První zmínka o pozemku pochází z roku 1495, kdy byla část
obecního gruntu prodána rybáři Duchkovi. Další až z roku 1590, kdy je již
vedena zahrada s domem jako majetek mydláře Jiřího Komínka. Pro samostatně
stojící dům s mansardovou střechou se zejména od 90. let 20. století vžilo
pojmenování Werichova vila. Větší či menší část svého života tu prožily i další
osobnosti české vědy a kultury: v letech 1798 – 1803 filolog a zakladatel
slavistiky abbé Josef Dobrovský, v letech 1929 – 1940 historik umění, znalec
Prahy a přední pracovník památkové péče Dr. Zdeněk Wirth. Po válce zde kromě J.
Wericha žil v letech 1948 – 1968 básník a překladatel Vladimír Holan.
Renesanční jádro domu tvoří sklepy, část přízemí a západní
polovina patra. Dendrochronologický průzkum ukázal, že se dům stavěl ve dvou
fázích, nejprve kolem roku 1510, později v letech 1616 – 1619. Zásadní proměnou prošel při přestavbě podle
projektu architekta Ignáce Palliardiho z roku 1803, při níž byl v přízemí
rozšířen východním směrem o podloubí, v patře byly zvětšeny obytné místnosti.
V rozporu s projektem, který předpokládal zachování valbové střechy se
štítovými vikýři, byla realizována mansardová střecha s obytným podkrovím na
západní straně.
V rámci prvního číslování v letech 1770 – 1771 obdržel dům č. 323, později, po
roce 1805 obdržel čp. 501, které si podržel dodnes.
Historie domu je spojena s vlastnickými převody pozemků části ostrova Kampa. Po
Jiřím Komínkovi se dům dostal do majetku rodiny Schoenfeldů, která mimo jiné
spojila dříve oddělené menší pozemky v okolí vily (Malá a Velká Komínkovská
zahrada) do tzv. Schoenfeldské zahrady (1725). V polovině 18. století prodává
poslední z rodiny celý dům i se zahradou Nostic-Rieneckům. František Václav
hrabě Nositc-Rieneck, který do té doby upravoval rodinné statky na levém břehu
Čertovky, započal s velkorysým plánem na pozvednutí a rozšíření zahrady,
stavební dílo ale dokončil až jeho syn, František Antonín Nostic-Rieneck. Ten byl
jmenován nejvyšším purkrabím a především se stal významným zastáncem českého
království před centralistickými záměry Vídně. V jeho službách působil mimo
jiné Josef Dobrovský, který vyučoval jeho čtyři syny a v domě bydlel na
konci svého života v letech 1798 – 1803. Podobu vily z této doby zachycuje
veduta Prahy a plán stavitele Palliardiho, který dům významně přestavěl. Stav
po provedené přestavbě z počátku 19. století je zachycen na tzv. Juttnerově
plánu z roku 1815 a Sacchetiho vedutách z roku 1817-1822. Věrné vyobrazení domu
poskytuje také Langweillův model Prahy z let 1826 – 1837. Poslední významnou
adaptací vily, která od roku 1918 přechází do vlastnictví státu, byla přestavba
podkroví pro Dr. Wirtha podle plánů architekta Bohumila Hubsmanna.
V průběhu druhé světové války se měla Kampa stát cvičištěm nacistické mládeže.
Z tohoto důvodu byly zbořeny zdi vymezující šlechtické zahrady, s výjimkou části
zdi s branou při severní straně vily. Po válce se do vily nastěhoval Jan
Werich, který zde bydlel až do své smrti v roce 1980, v letech 1948-1968 žil v
přízemním bytě Vladimír Holan.
