V roce 2015 byla úspěšně dokončena hlavní etapa rozsáhlé rekonstrukce
Löschnerova pavilonu v Lázních Kyselka. Rekonstrukce měla svá
specifika. Objekt byl navržen jako „Švýcarský dům“ a byl zastřešený
rozložitou sedlovou střechou alpského typu. Stavbě dominoval vysoký štít
s masivní pavlačí a typickým řezbováním. Vzhledem ke zchátralému stavu
lázeňské budovy byla obnova krovu a celého roubeného patra nejsložitější
fází obnovy.
Bývalá stáčírna Löschnerova pramene byla postavena v lese, v
dominantní poloze nad údolím Ohře. Volně stojící objekt je zasazený
kolmo do svahu. Zahrnoval tři části: přední dvoupodlažní budovu v tzv.
švýcarském stylu, navazující dlouhý dopravní koridor a zadní plnírnu a
stáčírnu Löschnerova pramene
Výjimečná typologie stavby
Historie bývalé stáčírny
Löschnerova pramene sahá do roku 1907, kdy byla zahájena výstavba
pavilonu podle návrhu architekta Alfreda Bayera. V lokalitě Kyselka
zaujímala stavba alpského typu zcela výjimečné postavení.
Přední dům byl postaven na obdélném půdorysu šířkové dispozice a
zastřešen rozložitou sedlovou střechou. Přízemí bylo koncipováno jako
zděné, patro jako dřevěné. Obvodové stěny tvořily roubené konstrukce s
širokými kónickými přesahy zhlaví trámů na nárožích, které vynášely
střechu. Přesahující konzolovité nosníky a zhlaví stropních trámů
vynášely průběžný pavlačový balkón, rozložený nad celým přízemím čelního
průčelí i nad severní boční stranou objektu.
Zasvěcený zhotovitel
Oprava všech těchto poškozených
dřevěných konstrukcí, především ale roubeného patra a krovu, byla pro
autory rekonstrukce velkou výzvou. Realizační firma Medika projekt
Karlovy Vary, s. r. o., ji ovšem zvládla na výbornou. Pomohla i znalost
prostředí – společnost Medika zajišťuje v lokalitě Kyselka projekční a
inženýrskou činnost řadu let a její jednatel a hlavní projektant Zdeněk
Havlina se již dříve v Kyselce podílel na zpracování nejrůznějších
pasportů, generelů, studií či projektů v rámci dřívějšího projektování
zdravotnické a lázeňské výstavby.
Vyjednávání s památkáři
První etapa rekonstrukce
Löschnerova pavilonu zahrnovala obnovu švýcarského domu a rekonstrukci
části koridoru. Na Löschnerově pavilonu se v plné nahotě ukázalo, že při
rekonstrukci památek vyvstává mnoho nedorozumění z důvodu střetu dvou
světů. Akademická obec, ke které inklinuje podstatná část „památkářů“,
má jiný pohled na rekonstrukci než svět pragmatiků, ke kterému mají zase
podstatně blíže „lidé z realizační praxe“. „V případě Löschnerova
pavilonu se po mnoha složitých a dlouhých jednáních podařilo dojít ke
kompromisům, jejichž výsledkem byla ve finále zdařilá rekonstrukce,“
odpovídá Zdeněk Havlina na otázku, jakou fázi obnovy objektu považuje s
odstupem času za nejsložitější. Obratem ale dodává, že složitostí bylo
na tomto projektu daleko víc, než bývá běžné.
Odvodnění stavby
V první řadě bylo nutné objekt důsledně
odvodnit. Byl vybudován nový drenážní systém a silně narušené a rozpadlé
zdivo koridorové chodby bylo nahrazeno novým zdivem (ve spodním pásu
zhruba do 45 cm). Do spodní ložné spáry byla vložena hydroizolace z
modifikovaného asfaltového pásu s napojením na hydroizolaci podlahy. V
úzké koridorové chodbě byly zděné stěny v tl. 300 mm zvenku zatepleny
ETICS, vnitřní narušené a vlhké omítky z cca 80 % nahrazeny sanačními
omítkami.
