného větrání s rekuperací
tepla poukazuje Martin Bažant, produktový a projektový manažer
společnosti ATREA,
jež je předním výrobcem vzduchotechnických zařízení: „Série měření pomocí čidel CO2, která jsme ve školách provedli
a v rámci kterých jsme srovnávali původní stav ovzduší ve třídách bez
použití vzduchotechniky a stav po jejím instalování, ukázala jasné rozdíly. Naměřené
hodnoty CO2 před instalací vzduchotechniky vysoce překračovaly
povolené normy. Při provozu systému nuceného větrání s rekuperací pak výrazně
poklesly pod hranici 1500 ppm a mnohdy klesly i pod 1000 ppm. Z mého
pohledu by tato řešení měla být v současné době součástí každé novostavby nebo
zásadní rekonstrukce, a to zejména ve vzdělávacích institucích, kde se dnes evidentně
nedodržují požadavky stanovené legislativou. Aktivitu Rady z tohoto důvodu
velice vítám a věřím, že přispěje ke zlepšení kvality prostředí českých
škol a zdraví žáků.“
S nutností
instalovat ve školách kvalitní systémy řízeného větrání souhlasí i Petr Kašík
ze společnosti AMiT (výrobce řídicích systémů
pro průmyslovou automatizaci a automatizaci budov)
a doplňuje: „Z našeho měření
vyplývá, že přirozené větrání ve třídách není dostatečné. To je velmi dobře
vidět na naměřených objemech CO2 ve vzduchu, které se během měření několikrát
přiblížily až k hodnotě 2500 ppm. Z vlastní zkušenosti předpokládáme,
že pokud by v místnosti nebylo kontrolní měřicí zařízení, nevětralo by se během
výuky téměř vůbec, což je bohužel běžnou praxí ve většině českých škol. Zároveň
je nutné podotknout, že ani relativně krátkým větráním okny, se během dne nepodařilo
snížit koncentraci CO2 pod 900 ppm. Z tohoto důvodu je
instalace nuceného větrání ve vzdělávacích zařízeních do budoucna nevyhnutelná.“
Boj se syndromem nezdravých budov
Nevyhovující nebývají ve školách jen hodnoty naměřeného oxidu
uhličitého, ale i míra vlhkosti či teplota, které také souvisí s cirkulací
vzduchu v místnosti a jeho obměnou. Optimální teplota by se měla pohybovat
kolem 22 °C a relativní vlhkost v rozmezí 30 – 65 %. Tyto faktory jsou
velice podstatnými ukazateli zdravého
vnitřního prostředí a společně
s rychlostí proudění vzduchu utváří celkové mikroklima. V případě, že
se tyto hodnoty nepohybují v uvedených rozmezích, mohou vést k řadě
méně či více závažných zdravotních potíží, jako jsou bolesti hlavy, alergie,
snížení imunity či respirační onemocnění. Světová zdravotnická organizace je od
80. let souhrnně označuje pod pojmem syndrom nezdravých budov.
www.czgbc.org
POZNÁMKY:
[1] Například měření vnitřního ovzduší v mateřských školách (období
2015-2016), zdroj: http://www.szu.cz/uploads/documents/chzp/ovzdusi/Vnitrni_ovzdusi/indoor_2015_2016/mskolky_zprava_2016.pdf
[2] ppm = počet objemových jednotek CO2
v miliónu objemových jednotek vzduchu (parts per million)
[3] Vyhláška Ministerstva pro místní rozvoj
č. 20/2012 Sb., kterou se mění vyhláška č. 268/2009 Sb., o technických
požadavcích na stavby (článek II, § 11, odstavec 5 limit pro oxid uhličitý)
https://portal.gov.cz/app/zakony/zakonPar.jsp?idBiblio=76675&nr=20~2F2012&rpp=15#local-content
[4] Vyhláška č. 410/2005 Sb., o
hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu
a vzdělávání dětí a mladistvých (příloha 3 – Požadavky na větrání a parametry
mikroklimatických podmínek)
https://portal.gov.cz/app/zakony/zakonPar.jsp?idBiblio=60500&nr=410~2F2005&rpp=15#local-content
tisková zpráva
Tak si říkám, nakolik je takto nasvícená katedrála autentická, jestli má tu správnou atmosféru. Nebo jestli by ji původní stavitelé…
Ostrava to udělala chytře a tím, že počkala, objevila a mohla vyřešit i novodobý problém se zásilkovými boxy.
Bez ohledu na hodnocení co je hezké má tahle lávka ohromné plus hlavně pro děti, a to v průhlednosti zábradlí.
Nádhera! jaká lehkost oproti tuposti lávky v Praze mezi Karlínem a Holešovicemi !!!!
Tohle by člověka jen naštvalo. Prý sociální bydlení, takže předpokládám i cenově dostupné, a při tom nejmenší byt má 58…