Rekonstrukce 2013 –
2017
Objekt byl značně poškozen při povodních v roce 2002, záměr obnovy byl
projednáván několik let, současná podoby vily je výsledkem investice Městské
části Praha 1. Práce byly zahájeny v
roce 2005, následně ale přerušeny s cílem připravit program, který by vilu
zpřístupnil veřejnosti. Spolu s rekonstrukcí vily byl upraven i přilehlý
pozemek, který se stal součástí Parku Kampa. Rekonstrukce byla vedena snahou
oživit příběhy tohoto magického domu, plného energie a emocí, vnitřní síly a
napětí. Důraz jsme kladli na vyznění původních renesančních, ručně upravovaných
povrchů, které jsou doplněny řadou drobných současných detailů ze skla, kovu a
dřeva.
Renesanční suterény jsou ve své textuře ponechány v čistě bílé barvě, podtržené
dlažbou z přírodních cihel kladených atypicky na svislo v parketovém vzoru.
Úpravy přízemí byly vedeny snahou přiblížit složitou stavební historii domu.
Původní malá rybárna je čtvercovým, centricky osvětleným prostorem s prkennou
podlahou, hlavní vstupní prostory jsou stejně jako historické schodiště z
pískovce, zatímco někdejší salla terena vytvořená při rozšiřování objektu podle
projektu Ignáce Palliardiho má podlahy z litého terazza. Klenuté stropy byly
doplněné vertikálami ze skla, v prostoru je neformálně rozmístěn drátěný bílý
mobiliář. Ten je i pojítkem interiéru a exteriéru vily, je totiž určen i k
umístění v zahradě. Inspirací pro prvek propojující křehký e éterický prostor
vily se zahradou se staly poetické fotografie Josefa Sudka z 50. let minulého
století. Přízemí vily je dispozičně vymyšleno tak, že umožňuje provozně oddělit
salla terenu a ve večerních hodinách i nadzemní podlaží a využívat tak sociální
zázemí vily pro letní scénu vytvořenou na dvoře směrem k Čertovce, veřejnosti
přístupnou zahradou od mostku Nosticovy zahrady. Rozhraní obou pater je
realizováno jako skládaná mříž v portálu schodiště, tvořená z liter se jmény
nejvýraznějších obyvatel vily a texty z jejich děl.
První patro, nebo chceme-li piano nobile sídla Nosticů, je charakteristické
enfiládou prostor směrem k Vltavě a dřevěnými výplněmi ve světle šedých tónech.
Celé patro opticky spojuje a rozšiřuje podlaha s geometrickým rastrem ze dvou
druhů dřeva. Univerzální prostor pro přednášky a výstavy na půdě Werichovy vily
je současně prezentací sanovaného krovu a restaurovaného renesančního
schodiště. Nově zpřístupněné patro provází i nenápadný detail výplní z
ocelových lanek, „pavučin”, které plní funkci zábradlí a předělů.
Všechny části vily jsou autenticky osvětleny, část světel je určena k prezentaci
architektury, část byla navržena jako univerzální systém osvětlení expozice.
Fotografie vily i zahrady jsou pořízeny krátce po dokončení rekonstrukce na
jaře 2017. Následné stavební a
interiérové úpravy, expozice i vnitřní vybavení jsou dílem Nadace Jana a Medy
Mládkových, která Werichovu vilu převzala do užívání v červnu 2017.
Autorská zpráva
Autor: TaK Architects – Marek Tichý; spolupráce Jana
Přibylová, Klára Tichá, Magdalena Kurfürstová
Proč jste se rozhodli právě pro tento typ skel? Jak byste zhodnotili ty výsledky po letech používání? Dávali jste je…
My jsme dávali IZOS Triple. Spokojenost i po letech.
Kdyby se ozval někdo, kdo má taková skla na oknech, byl bych rád. Přijde mi to jako docela zajímavá myšlenka…
Stínící prvek je trochu vidět na fotkách, jiné jsem nedostala. Zhotovitel píše: " Fasádní prvek je jedním z atributů stavby. Bionická…
Všechny fotografie jsou ze 4. dubna 2025. Popisky zkusím doplnit, šlo se staveništěm od Masarykova nádraží mezi budovou Masaryčky a…