Obnova dřevěných konstrukcí
Jádro celé rekonstrukce ovšem
spočívalo v opravě poškozených a infikovaných roubených konstrukcí a
krovu. Nad celým půdorysem byla napnuta velká plachta, aby se
minimalizovalo zatékání do konstrukcí. Vzhledem k dezolátnímu stavu
původních prvků se všechny dřevěné konstrukce musely postupně rozebrat,
vadné části nahradit, doplnit a znovu poskládat. Z původních prvků se
podařilo zachránit jen zlomek: Dřevěný trámový strop nad přízemím
Švýcarského domu byl z 90 % nahrazen novým. U roubených stěn v horní
části domu se musely vyměnit původní trámy za nové zhruba ze dvou
třetin. Krov byl snesen a kompletně nahrazen. U okenních výplní v 1.
patře a v podkroví byla zachována dvojitá okna, některá křídla byla
repasována, někde musela být provedena replika s členěním dle původních
oken. Okenice se v maximální možné míře repasovaly.
Oprava krovu a střechy
Velice problematické a specifické
bylo vyřešení zateplení roubeného podlaží z vnitřní strany. Jako vnitřní
tepelný izolant byly použity panely tl. 100 mm z konopného vlákna, pro
povrchovou úpravu se použily hliněné omítky.
„Z odborného hlediska bylo dále velice náročné postavení krovu:
na jedné straně byly např. čtyři vaznice, které musely být uloženy s
maximální přesností, aby se sklon střechy udržel v jedné linii,“
pokračuje projektant Havlina. Střešní krytinu na hlavní střešní ploše
bylo nutné kompletně vyměnit a nahradit novou. Autoři projektu zvolili
krytinu Bramac Granát 13 v červenohnědé barvě, která se jevila k
nerozeznání od krytiny původní. Tato taška má díky dvojité vlně
markantní profil a spojuje tradiční vzhled s moderní technologií. „V
této fázi jsme odolali velikému tlaku památkářů, kteří chtěli maximum
původní krytiny zachovat a jen dílčí plochy doplnit krytinou novou.
Jelikož jsme jako garanti kvality díla nemohli zaručit zdárný výsledek,
nepřistoupili jsme na jejich požadavky. Část původní krytiny se jako
malý kompromis použila pouze na malé plochy zastřešení personálního a
návštěvnického vstupu,“ objasňuje Zdeněk Havlina.
Řešení na míru stavby
Na stříšce nad balkónem a na střeše
přilehlého altánu byla použita taška Bramac Opál, tedy tradiční bobrovka
z produkce firmy Bramac s půlkulatým ukončením a glazovaným povrchem.
Díky pravidelným konzultacím projektantů s technickým zástupcem
společnosti Bramac se podařilo zajistit tyto tašky v atypickém rozměru
28×13,5 cm. Na altán se použily bobrovky v hnědém odstínu, na stříšku v
odstínu zeleném, který rovněž není součástí standardní nabídky Bramac.
Projekt Löschnerova pavilonu tak ukázal, jak je důležitá při obnově
památkově chráněných objektů spolupráce mezi výrobci stavebních systémů a
realizátory staveb a jaký význam může mít technické poradenství a
servis.
Muzeum Mattoni
Závěrečná etapa rekonstrukce Löschnerova
pavilonu je plánována na příští rok a bude se týkat zadní části
dopravního koridoru a stáčecí a plnící haly. Obnovený Švýcarský dům už
teď slouží jako muzeum firmy Mattoni a Lázní Kyselka. Muzejní expozice
má zobrazovat dějiny zástavby lokality, historii a vývoj čerpání a
výroby zdejší světoznámé minerální vody i historii lázeňského provozu.
Nezbývá než popřát nově zrekonstruovanému pavilonu úspěšnou návštěvní
sezónu. Nevšední exteriér a zdařilá rekonstrukce budou snad samy o sobě
pro návštěvníky velkým lákadlem.
podle podkladů společnosti Bramac střešní systémy
A když berou tak utíkej ? :D Hele kdybych měl teď stavět dům tak se jistě chopím těhlech akcí různych.…
Málokdo o tom ví nebo spíše tomu nevěří. I když nechápu proč. Vždyť když ti dávají tak ber :D
My jsme taky s nimi stavěli jsem velice rádi za to že náš projektant s tím byl ztotožněn a ještě…
Jo je tam toho hodně, mají supr akce, podle mně se to rozhodně oplatí na to mrknout nebo rovnou zaslat…
Dobrý den, zajímalo by mě, jak dlouho trvala realizace od "nápadu", než se zrodilo úplné přemístění?